Dali Ikon Sub

Enkel och effektiv

DALI är duktiga på att bygga bra högtalare som har förnuftiga prislappar, och subbasen i den populära Ikon-serien är en enkel men välgjord konstruktion.

Med 12-tums baselement och en väl tilltagen förstärkare lär det mesta finnas på plats för bra bas. Tack vare betydligt större membranyta och lådvolym än Sunfires och Velodynes små krabater behöver DALI-subbasen inte så många watt för att åstadkomma ett riktigt bra ljud.

Ikon Sub matchar de välkända högtalarna i Ikon-serien både vad gäller utseende och kvalitet. Lådan verkar gediget konstruerad, även om den inte är helt befriad från resonanser. Men det behöver inte spela så stor roll så länge lådan är rätt avstämd.

Ljudkvalitet
Ikon-högtalarna är kända för sitt varma och insmickrande ljud, och den här subbasen kommer helt klart från samma familj. Basåtergivningen är fyllig och harmonisk, med en gedigen dos spänst och slagkraft som gör den kapabel att engagera med alla musikstilar. DALI-subasen är dessutom ganska så rapp och tillräckligt exakt för att förmedla en bra känsla av rytm och tempo. Det enda vi saknar i musiksammanhang är förmågan att skilja ännu bättre på olika toner. Med krävande musik, till exempel ett klassiskt orkesterstycke, har basen en tendens att flyta ut lite grand. Med lite mer lättflytande musik som pop och rock är det däremot svårt att urskilja några problem.

DALI gör ingen besviken på film heller. Den sträcker sig faktiskt förvånansvärt djupt i basregistret, och har tillräckligt med flås för de hårdaste filmsekvenserna. På ljudnivåer där de två mikrosubbarna måste ge upp har Ikon-subbasen fortfarande mycket att gå på. Den kan passa fint i större rum, tillsammans med en större ljudanläggning, men det förutsätter att den placeras nära bakväggen eller i ett hörn så att den kan få lite akustisk draghjälp från omgivningen.

Slutsats
En värdig subbas till den populära Ikon-serien måste kunna bjuda på goda allround-egenskaper, och Ikon-subben håller måttet på både musik och film. Med störst tonvikt på bra tryck och fyllig djupbas är detta en subbas som prioriterar underhållning före det sista unset precision, men vi anser att DALI-ingenjörerna har balanserat allting rätt. Vill du ha en lika underhållande, fast mer precis, subbas får du helt enkelt punga ut med mer pengar än vad Ikon Sub kostar.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Också i detta test:

Sammanfattning

Bas för varje smak

Med en lätt öronsusning och ostadig gång har vi kommit till vägs ände i testet av sex subbasar. Vilken av dem är då bäst på vad?

JL Audio Fathom F113

Grand Slam

Det finns subbasar och så finns det SUBBASAR. JL Audio sätter en standard för den senare gruppen…

Enorm djupbas Hög ljudkvalitet
Högt pris

SVS PB13-Ultra

Big Boss

SVS kan tryggt sägas vara en av de bästa märkena på att bygga bra subbasar. PB13-Ultra är deras största modell – och vår referens i prisklassen.

Ultra-kraftig djupbas Bra pris
Platskrävande

XTZ 99 W12 DSP

Bas för finsmakare

På kort tid har XTZ skaffat sig ett välrenommerat namn som respektabel högtalartillverkare, mycket tack vare deras prisvänliga subbasar.

Hög ljudkvalitet Avancerade inställningar
Ingenting för de här pengarna

Sunfire HRS-8

Liten, men tuff

Sunfire är en av de sanna veteranerna när det gäller mikrosubbasar och de är kända för att bygga små baslådor som kan spela skjortan av de stora!

Liten Bra djupbas
Begränsad ljudnivå

Velodyne MicroVee

Spänstig lättviktare

MicroVee är den minsta subbas vi någonsin testat, men den är minsann ingen mes bara för det.

Superkompakt Rapp och fyllig bas
Begränsad ljudnivå

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.