Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Fisker Ocean

Kan den här bilen rädda Fisker?

Fisker Ocean utlovar en räckvidd på mer än 70 mil plus prestanda och funktioner som ska ge Tesla konkurrens. Men är den tillräckligt bra för att rädda företaget?

Av / 2024-03-21 - 14:30
Fisker Ocean
Geir Gråbein Nordby

Fisker Ocean är bilen som förhoppningsvis kommer att rädda företaget från enorma ekonomiska utmaningar.

Vi snackar om en rymlig crossover-SUV med rejäla familjebilsegenskaper. Inte minst på grund av ett stort batteri med 106 kWh nettokapacitet, vilket är klart störst i klassen. De närmaste konkurrenterna har minst 20 procent mindre energiresurser.

Ett så stort batteri på en mellanstor bil bör synas på räckvidden. Och Fisker är inte ödmjukare än att de anger räckvidden till galna 701 kilometer! Det är WLTP-siffror och blir lägre vid praktisk körning, men så är det med alla elbilar. Så här bör vi ha med en riktigt grym långdistansare att göra.

Både storleksmässigt och prismässigt är Fisker Ocean en direkt utmanare till välkända modeller som Tesla Model Y, Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq och Hyundai Ioniq 5. Den fyrhjulsdrivna och fullt utrustade Extreme-utgåvan vi testar här kostar 715 000 kronor utan vinterdäck och färgval. Den finns även med framhjulsdrift.

Fisker Ocean California mode Fisker Ocean california mode rear window Fisker Ocean solar roof closing
<
>
California-läget öppnar alla fönster och taket. Video: Geir Gråbein Nordby

Kalifornien-läge

Även om Fisker Oceans utseende inte är direkt speciellt så har det definitivt en egen prägel. Med ett tak som sluttar svagt hela vägen från fronten till långt bak, nästan ända till slutet av bakhjulet, innan bakändan sticker av nedåt. Och rundade detaljer, av aerodynamiska skäl.

Taket är däremot väldigt speciellt, alltihop är av glas och har dessutom inbyggda solceller för extra räckvidd under soliga årstider. Även om just det senare är diskutabelt, med tanke på den extra vikten som systemet medför.

Men det extra speciella med taket är att man genom att trycka på en knapp kan öppna alltihop. Samtidigt öppnas också alla sidorutor, inklusive de små fönstren vid C-stolparna – och bakrutan! I varmare trakter och framför allt på varma sommardagar kan detta vara skönt, även om det nog främst är en cool gimmick.

Att kunna öppna bakrutan är väldigt skönt, speciellt om man ska lasta in något i bilen som sticker ut alldeles för långt för att man ska kunna stänga bakluckan. För kortare turer, förstås, och bara om man ser till att sätta fast föremålet ordentligt på insidan. Men då slipper man i alla fall köra med bakluckan på glänt.

Fisker Ocean screen to horizontal Fisker Ocean screen to vertical
<
>
Skärmen kan växla mellan vertikalt och horisontellt läge. Så kallat Hollywood-läge. Men bara när bilen är parkerad. Foto: Geir Gråbein Nordby

Teknik och funktioner

Det är ingen brist på modern teknik i Ocean. Trådlös laddning av två telefoner, USB-C-snabbladdning både fram och bak, och bilen har till och med en matbricka för både förare och sidopassagerare.

Vrider man på strömbrytaren på backspegeln får man plötsligt videovisning bakåt, vilket är praktiskt om man använder nackstödet på mittenplatsen i baksätet eller om bakrutan är full av smuts (nej, den har ingen vindrutetorkare).

360-graderskameran visar omgivningen från alla håll på skärmen, men du kan bara välja en enda vinkel åt gången. I praktiken innebär detta att man använder backkameran. Som kan visa både normalvinkel och vidvinkel. Personligen är jag mest bekväm med den normala vinkeln, som dessutom är bred så det räcker.

Bilen kan reversera strömmen (V2L) via ett uttag i bagageutrymmet. Där kan du få ut 3 kW, tillräckligt för att driva de flesta elverktyg och vitvaror, inklusive en airfryer. Lysande!

Fisker Ocean trunk Fisker Ocean trunk underneath
<
>
Nästan 500 liter i bagageutrymmet, mer än 600 om man räknar med brunnen under golvet. Foto: Geir Gråbein Nordby

Hollywood-läge

Den stora, höga infotainmentskärmen ger bra överblick när man kör efter karta och visar information om radiokanaler eller streamingtjänster. Det finns även inbyggt Spotify och TuneIn-internetradio, samt Bluetooth-anslutning.

Och så ett nytt trick: Tryck och håll ned mittenknappen under skärmen, så vänder den sig till horisontellt läge. Då öppnas också en ny undermeny och plötsligt dyker det upp tjänster som YouTube, Apple TV+, Disney+ och Prime Video. Det betyder att du kan njuta av en film eller TV-serie när du är parkerad. Härligt!

Läs också En av de allra grymmaste familjebilarna När du behöver plats för hela familjen, men vill ha något som verkligen biter ifrån sig, är Model Y Performance bland det häftigaste som finns.

Ljudsystemet låter också väldigt bra. Ljudet är öppet och fint och det finns tillräckligt med effekt för att kunna vräka på när du lyssnar på favoritmusiken. På film får du en fantastisk surroundkänsla, med en imponerande stor och sömlös panorering av ljudet ovanifrån.

När du börjar köra vänder skärmen tillbaka till vertikalt läge. Tufft.

Fisker Ocean audio
Fisker har jobbat hårt med ljudsystemet ELS Studio 3D. Foto: Fisher

Interiör

Liksom många andra använder Fisker hållbara inredningsmaterial, från återvunna fiskenät, gamla kläder och återvunnet gummi och plast.

Testbilen har säten i vitt konstläder. Det tog mig precis en timme efter att ha hämtat bilen tills jag fick baksätet nedsmutsat av sand och lera, när jag hämtade minstingen från dagis. Så om du har ambitioner att använda Ocean som familjebil så får du inte falla för frestelsen och välja vit interiör.

Blixtsnabb

0–100 km/h avklaras på under fyra sekunder. Det är nästan samma som Tesla Model Y Performance, och om du aldrig har provat en så snabb bil förut är det lite av en chock att trampa ner gas… förlåt, wattpedalen. Stolsryggen trycker på bakifrån, tunnelseendet smalnar av och flinet breder ut sig över hela ansiktet.

Fisker Ocean är en speciell körupplevelse. Den våldsamma accelerationen har vi redan nämnt. Men det hör också till historien att bilen med sin vikt på 2,46 ton är 450 kilo tyngre än Model Y Performance. Det märks på köregenskaperna, för den reagerar inte lika omedelbart när man accelererar. I stället väntar den lite innan den plötsligt skjuter iväg. Det kan jämföras med tiden det tar en bensinturbo att samla kraft för att dra upp bilen i fart, fast mer omedelbart.

Ocean är byggd på en framhjulsdriven plattform, med en extra motor bak för fyrhjulsdrift. Oftast rullar den på vägen med framhjulsdrift. Bakhjulen vaknar när de behövs.

När jag accelererar på våta vägar, eller på sandig asfalt, märker jag ändå att det tar lite tid för bakhjulen att komma igång. Det gäller även i körläget Hyper, som Fisker kallar sitt sportläge. Bilen börjar med att spinna på framhjulen, innan bakhjulen sätter fart och allting stabiliseras. Det verkar också som om bilen drar mer på framhjulen än bakhjulen, även när fyrhjulsdriften är aktiv.

Fisker Ocean drivers screen
Instrumentskärmen sitter så att man inte saknar head-up-skärm. Foto: Geir Gråbein Nordby

Räckvidd

Bilen har ett enormt batteri på 113 kWh brutto och hela 106,5 kWh netto. Med Fisker hävdar en klassledande räckvidd på över 70 mil! Förbrukningen ska då vara 18 kWh/100 km. Vilket ligger lite över genomsnittet för bilar av motsvarande storlek.

Jag testade bilen i temperaturer runt nollstrecket. Då tappar man lite jämfört med sommarväder, men det ska inte vara många procentenheter. ”Gissningsometern” börjar också med att visa en räckvidd på över 700 km, när man börjar köra med fullt batteri. Men tyvärr räknar den ner mycket snabbare än att den tillryggalagda sträckan räknas upp.

När batteriet var nere på 43 procent visade bilen 219 km räckvidd kvar. Om det stämmer så är drygt 50 mil inom verklig räckvidd. Detta stämmer väl överens med vad andra recensenter har upplevt. Räckvidden är faktiskt väldigt bra och mer än vad jag får ut ur min Tesla Model Y Performance. Men det är nästan 30 procent under den specificerade räckvidden och ger faktisk en förbrukning på runt 2,3 kWh per mil (23 kWh/100 km). Mycket av orsaken är den extra vikten som bilen får på grund av det stora batteriet.

Fisker Ocean front GeirNordby
Foto: Geir Gråbein Nordby

Övernitisk ESP

Antisladdsystemet, eller ESP, är överdrivet aktivt – även i Hyper-läge. Om du ska in i en rondell, eller kommer in på en väg i en T-korsning, så måste du vänta tills du har en bra lucka. Chansa inte, för om hjulen slirar minsta lilla så kommer ESP:n att kicka in och vägra låta bilen köra vidare tills den har fullt grepp igen. Under tiden kommer trafiken från sidan fort …

De flesta förare tar för givet att de ska vänta tills allt är klart, men de som kör runt i snabba bilar kan tro att de behöver mindre luckor. I Fisker Ocean skulle jag åtminstone inte satsa på det. Kombinationen av en ivrig ESP och en ovanligt trög reaktion på wattpedalen inbjuder inte till vild körning.

Accelerationen är däremot väldigt skön att ha när man gör omkörningar rakt fram. Då flyger man förbi och kommer snabbt och säkert tillbaka till sin fil.

Fisker Ocean drivers tray Fisker Ocean passenger tray
<
>
Matbricka för förare och passagerare. Video: Geir Gråbein Nordby

Komfort och användning

Fisker Ocean siktar på att vara en bekväm och praktisk lösning för både familjer och enskilda förare. Utrymmet är genomtänkt och erbjuder gott om plats för både passagerare och bagage. Nästan 500 liter i bagageutrymmet, mer än 600 liter om man räknar med det extra utrymmet under golvet. Det finns ingen ”frunk”, i stället har Fisker prioriterat att sänka golvet så mycket som möjligt genom att flytta en del av innanmätet till under motorhuven.

Baksätet är tillräckligt rymligt. När jag har ställt in förarsätet som jag vill ha det skulle jag enkelt få plats i baksätet bakom. Golvet är lite högre upp än i exempelvis Tesla Model Y, så en lång person får inget stöd för låren. Men ingen ska klaga på platsen. Utrymmesmässigt är bilen mycket vettigt inredd.

När det gäller komfort har jag några småsaker som måste nämnas. Jodå, bilen är helt fin att köra. Men jag tycker att den är lite mjukt inställd med tanke på att de prestanda den har. Om det är gjort av komfortskäl så undrar jag varför sätena samtidigt är så hårda. De har också begränsade inställningsmöjligheter, till exempel kan jag inte justera sätet för att ge ordentligt lårstöd. På längre resor blir jag helt enkelt lite öm i baken.

Ratten har också en lite märklig, kantig form som jag personligen inte får att ligga speciellt bra i händerna. Just detta är en fråga om personlig smak, men för min del reagerade jag på det.

Fisker Ocean drivers seat Fisker Ocean dirty seats
<
>
En familjebil med vita säten? Förbered dig på smutsfläckar. Foto: Geir Gråbein Nordby

Buggar

Till sist ska det sägas att bilen har ett antal buggar nu i början. Jag vet att Fisker jobbar med dem och att de kommer att rättas i framtida uppdateringar, förhoppningsvis mycket snart. Men det måste ändå nämnas.

För det första var den adaptiva farthållaren inte klar, så jag fick bara testa med vanlig cruise control. Du vet en sådan som måste justeras manuellt efter trafiken. Automatisk filhållare finns inte heller, bara undanmanöver om bilen tycker att man kommer farligt nära vägkanten.

Det förekom även en del falsklarm. Bilen kan plötsligt tro att laddluckan är öppen, eller så slutar en radarsensor att fungera.

När jag ställer bilen i parkeringsläge med spaken på höger sida av ratten och sedan stannar kvar i bilen får jag inte alltid köra vidare. Bilen går inte ur parkeringsläge förrän man antingen har stängt av den helt, låst den och sedan öppnat den igen, eller så måste man manuellt lossa parkeringsbromsen längre ner till vänster om ratten.

Fisker Ocean side GeirNordby
Foto: Geir Gråbein Nordby

Slutsats

Det här testet av Fisker Ocean är baserat på en lite ofärdig bil, och vi vet att Fisker jobbar på att fixa buggarna. Men bilen går att köpa och så här är den för de som har fått sin bil.

Ocean är en utmanare i mellansegmentet och har en vettig prislapp i förhållande till både prestanda och utrymme. Komforten är bara helt okej och köregenskaperna matchar inte helt motorprestanda (bilen trivs bäst rakt fram).

Räckvidden är bra, men borde vara ännu bättre med ett så stort batteri. Vårt intryck är att förbrukningen är mycket högre än vad som anges.

När allt är sagt är detta fortfarande definitivt en cool bil med flera fiffiga lösningar. När buggarna är lösta kommer Fisker Ocean säkert att bli en spännande utmanare.

Obs!

Fisker har nyligen ansökt om konkursskydd, på grund av stora ekonomiska problem. En omstrukturering av företaget pågår, men hur det går är det ingen som vet ännu. Vi kan därför inte rekommendera att köpa denna bil förrän vi vet resultatet av den ekonomiska krisen som företaget befinner sig i.

 

Fisker Ocean V2L outlet Fisker Ocean infotainment screen Fisker Ocean backseats Fisker Ocean backseats leg space Fisker Ocean backseats 2 Fisker Ocean 20in wheels
<
>
Det finns massor av gummi på 20-tums vinterdäck från Bridgestone. Bra för väghållningen, men de gör att den redan mjuka bilen kränger mer. Foto: Geir Gråbein Nordby
Karakter
Fisker Ocean
Premium

Home tycker

Lång räckvidd, kraftfulla prestanda och massor av coola funktioner. Gott om plats och skön att köra till vardags. Det finns en del buggar som måste fixas med OTA-uppdateringar. Väldigt hög förbrukning. Understyrt och för aggressiv ESP när man pressar den.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Mycket körglädje med mindre budget

Liten tuffing

Äntligen en riktig elektrisk kombi

Konservativ och kompetent

Tesla har hört vår bön!

Skär genom luften som en skalpell

Sportig version av Audis storsäljare

Ljud & Bild
Rulla till toppen