Man märker det så fort man sätter sig. Volkswagen siktar på hjärtat av premiumklassen med sin ID.7. BMW, Mercedes och Audi ska inte vara ensamma i den tyska premiumklassen. ID.7 är nämligen mer lik Phaeton och Aerton än Passat som så många jämför den med.
Inuti är utrymmet större än i någon Passat, och kvalitetsintrycket lyfter ID.7 ett par snäpp. Allting, från material till utförande, känns mer premium här än i en ID.5 eller Passat. Här finns sätesvärme med ventilation och massage. De bekväma sätena har fina justeringsmöjligheter, förarplatsen omges av konstläder som är behagligt att ta på och sittställningen är bekväm.
Det är ingen brist på plats. De två som sitter fram befinner sig i sober lyx med gott om plats för både kropp och ägodelar. Baksätet är rejält, som förväntat för en bil strax under fem meter med en hjulbas på nästan tre meter. Här finns plats för långa ben och panoramataket släpper in ljus som gör att kupén verkar ännu större.
Ett kraftfullt ljudsystem från Harman Kardon låter kristallklart och gör de långa resorna kortare, och utmärkt körkomfort ser till att man inte är trött och sliten när man kommer fram.
För den här går långt. Mer än 60 mil, påstår Volkswagen. Under idealiska förhållanden innebär det att man köra Stockholm-Göteborg utan laddstopp.
Strålande räckvidd – måttliga prestanda
En låg, slät och aerodynamisk kropp som skär genom luften underlättar avsevärt för räckvidden. Med bara en elmotor är energiförbrukningen låg och eftersom effektuttaget inte är särskilt högt minskar förbrukningstopparna jämfört med en elbil som har två motorer.
För den här versionen – ID.7 Pro – är bakhjulsdriven, med 286 hk effekt och ett vridmoment på 545 Nm. Ett batteri med en bruttokapacitet på 82 kWh ger en angiven räckvidd på mellan 587 och 613 km, beroende på utrustning, enligt WLTP-normen.
Det är mer än den bakhjulsdrivna – och mycket dyrare – BMW i5 eDrive40. Som klarar mellan 477 och 582 km på en laddning.
Precis som BMW är ID.7 Pro ingen racerbil. Den över två ton tunga bilen behöver 6,5 sekunder från stillastående till 100 km/h, vilket får anses vara ganska långsamt i elbilssammanhang.
Men det räcker, och passar egentligen den bekväma bilen väl..
Det kommer andra varianter av ID.7 och de största förväntningarna är naturligtvis kopplade till kombin ID.7 Tourer som dyker upp i sommar. Den blir garanterat den populäraste varianten i Norden, och kommer även att finnas som en GTX-version med fyrhjulsdrift och högre prestanda.
Ett större batteri på 91 kWh brutto med en laddningskapacitet på upp till 200 kW kommer också att finnas tillgängligt, vilket ökar räckvidden ytterligare. Volkswagen uppskattar cirka 685 km för en iD.7 Pro S med det största batteriet.
Stora förbättringar
Alla varianterna av ID.7 har Volkswagens senaste infotainmentsystem, med en 15-tumsskärm i mitten av instrumentpanelen. Det är inte den enda skärmen. Föraren har en liten skärm med vitala data rakt framför sig och en head up-display visar relevant information som hastighet, förbrukning och navigering – om det aktiveras.
Jämfört med infotainmentsystemet i ID.4 och ID.5 är det nya MMI-systemet oerhört stabilt och reagerar snabbt. Grafiken är kristallklar och informationen är lättläst och överskådlig. Överst på skärmen hittar man symboler för ofta använda inställningar och innehållet på skärmen kan konfigureras efter personliga behov.
Man ändrar klimatanläggningens inställningar på skärmen, men behöver inte gå in i en separat meny. Alla de vanligaste inställningarna finns längst ner på skärmen. Allra längst ner ställer man in temperaturen och volymen i högtalarna.
Men den mest praktiska detaljen vi hittade på skärmen, förutom en sak som jag återkommer till strax, är möjligheten att börja förvärma batteriet innan man stannar för att ladda. Välj bara förvärmning en halvtimme innan ankomst, så blir det lättare att nå den maximala laddningshastigheten på 170 kW. Tillräckligt för att ladda från 10 till 80 procent på ungefär 25 minuter.
Den andra detaljen är ett tryck för att komma till skärmmenyn där man stänger av hastighetsvarningen. Den är nämligen påslagen som standard varje gång man startar bilen och piper när man kör fortare än hastighetsgränsen.
Volkswagen erbjuder ett potent ljudsystem från Harman Kardon i ID.7. Det har FM- och DAB-radio, och givetvis stöd för musikströmning via CarPlay. Systemet är inte riktigt lika spektakulärt som Bang & Olufsens i Audi Q8 e-tron, eller Burmesters i Porsche Taycan, men det levererar ett kraftfullt och balanserat ljud i den stora kupén. 12 högtalare med en sammanlagd effekt på 700 watt märks även för passagerarna i det stora baksätet, och ljudet är tydligare och bättre definierat än vad Harman Kardon-systemet i en BMW i5 åstadkommer.
Det finns en utmärkt 5-bands equalizer och separat justering för subwoofern, så det är inte svårt att ändra ljudbilden efter eget tycke.
Gott om plats
Sätena ger däremot inte lika bra stöd som i BMW i5 när vägarna blir slingrande, men de ger utmärkt komfort, och bra stöd för höfter, lår och bål. Med värme, ventilation och elva olika massageprogram kan man sitta länge utan att kroppen blir trött. Bra justerbart svankstöd och sitsförlängare gör sätena bekväma för många.
I baksätet sitter två personer som kungar och en tredje klarar sig fint en stund i mitten. Den tredelade baksätesryggen utökar bagagevolymen från 532 till 1 586 liter och den stora kombiluckan gör bilen betydligt mer praktisk till vardags än den smala bagageluckan i en Mercedes EQE eller Porsche Taycan. Det finns ett litet fack för laddkablar under golvet bak, men ingen ”frunk” under huven fram.
ID.7 kan levereras med en vridbar dragkrok som drar upp till 1 000 kg. En bit under konkurrenternas 1 500 och 2 000 kg, och för lite för att dra en medelstor båttrailer eller husvagn.
Komfort före köregenskaper
En Volkswagen ID.7 är framförallt gjord för långfärdskomfort och jag tycker inte att den ligger efter Mercedes EQE på det området. Den beter sig för övrigt lite på samma sätt som EQE:s komfortinriktade chassiuppställning. Det bygger upp fart utan dramatik och det går tyst. Dämpningen är generös – även i sportläge, där den visserligen är styvare men aldrig obekväm.
Balansen är felfri på slingrande vägar. Det finns ingen fyrhjulsstyrning, men den långa bilen låter sig villigt styras längs linjerna man pekar ut för den, med märkbar understyrning när kurvtagningen är snabb, men den kränger lite och uppför sig behärskat och odramatiskt.
Med drift enbart på bakhjulen kan man hjälpa till i kurvor med lite gasreglage som trycker tillbaka bilen åt rätt håll om det behövs. Styrningen är inte lika exakt som i en BMW i5, och VW-bilen är inte heller lika lekfull. Fast det är knappast det som är meningen heller.
Av de fyra körlägena är Komfort det mest användbara för de flesta. Sport kan upplevas som lite för stumt på dåliga vägar, och Eko för stillsamt. Mitt personliga val var att ställa in styrningen på sport och låta resten vara kvar på komfortläge, och sedan spara allt i ett individuellt läge.
Förbrukning i praktiken
Temperaturen utomhus hade stigit när vi påbörjade testet av ID.7 och det ger lite mer bättre förbrukningssiffror än i minusgrader. WLTP-siffrorna på 587–613 km är som bekant svåra att nå när det är kallt och bilen är utrustad med vinterdäck. Men en snittförbrukning på 16,8. kWh i vår 100 km långa testrutt är mer än godkänt. Det är faktiskt väldigt bra. Som jämförelse slutade den bakhjulsdrivna BMW i5 eDrive 40 på 21,7 kWh. I sommar ska vi testa ID.7 Pro S i mer värme och med ett större batteri och 20 grader i luften kan den snabbt bli en vinnare i räckviddsracet.
Slutsats
Vem som ska köpa en bakhjulsdriven halvkombi på en marknad som favoriserar SUVar med fyrhjulsdrift, kan man alltid undra. En sorts svar är de som varken behöver fyrhjulsdrift eller all plats en stor SUV har. Fast det är klart, ont om plats är inget problem som ID.7 har. Den rymmer mer än de flesta konkurrenterna och det finns gott om plats för två bakåtvända barnstolar i det generöst tilltagna baksätet. Den senare gruppen kommer nog att föredra ID.7 Tourer ändå. Men för de som föredrar körkomfort och räckvidd är ID.7 ett bra val i premiumklassen och en mycket bättre bil än Passat någonsin var.
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser