Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Test: Panasonic TX-65GZ2000E

Filmälskarnas favorit

Panasonics bästa OLED-TV är gnistrande bra. En TV för de riktiga finsmakarna!

Av / 2019-10-01 - 14:28
Panasonic TX-65GZ2000E
Audun Hage

Ibland har Panasonic en förmåga att kläcka ur sig TV-apparater som är lite ”over the top” och något utöver det vanliga. Des här exklusiva modellerna vänder sig inte till den breda massan utan är snarare skräddarsydda för entusiasterna som är extremt måna om bildkvaliteten – och framför allt är villiga att betala för den.

Det här är de riktiga värsting-modellerna, där ingenjörerna har fått fria tyglar att trimma, finjustera och stoppa i extra godsaker – allt för att åstadkomma högre prestanda. Den allra sista plasmaskärmen ZT60 var ett bra exempel på en kompromisslös highend-modell. Och Panasonic GZ2000, japanernas flaggskepps-OLED för 2019, är definitivt också av den kalibern.

Panasonic GZ2000

GZ2000 är den obestridliga herren på TV-täppan från Panasonic i år, den kostar ungefär 15 000 kronor mer (!) än Panasonics redan ganska så häftiga OLED-modeller och är långtifrån en standard-TV. Under frontglaset finns en specialgjord OLED-panel från LG Display, ursprungligen framtagen för professionellt bruk. Den här proffspanelen kan skryta med markant större ljusstyrka och bättre kylegenskaper än vanliga OLED-skärmar.

Dessutom har Panasonic-skärmen surroundljud som utvecklats i samarbete med Technics, det japanska märkets traditionella ljud-division. Tack vare särskilda surroundhögtalare både fram och bak utlovas exceptionella ljudupplevelser.

Foto: Panasonic

Design

Panasonic GZ2000 har en neutral och funktionell design, där både ramen och den mittmonterade sockeln har ett utförande i mörk borstad metall. Vi gillar att den inte har någon lysande logga eller blanka detaljer som hade kunnat vara distraherande när man tittar.

Sedd från sidan är GZ2000 inte så tunn som man kan förvänta sig att OLED ska vara. Mitt på baksidan av panelen sitter nämligen en speciell högtalar-rigg, gjord för Atmos 3D-ljud.

Foto: Panasonic

Den sticker ut och gör att mitten av TV:n är 5-6 cm tjockare.

Panasonic GZ2000 är väldigt enkel att montera och byggkvaliteten, väggfästen och skruvar håller högsta klass. Däremot väger TV:n betydligt mer än vanliga OLED-skärmar, så vi rekommenderar att man är två när den ska installeras första gången.

Användning och finesser

När det gäller användarupplevelsen är GZ2000 väldigt lik andra Panasonic-skärmar. MyHome-
Screen-menysystemet är enkelt och överskådligt, och även om det inte känns lika modernt som exempelvis Android eller Samsung Tizen på alla sätt så är det ett system som är mycket bekvämt att använda.

Startskärmen ger snabb tillgång till TV-kanaler, appar och inkopplade enheter, och menyerna är lätta att vänja sig vid. GZ2000 levereras naturligtvis med Panasonics
premium-fjärrkontroll av borstad metall, men vi hade kunnat tänka oss en mer kompakt variant med färre knappar.

Panasonics eget användargränssnitt har inte lika stor tillgång till appar och innehåll som Android, Tizen eller WebOS, men de viktigaste streaming-apparna (Netflix, YouTube, Amazon Prime ++) finns naturligtvis.

Anslutningarna är bra, men det bör nämnas att HDMI-ingångarna är av typen 2.0 och alltså inte stöder den senaste HDMI 2.1-standarden. Detta är dock inte avgörande, eftersom HDMI 2.1 har störst betydelse för TV-apparater med 8K-upplösning.

Foto: Panasonic

Bildkvalitet

Vid det här laget har vi testat så många OLED-skärmar att vi trodde att vi hade sett det mesta. Men där tog vi miste! Det tar bara ett par millisekunder att konstatera att Panasonics flaggskeppsmodell är en TV utöver det vanliga.

Det första som slår oss är den extrema kontrasten, som är imponerande även för att vara OLED. Här pratar vi om bilddynamik som nästan får ögonen att tåras! Panasonic-skärmen har en ultra-precis återgivning hela vägen från de mörkaste till de ljusaste nyanserna, och får fram subtila detaljer som vi inte har lagt märke till tidigare.

Ljusstyrka är ett område där OLED ofta kommer till korta jämfört med de bästa LCD-skärmarna med LED-bakbelysning. Det här är något som Panasonic-ingenjörerna har jobbat med, och med hjälp av en modifierad OLED-panel (med bland annat bättre passiv kylning) har de lyckats vrida upp ljusstyrkan till 900 nits! Det är drygt 200 nits mer än OLED-konkurrenter och mer jämförbart med LCD-LED.

Den extra ljusintensiteten bidrar till att göra Panasonic-skärmen riktigt urstark i ljusa områden av bilden. Det syns extra tydligt med modernt videomaterial i HDR-kvalitet. En film som Alien: Covenant får en lysande, levande glöd i allt från solljus till ljusreflektioner, lågor och explosioner. Det här är något vi har saknat i konkurrenter som Sony KD-AG9, som vid en jämförelse verkar en smula ljussvaga.

Mörkrets furste

Panasonic visar också vem som är boss när det gäller att återge de mörkaste partierna med detaljerna i behåll. Återgivning av gråtoner i närheten av svart är det bästa vi har sett från någon TV någonsin!

Scenen i Stranger Things (säsong 3, avsnitt 8), när hjältarna intar ryssarnas underjordiska bas, är full av mörka områden som drunknar fullständigt på mindre kapabla OLED-skärmar. Här lyckas Panasonic få fram små detaljer i skuggor, hår, skägg och kläder som de andra TV-apparaterna har en tendens att mörklägga.

Panasonic-skärmen har också oerhört imponerande jämnt ljus, med enhetlig ljusstyrka över hela panelen. Vissa OLED-modeller plågas som bekant av oregelbundenheter mot mörk bakgrund: vertikala ränder, bland annat till följd av tillfällig inbränning. I Panasonics fall är skärmytan däremot perfekt svart överallt och verkar inte drabbas av sådana ojämnheter alls. Bara detta är något som är värt att betala extra för i våra ögon.

Färgåtergivningen är också snudd på perfekt direkt ur kartongen. Hudtonerna är naturliga, utan rödstick, och färggraderingar återges utan synliga schatteringar. GZ2000 har förinställda bildlägen som THX Cinema, Dolby Vision och Netflix Calibrated Mode, som alla ger en mycket neutral bild. I det sistnämnda Netflix-läget stängs även all onödig bildbehandling, bland annat rörelseutjämning, av helt. Då får man en väldigt ”filmiskt korrekt” bild som kan mäta sig med studiomonitorer!

Panasonic GZ2000 får klara sig utan det nyligen lanserade ”Filmmaker Mode”-bildläget, och i skrivande stund är det osäkert om någon av 2019-modellerna får den här finessen. GZ2000 är dock så bra med befintliga bildlägen att vi misstänker att man inte tjänar så mycket på en eventuell uppdatering.

Apropå rörelser: GZ2000 är super-
”smooth” i panoreringar och rörelser, och lyckas bevara bildskärpan även när det går undan på skärmen. Detta gör den till en strålande TV att titta på sport på. Panasonics ”Intelligent Frame Creation”-rörelseutjämning är faktiskt så bra och naturlig att vi föredrar att ha den påslagen hela tiden.

Allätande filmmaskin

Pricken över i är det breda formatstödet som Panasonic-skärmen är utrustad med. GZ2000 stöder både HDR10+ och Dolby Vision, som är de två viktigaste HDR-formaten. Det innebär att man är garanterad att i stort sett allt videoinnehåll kan visas i bästa tillgängliga kvalitet. Här har Panasonic en stor fördel mot Samsung och LG, som stöder var sin standard men inte båda. Detta kommer att bli viktigare och viktigare i takt med att fler konkurrerande streamingtjänster dyker upp.

Ljudkvalitet

Panasonic TX-65GZ2000 har ett rejält ljudsystem från Technics inbyggt i själva TV:n. Det stöder bland annat Dolby Atmos-surroundljud, men till skillnad från konkurrenterna som bara stöder själva avkodningen har Panasonic gått hela vägen med speciella Atmos-surroundhögtalare på baksidan! Dessa så kallade ”höjdkanaler” reflekterar ljudet mot taket och bidrar till att ge ljudet ett höjdperspektiv.

GZ2000 är inte den första TV:n som stöder Dolby Atmos 3D-ljud på papperet, men en av de första vi har hört som faktiskt ger ett dugligt höjdperspektiv, tack vare de inbyggda höjdkanalerna. Foto: Panasonic

GZ2000 har klart och tydligt ljud med distinkt röståtergivning. Ljudet som studsar mot taket innebär att ljudbilden växer även på höjden, vilket passar fint med olika ljudspår och ljudeffekter. Ändå är det inget ”eldsprutande monster” vi pratar om här, i våra öron har en audiofil TV som Sony AG9 ett ännu klarare och fylligare ljud. GZ2000 är dock tillräckligt bra för att klara sig utan en separat soundbar, men det kan vara värt att fundera på att koppla in en extern subwoofer.

Slutsats

Med praktiskt taget perfekt bildkvalitet, snygg design och byggkvalitet, stöd för alla de viktigaste videoformaten – och till och med användbart surroundljud inbyggt – är Panasonic GZ2000 en dröm-TV för verkligt kräsna. Men det kostar att ligga på topp! Här får man vara beredd att betala för det som (trots allt) är relativt små skillnader i bildkvalitet. Fast det finns ju ett skäl till att det heter ”highend”! Om pengarna kommer i andra hand och du bara vill ha den bästa bilden så är det inget att fundera på: Panasonic TX-65GZ2000 tar plats i historien som en av de bästa OLED-skärmarna vi någonsin har testat.

Karakter
Panasonic TX-65GZ2000E

Ljud & Bild tycker

Panasonic TX-65GZ2000E serverar bilden på silverfat, med suverän kontrast från topp till botten, fenomenal skärpa och naturtrogna färger. GZ2000 är en kostsam TV och storleken stannar vid 65 tum.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Stort test av billiga 55-tummare

Duell: Lågpris på OLED-TV

Hisense ULED: En OLED-killer?

Läcker och balanserad bild

Suverän spel-TV

Bästa TV-apparaterna för små budgetar

Vi testar TCL:s största och billigaste TV

Större och bättre TV

De bästa OLED TV-apparaterna

Större TV med mindre budget

Färgsprakande entertainer-TV

Lyxig OLED-TV från Loewe

Ljud & Bild
Rulla till toppen