Usher Be-718 DMD vs B&W 805 Diamond

Skarpslipade diamanter

Historiens första duell mellan stativhögtalare med diamantdiskant är ett faktum. Men diamant är det enda de här två har gemensamt.
forfatter

När det handlar om att återge ljud så exakt som möjligt är högtalarnas uppgift rent teoretiskt lika enkel som den är omöjlig. Dess membran ska reagera precist på förstärkarens strömleveranser – stora som små – utan att vare sig membranen eller kabinetten lägger till någon egen information när musiksignalen förvandlas till mekaniska svängningar. Det är allt. Mekaniska egenskaper innebär tyvärr att detta är lika omöjligt som att ett föremål kan accelerera upp till ljusets hastighet.

Ett membran kommer alltid att ta lite tid på sig att starta och stoppa, hur stor magnet det än finns bakom och hur robust det än är monterat. Det har också en egenresonans som läggs till i musiksignalen. Även högtalarkabinetten resonerar, vid flera frekvenser. Dessutom har så gott som alla högtalare ett eller flera delningsfilter som delar upp frekvenserna till de olika elementen. I detta händer det tråkigheter, både när det gäller tidsförskjutningar (fasfel), förvrängningar och störningar som plockas upp. För att inte tala om elektromagnetisk påverkan eller varierande kapacitans och induktans i den elektriska ljudsignalen.

Poängen är att alla högtalare är kompromisser, och är det uppenbart att varje förbättring räknas – och att kvalitet kostar.

Högt pris, höga förväntningar
De två duellanterna kostar 35 000 respektive 50 000 kronor inklusive stativ. Det är lika mycket som många utmärkta golvhögtalare, så man kan ju alltid fundera på varför man skulle lägga så mycket på en stativhögtalare.

För det första finns det mycket dyrare högtalare där ute, och om du kan avstå från den djupaste basen så bör de två testdeltagarna kunna ha kvaliteter längre upp i registret som vida överträffar golvmodeller som kostar lika mycket.

För det andra är ofta golvstående High End-högtalare väldigt stora och kräver en hel del plats. I ett litet vardagsrum blir de lätt för dominerande, plus att de är svåra att placera med tanke på optimal basrespons. Djupare bas behöver nämligen längre avstånd till väggarna för att låta bra. Har du ett litet rum kan alltså ett par stativhögtalare vara den bästa vägen till musikens eldorado.

Tro bara inte att mindre högtalare klarar sig med svaga förstärkare. I synnerhet fina stativhögtalare kan låta platta och oengagerande om de inte får tillräckligt med kraft. När den djupaste basen är borta är det extra viktigt att resten av ljudbilden återges med dynamik och liv. Vi fick inte riktigt ordning på ljudet med NAD-förstärkaren M2, som kostar 48 000 kronor, men blev betydligt mer förtjusta i ljudet när Mark Levinson No532H, ett slutsteg för 85 000 kronor, levererade kraften. Du behöver inte ha en så dyr förstärkare, det viktiga är att högtalarna får gott om ström. Musical Fidelitys 200 watt potenta och mycket fina M6i för 23 500 kronor är ett bra exempel på att det inte behöver kosta skjortan

Olika duellanter
Bortsett från att båda är utrustade med diamantdiskant och står på stativ, finns det inte många likheter mellan B&W 805 Diamond och Usher Be-718 DMD. B&W:s kabinett är läckert rundat, med gul kevlarbas och diskanten i den karaktäristiska Nautilus-pipan på toppen. Usher har ett mer traditionellt utseende, fast med utanpåliggande sidoplattor av trä och med mindre läckra stativ av trä och metall, samt basplattor av robust marmor. Och byggkvaliteten ska de ha beröm för!

Diskant – snabba svängningar
Diskantregistret är en utmaning för både stora och små högtalare. Membranrörelserna är små men otroligt hastiga. Det betyder att diskanten måste arbeta supersnabbt. Och det har många problem med. Vissa har en ytterst exakt återgivning i mitten av diskantdomen, men bryter upp i förvrängning ut mot kanterna. Detta blir värre ju större frekvensregister elementet ska återge. 

Vissa konstruktörer använder sig av två element, ett till de lägre diskantfrekvenserna och ett till de högre. Det löser många av svårigheterna med förvrängning, men medför ett nytt: fasfel. I diskantregistret är ljudets våglängd så kort att bara ett par millimeters olika placering av de två diskanterna leder till att vissa frekvenser tar ut varandra, medan andra förstärks. Detta betyder främst att ljudbilden upplevs som mindre holografisk. Den känns platt och inte lika realistisk, och man hör inte heller exakt var någonstans i ljudbilden som instrumenten är placerade.

Ett annat och mycket dyrare sätt att minimera problemet på är att använda ett material som klarar av att återge ett större frekvensomfång utan förvrängning, gärna från 2 000 till uppemot 30 000 Hz eller ännu högre. Vi känner bara till två material som kan detta och som passar till diskantelement, och båda två är kolossalt kostsamma. Det ena materialet är beryllium och det andra – och bästa – är syntetiskt framställd diamant.

Det finns inte många högtalare på marknaden som har diamantdiskant. Få tillverkare bygger sådana eftersom de lätt kan spricka under tillverkningen, vilket ökar kostnaderna ytterligare.

En del tillverkare köper diamantelement från exempelvis Jantzen (Marten, Avalon) medan B&W och Usher tillhör det fåtal som tillverkar dem själva.

Bas – stora svängningar
Musiksignalen har oftast mest skräp i frekvensregistrets ytterområden. För en högtalare är det samma sak som diskantregistret och det lägsta basregistret. Basen är problematisk eftersom svängningarna är så stora att kabinettet blir ostabilt. Problemet reduceras genom att använda tjocka plattor i kabinettet, eller att minska storleken på det så att förhållandet mellan yta och tjocklek blir bättre. Den senare metoden är klart billigast, därför har stativhögtalare ofta en renare basåtergivning än en golvhögtalare som kostar lika mycket. Detta ger automatiskt ett bättre mellanregister på grund av att det maskeras mindre.

Produkter i testet

Sammanfattning

Duellanter i diamantklassen

Båda stativhögtalarna i detta test är bra exempel på hur fint det kan låta om man är villig att gör avkall på den djupaste basen

B&W 805 Diamond

Juvelen

B&W var en av de första som utrustade sina högtalare med diamantdiskanter. Men inte förrän ganska nyligen införlivades tekniken i en stativhögtalare. Och det var inte en sekund för tidigt!

Snabba. Mycket exakt ljud. Detaljer.
Aningen tunn bas.

Usher Be-718 DMD

Gladiator på stativ

Taiwanesiska Usher utmanar eliten med en av de billigaste diamanthögtalarna på marknaden.

Stor ljudbild. Övertoner. Stor och fyllig bas.
Aningen tillbakadraget mellanregister.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.