Den kinesiska elbilstillverkaren Xpeng har gett sig in på den svenska marknaden med den fullvuxna SUVen G9. Som de hoppas ska bli en betydligt större framgång i Europa än vad sedanen P5 och den kompakta SUVen G3 har blivit.
G9 finns i två varianter med bakhjulsdrift: standard och lång räckvidd, men den vi varit mest intresserade av är den med fyrhjulsdrift: AWD Performance. Med 551 hästkrafter och ett batteri på över 93 kWh användbar kapacitet, vilket ska innebära en räckvidd på upp till 520 km (WLTP). Och det trots att den har en pigg acceleration från 0 till 100 km/h på nästan svindlande 3,9 sekunder! Här snackar vi alltså om en SUV med tillräckliga muskler för synnerligen sportiga körupplevelser.
Med G9 vill Xpeng leverera den ultimata familjebilen, med stor storlek, bra framkomlighet och framför allt en stor dos lyx, till ett överkomligt pris för en familj med två inkomster.
Två skärmar
Vi kan börja med infotainmentskärmarna. Ja, för det finns två stycken: en för föraren och en helt separat för den som sitter i passagerarsätet.
Det speciella här är att passageraren kan titta på film medan bilen är i rörelse. Skärmen har nämligen polariserat glas vilket förhindrar insyn för föraren. Alltså kan personen bakom ratten följa GPS-kartan på mittskärmen och koncentrera sig på trafiken, samtidigt som passageraren blir underhållen av sin egen skärm.
Det fungerar bra med mörka scener, men i särskilt ljusa scener ser föraren faktiskt mycket av bilden. En gång när jag backade ut från en allmän parkeringsplats, och min dotter tittade på en film med en biljakt, bromsade jag plötsligt för att jag missförstod videoinnehållet och trodde för ett ögonblick att det var backkameran som hade plockat upp en annan bil som var på väg att köra in i mig bakifrån. Så nej, inte perfekt. Här får man vara lite försiktig.
Dynaudio med Dolby Atmos
Apropå film- och TV-innehåll får man en extra dimension av upplevelserna tack vare ett premiumljudsystem från danska Dynaudio. Med diskanthögtalare som reser sig ur instrumentpanelen så fort systemet slås på. Med övertoner så silkeslena och luftiga att de sammanlagt 18 högtalarelementen får ljudet i en Tesla att låta grovt och ”lo-fi” om man jämför dem.
Okej, man kan dundra loss med ännu kraftfullare ljud från en Tesla Premium-ljudanläggning, men Dynaudio-systemet i G9 AWD Performance saknar inte på något sätt muskler för vardagligt bruk, och subwoofern ger en renare bas.
Här finns dessutom 3D-ljud från ljudformatet Dolby Atmos. Här blir man omringad av en sömlös och extra luftig ljudbild, som även sträcker sig uppåt i höjdled.
Den kinesiska konkurrenten NIO kan också skryta med Atmos i flera av sina bilar, men saknar en filmtjänst som kan utnyttja det. Det innebär att man är låst till musik i detta format, till exempel från Tidal. Xpeng har däremot både Disney+, Amazon Prime Video och Apple TV, som alla stöder Dolby Atmos. Vilket alltså sidopassageraren kan njuta av under färden. Om bilen står parkerad kan man helt enkelt svepa med handen för att flytta bilden från sidoskärmen till skärmen i mitten, som både förare och passagerare kan titta på.
Packad med teknik
Och det är bara början. Xpeng G9 är full av teknik som gör den till en av de mest avancerade elbilarna man kan köpa i dag. Uppvärmning av alla säten, förstås, och både ventilation och massage i framsätena. Sittdynorna har justerbar längd – och det gäller även baksätena!
Här hittar man allt från ett intuitivt infotainmentsystem med stor touch-yta till ett avancerat förarassistanssystem (ADAS) som tar dig ett steg närmare en självkörande bil.
Förarassistansen är långt ifrån perfekt, den är den aldrig, men den är mjukare och smidigare än första gången jag provkörde G9 i fjol. Då kunde bilen göra alla möjliga konstiga krumsprång mitt i en kurva på landsvägen.
Det allra mesta är fixat nu, men det är fortfarande väldigt viktigt att ha händerna på ratten även när den digitala körassistenten är aktiv. Och eftersom bilen regelbundet uppdateras trådlöst kan man förvänta sig att den bara blir bättre med tiden.
Bilen kan parkera sig själv via appen, men jag hade tyvärr inte app-åtkomst under testperioden.
En körande säng?
En av funktionerna som jag var mest nyfiken på att testa var campingläget. Med ett enkelt knapptryck på ”Smart room” på bilens infotainment-skärm kan bilen automatiskt blåsa upp en luftmadrass i bagageutrymmet när baksätena är nedfällda. Då får man en perfekt dubbelsäng på fyra hjul, redo för spontana campingturer eller övernattningar i bilen.
Tyvärr kunde jag inte testa campingläget under testperioden. Vintern visade sig från sin värsta sida och termometern visade allt mellan -20 och -30 grader. För kallt för min ömtåliga själ, alltså, och varje gång jag klev ur bilen tänkte jag: ”i morgon, i morgon.” Till slut fanns det ingen tid för camping och bilen måste lämnas tillbaka.
Jag såg däremot funktionen bli demonstrerad vid lanseringen av bilen för ett år sedan och det är uppenbart att den fungerar.
Bra räckvidd på vintern
Att temperaturen sällan kryper över -20 grad kan vara en prövning för elbilar om de ska demonstrera en någorlunda räckvidd. Och även med G9 var förbrukningen stor. Runt 27 kW per 100 km i ungefär 25 minusgrader ger dock fortfarande en räckvidd på ungefär 34 mil med batteriet på 93,1 kWh netto, vilket är en lägre förbrukning än de mer än 30 kW per 100 km som Ford Mustang Mach-e GT åstadkom i -15 grader när jag testade den. Jag kör för närvarande en Kia EV9 (test kommer), som ligger på runt 27 kW/100 km i ungefär 5 minusgrader. En temperatur där G9 lär briljera. Särskilt som den nyligen kom på femte plats i NAFs vinterräckviddstest, med endast 13,1 % avvikelse från WLTP-räckvidden (då i en betydligt mer räckviddsvänlig temperatur på mellan 2 och 10 minusgrader). Dessutom laddade den från 10 till 80 procent på bara 19 minuter! Detta tack vare en 800 V-laddningsplattform och en rekordkapacitet på 319 kW – också det enligt NAF-testet.
Fantastiska köregenskaper
Vi ska naturligtvis inte hoppa över att säga några ord om köregenskaperna. Både jag och min familj upplevde AWD Performance-versionen av Xpeng G9 som en säker och bekväm bil, med mycket bra köregenskaper på vintern. På hala och snöiga vägar kan man aktivera vinterläget för att alltid ha drivning på alla fyra hjulen. Men då måste man acceptera att regenerativ bromsning är på ett minimum, så enpedalskörning går inte. Så fort man ökar regenereringen återgår bilen till standardläget.
Vill du ha allra högsta prestanda skickar sportläget iväg bilen från 0 till 100 km/h på imponerande 3,9 sekunder. Och man känner det i ryggen, kan jag meddela! Samtidigt som det nästan 2,5 ton tunga ekipaget känns tryggt på vägen.
Den stora bilen finns bara i en 5-sitsig version, så i stället för att klämma in så många personer som möjligt har Xpeng prioriterat att alla ska ha så mycket plats som möjligt runt sig. Detta ger vuxna passagerare gott om plats bak. Bagageutrymme finns det också gott om: 660 liter bak och 71 extra liter under framhuven. Det är det väldigt få andra bilar som kan skryta med.
Inte Android Auto eller CarPlay
Avslutningsvis måste jag erkänna att jag är lite besviken över att bilen inte stöder Android Auto eller CarPlay. Man måste använda bilens eget GPS-system, som lyckligtvis fungerar utmärkt. Kom ihåg att lägga in laddställen längs vägen i kartan, då kommer bilen att förvärma batteriet till rätt temperatur i förväg, och därmed ladda snabbare.
Slutsats
Xpeng G9 är en elbil som på många sätt sätter en ny standard för vad man kan förvänta sig av en kinesisk bil. Den är tekniskt avancerad, bekväm, praktisk och har en räckvidd som är mer än tillräckligt för de flesta. Och sist men inte minst har den ett ljudsystem som tar andan ur dig.
Här får du en rejäl premiumkänsla, en rejäl dos lyx, massor av plats och bra prestanda, till ett mycket konkurrenskraftigt pris.
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser