TESTFord Mustang Mach-E AWD med B&O Sound System

En värdig Mustang

Ford-historien har sett flera ovärdiga bilmodeller som haft Mustang-namnet. Detta är inte en av dem.
Karakter
Ford Mustang Mach-E AWD med B&O Sound System
Ljud & Bild tycker
Pigg bil med bra körkomfort. En dröm att köra och ljudanläggningen låter utsökt. Lång räckvidd, kan monteras på dragkrok … listan bara fortsätter!
Pytteliten fördröjning i styrningen som berövar oss den sportiga känslan, även i körläget ”Otämjd”. Kan inte ha takräcke.
Specifikationer
  • Utrustningspaket: Teknikpaket Plus
  • Räckvidd: 540 km (WLTP)
  • Batterikapacitet: 99 kWh brutto/89 kWh netto
  • Laddkapacitet: 150 kW (11 kW hemma)
  • Effekt: 261 kW/351 hk
  • 0-100 km/h: 5,7 s
  • Vikt: 2182 kg
  • Antal högtalarelement: 10
  • Förstärkare: 560 W
  • Högtalarkonfiguration: 5.1
  • Godkänd för dragkrok: Ja
  • Takbox: Nej
  • App: FordPass
  • Webb: ford.se
forfatter

Ända sedan den första Ford Mustang kom för mer än 55 år sedan har modellen varit synonym med amerikansk ungdom. En häftig muskelbil för den amerikanska medelklassen, med den ikoniska hästen som pryder grillen och nästan vrålar: ”U-S-A! U-S-A!” Föregångaren till biltypen ”pony car” – som kännetecknar en amerikansk muskelbil med lång motorhuv och kort bak – och odödliggjord av Steve McQueen i filmen Bullitt.

1968_Ford_Mustang_Shelby_GT_500_fastback
1968 Ford Mustang Shelby GT-500 Fastback, som blev odödlig i Steve McQueens ”Bullitt”. Foto: Creative Commons

De som minns glansdagarna med en tår i ögonvrån fnyser direkt när de hör talas om en helt elektrisk Mustang som Mach-E. Och dessutom en familje-SUV! Hädelse.

Men vänta lite. Det är inte så att den långa raden av Mustanger är en ändlös parad av eldsprutande muskelknippen. Ta till exempel andra generationen Mustang II (1974–78). Byggd på ett Pinto-chassi (ve och fasa!) och med ynka 130 hästar gick det inte direkt undan. Sedan får vi inte glömma 1969 års Mustang E. Bokstaven E stod för Economy, med tillhörande mesig motor och ett knappt existerande vridmoment där noll till hundra fick mätas med en kalender. Och eftersom den skulle gå så långt som möjligt hade den inte ens luftkonditionering.

2020 Ford Mustang Fastback
Det finns tydliga gemensamma drag mellan Ford Mustang Fastback 2020 och Mustang Mach-E. Foto: Ford

Med andra ord finns det ingenting så heligt med Mustang att man inte kan ha en elektrisk familje-SUV i den långa raden. Och jag tror nog att den ursprungliga chefsingenjören Lee Iacocca skulle ha hållit med. Han gav ju oss trots allt minibussarna Dodge Caravan och Plymouth Voyager …

Videorecension: Audi e-tron - Konsertsal på fyra hjul De som just har beställt en splitter ny Audi e-tron UTAN att kryssa för Bang & Olufsen-ljudsystemet får förlåta oss när vi säger: Ajdå …!

Se vår video med Mustang Mach-E och B&O-ljud här:

Mustang Mach-E = coolness

Mustang Mach-E är en familjebil som har lånat utseendet från den senaste 6:e generationen Mustang. Den långa motorhuven och den korta aktern flörtar med pony car-konceptet och precis som på en modern Fastback böjer sig taket bakåt och nedåt och smälter in visuellt med bakdelen. Personligen tycker jag att bilen är slående läcker och får Audi e-tron att se ut som en tvättmaskin på hjul. Och med 351 elektriska hästkrafter i AWD Long Range-versionen så lär det nog gå undan också!

Ford Mustang Mach-E spread(2)
Ford Mustang Mach-E är en av de coolare familjebilarna. Foto: Geir Gråbein Nordby

Mustang-loggan på fronten lämnar inga tvivel om ursprunget, även om grillen är igentäppt eftersom det inte är någon poäng med att ha luftintaget där på en elbil. Öppningen sitter i stället längst ner på fronten, för att kyla batterierna. Intaget är aktivt och stängt hela tiden när det är kallt ute, men öppnas automatiskt när det är varmt och batterierna behöver kylning.

Ford Mustang Mach-E logo front
Om det skulle vara någon som helst tvekan om vilken bil detta är. Foto: Geir Gråbein Nordby

Modern

Att Ford har moderniserat Mustang är uppenbart så fort man närmar sig dörrarna. Handtaget är utbytt mot en elektronisk knapp längst upp i hörnet på varje dörr. Coolt? Absolut. Praktiskt? Inte särskilt. Men definitivt en frisk fläkt.

Om du saknar nyckel kan dörren öppnas med ett kodlås. Det här konceptet har Ford använt sig av tidigare på både Thunderbird och Lincoln Town Car, och en del Cadillac-ägare kommer också att nicka igenkännande. Du kan också använda mobilen som nyckel, eller en Apple Watch eller Android-klocka. Man får med andra ord anstränga sig för att lyckas bli utelåst från bilen …

FordPass app
Enkla funktioner kan styras i appen, till exempel laddning och fjärrstart. Där programmerar du också mobilen att ta över som nyckel till Mustang Mach-E.

Lång räckvidd och bra standardutrustning

AWD Long Range-versionen har ett 99 kWh-batteri och en WLTP-räckvidd på 540 km. Men den saknas en värmepump, så räckvidden sjunker ganska så dramatiskt under vinterförhållanden. Under testandet skulle jag fått mindre än 300 km från ”full tank” med min förbrukning de dagar det var 12–15 minusgrader – fast då har jag inte kört särskilt snyggt en del av tiden. Om sådant här gör dig orolig för räckvidden så kan du välja enbart bakhjulsdrift med samma batteri, då anges räckvidden till hejdundrande 610 km!

Ford Mustang Mach-E wireless charger smartphone (official)
I Mustang Mach-E kan du ladda mobilen trådlöst medan du kör. Foto: Ford

Bilen är välutrustad som standard, bland annat med åtta-vägs elektriska framsäten med minnesfunktion. Bekvämt, perforerat grått Sensico-läder med tuffa röda sömmar ingår. Detsamma gäller infällbara sidobackspeglar med minne och mycket annat. Inte minst en 15,5 tum stor ”Tesla-inspirerad” pekskärm mitt på instrumentpanelen. CarPlay och Android Auto finns också, för dina personliga behov av strömningstjänster, navigering och annat. Bilen har många funktioner och det är en hel del att sätta sig in i. Mustangen bör ställas in när den är parkerad, inte under tiden du kör.

Ford Mustang Mach-E range
Räckvidden sjunker ganska dramatiskt med ivrig förare och minusgrader. Foto: Geir Gråbein Nordby

Teknikpaket

Utan tillägg hamnar priset på 734 900 kronor för den här versionen. Om du vill ha en annan färg än svart kostar det extra. Carbonized Grey, som vi testar här, är ett pristillägg på 12 000 kronor.

Du bör definitivt välja Teknikpaketet också, vilket höjer priset med 19 900 kronor. Utan detta blir körupplevelsen mycket tråkigare och det är svårt att sälja bilen så småningom. Paketet ger dig adaptiv farthållare med digital filassistent och igenkänning av trafikskyltar och dessutom parkeringsassistent med 360-kamera.

Testbilen var utrustad med Teknikpaket Plus, vilket innebär att den har även ett panoramatak med värmereflekterande glas. Detta är jag däremot inte så säker på att jag skulle ha lagt 12 000 kronor extra på.

Ford Mustang Mach-E Ford Mustang Mach-E soundbar front
<
>
I hjärtat av ljudsystemet signerat Bang & Olufsen sitter en soundbar. Foto: Geir Gråbein Nordby

Ljudanläggning från Bang & Olufsen

Alla digitala assistenter och extra säkerhet är naturligtvis viktigt när man köper ny bil, men för mig är ljudsystemet kanske den största anledningen att köpa Teknikpaketet. Då är ljudsystemet nämligen signerat Bang & Olufsen och det första man lägger märke till är soundbar-högtalaren som är elegant infälld i instrumentpanelen. Och som räddar det visuella med den enorma skärmen – som annars ser tämligen påklistrad ut.

Sammanlagt sitter det 10 högtalare runtom bilen, och ”soundbaren” huserar egentligen bara två diskanter. Utöver dessa sitter det en mellanregisterbas i varje dörr fram och en centerhögtalare ovanpå instrumentpanelen. Bak i kupén sitter en diskant och ett mellanregister i varje dörr och till sist en liten subwoofer på högra sidan av bagageutrymmet. 6,5 tum i den är lite mesigt, men den gör jobbet.

Ford Mustang Mach-E midrange front
Soundbar-högtalaren huserar diskanterna, mellanregisterbasarna sitter i dörrarna. Foto: Geir Gråbein Nordby

Ljudet av musik

Ljudanläggningen låter riktigt bra. Här har de verkligen utnyttjat en tyst kupé med ett ljudsystem som spelar klart som dagen. Du hör det med en gång så fort det kommer en röst från radion. Allting hänger ihop sömlöst. Det finns ingen puckel i basen med poppande ljud från mikrofonerna. Inget tunt mellanregister eller vassa konsonanter. Rösterna låter naturliga och med surroundljud aktiverat låter det som om de kommer från mitten av vindrutan.

Med musik blir det naturligtvis ännu bättre. I den akustiska versionen av Somebody är Dagnys röst slående vacker. Klockren, utan något tecken på hårdhet i toppen. Pianot låter strålande. Här kan jag sitta fast i en kö på väg hem från jobbet och njuta av varje ögonblick.

Ford Mustang Mach-E center speaker
Centerhögtalaren är viktig eftersom den binder ihop stereobilden och hjälper till att dra röster längre fram – nästan som om musiken som kommer från utsidan av vindrutan. Foto: Geir Gråbein Nordby

Den ursprungliga, elektroniska versionen av låten är lika klar och tydlig och låter engagerande i basregistret. Rytmerna sitter som gjutna och man känner basen rent fysiskt, trots att subwoofern alltså bara är 6,5 tum stor. Det är inte lika mycket tryck i basrytmerna som i småbilen Mini Cooper SE, men anläggningen är bättre än Boses i Mazda MX-30. Och jag gillar faktiskt ljudet bättre än det som Krell-anläggningen åstadkommer i Hyundai Kona. Det var lite för länge sedan jag lyssnade på ljudsystemet i Tesla Model X för att jag ska kunna uttala mig bombsäkert, men jag har en känsla av att ljudet i Mustangen känns mer naturligt.

Ford Mustang Mach-E tweeter midrange backseat
Bak i kupén kommer ljudet från en mellanregisterbas och diskantelement i varje dörr. Foto: Geir Gråbein Nordby

Det funkar så bra, trots den lilla subwoofern, eftersom mellanregisterbasarna runtom i bilen även jobbar i basregistret. Tillsammans går de upp i en musikalisk enhet, som på egen hand är värd varenda krona för teknikpaketet. Enda nackdelen är att det finns en liten färgning i basen, ett lite ”boomy” ljud som triggas av vissa låtar. Det är knappt märkbart förrän man hör det och sedan går det inte att undvika att höra det. Men för min del är detta inte alls någon dealbreaker. Sammantaget låter det oerhört bra.

Ford Mustang Mach-E subwoofer
Den lilla subwoofern i bagageutrymmet har ett 6,5-tums baselement. BMW kunde gott ha kostat på sig 8 tum, men det låter ändå förvånansvärt bra. Foto: Geir Gråbein Nordby

Utrymme

Det finns gott om plats. Vi har två barn och ett av dem sitter fortfarande i en bakåtvänd barnstol. Den tar mycket plats och gör att en del bilar är uteslutna för oss. Men i Mach-E sitter både jag på 186 cm och min fru på nästan 180 cm bekvämt i passagerarsätet framför barnstolen. Eftersom det här är en elbil har baksätena också fördelen av ett platt golv i mitten. Ur den synvinkeln känns bilen extremt familjevänlig.

Det är dock inte säkert att Mustang Mach-E står högst upp på önskelistan för familjer som vill ha en bil med så mycket förvaringsutrymme som möjligt för helgresor till sommarstugan eller bilsemestrar. Den korta bakdelen ger nämligen ett begränsat bagageutrymme. Sparsamma 402 liter upp till hatthyllan är vad som ryms under bakluckan, alternativt 519 liter lastat ända upp till taket. Dessutom finns en frunk, ett litet extra utrymme under framhuven. Det utökar lastkapaciteten med uppemot 100 liter.

Dragkrok är fullt möjlig att montera, men takbox kan du glömma. Skidlucka mittensätet bak ingår dock under en kampanjperiod.

Ford Mustang Mach-E backseats
Det är bättre plats i Mustang Mach-E än i flera andra mellanstora SUVar vi har provat. Foto: Geir Gråbein Nordby

Spänn fast säkerhetsbältena!

Slutsnackat. Dags att starta motorn. Som naturligtvis är helt tyst. Innan man trycker på gasen är det inte mycket som påminner om en Ford Mustang inifrån kupén, utom den långa framhuven. Men klara, färdiga, gå! och kroppen pressas in i ryggen på sätet när bilen skjuter fart som en projektil! Noll till hundra försvinner på 5,1 sekunder, vilket visserligen inte är bland de vildaste elektriska hingstarna på vägen, men som ändå går undan! Och Mustang Mach-E är en kul SUV att köra. Den är inte för stor, den har ett fantastiskt väggrepp – och så har den en extra bonus: ”Jag kör en Mustang”.

Ford Mustang Mach-E trunk (official) Ford Mustang Mach-E frunk (official)
<
>
Frunken fram rymmer 100 extra liter. Foto: Ford

Det finns tre körlägen: Active, Whisper och Untamed. Det senare är den ilsknaste, med den snabbaste inbromsningen när man släpper gaspedalen. Och där ratten är lite tightare, för att man bättre ska känna bilen mot vägen. Men just den biten är inte helt lyckad, eftersom det finns en liten fördröjning från man svänger tills hjulen svarar. Detta gör att bilen känns större och mer krängig än den är när man pressar den lite. I själva verket är den ganska så styv och väldigt välbalanserat, med låg tyngdpunkt. Det är bara ratten som kunde ha varit ännu mer direkt. Då gillar jag faktiskt körläget Active bättre, det lossar lite på ratten och inbromsningen, men ger ändå en fin och sportig känsla i bilen.

Ford Mustang Mach-E gear shifter
Växelspaken i Mustang Mach-E har bytts ut mot ett hjul.

Bilen ligger bra i kurvorna och är helt grym på snöiga vintervägar! Branta backar går lekande lätt och den glider genom kurvor även på snö. Här känner man sig riktigt säker bakom ratten. Personligen saknar jag en helt vanlig, manuell handbroms för att göra körupplevelsen komplett. Den hade kunnat vara nyttig om man måste göra en skarp sväng på halt underlag.

Whisper-läget är det mest bekväma. Här sker det bara lite regenerering av el när du släpper gaspedalen, i stället glider bilen fram som en svala över vägen. I det här läget finns det inget som påminner om en elbil. Tja, alltså bortsett från frånvaron av motorljud.

Ford Mustang Mach-E spread(3)
Ford Mustang Mach-E är snygg i grått. Foto: Geir Gråbein Nordby

Falskt motorljud

Eller rättare sagt: du kan välja att bilen ska ge ifrån sig ett fejkat motorljud inuti kupén. Men jag förstår inte riktigt vad det ska vara bra för. Till skillnad från i Porsche Taycan, där det fejkade ljudet ger associationer till vad ett utomjordiskt fordon kan låta som, är motorljudet som kommer ur högtalarna i Mustangens kupé uppenbarligen ett fejkat V8-motorljud. Som hämtat från ett tidigt Gran Turismo-spel och dessutom på alldeles för låg ljudnivå för att vara realistiskt. Nej, stäng av det!

Ford Mustang Mach-E instrument panel
Instrumentpanelen ger bra översikt. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bekväm bil

Mustang Mach-E är en medelstor SUV, vilket innebär att den är mindre än både Tesla Model X och Audi e-tron. Det är mer lik kommande Tesla Model Y, Skoda Enyaq iV och Volkswagen ID.4. Men det betyder inte att den är liten. Här finns det gott om plats för långbenta förare, även om passageraren bakom då bör ha lite kortare ben. Men kupén är större än i både Mercedes EQC och Lexus UX 300e.

Ford Mustang Mach-E driver (official)
Ford Mustang Mach-E är skön att köra. Men den stora skärmen bör helst inte användas när man kör. Foto: Ford

Ratten går att justeras på både höjden och djupet, så att alla bör kunna hitta en optimal sittposition. Sätena är mycket bekväma. Jag vet att vissa personer med långa ben tycker att det är dåligt att framsätena inte kan vinklas uppåt och ge mer stöd under låren. Själv märkte jag ingenting av detta, för mig var sätena både tillräckligt djupa och skönt vinklade för en bekväm långtur.

Värmen från klimatanläggningen fördelas jämnt i kupén, vilket ger en fin temperatur för alla i bilen även kalla vinterdagar.

Bortsett från de lite små bakrutorna ger bilen bra sikt både framåt och åt sidorna. Bakrutan är inte den största, men ger helt OK sikt den också. Fast sedan har man också en 360-kamera som tillsammans med backkameran ger mycket bra sikt när man ska parkera eller backa.

Ford Mustang Mach-E 360 camera
360-kameran ger en bra översikt tillsammans med backkameran. Foto: Geir Gråbein Nordby

Digital körassistans

Jag skulle också vilja ge Ford beröm för de digitala körassistenterna ombord. Den adaptiva farthållaren fungerar utmärkt, bilen följer trafiken och rullar snyggt igång igen från stillastående om man inte har stått stilla alltför länge.

Filhållarassistenten fungerar bra när vägen är ordentligt markerad, men på vintern på snöiga vägar måste man vara försiktig med att lita på den. Även om Mustangens förarassistent fungerar mycket bättre än när jag testade Volkswagen ID.3, där elektroniken i den tidiga versionen hade för många buggar.

Döda vinkeln-varningen i spegeln på Mustang är mer än bara praktisk att ha. Fönstren bak är lite små och om du har en bakåtvänd barnstol som blockerar utsikten är varningen om blinda zoner nästan en nödvändighet när du ska byta från vänster till höger fil på motorvägen.

Ford Mustang Mach-E logo trunk
Tröskelskyddet behöver ingen närmare förklaring. Foto: Geir Gråbein Nordby

Slutsats

Om du är en av de som fnyser åt att det nu finns en elbil med Mustang-loggan så beror det förmodligen på att du har glömt bort alla de mindre lyckade modellerna i Mustang-historien. Det finns definitivt plats för en elbil i detta sortiment.

När fördomarna är ur vägen är Mustang Mach-E en av de coolaste familjebilarna du kan köpa för den här summan pengar. Den är snabb, ligger väldigt bra på vägen och är kul att köra. Och den fyrhjulsdrivna versionen är en fantastisk vinterbil! Alla digitala hjälpmedel gör också att bilen känns väldigt säker i trafiken.

Det enda man kan klaga på när det gäller köregenskaper är att styrningen inte reagerar lika blixtsnabbt på rattrörelserna som andra bilar, till exempel Tesla Model X och Audi e-tron. Detta gör att Mustangen känns lite större och tyngre än den behöver.

Ljudsystemet från Bang & Olufsen låter väldigt bra. Klockrent ljud och man kan spela högt. Det lyfter den redan briljanta körkomforten ett rejält snäpp och är på egen hand värt kostnaden för det extra tillbehörspaketet.

Ford Mustang Mach-E mountains (Official)
Foto: Ford

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?
forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.