Den uppgraderade versionen av Polestar 2 har blivit en ännu bättre bil på flera områden. Strömförbrukningen och räckvidden har förbättrats, detsamma gäller laddningshastighet, som äntligen är i klass med – eller bättre än – de flesta konkurrenterna.
Precis som tidigare finns Polestar 2 i flera versioner. Den mest påkostade har fyrhjulsdrift, 476 hästkrafter och ett Performance-paket som gör den extra sportig.
Det har inte den här, men på många sätt är Polestar 2 med en elmotor i stället för två ett bättre köp.
Den här versionen kallas Long Range Single Motor och har det största batteripaketet på 82 kWh brutto. En ny elmotor och en kiselkarbidbaserad växelriktare har gett versionen med en enda elmotor en räckvidd på långt över 600 kilometer. Polestar hävdar 655 km enligt WLTP-standarden, vilket faktiskt tillhör toppen i den här klassen.
Laddningshastigheten har ökat till 205 kW, vilket innebär att det tar kortare tid att ladda upp batteriet vid laddstationen. Om man har 10 procent batterikapacitet kvar tar det cirka 28 minuter att ladda till 80, enligt Polestar.
Plus och Pilot, men inte Performance
Vi har beskrivit Polestar 2 ingående i tidigare tester och vår testbil var utrustad med Harman Kardon-ljudsystemet som ingår i Plus-paketet. Det har EQ-justeringar av ljudet och låter faktiskt riktigt bra efter lite tweaking. I Plus-paketet ingår även utökad interiörbelysning, nyckelfri åtkomst med mobilen, uppvärmd ratt, uppvärmda spolarmunstycken, värmepump och uppvärmda fram- och baksäten.
Med Pilot-paketet, som vår testbil hade, får man LED-strålkastare med adaptiva helljus och LED-dimljus som lyser upp dikeskanten i låga hastigheter. Pilot innebär också att man får adaptiv farthållare och filassistent som håller bilen innanför vägmarkeringarna.
Men Performance-paketet, som innehåller bland annat Brembo-bromsar och justerbara dämpare från Öhlins, finns inte till Polestar 2 Long Range Single Motor. Det kan man bara köpa till en Polestar 2 Long Range Dual Motor. Då får man även Polestar Engineered chassijustering, med lägre markfrigång och guldfärgade bromsok – och säkerhetsbälten.
Alla Polestar-modeller kör Googles Android Automotive OS, den här också. Det innebär att man kan få uppdateringar med förbättringar och nya funktioner, för att inte tala om appar som kan installeras. Till exempel Spotify, Tidal, YouTube, Prime Video, Storytel podcasts, webbläsaren Vivaldi och brasmys både på skärmen och i högtalarna.
Apple CarPlay ingår också, men kräver tyvärr att man kopplar in mobilen med USB-kabel. 2024? Vem hade väl kunnat tro det …?
Testad förbrukning – på vintervägar
Ett viktigt skäl att välja en Polestar 2 LRSM, som den också kallas, är den förlängda räckvidden jämfört med den tvåmotoriga versionen. Och jämfört med de flesta av konkurrenterna. Det finns inte många elbilar på marknaden i dag som har en räckvidd på mer än 650 kilometer.
Vintertid kan man naturligtvis inte förvänta sig en räckvidd på 655 kilometer. Minusgrader förkortar räckvidden och ökar batteriförbrukningen, men en förbrukning på 18,7 kW/h i vår nästan 90 km långa testcykel är imponerande. Det ger en räckvidd vid minusgrader på över 430 kilometer och med riktigt försiktig körning skulle jag enkelt ha kunnat åka ännu längre ännu mer.
Bakhjulsdrift och köregenskaper
Den förra versionen av Polestar 2 med single motor hade framhjulsdrift. Den nya har en starkare elmotor på 299 hk som driver bakhjulen, vilket är en stor förbättring. Prestanda är inte riktigt på samma nivå som en tvåmotorig Polestar 2 med Performance-paketet, men 0–100 km/h går fortare än vad de flesta behöver till vardags.
Effektökningen är marginell, men köregenskaperna är mycket bättre i den nya bakhjulsdrivna versionen. Man slipper att vridmomentet från elmotorn rycker och sliter i ratten när kraften går till marken via framhjulen, och med bakhjulsdrift får man också bättre grepp vid acceleration. Även på vinterväglag.
Det senare kan låta konstigt för den som har erfarenhet av bakhjulsdrift på bilar med en bensinmotor framtill. Men här är viktfördelningen nästan helt idealisk, jämfört med en bil med en tung kolvmotor och växellåda framl och bakhjulsdrift. Det tunga batteriet som är placerat mellan axlarna ger också en lägre tyngdpunkt, vilket är en bra utgångspunkt för goda köregenskaper.
I normalt körläge märker man knappt att bilen inte är utrustad med fyrhjulsdrift. En Polestar 2 är så välbalanserad att den beter sig nästan neutralt i de flesta situationer. På hala vintervägar kan man märka att bara bakhjulen driver. Åtminstone om man stänger av stabilitetskontrollen. Då kan man enkelt drifta med bilen, under kontrollerade förhållanden förstås, och bakvagnen släpper snabbt när man trampar på gasen. Men det sker inte så plötsligt att man inte hinner parera, och med stabilitetskontrollen på – vilket är standard – undviker man varje antydan till dramatik.
Slutsats
Det finns många anledningar att välja Polestar 2 med bakhjulsdrift. CarPlay via kabel är inte en av dem, men utmärkta köregenskaper, låg förbrukning och lång räckvidd är tre. Lägg därtill att Polestar 2 LRSM har en bra prislapp, är relativt rymlig och praktisk med kombilucka och nedfällbart baksätesryggstöd, så inser man att det här är mycket bil för pengarna. Åtminstone för den som inte behöver fyrhjulsdrift.
Den här versionen av Polestar 2 är ett bra alternativ till storsäljaren Tesla Model 3 och BMW i4 eDrive40, som är de närmaste konkurrenterna i mellanklassen.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser