Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

TEST: Panasonic HZ2000 (TX-65HZ2000E)

Mästarnas mästare

Panasonics toppmodell är en riktig godbit för kräsna TV-entusiaster: HZ2000 har en superläcker bild i tvättäkta studiokvalitet!

Av / 2020-09-18 - 06:01
Panasonic HZ2000 (TX-65HZ2000E)
Audun Hage

Årets nya toppmodell från Panasonic – HZ2000 – har mycket att leva upp till. Föregångaren fick nämligen testpanelen att tappa hakan och är fortfarande en av de bästa OLED-TV-apparaterna vi någonsin har testat! Med sin starka bildkvalitet, sitt pigga ljud, breda formatstöd och massor av avancerade inställningar var och är GZ2000 en tvättäkta entusiastmodell.

Men som bekant duger det inte att vila på sina lagrar! För modellåret 2020 har Panasonic uppgraderat flaggskeppsmodellen med ett antal fina funktioner för oss videofreaks. Nykomlingen HZ2000 har bland annat fått det superkorrekta Filmmaker mode, framdrivet av filmindustrin i samarbete med just Panasonic. TV:n har också fått smartare ”IQ”-bildbehandling med en ljussensor som anpassar bilden exakt efter visningsförhållandena. Dessutom har Panasonic i år gått ihop med Technics för utvecklingen av högtalarsystemet. Även om det numera finns flera TV-apparater som har Dolby Atmos-stöd så är det minsann inte många som kan skryta med inbyggda surroundhögtalare!

Panasonic HZ2000 har en stram och fyrkantig design, med solid byggkvalitet – precis som vi är vana vid från Panasonic. Baksidan präglas av de extra Atmos-högtalarna som stjäl en del utrymme. (Foto: Panasonic).

Design

När det gäller utseende är det inte mycket som avslöjar att HZ2000 är en kostsam highend-TV: Panasonic-skärmen har en rak och diskret design med räta linjer och ett tjusigt utförande i svart borstad metall. Förutom den blanka OLED-panelen finns det inget som skriker efter uppmärksamhet. Byggkvaliteten är välgjord, med rejäla dimensioner på både sockel och fästen.

Panasonic TX-65HZ2000E. (Foto: Panasonic)

Vi noterar att sockeln är permanent monterad och inte kan vridas – det var en praktisk funktion som vi uppskattade hos lillebror HZ1000. HZ2000 är rent allmänt något större och tjockare än den mindre modellen på grund av de extra Atmos-högtalarna på baksidan. De gör att TV:n av naturliga skäl kommer att sticka ut lite om man hänger upp den på väggen. HZ2000 väger för övrigt en hel del mer än andra OLED-skärmar som vi har lyft upp på testbänken!

Användning och finesser

Panasonic HZ2000 använder den senaste versionen av Panasonics eget användargränssnitt MyHomeScreen (5.0) som har en mycket enkel, överskådlig layout. Menysystemet känns modernt och personligt, där man får upp rekommenderat innehåll på startskärmen. Man kommer också snabbt åt de många avancerade inställningsalternativen som Panasonic-skärmen är utrustad med.

Tyvärr har Panasonic fortfarande ett relativt begränsat app-urval. Förutom essentiella tjänster som Netflix och YouTube är det många populära tjänster som lyser med sin frånvaro. Här finns till exempel ingen HBO eller Apple TV+, och inte heller några tecken på Disney+.

De som vill utnyttja Panasonic HZ2000 till max bör därför helt klart budgetera med en extern videokälla. Till exempel Apple TV 4K, Xbox eller PlayStation. Då kan man dessutom dra nytta av Panasonic-skärmens breda formatstöd: HZ2000 stöder både Dolby Atmos, Dolby Vision och HDR10+, så att innehållet både kan ses och höras i optimalt format. Här har Panasonic en stor fördel mot konkurrenterna Samsung och LG, som stöder var sin standard men inte båda. I och med intåget av tjänster som Apple+ och Disney+, som båda har masssor av innehåll i Dolby-format, har detta blivit ännu viktigare under det senaste året.

Panasonic är både en överraskning och en liten besvikelse när det gäller stöd för moderna HDMI 2.1-funktioner. Förutom HDMI eARC (högupplöst ljudreturkanal) och ALLM (automatisk kort fördröjning) finns inget stöd för funktioner som 4K/120p (120 bilder per sekund) eller VRR (variabel uppdateringshastighet). Detta kan vara en deal-breaker för de som vill använda TV:n ihop med nästa generation spelkonsoler. Input Lag är också bara medelmåttigt: vi uppmätte HZ2000 till 22 ms, vilket är snabbt men långt ifrån klassledande.

Bildkvalitet

Panasonic har en filosofi som skiljer sig från många av konkurrenterna i TV-djungeln. Den japanska tillverkaren har ett nära samarbete med Hollywood och resten av filmindustrin, och är mycket intresserade av att bevara ”director’s intent”. Det handlar helt enkelt om att återge videoinnehåll som är så troget originalet som möjligt. ​​Regissörer, filmskapare och kolorister har ofta en specifik idé när de väljer belysning och färgsättning. Sådana små nyanser kan i värsta fall gå förlorade om TV:n kryddar bilden för mycket. Panasonic satsar därför på att vara extremt noggranna, men också försiktiga, när det gäller bildbehandlingen.

Bildpanelen som sitter i HZ2000 är inte heller någon vanlig standardvariant utan en speciellt utvald professionell panel från LG Display. Panelen är utrustad med extra passiv kylning (kylflänsar på baksidan) som gör att den tål högre ljusstyrka – cirka 200 nits mer än vanliga OLED-paneler!

Ljusstyrka är ett område där OLED-tekniken ofta får kritik och hamnar lite i skuggan av de ljusstarka LCD-skärmarna. Just därför är det glädjande att Panasonics ingenjörer har hittat en lösning som gör att de kan boosta ljusstyrkan markant. Detta ger en synlig förbättring på i stort sett allt bildmaterial, men framför allt på modern video i HDR-format.

HZ2000 har märkbart mer gnista och glöd i de ljusaste HDR-detaljerna, vilket ger en fängslande och verklighetstrogen effekt. Återgivningen av en ljus himmel får mängder med nyanser som har en tendens att plattas till eller försvinna på mindre dugliga OLED-skärmar. HZ2000 är utrustad med en intelligent ljussensor som anpassar bilden efter omgivningen och den högre ljusstyrkan garanterar helt enkelt att TV:n har mer att gå på, även när man tittar i ljusa omgivningar.

Panasonic-skärmen har också en riktigt imponerande svärta. Svart känns som äkta kolsvart, så som vi har blivit vana vid med OLED, men HZ2000 lyckas också återger de många mörkgråa graderingarna som har en tendens att drunkna i svart på andra skärmar. Den intelligenta ljussensorn bidrar genom att dra upp gammakurvan i ljusa omgivningar och öka detaljerna i grått utan att det har någon märkbar negativ inverkan på bilden. De mörka grottscenerna i Gemini Man återges briljant, med alla detaljer bevarade.

Panasonic-skärmen utmärker sig med en extremt jämn ljusfördelning, även för att vara en OLED. Den påkostade bildpanelen uppvisar inga tecken på ojämnheter som vertikala ränder, synliga färgband/schatteringar eller andra kvalitetsproblem med själva panelen. Den förbättrade avkylningen bidrar också till att skärmen blir mindre känslig för tillfällig inbränning: vi upplevde inga problem med att ljusa detaljer, till exempel kanal-loggor, text eller testfönster, ”hängde kvar” i bilden.

Denna så kallade proffspanel fungerar faktiskt så bra att vi undrar varför LG inte har något liknande i sina egna TV-modeller! Svaret ligger antagligen i priset, för HZ2000 kostar uppenbarligen en rejäl slant extra jämfört med LG:s egen CX-modell. Men när vi tar med bildkvaliteten i beräkningen så är det faktiskt inget överpris som Panasonic vill ha för HZ2000. Synd bara att den inte finns i 77 tum!

Filmmaker Mode

HZ2000 har en rad förinställda bildlägen som Movie, Dolby Vision och Netflix Calibrated Mode, som alla ger en neutral bild. En nyhet i årets modell är det mycket omtalade Filmmaker Mode, som ska vara ”Hollywood-regissörernas eget bildläge”. Detta är ett bildläge som är optimerat för att ha en neutral och minimal bildmanipulation (artificiell skärpa, utjämning etc.) – allt för att vara så troget originalet som möjligt. Den här inställningen är ”låst” från fabrik så att man inte kan göra några egna ändringar efteråt.

Undertecknad har tidigare varit lite skeptisk till nyttan av Filmmaker Mode, eftersom det har varit möjligt att åstadkomma liknande resultat med andra bra bildinställningar. Men jag måste erkänna att det ger en viss ”sinnesro” att ha ett bildläge som ger toppenresultat direkt från fabrik! Filmmaker Mode klarade sig nämligen utmärkt i våra mätningar, med en nästan snörrät färgbalans.

Ljudkvalitet

Panasonic HZ2000 är utrustad med ett relativt omfattande ljudsystem. Förutom vanliga, framåtriktade högtalare under skärmen sitter det två extra högtalare på baksidan. Dessa är dedikerade ”höjdkanaler”, gjorda för att återge den extra höjdinformationen i Dolby Atmos-ljudspår. Dessutom har Panasonic gjort det möjligt att koppla in en extern subwoofer via en extra, volymstyrd ljudutgång.

Även om vi har testat flera potenta soundbar-högtalare den senaste tiden måste vi säga att vi är mycket nöjda med det inbyggda ljudet i det här fallet. Till skillnad från det diffusa och instängda ljudet som kännetecknar majoriteten av TV-apparater har Panasonic-skärmen en stark och tydlig röståtergivning som kommer rakt mot oss. Dessutom lyckas de dolda Atmos-högtalarna ge en fängslande surroundeffekt. Allra bäst låter det när vi placerar TV:n nära bakväggen och gör rätt justeringar i inställningsmenyn. Ljudet är fylligt, med ett bra fundament till musik och ljudeffekter. En aktiv subwoofer är antagligen pricken över i i det här fallet. Även om en TV av den här kalibern helt klart förtjänar ett externt ljudsystem så är det trevligt att veta att de inbyggda högtalarna gör ett bra jobb!

Slutsats

Med HZ2000 har Panasonic åstadkommit ännu en TV i den riktiga referensklassen. HZ2000 utnyttjar en extra påkostad OLED-panel, som kan skryta med bättre ljusstyrka och kontrast än konkurrenterna. Bildbehandlingen är suverän och ser till att allt videoinnehåll kan avnjutas i neutral och naturtrogen men ändå fängslande bildkvalitet.

Därför kan vi förlåta HZ2000 för att den saknar några av de senaste streaming-tjänsterna och ett par anslutningar, och att användargränssnittet känns en smula föråldrat jämfört med vissa av konkurrenterna. Det enda vi verkligen saknar från Panasonic är en större 77-tumsversion. En bild i den här kvalitetsklassen förtjänar att avnjutas i extra stort format!

 

Kalibrering

HZ2000 stöder Calman Autocal och är väl förberedd för professionella användare. Vi fick snabbt kontakt med skärmen via datorn och kunde starta automatisk kalibrering direkt. Fast man kan ju alltid undra hur mycket kalibrering som egentligen behövs! Panasonic imponerar med en nästan snörrät gråskala direkt ur kartongen. Det är lockande att kalla den här skärmen för en studiomonitor för hemmabruk!

Kalibreringsrapporter:

HZ2000 SDR

HZ2000 HDR

All kalibrering är utförd av Gorm Sørensen från ProCal. som är en ISF- och THX-certifierad kalibreringsexpert med mångårig erfarenhet av TV/AV, bio och utsändningar.

Karakter
Panasonic HZ2000 (TX-65HZ2000E)
High End

Ljud & Bild tycker

Panasonics toppmodell serverar en naturtrogen bild i referenskvalitet, med extremt exakt färgbalans och superjämn gråtonskala, plus superstark ljusstyrka och kontrast! Panasonic-skärmen stöder inte alla de senaste HDMI 2.1-finesserna och saknar en del appar i portföljen, bland annat Disney+. Dessutom vill vi ha en större skärm än 65 tum!

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Stort test av billiga 55-tummare

Duell: Lågpris på OLED-TV

Hisense ULED: En OLED-killer?

Läcker och balanserad bild

Suverän spel-TV

Bästa TV-apparaterna för små budgetar

Vi testar TCL:s största och billigaste TV

Större och bättre TV

De bästa OLED TV-apparaterna

Större TV med mindre budget

Färgsprakande entertainer-TV

Lyxig OLED-TV från Loewe

Ljud & Bild
Rulla till toppen