Ford F-150 Lightning har äntligen kommit till i Europa. Norge är det första landet där den går att köpa och än så länge är det okänt om bilen kommer att lanseras officiellt i Sverige. Det går dock fortfarande få tag på den som en USA-import från vissa återförsäljare – då något annorlunda utrustad än den här officiella europeiska modellen som vi har testat. Bland annat får du 9,6 kW V2L-ström för att driva dina verktyg – eller ditt hem om det blir strömavbrott. Vi har dessutom bara sett Extended Range-versionen hos svenska återförsäljare och då börjar priset på cirka 1,6 miljoner kronor inklusive moms.
Men här är det alltså en norsk version som vi har testat, under norska vinterförhållanden.
Den enorma Ford F-150 Lightning är mer än bara en elbil. Det är en banbrytande modell som markerar en ny era för pickuper. Med modern teknik, imponerande prestanda och praktiska funktioner utmanar den förväntningarna på vad en arbetshäst kan vara. Men i Lariat Launch Edition, som den norskanpassade utgåvan heter, är det ett par tricks som inte har fått följa med på resan från Amerika. Dessutom har den blivit väldigt mycket dyrare. I USA kostar den 55 000 dollar, på våra breddgrader kostar den mer än dubbelt så mycket.
Komfort
En låg personbil sätter du dig ner i, en större SUV kliver du in i. Den här klättrar du upp i, för du måste använda trappsteget. Interiören är mycket rymlig och det finns gott om inställningar på det 10-vägs elektriska förarsätet och det något enklare (men fortfarande elektriska) passagerarsätet.
När du har ställt in sätet som du vill ha det är en väldigt cool detalj att pedalerna också kan flyttas framåt eller bakåt helt elektriskt beroende på hur långa dina ben är. Inställningarna för säte, pedaler, speglar och ratt kan lagras i tre olika minnen. Väldigt praktiskt om flera anställda i ett företag (eller personer i ett hushåll) ska dela på samma bil.
Sätena är något styvare och mindre bekväma än de bästa, men de känns väldigt tåliga och under den korta vecka jag körde bilen var det aldrig någon familjemedlem som klagade på komforten.
Teknik och interiör
På insidan har den gigantiska pickupen samma interiör och funktionalitet som en stor familjebil. Inklusive mugghållare nästan överallt!
Mittkonsolen kan fällas ut och bli underlag för en bärbar dator. För att få den platt är det bara att komma ihåg att trycka på en knapp, så fälls växelspaken ihop snyggt och gömmer sig.
Infotainment-systemet har over-the-air-uppdateringar, så att du alltid har den senaste mjukvaran. En 15-tums högrest infotainmentskärm ger full överblick, med navigering, trådlös CarPlay och Android Auto samt en 360-kamera. Det senare behöver man verkligen när man ska manövrera bilen till vardags. F150 är enorm och det tar ett par dagar att ”vänja sig”. Men tack vare kameror hela vägen runt har man full överblick när man backar och parkerar. Jag måste dock erkänna att jag ändå hoppade över att köra in i trånga parkeringshus.
Bang & Olufsen-ljudsystem
Ljudsystemet är signerat Bang & Olufsen och där Mustang Mach-E har en soundbar snyggt integrerad i instrumentpanelen har högtalarna här ett traditionellt utseende. Åtta högtalarelement och subwoofer innebär att både centerkanalen och sidohögtalarna fram är uppdelade i diskant och mellanregister, alltså sex högtalarelement längst fram. Sedan sitter två koaxialelement bak, lågt nere vid golvet, och alltså en subwoofer.
Ljudet är välbalanserat, speciellt i framsätet får man ett bra och tydligt ljud, även om det inte är det mest muskulösa jag har hört. Det hade kunnat vara lite mer tryck i subwoofern, men sammanhållningen är fin och det absolut går att spela tillräckligt högt för att göra den stora kupén rättvisa.
I baksätet får man naturligtvis inte samma fokus i ljudbilden, eftersom man inte har några diskantelement i öronhöjd. Ljudet kommer underifrån vid golvet, men eftersom ljud även läcker från högtalarna längst fram i kupén är det helt acceptabelt. Även om jag skulle ha uppskattat en diskant i öronhöjd för passagerarna i baksätet.
Förbrukning och laddning
I USA finns F-150 Lightning med två batteripaket: Standard Range med 98 kWh netto och Extended Range med 131 kWh netto. Den norska bilen finns däremot bara med 98 kWh, vilket ger en WLTP-räckvidd på 429 km, medan de mer realistiska EPA-siffrorna som de använder i USA säger 386 km.
Under testperioden låg min förbrukning aldrig under 30 kW/100 km och på de flesta turer låg den på runt 35 kW/100 km. Vilket ger en räckvidd på mindre än 30 mil vintertid. På sommaren bör det gå att komma över 35 mil, men jag tvivlar starkt på att du någonsin kommer att få se 40 mil.
Snabbladdning sker med upp till 150 kW. Batteriet ska kunna laddas från 15 till 80 procent på 39 minuter. Det tycker jag är långsamt för en bil som går så pass kort. Jag skulle gissa att många hantverkare hinner med ganska många mil på en dag, och då blir det många korvpauser på vägen. Jag hann inte testa snabbladdning själv under testperioden, men min erfarenhet från Mustang Mach-E är att laddhastigheten var ganska så konstant under laddningen.
Jag hade också velat att bilen gick att ladda med upp till 22 kW hemma, men den stannar vid 11 kW.
Prestanda
Köregenskaperna är däremot inget annat än imponerande. När man har vant sig vid att manövrera storleken är bilen både pigg och mycket smidigare än man skulle kunna tro. 0–100 km/h anges till 5,1 sekunder! Elmotorn levererar 452 hästkrafter och 1 050 Nm i vridmoment, perfekt för både bogsering och terrängkörning.
Pickupen har fyra körlägen: Normal, Sport, Offroad och Bogsering. Offroad ska inte användas på vägen (det står på skärmen) och bogsering är endast för när du drar släp. Själv använde jag offroad-läget när jag skulle manövrera bilen på parkeringsplatser med mycket djup snö. Jag har en smal uppfart, som med den stora bilen innebar att jag delvis fick forcera en snödriva. Detta var mycket enklare i Offroad-läge än i något av de andra.
Gott om kraft
I sportläget är det väldigt bra tryck i låga hastigheter. Så fort man kommer över 80 km/h finns det visserligen inte så mycket mer att ge, och man känner knappt något i ryggen om man trycker ner ”wattpedalen” hela vägen. Men jag upprepar att vi har med en 2,9-tons bjässe att göra, som man knappast skulle tro var speciellt rask. Men Ford bevisar att en stor pickup kan vara elektrisk.
Kuén har väldämpad akustik, det hörs inte mycket ljud utifrån. Men det finns en del markljud som fortplantar sig från hjulen och in genom chassiet, speciellt i hastigheter över 80 km/h är det tydligt hörbart. Men man måste vara ganska känslig för att kalla det plågsamt.
Stor och tung
F-150 Lightning kan registreras som personbil, med en godkänd totalvikt på 3,5 ton. Tillåten nyttolast inklusive förare är då 610 kilo, vilket är mer än någon familjebil vi har testat. Här får du alltså med dig allt pick och pack när du ska ut och resa!
610 kilo är däremot inte särskilt mycket för hantverkare som måste ha med sig elverktyg, plankor, cementsäckar eller annat på jobb. Om du tillhör den gruppen ombeds du att registrera bilen som lätt lastbil i stället. Då kan du lassa på mycket mer – men det förutsätter också att du har C1-körkort.
Funktioner och utseende
F-150 Lightning behåller den ikoniska F-150-siluetten, men med moderna detaljer som LED-lampor och en aerodynamisk front. Det ska sägas att jag har lite blandade känslor för grillen som har mycket plast. Själv skulle jag nog unna mig en kofångare för att bryta upp utseendet lite och ge grillen ett ännu tuffare utseende, med risk för att det skulle kunna öka förbrukningen och därmed minska räckvidden. Som inte var direkt imponerande från början. Mer om det om alldeles strax.
Den robusta konstruktionen med fyrhjulsdrift är gjord av aluminium och stål för att göra den hållbar, samtidigt som vikten hålls relativt låg. Fast det är klart, 2 900 kilo är inte precis fjäderlätt. Detta är faktiskt den största och tyngsta elbilen på marknaden just nu. Så är den också mer än 5,90 meter från nos till dragkrok.
Dragkroken är för övrigt godkänd för släp upp till 3 490 kilo med egna bromsar och klarar ett kultryck på 140 kg.
Och så flaket. 170 cm långt och 128 cm brett och rymmer i princip det mesta som behöver lastas. Det ingår ett täckskydd. Testbilen hade inte originalkåpan utan en fullt fungerande av annat märke. Bakluckan öppnas elektriskt och flaket har lampor som kan användas på kvällen.
Tycker du att flaket är överdrivet stort när du ska lasta på dagens matvaror eller barnets skolväska är ”frunken” fram praktisk. Med sina 400 liter är den större än bagageutrymmet i många personbilar! Även denna öppnas elektriskt och kan tömmas på vatten precis som på Mustang Mach-E.
Bara 10 A-eluttag
Eftersom F-150 Lightning är ett nyttofordon är den utrustad med flera uttag för växelström: Ett fram i kupén, ett vid baksätena och ett bak på flaket. Testbilen var inte utrustad med växelström i lastutrymmet, men det ska finnas på plats i bilarna som säljs. Vad som däremot gjorde mig besviken är att AC-uttaget, som också kallas för V2L-uttaget, är begränsat till 2,3 kW. Det räcker till många saker, men inte alls till alla elverktyg.
Många som köper en sådan här bil skulle förmodligen använda den på jobb där det inte finns tillgång till installerad ström, och det finns många verktyg som kräver 16 A. Stora slagborrar och cirkelsågar, för att inte tala om svetsutrustning, till exempel.
I USA kan man välja varianter av bilen som har 9,6 kW-uttag, och jag är lite förvånad över att något liknande inte är möjligt i Europa. Ge oss åtminstone 16 A och 3,6 kW.
En annan sak som saknades i testbilen var uppvärmd ratt, och jag fick inte heller den aktiva filhållaren att fungera. Bilen reagerade bara med att vibrera på ratten när man körde på en väglinje, men hjälpte inte aktivt till att hålla bilen i mitten av filen. Detta ska dock också finnas på plats i den slutliga versionen.
Slutsats
Ford F-150 Lightning är ett imponerande exempel på hur mångsidiga elbilar kan vara. Det är en kraftfull, praktisk och bekväm elbil som har potential att förändra pickupmarknaden. Den är ett attraktivt alternativ för både hantverkare och fritidsanvändare som vill ha en pålitlig och mångsidig bil.
Förbrukningen är dock hög och räckvidden motsvarande kort. Räkna med cirka 30 mil. Vi skulle också vilja också ha mycket högre kapacitet på växelströmsuttagen. 2,3 kW är för snålt.
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser