Tunt ljud.

32-tums LCD, 1920 x 1080
3 +1 HDMI
DVB-T/C-mottagare, MPEG4
USB
Pris: 8 000 kr

LE32B557 har inga lysdioder och är därför inte speciellt tunn, men den har samma blanksvarta utseende som LED-skärmarna. Den är dessutom välutrustad, bland annat med hela 4 HDMI-ingångar. Till skillnad från Grundig, Philips och Panasonic har Samsung också kostat på sin TV ett snyggt vridbart stativ i glas. Fjärrkontrollen tillhör också de bättre, den har stora och tydliga knappar, fast är kanske inte lika överskådlig och enkel som Panasonics variant.

Bildkvalitet
Den här TV:n blev vi imponerande av direkt. LE32B557 har en mycket skarp och kontrastrik bild med massor av intensitet och liv. Färgbalansen drar visserligen en aning åt det röda direkt ur kartongen och påminner om den varma, svagt rödaktiga färgsignatur vi har sett på Samsungs LED-skärmar. För att få en så bra och naturlig bild som möjligt aktiverade vi Bio-läget och ställde in färgtemperaturen till ”Varm 2”. Då blev bilden ytterst behaglig att titta på och vi fick mer naturliga färger än med det lite väl framfusiga Standard-läget. Den dynamiska inställningen bör undvikas så länge du inte tittar på TV i ett rum som är fullt av dagsljus.
Samsung-skärmen har en djup och becksvart svärta som verkligen kommer till sin rätt när man tittar på en bra film på kvällstid. Mörka scener har detaljerna i behåll och smälter inte ihop som man kan se på mindre bra LCD-skärmar. En annan egenskap vi lät oss imponeras av är den otroligt fina skärpan. Som förväntat var bilden mycket skarp och detaljerad med våra Blu-ray-testskivor, men ännu mer imponerande är hur TV:n klarar vanligt standardupplöst material. Till och med då är bilden väldetaljerad och klar. De fina HD-egenskaperna gör att LE32B557 även passar som spelskärm.

Ljudkvalitet
Ljudet från Samsungs TV är dessvärre inte lika imponerande som bilden. Det låter ganska vasst och tunt och basen lyser med sin frånvaro. Röster är tunna och dialogen är därför inte lika klar som med Panasonics skärm. Ljudkvaliteten godkänd, men avsaknaden av en separat ljudanläggning lär bli stor, i synnerhet för den som vill använda skärmen till spel och film.

Panasonic TX-L32S10

Dunderbra allround-TV

Panasonic är kanske mest kända för sina plasmaskärmar, men de gör även LCD-skärmar som tillhör toppklassen – vilket TX-L32S10 är ett bra bevis på.