DALI Mentor 5

Silver- tungan

Det är inte alls svårt att förstå varför DALI:s Mentor-serie är populär. De danska högtalarna har ett ljud som är väldigt lätt att tycka om.
Energiskt och upplöst ljud. Bra bas med tanke på storleken.
Aningen tunt mellanregister.
• 2 x 5,25-tums bas/mellanregister • 28-mm softdome, 45-mm banddiskant • Omfång: 42–34 000 Hz (–3 dB) • Känslighet: 88 dB • Impedans: 6 ohm • Pris: 24 200 kr

Det var den exklusiva Euphonia-serien som satte DALI på kartan i High End-sammanhang, och Mentor-serien har gjort dem till en seriös kandidat i mellanklassen. Alla som vill kunna hävda sig i prisklassen runt 25 000 kronor måste kunna mäta sig med en DALI-högtalare. I detta fall är det Mentor 5, som i likhet med KEF XQ30 är en synnerligen kompakt golvmodell. Med bara 88 cm från sockeln till toppen är detta inte en högtalare som dominerar inredningen i vardagsrummet.

Audi, BMW och Mercedes har alla sina speciella kännetecken som gör att de sticker ut bland andra bilmärken, och detsamma gäller DALI. Det mest uppenbara varumärket är den speciella diskantkonstruktionen som är en kombination av en dome- och banddiskant. Detta ger en särskilt fin utbredning längst upp i diskanten, samtidigt som spridningen blir optimal. DALI har nämligen som filosofi att högtalarna ska låta bra för alla i rummet, inte bara den som lagt beslag på ”sweet spot” mitt i soffan.

Ljudkvalitet
En annan sak som DALI lägger speciell vikt vid är att högtalarna ska ha så snabb respons som möjligt. Därför använder de sig av ytterst lätta membran av träfiber som reagerar rappt på förstärkarens signaler. Just detta innebär ljudegenskaper som det är lätt att bli engagerad av. Ljudet från de små DALI-högtalarna är dynamiskt och spänstigt och har en imponerande rytmkänsla. Mentor 5:s speciella diskantkonstruktion betyder också att det finns massor av energi i de högsta tonerna.

På jazz och akustisk musik är de små DALI-högtalarna verkligen i högform och har en fantastisk fin återgivning av blåsinstrument, bas och trummor. Saxofon och trumpet hörs så tydligt att man nästan kan känna doften av mässing. Spelar du mycket hårdrock och heavy metal kan den energiska diskanten dock bli lite för mycket, och det krävs en bra förstärkarmatchning för att den inte ska bli i ljusaste laget.

Basen är minst lika imponerande som övertonerna. DALI har kostat på sig ett baselement mer än KEF och det ger precis den fyllighet vi efterlyste hos engelsmännen. Här finns det massor av slagkraft och Mentor 5 går till och med förhållandevis djupt i basregistret. Området som DALI kommer en aning till korta på är mellanregistret. DALI har inte riktigt lyckats matcha de sprudlande övertonerna med ett lika energiskt mellanregister, och röster kan kännas lite tunna emellanåt. Men återigen, detta är något man i stora drag kan uppväga för med rätt placering och rätt förstärkare. En förvånansvärt tuff liten högtalare!

KEF XQ30

Liten och läcker

KEF:s stora XQ40 gjorde storslam i förra årets stora högtalartest och knep guldmedaljen för bästa högtalare hela 2008. Är det en bragd som lillebror XQ30 kan upprepa?

Öppet och fokuserat ljud.
Begränsade basresurser

JBL LS60

Hög rockfaktor

Har du någonsin satt foten i närheten av en konsertscen har du antagligen redan lyssnat på JBL-högtalare. Den amerikanska tillverkaren är en av världens största leverantörer till proffsmarknaden, men de har också stenhårda högtalare för hemmabruk!

Fylligt och engagerande ljud. Spelar högt och rent.
Aningen ojämn bas. Begränsad spridning.

PSB Synchrony Two

En bortglömd pärla?

Mitt bland alla snofsiga och glänsande ljudskulpturer är det lätt att glömma bort Paul Bartons högtalare. Synchrony Two har ett avgjort mer anonymt utseende än de övriga testdeltagarna, men vänta bara tills du hör ljudet!

Grym bas.
Aningen grov i diskanten.

Bowers & Wilkins CM9