Velodyne SPL-1200 Ultra

Flexibel kraftkarl

Här får du mycket kraft i ett kompakt kabinett, kombinerat med automatisk rumskorrektion och fjärrstyrning.
Ljud & Bild tycker
En ytterst kapabel subbas med plenty av kraft och stora möjligheter för anpassning efter rummet. Plus för automatisk rumskorrektion.
Vi önskar oss lite mer attack och finess i det högre basregistret.
Specifikationer
  • Sluten tryckkammare
  • 12-tums baselement
  • 1 200-watts förstärkare (RMS)
  • 21–135 Hz frekvensrespons (+/–3 dB)
  • Automatisk rumskorrektion
  • Fjärrkontroll
  • 39,4 x 38 x 47 cm
  • 22 kg
forfatter

Ända sedan starten 1983 har Velodyne legat i täten med sina högteknologiska subbasar. De var bland annat en av de första tillverkarna som använde sig av digital baskorrektion i en subbas.

Och Silicon Valley-arvet behöver inte skämmas för SPL-1200, i kartongen ligger en mätmikrofon som tillsammans med en inbyggd 7-bands parametrisk equalizer mäter hur subbasen beter sig i rummet och som i viss grad kan rätta till skevheter i frekvensgången. Man kan välja mellan olika inställningar: Movies, Rock, Jazz och Games, som har lite olika filter och förstärker olika frekvenser.

En blå display på fronten visar ljudnivån samt inställningar som görs fortlöpande med fjärrkontrollen. Displayen kan släckas om man vill.

Velodyne har också insett hur man får ut maximalt ur en 12-tummare i ett litet kabinett, nämligen genom att stoppa i en förstärkare på 1 200 watt!

Ljudkvalitet
Jazz-ljudläget är det neutrala. Det filtrerar bort alla toner under 15 Hz, som ändå inte hörs men som kan ge problem i rummet. Inte så dumt.

Okorrigerad är basresponsen en smula svulstig, vilket låter tufft med funk och rap. Lyssna på Kendrick Lamars ”Swimming Pools” och säg att det inte rycker i hiphop-foten! I Rock-läget förstärker subbasen 50 Hz-området med 4B och får det att fladdra i byxbenen!

Men även i det neutrala läget är basen lite varm och fet. Bastonerna har tyngden i det lägre frekvensområdet och basen blir inte riktigt lika stram och punchig som vi vill. Jazz och klassiskt föredrar vi utan den här ”larger than life”-karaktären.

Efter korrigering blandar sig SPL-1200 bättre i ljudbilden och försvinner mer. Efter lite arbete med placering och nivå lyckades vi tämja den riktigt bra, så att kontrabasen i Jan Johanssons ”Jazz” följer tonerna väl. Men vi får aldrig riktigt bort det något ilskna ”subbasljudet”.

Film i surround är däremot tufft. Här brakar det loss, baskanalen gör mycket väsen av sig och får väggarna att skaka. Subbasen har inte lika skarpa impulser i ”Godzilla” som Elac och REL, små detaljer går förlorade i basregistret. Men det låter klart godkänt.

Slutsats
Trots ett ganska så kompakt yttre är Velodyne SP-1200 Ultra en slagkraftig subbas som skakar om både byxben och väggar. Den har en rad inställningar för anpassning efter rummet och film- och musiksmak. Och bäst av allt: den har automatisk rumskorrektion. Detta är en häftig subbas för film och rock, som bara saknar lite attack och finess i de högre tonerna för att vara det bästa alternativet för akustisk musik.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Redan prenumerant?

Också i detta test:

SVS SB13-Ultra

Brutal slagkraft

Med hjälp av testets största element bjuder SVS kraftkarl på hårda slag till både film och musik. Och den låter bra!

Här kombineras stor slagkraft med en förmåga att hänga med i svängarna på alla musikstilar. Filmeffekterna återges också med stor övertygelse.
Funktioner och display sitter på baksidan, vilket krånglar till inställningen. Inte fullt lika stram och upplöst som vissa andra.

REL S/5

Bäst på musik

Så fort den här subbasen kopplades in hörde vi att allting satt som det skulle.

Om akustisk musik är favoritsysslan så ger S/5 en helt magisk basåtergivning. Stram och välkontrollerad och förbaskat väl integrerad i ljudbilden. Funkar bra med film också.
De allra djupaste bastonerna får subbasen att skorra på hög volym.

Elac SUB 2070

Knytnäve i silkesvante

Elacs nya dubbeldäckare är både kraftfull och finkänslig. Trådlös överföring och app-styrning gör SUB 2070 till en av testets mest avancerade.

En precis och potent subbas som blandar sig fint i ljudbilden och har en närmast sömlös övergång till fronthögtalarna. Basåtergivningen är lätt och lekfull, befriad från eftersläpningar och ojämnheter.
Saknar lite nivå i den allra djupaste basen.

JL Audio E-Sub E112

Muskler och finess

JL Audio ger det bästa av två världar: stram detaljerad djupbas och en kolossal slagkraft!

JL Audio E112 är byggd som en stridsvagn och kan nästan mullra lika högt också. Den kombinerar stram och precis bas i musik med öronbedövande och kraftfull djupbas med film. Den gör helt enkelt allt vi förväntar oss av en bra subbas!
E112 är inte fullt lika finkänslig och lyhörd som de mest musikaliska subbasarna, men inte långt ifrån.

DALI P-10 DSS

Kompakt allroundare

DALIs variant på temat highend-subbas är både läcker och välljudande, men något djupbasmonster är den inte.

DALI har skapat en oerhört läcker subbas, som hänger med rytmerna fint. Fjärrkontroll är ett stort plus!
De djupaste baseffekterna saknar tyngd och kontroll.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.