Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Nyhet

Besök i Sony Pictures Studios: Så skapas filmljudet

Ett besök i Sonys filmstudior i Los Angeles gav oss några överraskningar när det gäller filmljud.

Av / 2024-04-22 - 07:10
Besök i Sony Pictures Studios: Så skapas filmljudet

Ljud & Bild besökte nyligen Sony Pictures Studios i Culver City, Los Angeles för att bevittna lanseringen av de nya BRAVIA TV-apparaterna och ljudprodukterna för 2024. Då fick vi också en intressant rundtur i de traditionsrika studiobyggnaderna, som en gång byggdes av MGM ( Metro-Goldwyn-Mayer) och nu är hem för Sony-ägda Columbia Pictures, TriStar Pictures och Screen Gems.
Här finns mycket filmhistoria mellan väggarna!

sound foley edited-3 P1030716 P1030711 P1030704 P1030721
<
>
(Foto: Audun Hage)
Läs också Här är Sonys nya TV-modeller för 2024 Sony bjöd in oss till Änglarnas stad för att presentera sina nya TV-modeller.

Sony hade bokstavligen talat rullat ut den röda mattan för både media och influencers, förmodligen i hopp om att kunna kasta glans över de nya AV-produkterna, men också för att lära oss ett och annat om filmproduktion. Vi fick bland annat höra hur ett Dolby Atmos-ljudspår kan och bör låta på en riktig biograf, men kanske mest intressant var att titta på bearbetningen av ljudet i postproduktion, innan filmen (“babyn”) är klar att släppas ut till biografer och TV-skärmar runt om i världen. Det visar sig nämligen vara en ganska noggrann process.

Ljudinspelning i postproduktion: Musik, Foley och ADR

Filmens ljudspår består som bekant av musik, dialog och ljudeffekter, och är en viktig del av postproduktionen. Det handlar om att samla och synkronisera dessa olika ljudsegment till handlingen på skärmen. Filmmusiken spelas in i studio, vanligtvis av en professionell orkester och dirigent. I många fall är filmmusiken komponerad specifikt för den aktuella filmen av kända kompositörer.

Men vad många inte vet är att dialogen och ljudeffekterna också ofta spelas in efter själva inspelningen. Inom filmbranschen kallas dessa processer för ADR och Foley-effekter.

Från Gary Heckers Foley-ljudstudio i Sony Pictures Studios, Culver City Los Angeles. (Foto: Audun Hage)

ADR (Automated Dialogue Replacement) – eftersynk av tal

Om du är en skarp lyssnare har du säkert lagt märke till att dialogen i filmer ibland kan verka lite ur synk med handlingen på skärmen. I så fall kan du ha lyckats avslöja en (mindre optimal) egenskap hos ADR – Automated Dialogue Replacement.

ADR kallas ofta även för eftersynkning på svenska, och är en typ av dubbning där rösterna läggs till i efterhand, den enda skillnaden är att det ska göras av skådespelaren själv, på originalspråket. Föreställ dig att högprofilerade skådespelare som Kevin Costner, Brad Pitt eller Robert De Niro måste tillbringa flera dagar i studion, bara för att “dubba” sig själva!

Varför görs detta? Under en påkostad inspelning ute på location kan brus och andra påverkande faktorer göra det svårt att uppnå perfekta inspelningar av röster i en viss scen. Just därför är det vanligt att spela in dialogen på nytt i studion efteråt, under kontrollerade förhållanden.

Det är också anledningen till att många TV-serier och underhållningsprogram spelas in helt eller delvis i en sluten filmstudio – även kallad “sound stage” på engelska.

För skådespelarna kan det bli en rejäl utmaning att spela in sina repliker igen, flera veckor efter själva filminspelningen. De måste inte bara synkronisera dialogen med vad som händer på skärmen – de måste också återskapa den ursprungliga stämningen. Därför är ADR-studion ofta inrättad så att skådespelarna har tillräckligt med utrymme att engagera sig fysiskt.

Problemet är att detta inte alltid räcker – en oengagerad skådespelare, ett dåligt jobb av teknikerna i studion, användning av fel mikrofon/efterklang, kan också ge dåliga resultat. Detta kan resultera i att dialogen låter mumlad eller osynkroniserad med handlingen på skärmen. Resultatet kan bli ett oengagerande ljudspår.

Så nu vet du vad du (inte??) ska lyssna efter, nästa gång du ser en dialogscen i en film. Kanske önskar du att du aldrig fick reda på detta filmfenomen…

Foley-effekter

Spännande action- och äventyrsfilmer skulle inte vara hälften så engagerande om de inte också innehöll realistiska ljudeffekter. Men de flesta ljudeffekterna du hör kommer inte direkt från det du ser på filmduken, och inte heller från ett digitalt ljudarkiv – de läggs till i efterhand, av professionella ljudtekniker och fackfolk som går under benämningen foley.

Foley är ljud som läggs till efter att filmen har spelats in, och som spelas in synkroniserat med filmen. Den engelska termen foley kommer från den amerikanske filmpionjären Jack Foley, som spelade en nyckelroll i övergången från stumfilm till ljudfilm i Universal Studios, från 1930-talet fram till 1960-talet.

Foley-ljud kan vara vardagliga ljud som stamp och fotsteg på olika underlag som asfalt, grus eller gräs. Men det kan också vara ljud av rörelse, prasslande kläder eller det skärande ljudet av två metallsvärd som korsar varandra.

sound foley edited sound foley edited-2
<
>
Från Gary Heckers studio. (Foto: Sony)

Idag skulle man kanske tro att sådana ljudeffekter enkelt skapas med hjälp av datorn, men Foley är fortfarande i hög grad en mänsklig färdighet. Vi fick träffa erfarne och Emmy-nominerade Foley-artisten Gary Hecker, som ligger bakom ljudeffekterna i en rad Hollywood-blockbusters. Han har också hjälpt till att skapa soundtracket till Call of Duty-spelen.

P1030768 P1030763 P1030764
<
>
Gary Hecker har en imponerande arsenal av alla typer av föremål och rekvisita som han använder för att skapa realistiska ljudeffekter. (Foto: Audun Hage)

Gary Hecker är alltså en av Hollywoods främsta experter på ljudet av fotsteg, hästskor som stampar eller ljudet av Spidermans spindelnät. Och när Quentin Tarantino vill ha en realistisk ljudeffekt till sin nästa film är det nog Gary som han ringer. Han kan också imitera ljudet av en häst som andas och flåsar om du önskar.

För vår del kan vi nog aldrig mer lyssna på hästar igen, utan att undra vem som egentligen står bakom mikrofonen…

Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Premiärdatumet är klart!

MILF-trailer!

Redo för en ny omgång?

Ett gott skratt förlänger livet!

Kungen ryter igen!

De kriminellas härjningar fortsätter i Kingstown

Harry Potter-ljudböckerna får Dolby Atmos

Se den nya trailern från Förintelsen-helvetet

Hysterisk ny trailer!

Fortfarande hel-MAX?

Så här fungerar Foley och ADR till filmljud

God knows who did it...

Rulla till toppen