: JL Audio E-Sub E112

Muskler och finess

JL Audio ger det bästa av två världar: stram detaljerad djupbas och en kolossal slagkraft!
Ljud & Bild tycker
JL Audio E112 är byggd som en stridsvagn och kan nästan mullra lika högt också. Den kombinerar stram och precis bas i musik med öronbedövande och kraftfull djupbas med film. Den gör helt enkelt allt vi förväntar oss av en bra subbas!
E112 är inte fullt lika finkänslig och lyhörd som de mest musikaliska subbasarna, men inte långt ifrån.
Specifikationer
  • Sluten tryckkammare
  • 12-tums baselement
  • 1 500-watts förstärkare (RMS)
  • 21–120 Hz frekvensrespons (+/–3 dB)
  • 41,2 x 39,4 x 46,7 cm
  • 33 kg
Annons
Annons
forfatter

JL Audio slog bokstavligt talat som en ner en bomb på marknaden när de för några år sedan lanserade sin första serie subbasar för hemmabruk. Värstingen Fathom F113 satte omedelbart den amerikanska bilstereotillverkaren på kartan, hos både hifi- och hemmabiointresserande. Den billigare E-serien siktar på att ge liknande prestanda fast till ett lägre pris.

E112 har ett kompakt, smart utformat kabinett som levereras i svart pianolack eller svart ask. Kontrollerna är dolda bakom ett gummilock överst på baksidan. Fathom-seriens avancerade rumskorrektion har försvunnit och ersatts av enklare nivå- och faskontroller. Bestyckningen är enkel men effektiv: en 12-tummare med extra lång slaglängd och en förstärkare som är kapabel att lämna hela 1 500 watt i korta ögonblick.

Ljudkvalitet
Ingen tvekan om saken: detta är den subbas som bäst kombinerar raffinerad och stram basåtergivning med rå kraft i de djupaste frekvenserna! JL Audio spelar Daft Punk med formidabel tyngd och snärt i bastrumman, helt utan eftersläpningar eller ojämnheter. Man hör tydligt hur basen hamrar på precis i takt med musiksignalen.

E112 är visserligen inte lika finkänslig och duktig på att återge små detaljer som den ultramusikaliska REL-subbasen, men den har betydligt mer slagkraft. JL Audio tacklar som en av få Tygas stenhårda ”Rack City” utan tecken på stress på ljudnivåer som skulle få de andra testdeltagarna att börja skaka! Kendrick Lamars ”Drank” spelas också med fysisk och häftig bas, som samtidigt hänger ihop väl med fronthögtalarna.

– Det här låter kanonfett, utbrister Geir och Audun sparar inte heller på superlativen:

Annons

– Här är mycket bättre snärt i rytmerna än med någon av de andra subbasarna.

Alla testdeltagarna har förmågan att få både väggar och tak att skaka en smula, men JL Audio lägger in en extra växel. Mullret från Godzillas nemesis, Muto, skär genom märg och ben och får byxbenen att fladdra. Filmen blir en fysisk upplevelse!

Prestandamässigt hamnar E112 och råskinnet från SVS väldigt nära. Decibelmätaren visar i stort sett samma nivåer ända ner till 20 Hz, där SB13-Ultra gav 3 dB extra (mätt i vårt rum på 1 meters håll). I våra öron har JL Audio en något stramare och bättre definierad attack med musik, men i båda fallen handlar det om brutala basmaskiner.

Slutsats
JL Audio visar ännu en gång att de bygger Subbasar med stort S. Testet visar att vi har med en synnerligen väl hopskruvad baslåda att göra. E112 ger inte ifrån sig minsta knakande eller knarrande på hög volym, bara ren, välkontrollerad och oförvrängd bas, kraftfull nog att sätta hela världen i gungning! Lägg därtill utmärkta musikaliska egenskaper, plus bra och lättillgängliga inställningar, så råder det ingen tvekan. JL Audio E112 är en kompromisslös basmaskin – och testets bästa subbas!

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här

Också i detta test:

SVS SB13-Ultra

Brutal slagkraft

Med hjälp av testets största element bjuder SVS kraftkarl på hårda slag till både film och musik. Och den låter bra!

Här kombineras stor slagkraft med en förmåga att hänga med i svängarna på alla musikstilar. Filmeffekterna återges också med stor övertygelse.
Funktioner och display sitter på baksidan, vilket krånglar till inställningen. Inte fullt lika stram och upplöst som vissa andra.

REL S/5

Bäst på musik

Så fort den här subbasen kopplades in hörde vi att allting satt som det skulle.

Om akustisk musik är favoritsysslan så ger S/5 en helt magisk basåtergivning. Stram och välkontrollerad och förbaskat väl integrerad i ljudbilden. Funkar bra med film också.
De allra djupaste bastonerna får subbasen att skorra på hög volym.

Velodyne SPL-1200 Ultra

Flexibel kraftkarl

Här får du mycket kraft i ett kompakt kabinett, kombinerat med automatisk rumskorrektion och fjärrstyrning.

En ytterst kapabel subbas med plenty av kraft och stora möjligheter för anpassning efter rummet. Plus för automatisk rumskorrektion.
Vi önskar oss lite mer attack och finess i det högre basregistret.

Elac SUB 2070

Knytnäve i silkesvante

Elacs nya dubbeldäckare är både kraftfull och finkänslig. Trådlös överföring och app-styrning gör SUB 2070 till en av testets mest avancerade.

En precis och potent subbas som blandar sig fint i ljudbilden och har en närmast sömlös övergång till fronthögtalarna. Basåtergivningen är lätt och lekfull, befriad från eftersläpningar och ojämnheter.
Saknar lite nivå i den allra djupaste basen.

DALI P-10 DSS

Kompakt allroundare

DALIs variant på temat highend-subbas är både läcker och välljudande, men något djupbasmonster är den inte.

DALI har skapat en oerhört läcker subbas, som hänger med rytmerna fint. Fjärrkontroll är ett stort plus!
De djupaste baseffekterna saknar tyngd och kontroll.
Har du den här produkten?
Sätt ditt betyg.
0 / 6

Your page rank:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.
Annons
Annons

Läs också

Om någon skulle tvivla så är JBL tillbaka så det sjunger om det, och bevisar att de kan ljud bättre än de flesta.
Sonos Sub är tillbaka i sin tredje generation och nu går det att ha två stycken i samma rum. Vi har testat!
Designmästarna gör det igen. Beolit 20 är en vacker bärbar högtalare som dessutom låter bra.
Bang & Olufsen Beosound Emerge är en modig avvikelse från hur en multiroom-smarthögtalare kan se ut – och låta.
Alla kamerasystem behöver ett objektiv för porträtt, gärna ett ljusstarkt sådant.
Designmästarna gör det igen. Beolit 20 är en vacker bärbar högtalare som dessutom låter bra.
Fujifilms mellanformatkameror har saknat en bred vidvinkel. Här är den.
Motorola Moto G100 är nästan lika bra som betydligt dyrare mobiler från andra tillverkare. Och så döljer den en intressant överraskning.
Bang & Olufsen Beosound Emerge är en modig avvikelse från hur en multiroom-smarthögtalare kan se ut – och låta.
Det är ingen slump att C22 ser ut som om den är 50 år gammal. Och ingen slump att den låter så bra som den gör.
Old school-tekniken har aldrig varit bättre än i vår tid. McIntosh MC1502 är beviset för de som tvivlar.
SU-R1000 är en av de mest unika förstärkarna vi har sett – och hört – i highend-klassen.
Sonos första bärbara högtalare imponerar med sin integration och bekvämlighet.
Klipschorn fyller 70 år i år. Det firar vi genom att förvandla vårt testrum till ett inferno.
Asus ROG Flow X13 är smidig nog för att bara stoppas ner i väskan och kan dessutom användas som surfplatta. Men den har grafikmuskler i tungviktsklassen.
Den bästa kameran vi har testat har kommit i en mer kompakt version, till ett lägre pris.