Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: BMW iX2 xDrive30

Crossover i nya kläder

BMW iX2 xDrive30 kommer aldrig att köra längst eller snabbast, men den kombinerar körglädje med praktiska egenskaper på ett bättre sätt än de flesta av konkurrenterna.

Av / 2024-05-13 - 08:43
BMW iX2 xDrive30
Lasse Svendsen

Har vi inte varit här förut? Jodå, vi testade BMW iX1 förra året och blev övertygade om att BMW hade en ytterst kompetent, kompakt och komfortabel SUV för alla som inte behöver den längsta räckvidden. Eller störst invändig plats.

Fast SUV är egentligen helt fel. Det ligger närmare till hands att kalla den för en crossover, och det gäller även den här varianten. iX2 xDrive30 är byggd på samma plattform den testade iX1 och är BMW:s alternativ till exempelvis tredörrars Volkswagen ID.5, Skoda Enyaq Coupé, och Audi Q4 e-tron Sportback. Kanske mer den sista av de tre, för premiumkänslan finns definitivt i BMW:n.

Jag skulle kunna nämna Mercedes EQB i samma andetag, men den kommer snart ut på vägarna i en ny version med uppdaterad teknik och längre räckvidd. Så vi får vänta med jämförelsen tills vi har testat Mercedesen.

Foto: Lasse Svendsen

Samma plattform som iX1xDrive30 innebär att man får fyrhjulsdrift, högre markfrigång, 313 hästkrafter och ett 64,7 kWh-batteri som kan ge en räckvidd på 449 km.

BMW iX2 xDrive30 23 BMW iX2 xDrive30 24 BMW iX2 xDrive30 21 BMW iX2 xDrive30 22 BMW iX2 xDrive30 13 BMW iX2 xDrive30 10
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Räckvidden är ungefär i linje med de närmaste konkurrenternas, men en bra bit kortare än Tesla Model Y:s 533 km, som också är en större bil med mer utrymme på insidan.

Intressant nog har den senaste prisjusteringen placerat Model Y Long Range Dual Motor i samma prisklass som en välutrustad BMW iX2 xDrive30. Ännu så länge verkar det som om marknaden inte kan få nog av Model Y, men BMW:n är ett mer premium alternativ som har en del andra egenskaper än Teslan.

Foto: Lasse Svendsen

Vår testbil var utrustad med M Sport Pro-paketet. Som lägger till utrustning som M-sportbromsar, adaptiv M-sportfjädring, större bakspoiler, M-sportratt i läder, sportstolar fram och en rad andra M-detaljer som är typiska för BMW.

Foto: Lasse Svendsen

Större och sportigare

Med mer fyrkantiga linjer är designen på en iX1 xDrive30 mer konservativ än coupéformen på iX2 xDrive30. Karossformen har gett mer plats för bagage än i iX1 och volymen har ökat till 525 liter. Mer än på den större iX xDrive50 alltså, och fäller man ner baksätet hamnar man på 1 400 liter. Baksätesryggarna kan lutas något framåt om man skulle behöva lite mer plats i bagageutrymmet..

Foto: Lasse Svendsen

Baksätesutrymmet är inte i närheten av vad man får i iX xDrive50, men räcker för två vuxna. I framsätet finns det gott om plats. Även för förvaring. Sportstolarna har utmärkt stöd för lår, höfter och rygg. Vår bil hade både programmerbar massage, sätesvärme, sittdyneförlängare, och elektrisk inställning med minne för förarsätet.

Foto: Lasse Svendsen

Det finns laddningsutrymme för mobiltelefonen på mittkonsolen och iX2 har BMW:s nya Operating System 9, med utökad verklighet (AR) i head-up displayen, Apple CarPlay och Android Auto. Förvärmning av batteriet kan också startas manuellt från huvudskärmen. Där kan passagerare även se film, eller använda mobilen för att spela spel i instrumentpanelen.

Foto: Lasse Svendsen

Ljudsystemet från Harman Kardon är en del av paketet, och ett självklart val enligt oss. Det består av 12 högtalare och elementen är placerade bakom galler av rostfritt stål. Anläggningen låter fint, med en stor och fyllig ljudbild som fungerar bra med många olika musikstilar. Men stäng av surroundfunktionen om du vill ha en så klar ljudbild som möjligt. Med två snäpp upp på basen och fem på diskanten, samt fadern ett snäpp framåt, faller ljudbilden på plats.

Foto: Lasse Svendsen

Snabb och bekväm

Det första man märker när man sätter sig är att man sitter högre än i en vanlig bil, men inte lika högt som i de flesta SUVar. Det är lätt att hitta en bra sittställning i M-sportstolarna.

Bilen känns pigg och precis som har precis som iX1 ett välbalanserat chassi som sväljer ojämnheter i vägen bättre än vad en Model Y klarar.

Foto: Lasse Svendsen

Prestanda är samma som för iX1 xDrive30, med 0–100 km/h på 5,6 sekunder och en topphastighet på 180 km/h.

Boost. Foto: Lasse Svendsen

Bilen känns inte särskilt sportig på korta turer till butiken eller dagis, men den har BMW:s My Modes-knapp i mittkonsolen för de gånger man vill ha en sportigare körupplevelse. Väljer man Sport blir styrresponsen vassare, fjädringen stramas åt och bilen blir genast sportigare att köra. Den diskret placerade boost-spaken bakom ratten ger alla 313 hästkrafter i 10 sekunder och fungerar som en slags kick down och höjer accelerationen märkbart när man behöver det.

Då märker man även EU-larmet som alltid varnar när hastigheten passerar hastighetsgränsen. Den kan driva vem som helst till vansinne, men kan stängas av vid varje tur med en lång tryckning på set-knappen på ratten.

Foto: Lasse Svendsen

Förbrukning

När vi testade iX1 xDrive30 hamnade vi på en snittförbrukning på 18,2 kWh/100 km. Inte illa alls, och ganska nära den angivna WLTP-förbrukningen. Förbrukningen med iX2 xDrive30 uppmättes till mellan 15,6 och 19,4 kWh, vilket definitivt är godkänt. Som jämförelse anger BMW WLTP-siffrorna till 16,3–17,7 kWh/100 km.

Foto: Lasse Svendsen

Tyvärr är laddeffekten på 130 kW alldeles för låg för en premiumbil 2024. Den här gången testade vi inte laddeffekten med en snabbladdare. Men iX1xDrive30 klarade inte mycket mer än 70 kW när vi testade laddningen, det var dock i minusgrader. Bilen kan utrustas med en inbyggd laddare på 22 kW för den som har ett 400V TN-nät hemma, och den stöder Plug&Charge. Där man bara behöver koppla in laddningskabeln på en snabbladdare, så startar autentisering och laddning automatiskt.

Om man håller på att få slut på ström kan man välja Efficient bland My Modes för att minska förbrukningen så mycket som möjligt. Då stannar topphastigheten på 90 km/h och effekten av luftkonditioneringen sänks.

Foto: Lasse Svendsen

Slutsats

Jag tvivlar på att BMW någonsin kommer att sälja fler iX2 eller iX1 – tillsammans – än vad Tesla säljer Model Y. Det är inte ens säkert att de bryr sig, för de som föredrar BMW är kanske mer intresserade av bilar. Och söker helt andra egenskaper och värden när de köper en bil. Som premiumkänslan och köregenskaperna BMW är kända för. Det hittar man även i en iX2 xDrive30, och till viss del även i en Audi Q4 e-tron Sportback, men av de två tycker vi att BMW:n är roligare att köra. Det är kanske den egenskapen som BMW:n är bäst på. För längre räckvidd och mer utrymme hittar man på andra ställen i den här klassen.

Karakter
BMW iX2 xDrive30
Premium

Home tycker

Bekväm och snabb med ett välbalanserat chassi. Sportig och praktisk karossform. Förtroendeingivande kvalitetskänsla. Måttlig räckvidd och högt pris med nödvändig utrustning. Låg laddeffekt.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Erbjudande

LB+ Total

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home

LB+

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild

LB+ Home

Full tillgång till allt innehåll på L&B Home

49,- / för 30 dagar
119,- / mån
65,- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Mycket körglädje med mindre budget

Liten tuffing

Rulla till toppen