Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Polestar 2 Long Range Single Motor

Det bästa Polestar-köpet

Med bakhjulsdrift och stort batteri går den uppdaterade Polestar längre än de flesta.

Av / 2024-02-19 - 08:52
Polestar 2 Long Range Single Motor
Lasse Svendsen

Den uppgraderade versionen av Polestar 2 har blivit en ännu bättre bil på flera områden. Strömförbrukningen och räckvidden har förbättrats, detsamma gäller laddningshastighet, som äntligen är i klass med – eller bättre än – de flesta konkurrenterna.

Precis som tidigare finns Polestar 2 i flera versioner. Den mest påkostade har fyrhjulsdrift, 476 hästkrafter och ett Performance-paket som gör den extra sportig.

Det har inte den här, men på många sätt är Polestar 2 med en elmotor i stället för två ett bättre köp.

Foto: Lasse Svendsen

Den här versionen kallas Long Range Single Motor och har det största batteripaketet på 82 kWh brutto. En ny elmotor och en kiselkarbidbaserad växelriktare har gett versionen med en enda elmotor en räckvidd på långt över 600 kilometer. Polestar hävdar 655 km enligt WLTP-standarden, vilket faktiskt tillhör toppen i den här klassen.

Laddningshastigheten har ökat till 205 kW, vilket innebär att det tar kortare tid att ladda upp batteriet vid laddstationen. Om man har 10 procent batterikapacitet kvar tar det cirka 28 minuter att ladda till 80, enligt Polestar.

Läs också Förbättrad storsäljare Polestar 2 är bättre att köra, går längre och laddar snabbare. Ja, och så har den fått launch control.

Plus och Pilot, men inte Performance

Vi har beskrivit Polestar 2 ingående i tidigare tester och vår testbil var utrustad med Harman Kardon-ljudsystemet som ingår i Plus-paketet. Det har EQ-justeringar av ljudet och låter faktiskt riktigt bra efter lite tweaking. I Plus-paketet ingår även utökad interiörbelysning, nyckelfri åtkomst med mobilen, uppvärmd ratt, uppvärmda spolarmunstycken, värmepump och uppvärmda fram- och baksäten.

Polestar 2 LRSM 9 Polestar 2 LRSM 8 Polestar 2 LRSM 6 Polestar 2 LRSM 14
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Med Pilot-paketet, som vår testbil hade, får man LED-strålkastare med adaptiva helljus och LED-dimljus som lyser upp dikeskanten i låga hastigheter. Pilot innebär också att man får adaptiv farthållare och filassistent som håller bilen innanför vägmarkeringarna.

Foto: Lasse Svendsen

Men Performance-paketet, som innehåller bland annat Brembo-bromsar och justerbara dämpare från Öhlins, finns inte till Polestar 2 Long Range Single Motor. Det kan man bara köpa till en Polestar 2 Long Range Dual Motor. Då får man även Polestar Engineered chassijustering, med lägre markfrigång och guldfärgade bromsok – och säkerhetsbälten.

Foto: Lasse Svendsen

Alla Polestar-modeller kör Googles Android Automotive OS, den här också. Det innebär att man kan få uppdateringar med förbättringar och nya funktioner, för att inte tala om appar som kan installeras. Till exempel Spotify, Tidal, YouTube, Prime Video, Storytel podcasts, webbläsaren Vivaldi och brasmys både på skärmen och i högtalarna.

IMG_0286 IMG_0288
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Apple CarPlay ingår också, men kräver tyvärr att man kopplar in mobilen med USB-kabel. 2024? Vem hade väl kunnat tro det …?

IMG_0276 IMG_0275 IMG_0270 IMG_0269 IMG_0265 IMG_0266 IMG_0267 IMG_0268
<
>

Testad förbrukning – på vintervägar

Ett viktigt skäl att välja en Polestar 2 LRSM, som den också kallas, är den förlängda räckvidden jämfört med den tvåmotoriga versionen. Och jämfört med de flesta av konkurrenterna. Det finns inte många elbilar på marknaden i dag som har en räckvidd på mer än 650 kilometer.

Foto: Lasse Svendsen

Vintertid kan man naturligtvis inte förvänta sig en räckvidd på 655 kilometer. Minusgrader förkortar räckvidden och ökar batteriförbrukningen, men en förbrukning på 18,7 kW/h i vår nästan 90 km långa testcykel är imponerande. Det ger en räckvidd vid minusgrader på över 430 kilometer och med riktigt försiktig körning skulle jag enkelt ha kunnat åka ännu längre ännu mer.

Foto: Lasse Svendsen

Bakhjulsdrift och köregenskaper

Läs också Polestar 2 i budgetversion Man måste inte köpa en av de dyraste elbilarna för att bli nöjd. Många kommer långt med en Polestar 2. Med framhjulsdrift.

Den förra versionen av Polestar 2 med single motor hade framhjulsdrift. Den nya har en starkare elmotor på 299 hk som driver bakhjulen, vilket är en stor förbättring. Prestanda är inte riktigt på samma nivå som en tvåmotorig Polestar 2 med Performance-paketet, men 0–100 km/h går fortare än vad de flesta behöver till vardags.

Inte blixtsnabb, men tillräckligt snabb tycker vi. Foto: Lasse Svendsen

Effektökningen är marginell, men köregenskaperna är mycket bättre i den nya bakhjulsdrivna versionen. Man slipper att vridmomentet från elmotorn rycker och sliter i ratten när kraften går till marken via framhjulen, och med bakhjulsdrift får man också bättre grepp vid acceleration. Även på vinterväglag.

Det senare kan låta konstigt för den som har erfarenhet av bakhjulsdrift på bilar med en bensinmotor framtill. Men här är viktfördelningen nästan helt idealisk, jämfört med en bil med en tung kolvmotor och växellåda framl och bakhjulsdrift. Det tunga batteriet som är placerat mellan axlarna ger också en lägre tyngdpunkt, vilket är en bra utgångspunkt för goda köregenskaper.

Foto: Lasse Svendsen

I normalt körläge märker man knappt att bilen inte är utrustad med fyrhjulsdrift. En Polestar 2 är så välbalanserad att den beter sig nästan neutralt i de flesta situationer. På hala vintervägar kan man märka att bara bakhjulen driver. Åtminstone om man stänger av stabilitetskontrollen. Då kan man enkelt drifta med bilen, under kontrollerade förhållanden förstås, och bakvagnen släpper snabbt när man trampar på gasen. Men det sker inte så plötsligt att man inte hinner parera, och med stabilitetskontrollen på – vilket är standard – undviker man varje antydan till dramatik.

Foto: Lasse Svendsen

Slutsats

Det finns många anledningar att välja Polestar 2 med bakhjulsdrift. CarPlay via kabel är inte en av dem, men utmärkta köregenskaper, låg förbrukning och lång räckvidd är tre. Lägg därtill att Polestar 2 LRSM har en bra prislapp, är relativt rymlig och praktisk med kombilucka och nedfällbart baksätesryggstöd, så inser man att det här är mycket bil för pengarna. Åtminstone för den som inte behöver fyrhjulsdrift.

Den här versionen av Polestar 2 är ett bra alternativ till storsäljaren Tesla Model 3 och BMW i4 eDrive40, som är de närmaste konkurrenterna i mellanklassen.

Läs också BMW:s dark horse Längre räckvidd och lägre pris, men fortfarande med körglädje i förarsätet.
Karakter
Polestar 2 Long Range Single Motor
Premium

Home tycker

Bra pris och lång räckvidd. Sportig känsla förstärks av bakhjulsdrift. Bekväm långfärdsbil. Praktisk kombilucka, nedfällbart baksäte. Kan kännas skumpig på dålig asfalt. Kan inte utrustas med Performance-paket. Apple CarPlay bara med kabel.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Mycket körglädje med mindre budget

Liten tuffing

Äntligen en riktig elektrisk kombi

Konservativ och kompetent

Tesla har hört vår bön!

Skär genom luften som en skalpell

Ljud & Bild
Rulla till toppen