6 subbasar

6 subbasar

Jordbävning på låda!

Bas är en väsentlig del av ljudupplevelsen oavsett om du lyssnar på musik eller tittar på film. Och den bästa basåtergivningen får du med en särskild djupbashögtalare. Vi har testat sex subbasar i olika storlekar och prisklass, med ett enda mål: att ruska liv i din anläggning ordentligt!

Tänk dig att du står på vägrenen när en långtradare rusar förbi. Marken

skakar, trycket känns i magen och ett djupt, mullrande ljud fyller dina öron. Dina sinnen varnar dig för att något enormt stort är i rörelse och att det kan vara klokt att stå helt stilla tills det passerat.

Ta nu samma händelse men byt ut lastbilens ljud mot något som kommer från en Nissan Micra eller en Volkswagen Polo. Är det något som inte stämmer? Ljudet är lika tydligt men känns inte längre i kroppen, och enligt dina sinnen är ekipaget på tiotals ton reducerat till en lättviktare…

I verkligheten presenteras ljudet exakt som det låter, fysiskt och oförminskat. Och för att återgivet ljud ska kännas i närheten av lika realistiskt så måste det förmedla någon grad av fysisk närvaro. Kan du tänka dig en biograf med plingplong-ljud eller en rockkonsert utan rytmer som känns i bröstet?

Nej, riktigt ljud ska inte bara höras, det ska kännas. För att lyckas med det hemma i vardagsrummet så måste ljudanläggningen kunna återge djupbas, som är de lägsta frekvenserna det mänskliga örat kan höra och som åstadkommer skakningar som känns i kroppen. Det är här djupbashögtalarna, de så kallade subbasarna, kommer in i bilden.

Vad är en subbas?
En subbas är en fristående högtalare som är konstruerad för att spela djupa basfrekvenser, ofta från ungefär 150 Hz ned till kring 20 Hz – som är de lägsta frekvenser vi människor kan höra – eller ännu lägre. De enklaste varianterna är passiva och består av ett baselement som är monterat i ett kabinett. De mer sofistikerade är aktiva och har en inbyggd förstärkare som driver elementet.

Eftersom en subbas är byggd speciellt för att spela djupbas används den tillsammans med vanliga högtalare för att utöka frekvensomfånget som ljudanläggningen kan återge. De flesta inspelningar på CD innehåller låga frekvenser och på moderna DVD- och Blu-ray-filmer har ljudspåret en separat baskanal (LFE, Low Frequency Effects) som är avsedd för subbasar.

annons

Du kan inte hävda att hemmabion är seriös om du inte har en eller flera subbasar som återskapar jordskalv och explosioner på ett naturtroget sätt. Men en bra subbas kan göra mer än bara mullra, den kan också lyfta musikåtergivningen till nya höjder – eller sättare sagt: djup. De flesta musikinspelningar innehåller nämligen information som vanliga högtalare kan ha svårt att återge. Sådana ljud kan komma från orgel, kontrabas eller rytminstrument, och framför allt rumsklang. Det förekommer ofta låga frekvenser på inspelningen som man går miste om utan en subbas, ljudinformation som ger ljudbilden mer kraft och en trovärdig storlek.

annons

Hur stor måste den vara?
På stora konserter använder arrangörerna sig av enorma torn av bashögtalare för att skapa ett tillräckligt stort ljudtryck. Hemma i vardagsrummet duger det som regel med en enda, och den behöver inte nödvändigtvis vara våldsamt stor heller. Två små låter faktiskt ofta bättre än en enda stor eftersom de ger en bättre fördelning av bastonerna i rummet. För även om låga frekvenser är svåra att riktningsbestämma så fortplantar de sig på ett sådant sätt att man kan uppleva en ojämn frekvensgång samt utfasningar i vissa rum. Men här är kvaliteten på subbasen och framför allt en noggrann placering avgörande. Tillverkarna rekommenderar ofta hörnplacering framför lyssnaren som en bra utgångspunkt.

I detta test har vi bortsett från de allra minsta och billigaste modellerna, som i bästa fall kan kallas för bashögtalare. Sådana brukar ha små baselement, enkel lådkonstruktion och underdimensionerade förstärkare – och passar därför bäst för att ge ren bashjälp åt små satellithögtalare och datorhögtalare, som inte klarar att spela någon bas på egen hand.

En tvättäkta subbas köper man för att få fram musikens fundament bättre, inte nödvändigtvis för att högtalarna saknar bas från början. En riktigt bra subbas ska ge ett bättre fundament och en högre kvalitet i det djupaste basregistret, och det är i den här kvalitetsklassen vi börjar.

Smått och stort, dyrt och billigt
De flesta högtalartillverkare har någon form av subbas i sitt sortiment, men vi har sonderat terrängen och plockat ut sex spännande kandidater till ett lite annorlunda subbastest. Velodyne och Sunfire ställer upp med var sin superkompakt variant som ska göra massor av ljud utan att synas. XTZ och DALI fokuserar på prestanda för pengarna och ställer upp med var sin mellanstor modell för resonabla priser. Sist men inte minst har vi testets två ”värstingar”, SVS och JL Audio. De är renodlade basmaskiner som är gjorda för att återskapa filmens jordbävningar och som kan spela vansinnigt djupt och vansinnigt högt.

annons

Så vem vet, kanske du kan hitta din nästa subbas på de följande sidorna?

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
Logga in för att läsa vidare.

Provprenumeration
1 månad for 0:-
Tillgång till alla tester och nyheter på Ljud & Bild i 1 månad
6 månader
Endast 53 kr/mån
Få tillgång till alla tester och nyheter på Ljud & Bild i 6 månader
Tillgång till vår köpguide bestående av tusentals av produkter.
12 månader
Endast 49 kr/mån
Tillgång till alla tester och nyheter på Ljud & Bild i 12 månader
Tillgång till vår köpguide bestående av tusentals av produkter.
Produkter i testet
Det finns subbasar och så finns det SUBBASAR. JL Audio sätter en standard för den senare gruppen…

Amerikanska JL Audio är ett ganska så färskt namn inom hemma-hifi, men inom bilstereo anses de vara en av de ledande tillverkarna. De var en av pionjärerna bakom subbasar för bilbruk och levererar i dag exklusiva, skräddarsydda baslådor till en rad bilmodeller. JL utvecklar dessutom sina egna baselement och bör med andra ord ha finfina förutsättningar för att även bygga hifi-subbasar. De satte därför som mål att göra de allra bästa på hela marknaden.

Fathom
Fathom-serien består av tre modeller, och vi har lagt beslag på den värsta av dem alla: F113. Den har ett 13,5 tum stort baselement som är något av det allra grövsta vi sett. Bara upphängningen är nästan tre tum tjock och vittnar om en extrem slaglängd. Elementet sitter som i ett skruvstäd av en förstärkare som JL hävdar kan lämna hela 2 500 watt under korta ögonblick. Hela härligheten sitter inkapslad i ett kraftigt, slutet kabinett där värmen leds bort av massiva kylflänsar av aluminium. Kronan på verket är en finish i blankpolerad pianolack.

Trots de extrema specifikationerna är F113 förvånansvärt kompakt (drygt 2/3 av platsen som SVS tar upp). JL Audio har även tänkt praktiskt när det gäller användningen och har därför flyttat kontrollpanelen till fronten. Det gör subbasen mycket enklare att sköta, både under installationen och till vardags. Att justera nivån kräver inga akrobatiska övningar, vilket kanske är extra käckt om du redan knäckt ryggen på att släpa runt den 60 kilo tunga lådan.

Ljudkvalitet
Det ska mycket till för att imponera på oss efter SVS-subbasen har fått vältra sig fritt, men Fathom-subbasen lyckas faktiskt utmana PB13-Ultra på sin hemmabana. Både när det gäller brutal slagkraft och förmågan att återge de allra djupaste basfrekvenserna. JL-subbasen har i grund och botten ett handikapp mot SVS enorma kabinett med tre basportar, men den urstarka förstärkaren och det mycket speciella baselementet hjälper den att ta igen mycket av vad den förlorar. Vi säger mycket, för SVS-subbasen har fortfarande lite mer skjuts i den djupaste änden av basregistret.

I övrigt är skillnaden i slagkraftighet och maximal nivå inte så stor mellan de båda, men F113 drar det längsta strået när det gäller precision. Basåtergivningen är påtagligt stramare och mer detaljerad än vad SVS lyckas med och verkar, åtminstone rent subjektivt, aningen snabbare. Just detta är en fördel i musiksammanhang, i synnerhet om subbasen ska användas ihop med små och mellanstora High End-högtalare. Under testperioden fick JL-subbasen prova på kräsna modeller från bland annat Marten och Audiovector, och det var förvånansvärt enkelt att lyckas med en sömlös övergång ned till subbasen.

Fathom är också den enda i testet som har automatisk rumskorrektion. Det ingår en mikrofon av hög kvalitet som du kopplar direkt till subbasen. På så sätt kan den själv mäta upp och korrigera för rummets akustik. Det hela tar bara ett par minuter och resulterar i en basåtergivning som är skräddarsydd efter förhållandena. JL poängterar också noggrant att du kan koppla ihop en flera subbasar, som då korrigerar sig helt perfekt för varje position. Vi ser inget problematiskt med detta, bortsett från att priset på en komplett basanläggning då närmar sig vad man får betala för en fin begagnad bil.

Slutsats
Om inte detta är den tyngsta subbasen just nu, så är det i alla fall den tyngsta vi har testat som fortfarande har en någorlunda resonabel storlek. Fathom F113 är helt enkelt skrämmande kraftfull, samtidigt som den dryper av kvalitet. Basåtergivningen är tillräckligt fysisk och hårtslående för att göra de mest långtråkiga filmer oerhört trivsamma, samtidigt som den är musikalisk nog att fungera i en High End-anläggning. Installationen går dessutom lekande lätt tack vare inbyggd rumskorrektion. Efter man förstört ryggen på att få den på rätt plats, vill säga…

annons
annons
Betyg
  • 13,5-tums baselement
  • Förstärkare: 2 500 watt RMS
  • Frekvensomfång: 18–130 Hz (+/–3 dB)
  • Mått: 50 x 42 x 49 cm
  • Vikt: 59 kg
Pris: 35000 kr
PlusEnorm djupbas Hög ljudkvalitet
MinusHögt pris
DALI är duktiga på att bygga bra högtalare som har förnuftiga prislappar, och subbasen i den populära Ikon-serien är en enkel men välgjord konstruktion.

Med 12-tums baselement och en väl tilltagen förstärkare lär det mesta finnas på plats för bra bas. Tack vare betydligt större membranyta och lådvolym än Sunfires och Velodynes små krabater behöver DALI-subbasen inte så många watt för att åstadkomma ett riktigt bra ljud.

Ikon Sub matchar de välkända högtalarna i Ikon-serien både vad gäller utseende och kvalitet. Lådan verkar gediget konstruerad, även om den inte är helt befriad från resonanser. Men det behöver inte spela så stor roll så länge lådan är rätt avstämd.

Ljudkvalitet
Ikon-högtalarna är kända för sitt varma och insmickrande ljud, och den här subbasen kommer helt klart från samma familj. Basåtergivningen är fyllig och harmonisk, med en gedigen dos spänst och slagkraft som gör den kapabel att engagera med alla musikstilar. DALI-subasen är dessutom ganska så rapp och tillräckligt exakt för att förmedla en bra känsla av rytm och tempo. Det enda vi saknar i musiksammanhang är förmågan att skilja ännu bättre på olika toner. Med krävande musik, till exempel ett klassiskt orkesterstycke, har basen en tendens att flyta ut lite grand. Med lite mer lättflytande musik som pop och rock är det däremot svårt att urskilja några problem.

DALI gör ingen besviken på film heller. Den sträcker sig faktiskt förvånansvärt djupt i basregistret, och har tillräckligt med flås för de hårdaste filmsekvenserna. På ljudnivåer där de två mikrosubbarna måste ge upp har Ikon-subbasen fortfarande mycket att gå på. Den kan passa fint i större rum, tillsammans med en större ljudanläggning, men det förutsätter att den placeras nära bakväggen eller i ett hörn så att den kan få lite akustisk draghjälp från omgivningen.

Slutsats
En värdig subbas till den populära Ikon-serien måste kunna bjuda på goda allround-egenskaper, och Ikon-subben håller måttet på både musik och film. Med störst tonvikt på bra tryck och fyllig djupbas är detta en subbas som prioriterar underhållning före det sista unset precision, men vi anser att DALI-ingenjörerna har balanserat allting rätt. Vill du ha en lika underhållande, fast mer precis, subbas får du helt enkelt punga ut med mer pengar än vad Ikon Sub kostar.

Betyg
  • 12-tums baselement
  • Förstärkare: 250 watt RMS
  • Frekvensomfång: 26–200 Hz (+/–3 dB)
  • Mått: 44 x 41 x 45 cm
  • Vikt: 29 kg
Pris: 6996 kr
PlusSlagkraftig och underhållande
MinusAningen ojämn djupbas
Sammanfattning
Med en lätt öronsusning och ostadig gång har vi kommit till vägs ände i testet av sex subbasar. Vilken av dem är då bäst på vad?
SVS PB13-Ultra
SVS kan tryggt sägas vara en av de bästa märkena på att bygga bra subbasar. PB13-Ultra är deras största modell – och vår referens i prisklassen.
XTZ 99 W12 DSP
På kort tid har XTZ skaffat sig ett välrenommerat namn som respektabel högtalartillverkare, mycket tack vare deras prisvänliga subbasar.
Sunfire HRS-8
Sunfire är en av de sanna veteranerna när det gäller mikrosubbasar och de är kända för att bygga små baslådor som kan spela skjortan av de stora!
Velodyne MicroVee
MicroVee är den minsta subbas vi någonsin testat, men den är minsann ingen mes bara för det.
    Har du något att tillägga?
    Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

    1
    Vad tycker du?

    0 Comment threads
    0 Thread replies
    0 Followers
     
    Most reacted comment
    Hottest comment thread
    0 Comment authors
      Subscribe  
    newest oldest most voted
    Notify of

    Alternativ till 6 subbasar

     data-srcset

    Om du tycker att stereon eller hemmabion låter lite anemisk och livlös så kan det bero på akut brist på BAS. Vi har testat 7 potenta subwoofrar som kan kickstarta ljudet i anläggningen!!

    (Foto: Tillverkare)

    När du vill återskapa jordbävningar, explosioner eller jättekliven från en Tyrannosaurus Rex i hemmabion räcker det inte med mesig liten högtalare. Du behöver en tvättäkta sub!

     data-srcset

    Vill du ha djupbas, ordentlig bas som ruskar om dig och sätter omvärlden i gungning? Då behöver du en rejäl subbas!

     data-srcset

    Ingen högtalartyp är så mytomspunnen som den dedikerade bashögtalaren. Platsar den i en högkvalitativ musikanläggning eller gör man bäst i att använda den endast till film?

     data-srcset

    Akurate 242 är en imponerande högtalare, både ljud- och utseendemässigt.

    Detta är det enklaste sättet att få bra bas vi någonsin varit med om!

    Om du vill slippa se subbasen helt kan ett alternativ vara att gömma den under soffan.

    Bang & Olufsens nya bashögtalare BeoLab 11 är mer än en prydnad – här handlar det om en kraftfull subbas i en ytterst liten och elegant inpackning.

    Skulle du av en eller annan anledning inte tycka att ett par stora partyhögtalare ger tillräckligt med bas så kan du komplettera med någon av de här subbasarna.

    Piegas små högtalare saknar egentligen bara en enda sak. Här är lösningen: en kompakt subbas av samma hög kvalitet

    Bas är en väsentlig del av ljudupplevelsen oavsett om du lyssnar på musik eller tittar på film. Och den bästa basåtergivningen får du med en särskild djupbashögtalare. Vi har testat sex subbasar i olika storlekar och prisklass, med ett enda mål: att ruska liv i din anläggning ordentligt!

    Många tror att en subbas är en slags boombox. Men en subbas av hög kvalitet bevisar att musiken aldrig är komplett utan ett stabilt fundament. Vilket de här duellanterna bekräftar!

    Scroll to Top