Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Kia EV9

Rymlig och robust elektrisk SUV

Med sin hittills största och mest ambitiösa elbil utmanar Kia EV9 de etablerade premiummärkena i el-SUV-segmentet.

Av / 2024-04-22 - 08:50
Kia EV9
Geir Gråbein Nordby

Det första som slår dig när du ser EV9 är den djärva och distinkta designen. Kia har verkligen skapat en bil som sticker ut i mängden. Den högresta fronten med en nästan platt, vertikal ”grill” och bumerangformade LED-strålkastare ger ett futuristiskt och slående utseende. De kantiga linjerna och markerade hjulhusen förstärker den robusta och kraftfulla karaktären.

På samma gång har Kia lyckats ge EV9 ett slags tidlös elegans med rena ytor och en strömlinjeformad profil, trots de stora måtten. Vi fångade många förbipasserandes blickar under testperioden.

EV9 finns med bakhjuls- och fyrhjulsdrift, och dessutom i två utrustningsnivåer: välutrustad (Executive) och mest utrustad (GT Line). Här har vi testat GT Line som bara finns med fyrhjulsdrift. Och för att ge baksätespassagerarna extra komfort har vi testat versionen med sex sittplatser och inte sju. Då får nämligen passagerarna separata säten, med egna armstöd och elektriska justeringar.

Kia EV9 side
Foto: Geir Gråbein Nordby

Förarassistenter och teknik

Kia EV9 GT Line är rikligt utrustad på teknikfronten. Du får bland annat en head-up-skärm som projicerar viktig information på vindrutan, så att du kan hålla ögonen på vägen. Navigationssystemet är enkelt att använda, med tydliga kartor och information om laddstationer längs vägen.

Bilen har även trådlös CarPlay och Android Auto.

Kia EV9 CarPlay 2 Kia EV9 CarPlay 3
<
>
Trådlös CarPlay är standard, Android Auto också. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bland förarhjälpmedlen finns adaptiv cruise control, som tar hänsyn till hastighetsbegränsningar, vägmarkeringar och fordonet framför, samt autostyrning (Lane Following Assist 2), som håller bilen mitt i körfältet. Systemen ger generellt en bra känsla av säkerhet, men autostyrningen kan kännas lite ryckig. Var också beredd på återkommande varningar om att hålla händerna på ratten.

Kia EV9 turning signal camera
Döda vinkeln-kamera visas när man aktiverar blinkers. Foto: Geir Gråbein Nordby

Döda vinkeln-varning med kameradisplay i instrumentpanelen och 360-graders backkamera med fågelperspektiv är också praktiska funktioner i en så stor bil. Parkeringssensorerna har dessutom en automatisk bromsfunktion som minskar risken för skador vid backning.

Att bilen har ett uttag för upp till 4 000 watt växelström (V2L), gör att du kan driva dina elverktyg – och till och med vitvaror – från bilens stora batteripaket. Praktiskt vid strömavbrott!

Kia EV9 230V socket
Växelströmsuttag bak, direkt ovanför motorstyrningen av ryggstöden i alla baksäten. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bra ljudsystem

På ljudsidan imponerar EV9 GT Line med ett ganska så kraftfullt Meridian-stereosystem med så många som 14 högtalare inklusive subwoofer. Ljudet är framför allt klart och öppet, men det finns också tillräckligt med tryck för att spela ganska högt utan att dynamiken plattas till. Alla utom de mest ljudintresserade får allt de behöver och mer därtill.

Bilen har röststyrning som svarar på kommandon, men eftersom vi har testat en norsk bil kan vi inte uttala oss om den svenska. Jag skulle dock vara försiktig med förhoppningarna.

Däremot är det enkelt att ansluta telefonen trådlöst via Bluetooth. Laddplattan i mittkonsolen känns dock mest som utsmyckning, som i nästan alla bilar. Den laddar mobilen extremt långsamt, så om du behöver ström bör du använda en av USB-C-kontakterna.

Kia EV9 Meridian Sound 6 Kia EV9 Meridian Sound 7 Kia EV9 Meridian Sound 8 Kia EV9 Meridian Sound 5 Kia EV9 Meridian Sound 1 Kia EV9 Meridian Sound 2 Kia EV9 Meridian Sound 3 Kia EV9 Meridian Sound 4
<
>
Ljudsystemet från Meridian ger extra musikglädje. Foto: Geir Gråbein Nordby

Premium-interiör

På insidan möts man av en rymlig kupé som andas exklusivitet och kvalitet i välgjord stil.

Där konkurrenter som Tesla och NIO har valt att minimera antalet knappar så att användaren måste använda skärmen för nästan allt, har Kia lagt till vanliga funktioner som stolsinställningar, stolsminne och till och med stols- och rattvärme på fysiska knappar. De elektriska baksätena har också sina egna knappar för att skjuta sätena framåt och bakåt, samt för att fälla upp och ner ryggstödet.

KIA EV9 infotainment
Infotainmentsystemet är snyggt och prydligt. Foto: Geir Gråbein Nordby

Den digitala instrumentpanelen smälter samman med en stor infotainmentskärm till höger om den. Båda är på 12,3 tum. Förarskärmen har skarp grafik och en möjlighet till olika visningslägen, medan infotainmentskärmen bland annat visar musikkälla, inställningar och 360-kamera. Allt är mycket smakfullt och man blir både visuellt tillfredsställd, på samma gång som det är intuitivt och användarvänligt.

Materialkvaliteten håller en hög nivå, med säten i veganskt konstläder och tygdetaljer från återvunna plastflaskor. Även om det måste sägas att det finns en hel del plast så är det gjort på ett mycket smakfullt sätt. Allt känns väldigt genomtänkt och de stora innermåtten är verkligen utnyttjade till max.

KIA EV9 drivers seat
Stolarna har mycket bra justeringsmöjligheter. Foto: Geir Gråbein Nordby

I framsätet sitter man som en kung eller drottning i extremt bekväma säten. Jag kan ställa in förarsätet precis som jag vill ha det, bland annat kan jag ha sittdynan vinklad uppåt mycket mer än hos konkurrenterna så att jag får ordentligt stöd under låren på mina ganska långa ben. Sittdynan går även att förlänga, allt är som det ska. Elektriskt svankstöd kommer också väl till pass, samt sidokanter som kan stramas åt. För att inte tala om den smarta viloställningen, där sätet kan läggas nästan helt platt, med ett fotstöd som vinklas upp. Dessutom finns både ventilation och värme i framsätena, samt massage i förarsätet. Men varför inte i passagerarsätet? Hur som helst, här snackar vi definitivt om en bil i toppklassen.

Jämfört med exklusiva konkurrenter som Audi Q8 e-tron och BMW iX har AV9 lite mer plastkänsla i instrumentpanelen och dörrarna. När man dessutom kan konstatera att detta är en allt annat än billig bil, med en prislapp på över 900 000 kronor innan man lägger till vinterdäck, måste bilen imponera på fler sätt än interiörmässigt.

KIA EV9 USB-C backseat Kia EV9 mid console USB-C
<
>
Två USB-C-uttag och ett 12-volts eluttag sitter längst ner på mittkonsolen. Foto: Geir Gråbein Nordby

Imponerande utrymme och flexibilitet

Och det är när man utforskar utrymmet och de smarta lösningarna i Kia EV9 som man blir riktigt imponerad. Layouten är mästerligt utformad för familjer som har utrymme, flexibilitet och praktiska egenskaper högt på prioriteringslistan.

På den andra sätesraden har man två individuella kaptensstolar, alltså två ”framsäten” med armstöd. Dessa kan skjutas långt bak och ge limousineliknande benutrymme, eller framåt för att ge mer utrymme för de bakre passagerarna – eller för bagage. Men det riktigt unika är att de två sätena kan vridas 180 grader, så att passagerarna på andra och tredje raden kan sitta vända mot varandra! Det ger en helt speciell salongsstämning som är perfekt för företagschefens möten i farten eller barnens spelkvällar.

KIA EV9 trunk Kia EV9 trunk 2 Kia EV9 frunk
<
>
Den 52 liter stora bagageluckan fram är inte hela världen, men den rymmer både kablar och säkerhetsutrustning. Foto: Geir Gråbein Nordby

Även om den tredje stolsraden naturligtvis har mindre benutrymme än de två första, finns det fortfarande förvånansvärt bra utrymme bak. Två personer under 170 cm kan sitta bekvämt på kortare resor, och barn har gott om plats för längre resor. Det är lätt att komma åt när man skjuter fram den andra sätesraden. Motorstyrd fällning av ryggstöden gör det lätt att anpassa för större lastmängder.

Kia EV9 front Kia EV9 front angle Kia EV9 front angle 3 Kia EV9 back Kia EV9 angle Kia EV9 grille
<
>
Foto: Geir Gråbein Nordby

Bagageutrymme

Bagageutrymme finns det också gott om: 333 liter när alla sju sätena används motsvarar visserligen bara en liten kompaktbil. Men fäller man ner den tredje sätesraden så växer det till hela 828 liter. Vrider man sedan andra stolsraden bakåt blir den ännu större, och givetvis mycket större om den fälls ner helt. Sedan kan du lägga till ett blygsamt 52-liters bagageutrymme under framhuven (frunk), där det finns plats för laddkablarna.

Jag misstänker att just bagageutrymmet har haft stor inverkan på att bilen har vunnit förstaplatsen i utmärkelsen Women’s Worldwide Car of the Year for 2024.

Kia EV9 backseats KIA EV9 3rd seat row
<
>
Den bakre raden säten går fint att använda på långa resor av mindre personer, och – om det kniper – på kortare resor av större personer. Foto: Geir Gråbein Nordby

Effekt, komfort och räckvidd

Kia EV9 GT Line har två elmotorer och fyrhjulsdrift, med en kombinerad effekt på pigga 384 hästkrafter. Det betyder att denna enorma SUV kan sprinta från 0 till 100 km/h på bara 5,3 sekunder! Accelerationen känns mäktig och omedelbar. Samtidigt är bilen lättmanövrerad, tack vare ett välbalanserat chassi och vad som känns som en linjär kraftöverföring.

Bilen känns definitivt stor på vägen, men ligger samtidigt jäkligt bra i spåret. Den saknar visserligen luftfjädring, men jag tycker faktiskt att den är ännu bättre att köra än Xpeng G9 – som har luftfjädring.

Med ett stort batteri på 96 kWh netto är räckvidden också mycket konkurrenskraftig. Upp till 505 km ska vara möjligt, men som vanligt får man räkna något mindre på vintern och om man kör fort. Jag tyckte att ungefär 40 mil var realistiskt för blandad körning på vintern, vilket bör räcka för de flesta. Under sommarmånaderna kan det mycket väl vara så att du kommer i närheten av 50 mil.

När det väl är dags att ladda går det undan tack vare stöd för blixtsnabb 800 V-laddning med upp till 239 kW effekt. Under optimala förhållanden fylls batteriet från 10 % till 80 % på bara 24 minuter. Och eftersom batteriet har förvärmning, både manuellt och via navigeringen, tar det inte mycket längre tid på vintern heller.

 

Kia EV9 front angle 2
Foto: Geir Gråbein Nordby

Kia EV9 GT Line: Slutsats

Kia EV9 är utan tvekan en av årets mest imponerande nya bilar, och den sexsitsiga GT Line-versionen är en drömbil för familjer som behöver lite extra och som inte vill kompromissa med utrymme, komfort eller prestanda.

SUVen har en unik karaktär, massiv närvaro, fantastiskt gott om plats, praktiska lösningar, väldigt bra räckvidd, blixtsnabb laddning och en rejäl dos premiumkänsla.

Även om priset på 900 000 kronor är styvt så låter EV9 sig inte skrämmas av konkurrensen från lika dyra konkurrenter. Detta är nämligen en av de mest kompletta och övertygande premium-SUVarna på marknaden, oavsett drivlina. Helt enkelt imponerande.

Karakter
Kia EV9
High End

Home tycker

Stor, rymlig och läcker. Massor av teknik, rakt igenom en fantastisk välgjord bil. Ingen massage i passagerarsätet. Lite mer plast i kupén än i andra premiumbilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Mycket körglädje med mindre budget

Liten tuffing

Äntligen en riktig elektrisk kombi

Konservativ och kompetent

Tesla har hört vår bön!

Ljud & Bild
Rulla till toppen