Logitech Z Cinéma

Multi-mediecentralen

Vill man ligga i soffan och styra uppspelningen på datorn är ­Logitechs filminriktade ljud­paket en tilltalande lösning

Det här är en helt annan best än de flesta andra högtalarna i testet. Till att börja med ansluts de inte till ljudkortet utan direkt i datorn med en USB-sladd. De innehåller alltså sin egen D/A-omvandlare. Å ena sidan är det inte så lyckat om man har investerat i ett bra ljudkort men å andra sidan är det en stor fördel för den stora massan som använder datorns inbyggda ljudkretsar av tveksam kvalitet. Anläggningen är dessutom gjord för den som verkligen använder sin dator som underhållningscentral då man faktiskt får med en riktig trådlös fjärrkontroll. Med hjälp av den medföljande programvaran, som även är anpassad för Windows Media Center, kan man alltså sitta på bekvämt avstånd och styra film- eller musikuppspelning.

Satellithögtalarna är ena rejäla rackare till formatet vilket innebär att man fått plats med 3-tums element för mellanregistret. Kabinetten är visserligen av plast men av god kvalitet och de känns både välbyggda och solida. På sidan av den högra högtalaren finns hörlursutgång och linjeingång för exempelvis MP3-spelare. Subwoofern är också en rejäl pjäs som rymmer ett 8-tums framåtriktat baselement. Det finns inga fysiska nivåkontroller utan allting sköts via fjärrkontrollen och programvaran. Någon form av knappar på ena högtalaren hade varit önskvärt så att man sluppit fumla efter fjärren för minsta sak. Däremot uppskattar vi displayen som visar källa, volym och eventuella effekter.

Ljudkvaliteten
Med så pass mycket kraft under huven är det inte förvånande att filmupplevelsen blir riktigt bombastisk. Det är så nära en hemmabio framför datorn man kan komma med två högtalare. Även för spelande är detta ett lockande krutpaket. När det gäller musik funkar de riktigt bra för stökiga rocklåtar eller för all del med vanlig tuggummipop. Däremot klarar de inte riktigt av finliret i mer krävande musik. Akustisk musik låter återhållen och överdrivet behandlad så att man tappar närvarokänslan.

För den som använder datorn som både jukebox och filmspelare är Logitechs anläggning både heltäckande och praktisk.

Acoustic Energy Aego M 2.1

Kanonljud i miniformat