Superbild direkt ur kartongen. Jämn ljusfördelning. Bra svärta och kontrast.
Tunt ljud.

55-tums LED-LCD, 1920 x 1080
3D-klar
MPEG4-mottagare
4 HDMI, 2 USB

Toshiba är ett väldigt starkt märke i Europa men har aldrig riktig lyckats ta sig upp till försäljningstoppen här i Norden där koreanerna har dominerat de senaste åren. Med den här modellen har de däremot tagit sig upp till designtoppen, och det verkar som om de lånat det bästa från konkurrenterna när de placerat ut kontakter och anslutningar. Någon avancerad nät-TV är det inte, men den har gott om anslutningar och är 3D-kompatibel.
Bildkvalitet
Toshiba har en superb ljusstyrka som gör bilden väldigt levande och skarp, och kontrasten är mycket god. Däremot har panelen stora problem med så kallad hotspotting i mörka scener, där irriterande ljusfläckar förstör bildkvaliteten och upplevelsen. Med vanliga, ljusa TV-program och sport är det inga problem. Men någon optimal filmskärm för mörka scener är det inte. Detta förstärks ytterligare av att det spegelblanka frontglaset orsakar mycket reflexer, vilket gör att skärmen passar mindre bra för TV-tittande om man har många starka lampor och andra ljuskällor i rummet. Rörelsekompensationen fungerar bra för det mesta, men vi kan fortfarande skönja lite hackning i de mest krävande scenerna. Fast det bevarar faktiskt lite av filmkänslan med 24p-material, och det kanske ska vara så? Skärpan är ändå väldigt bra med sport på HD-kanaler, även under snabba rörelser. Rent bildmässigt har vi inga stora klagomål bortsett från hotspottingen, och det går ganska fort att få en bra bild med menysystemets bildlägen. Lite fintrimning av färgmättnad och kontrastnivå i förhållande till rummets belysning och typ av TV-material var allt som behövdes för att vi skulle lyckas. Fabriksinställningarna är dock inte dumma alls för de som inte kan eller orkar ställa in alla bildparametrar.

LG 50PX950

Välutrustad plasma

LG:s nya plasmaskärm är en toppmodell i ordets rätta bemärkelse. 50PX950N har gott om anslutningar och stöder dessutom 3D.