TESTPanasonic JZ2000 (TX-65JZ2000E)

Gräddan av bildkvalitet

Panasonics OLED-flaggskepp JZ2000 gör filmer och TV-serier till en ren njutning att titta på.
Karakter
Panasonic JZ2000 (TX-65JZ2000E)
Ljud & Bild tycker
Panasonic JZ2000 återger filmer och serier precis som de var tänkta att se ut, med ytterst precisa färger och suverän kontrast.
Panasonics användargränssnitt saknar ett antal populära appar. JZ2000 finns bara i 55 ”och 65” skärmstorlekar: Fortfarande ingen 77-tums.
Specifikationer
  • Storlek/typ: 65-tums 4K OLED
  • Upplösning: 3840 x 2160 (4K Ultra HD)
  • Operativsystem: My Home Screen 6.0
  • Ingångar: 4 HDMI (2.1), 3 USB
  • Utgångar: Optisk digitalt ljud
  • HDR: Dolby Vision, HDR10+, HLG
  • Övrigt: Dolby Atmos, HCX AI-videoprocessor
  • Webb: panasonic.se
forfatter

Panasonics nya OLED-flaggskepp JZ2000 har ett gott rykte att förvalta: nykomlingen tar över stafettpinnen efter tidigare toppmodeller som HZ2000 och GZ2000, som båda har haft en råstark bildkvalitet. Helt enkelt gräddan bland OLED-skärmar!

Till modellåret 2021 har Panasonic förbättrat flaggskeppsmodellen ytterligare, med ett nytt användargränssnitt och uppdaterade anslutningar (HDMI 2.1). På bildsidan har den bland annat en ny och smartare videoprocessor (HCX AI). Panasonic har även i år slagit sina kloka huvuden ihop med Technics under utvecklingen av högtalarsystemet, som har fått ett par extra kanaler för att förbättra ljudupplevelsen. Tack vare stöd för Dolby Vision IQ, HDR10+ Adaptive-videoformat och Atmos-ljud är allt klart för att avnjuta filmer och serier i högsta kvalitet.

Panasonic TX-65JZ200E har en rak och diskret design med raka linjer och ett tjusigt utförande i svart borstad metall. Den runda sockeln är vridbar. (Foto: Panasonic)

Design

Designmässigt liknar JZ2000 klart sin föregångare HZ2000. Sedd framifrån är detta en elegant och diskret OLED-skärm, med en avskalad design och mörk inramning som inte är prålig. Byggkvaliteten är solid och välgjord, precis som vi är vana vid från Panasonic.

När man tittar på JZ2000 från sidan ser man direkt att den är tjockare än de flesta OLED-skärmar. Det beror på ett omfattande ljudsystem från Technics, som består av en undermonterad ljudlist, uppbackad av högtalare på baksidan. Högtalardelen innebär också att TV:n sticker ut mer från väggen om man väljer att montera den där.

När vi testade HZ2000 förra året anmärkte vi på att sockeln gärna hade fått vara vridbar. Därför är det glädjande att Panasonic har ordnat just detta på årets modell, så att man enkelt kan vända skärmen åt valfritt håll.

Panasonic-JZ2000-Technics-speaker-system-1-scaled Panasonic-JZ2000-Technics-speaker-system-2.JPG-scaled
<
>
JZ2000 har ett omfattande ljudsystem från Technics ljudavdelning. Förutom höjdkanaler på toppen har den extra sido-effekthögtalare som ger en bredare surround-ljudbild.

Användning och finesser

Som bekant har Panasonic använt sig av Googles Android-operativsystem i några av årets modeller, inklusive JX800 som vi har testat med fint resultat. I JZ2000 har de dock behållit sitt eget traditionella användargränssnitt, MyHomeScreen, som nu är uppe på version 6.0.

Användargränssnittet har fått en märkbar ansiktslyftning, med innehåll och videoingångar arrangerade på en transparent menyrad längst ner. Det går också att göra snabbval av bild- och ljudlägen utan att menyerna täcker över bilden. Vilket är väldigt praktiskt. Det är först när man gör djupdykningar ner i de mer avancerade inställningarna som hela skärmen används.

Ny fjärrkontroll

Vi har tidigare retat Panasonic för deras något ålderstigna fjärrkontroll. Därför är det glädjande att se att de äntligen har kläckt en helt ny version. Det är fortfarande en omfångsrik historia med massor av knappar, men den har fått en mer ergonomisk design. Här finns direktknappar för viktiga funktioner, plus genvägar till de vanligaste strömningstjänsterna. Fjärrkontrollen använder dessutom Bluetooth, så att man kan använda den utan att behöva rikta den direkt mot TV:n.

Däremot har fjärrkontrollen fått sin metallfront utbytt mot plast, och är inte längre bakgrundsbelyst. En liten besvikelse för bio-fansen.

Panasonics nya fjärrkontroll är stor men ligger väl i handen och ger tillgång till de flesta funktioner. (Foto: Audun Hage)

Saknar en del populära appar

Även om Panasonics operativsystem fungerar utmärkt när det gäller skötsel så saknas det fortfarande lite på innehållssidan. Jämfört med stora aktörer som Samsung, LG och inte minst de många Android-TV-apparaterna där ute, får MyHomeScreen nöja sig med relativt få appar och strömningstjänster.

Här finns naturligtvis YouTube, Netflix och Amazon, samt ett antal lokala appar som SVT och Viaplay. Det verkar däremot inte som om Panasonic har lyckats få något avtal med populära tjänster som HBO, Disney eller Apple. Om du är en ”seriefanatiker” som abonnerar på alla tjänster är du tvungen att titta på dem genom en extern källa som Apple TV eller Chromecast.

Uppdatering 17.09.2021: Panasonic har meddelat att de nu stöder Disney + på nyare TV -modeller, inklusive JZ2000.
JZ2000 kör den senaste versionen av Panasonics eget MyHomeScreen-användargränssnitt (6.0). Det har en enkel, tydlig layout men är ganska spartanskt utrustat på app-fronten.

Bra anslutningar

Panasonic har å andra sidan lyckats förbättra anslutningsmöjligheterna på årets modell. JZ2000 har fyra HDMI 2.1-kompatibla ingångar, varav två stöder viktiga gaming-finesser som 4K/120Hz och variabel refresh rate (VRR). Panasonic har också lyckats trimma fördröjningen (input lag) till 14 (4K) respektive cirka 6 millisekunder (1080p), vilket vi också verifierade via mätningar.

Observera: eftersom bara två av ingångarna har full bandbredd för HDMI 2.1, och en av dem också fungerar som ljudreturkanal (eARC), har man i praktiken bara en enda ingång för PS5 och/eller Xbox Series X om man har en soundbar eller ett ljudsystem inkopplat.

Panasonic har också ett särskilt gaming-läge, men saknar en så kallad ”game bar” med alla inställningar på ett enda ställe, vilket konkurrenter som LG och Samsung har introducerat. Alltså måste man gräva lite i menyerna för att få ihop optimala spelinställningar.

Uppgraderad videoprocessor – HCX AI

Panasonic har ännu inte använt sig av den så kallade ”Evo” OLED-panelen som LG har utvecklat för 2021. I stället bygger TV:n på en vanlig OLED-panel med förbättrad kylning, i form av ett passivt kylelement på baksidan. Detta introduceras även på lillebror JZ1500 från 2021.

Bildbehandling har däremot blivit smartare: Den nya HCX Pro AI-processorn ska kunna identifiera och analysera innehållet och jämföra det mot en databas med olika typer av innehåll för att på så sätt optimera både bild- och ljudkvalitet automatiskt. Detta är en metod som är snarlik den som bland annat Sony, LG och Samsung har introducerat i sina toppmodeller. Om TV:n upptäcker att man tittar på fotboll så fintrimmar den bilden för att göra gräset mer levande och göra ljudet mer stadionliknande. Om den däremot upptäcker att man tittar på en film så prioriterar den verklighetstrogna och exakta färger. Åtminstone i teorin.

Bildkvalitet

Panasonic är kända för sin neutrala bildfilosofi, som värderar regissörens avsikter högre än att imponera med övermättade färger eller konstgjord skärpa. Det här håller de fortfarande fast vid, bland annat genom att erbjuda neutrala bildlägen som Filmmaker Mode och Professional. Dessutom introducerar de ett nytt Auto AI-läge i JZ2000, som aktivt analyserar bildmaterialet och optimerar det efter vilken genre man tittar på.

Så vilket bildläge ska man välja? Vi upptäckte snabbt att AI-inställningen gör ett bra jobb med det mest bilmaterialet, inklusive filmer och serier. Den verkar dock ha lite överdriven interpolering (rörelsekompensation), vilket ger supersmidiga rörelser för sport och underhållning, men kan verka lite konstlat för filmer som är inspelade med 24 bilder per sekund. I sådana fall föredrar vi något av Pro-lägena.

Dolby-Vision-IQ-scaled JZ2000-Filmmaker-scaled
<
>
Panasonics bildmeny ger tillgång till exakta bildlägen som Professional och Filmmaker Mode förutom Dolby Vision IQ. Om du väljer ett av dessa kan du se det ursprungliga innehållet utan ytterligare krydda eller konstlade bildförbättringar.

Det första intrycket är att JZ2000, precis som sina föregångare, har en förförande naturlig bild, som genast faller oss i smaken och känns trovärdig. Panasonic försöker inte försköna med överdrivna färger eller konstgjord skärpa, vilket annars kan få skådespelarna att se översminkade och plastiga ut. Här får de precis den mängd smink de hade under inspelningen, varken mer eller mindre!

<
>

Den neutrala färgbalansen innebär också att även små färgskillnader syns tydligt. När Chris Hemsworth rör sig genom ett skogsområde i Extraction (Netflix, Dolby Vision) ser vi fler gröna nyanser än vi är vana vid, och lastbilen han kapar har mer levande färgtoner. På samma sätt ser hudtoner ytterst trovärdiga ut. Färgprecisionen är helt enkelt grym!

Panasonic-skärmen har också en välfungerande uppskalning och brusreducering. Vi hade en återförening med Eddie Murphy i Snuten i Hollywood och han har sällan sett bättre ut: JZ2000 återger 80-talsfilmen med skarpa och rena bilder, utan att gröta till de små detaljerna. Här ser man detaljer som är lika små som hårstrån!

Den här TV-säsongen har bjudit på många sportevenemang och vi blev imponerade över hur JZ2000 hanterade de många sändningarna från OS i Tokyo. Rörelserna är mjuka och sömlösa och behåller skärpan även när det går undan. AI-läget fungerade felfritt.

OLED-skärmar är kända för sin suveräna svärta, men vissa av dem har också en tendens att överdriva genom att vissa mörka områden i bilden ”drunknar” i svart, ett fenomen som kallas för black crush. Här är Panasonic i sitt esse, med exakta graderingar i den mörkaste änden av gråskalan. Dessutom ser den intelligenta ljussensorn till att höja eller sänka ljusnivån beroende på ljusförhållandena i rummet. Resultatet är en TV som hanterar de flesta typer av videoinnehåll och visningsförhållanden på rak arm, utan att behöva krångla med bildinställningarna.

Ljudkvalitet

Precis som sina föregångare har JZ2000 ett Dolby Atmos-kompatibelt ljudsystem. Detta är en av de största skillnaderna mellan toppmodellen och billigare modeller som JZ1500. Det handlar om ett relativt omfattande högtalarsystem med särskilda element på framsidan, ovansidan och sidorna: de senare är nya för i år och ska bidra till en bredare ljudbild. Högtalarkanalerna finjusteras med hjälp av en inbyggd mikrofon i fjärrkontrollen som anpassar klangen efter rummets akustik.

Panasonic-skärmen har mycket riktigt ett ytterst snyggt ljud, med klara och distinkta röster, en generös bas och imponerande stor ljudbild. De fartfyllda scenerna i Formula 1: Drive to Survive fyller vårt testrum med överraskande mycket kraft och dynamik, där vi också får en fin känsla av surroundeffekterna från sidan. JZ2000 har dessutom en Auto AI-inställning som kan använda en del av processorkraften för att piffa upp äldre ljudspår. Det fungerar förvånansvärt bra och gav ett antal äldre titlar (inklusive Karate Kid och Beverly Hills Cop) ny glöd.

Ljudet från Panasonic är inte helt i klass med den kristallklara ljudbilden från favoriten Philips OLED935 och dess B&W-högtalare, men är utan tvekan bland de bättre vi har hört när det gäller inbyggt TV-ljud. Det går också att utöka med en extern subwoofer via en extra volymstyrd ljudutgång. Detta har vi inte testat, men det är förmodligen pricken över i för ljudet, särskilt i ett större rum.

Konkurrenter?

En toppmodell som JZ2000 saknar naturligtvis inte konkurrenter. Bland OLED-modellerna ligger det nära till hands att nämna Sonys potenta flaggskepp A90J, som har imponerat på oss med hög ljusstyrka/kontrast och suverän bildbehandling. Även LG:s egna toppmodeller C1 och G1 också åstadkommit synliga förbättringar i år. Vi ska inte heller glömma Samsungs ljusstarka QN95A med MiniLED, som också kan utmana OLED på vissa områden. Vilket av alla dessa TV-apparater som är ”bäst” beror framför allt på ens egna behov och användningsmönster.

Om man är en hardcore-gamer är LG och Samsung, med sina många spelrelaterade funktioner och optimeringar, helt klart favoriterna. Om man dessutom tittar mycket på filmer och serier har Sony A90J mycket goda allroundkvaliteter i båda disciplinerna. Panasonic JZ2000 briljerar å andra sidan med ytterst exakt färgåtergivning, som i praktiken är värdig en studiomonitor – plus strålande surroundljud!

Slutsats

Panasonic har jobbat extra mycket med årets toppmodell, JZ2000 är en klar förbättring på flera viktiga områden (men inte alla). Bildkvaliteten tillhör definitivt highend-klassen, med suverän färgprecision, bottenlös svärta och saftig ljusstyrka som anpassar sig efter omgivningen. Panasonic JZ2000 har också ett utmärkt ljudsystem ombord, vilket gör att den kan klara sig utan en separat soundbar. Användarvänligheten har förbättrats med ett nytt menysystem, ny fjärrkontroll och bättre anslutningar.

Tyvärr har Panasonic fortfarande ett relativt begränsat urval av appar: förutom essentiella tjänster som Netflix och YouTube finns det många populära som lyser med sin frånvaro. Här finns till exempel ingen HBO eller Apple TV+ på menyn, och inte heller någon skymt av Disney+.

Panasonic JZ2000 finns bara skärmstorlekarna 55 och 65 tum. I det sammanhanget är det värt att nämna att rivaler som Sony och LG numera erbjuder modeller i ända upp till 83 tum! Detta är något som Panasonic också bör överväga, eftersom vi definitivt skulle kunna tänka oss den här bildkvaliteten i storformat. Om du däremot letar efter en 55- eller 65-tummare med extrema bildprestanda så är Panasonic JZ2000 definitivt en av de bästa TV-apparaterna på marknaden just nu.

 

Kalibrering av Panasonic JZ2000

<
>

Panasonic JZ2000 vänder sig till kräsna entusiaster och professionella användare som letar efter en exakt och pålitlig OLED-skärm. Och då gäller det att ha koll på kalibreringen! JZ2000 stöder kalibreringsprogrammet Calman Autocal, som gör att man kan mäta och eventuellt korrigera för små eller stora avvikelser i färgåtergivning och gråskala. Fast om vi ska vara helt ärliga så fanns det inte mycket som behövdes korrigeras den här gången …

Med det professionella läget Professional 1 som utgångspunkt mäter vi en delta-avvikelse på 0,8 i gråskalan och delta 1 i färgåtergivningen (SDR). Det är gott och väl inom den acceptabla avvikelsen på delta 3,0. Mätningarna i HDR-läge är om möjligt ännu mer imponerande med färgavvikelser på delta 1,5 som är exceptionellt bra. Panasonic-skärmen mäter alltså bättre direkt från fabrik än vad vi vanligtvis lyckas åstadkomma efter noggrann kalibrering! För att vara på den säkra sidan kollade vi att inställningarna var nollställda och inte fintrimmade från fabrik.

Ljusstyrkan är också utmärkt: Vi mätte JZ2000 till 885 nits (med 10 % fönster) i Pro-läge och 530 nits (25 % fönster) i Pro-läge. Om man väljer ljusstarkaste Dynamisk-läget stiger ljusstyrkan till 1300 nits, men sjunker snabbt till 800–900. Denna ljusstyrka är i nivå med vad vi har uppmätt i konkurrenter som Sony XR-65A90J. Vi märkte dock en något tydligare tendens till tillfällig inbränning av testfönstren än vi kan minnas från föregångaren HZ2000. Detta kan tyda på att Panasonic har satsat på lite mindre passiv kylning i årets modell, som också väger ett par kilo mindre än 2020-modellen. Ett litet steg bakåt alltså, men knappast något man kommer att märka vid normal användning.

– Detta måste vara första gången vi mäter en TV som egentligen inte behöver kalibreras i vare sig SDR- eller HDR-läge. Så länge man inte har väldigt speciella ljusförhållanden är det nästan ingen idé att kalibrera den, säger Gorm, vår sedvanliga kalibreringsguru.

All kalibrering är utförd av Gorm Sørensen från ProCal. Gorm är en ISF- och THX-certifierad kalibreringsexpert med många års erfarenhet av TV/AV, bio och utsändningar.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.