Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Mercedes EQE 350 4MATIC SUV

Komfortexpressen

Klassens bekvämaste SUV har gott om plats för familjen, och går långt.

Av / 2023-09-06 - 09:00
Mercedes EQE 350 4MATIC SUV
Lasse Svendsen

Den ikoniska E-klassen har funnits sedan Noak sjösatte arken. Eller däromkring. E-klass har länge varit Mercedes viktigaste bilmodell. Det är också modellserien som har levt längst, den har funnits i ett okänt antal olika varianter. Men aldrig som SUV.

Det ändrades 2022 när Mercedes lanserade den elektriska E-klass, EQE. Byggd på en ren elplattform, fullt skalbar och utgör grunden för EQE SUV. En elbil som sannolikt kommer att bli mer populär på många marknader, eftersom inpackningen erbjuder en hög sittposition, högre markfrigång, mer plats på insidan och mer bagageutrymme.

Det är ett recept som inte bara går hem i USA, där bilen faktiskt byggs, utan även i Europa. Där SUV-andelen bara fortsätter att öka.

Mercedesen placerar sig mellan den mindre EQC och flaggskeppet EQS SUV. Med andra ord i premiumklassen, där de närmaste konkurrenterna är Audi Q8 e-tron och BMW iX.

Premium/SUV. Foto: Lasse Svendsen

Jämfört med EQS SUV verkar EQE SUV vara ett bättre köp. Den är nästan lika rymlig, har klassledande komfort, kostar mindre och klarar mer än 500 kilometer innan den behöver laddas. En bra, varm dag.

Lyxkänslan man får när man sätter sig i en Mercedes EQS, eller S-klass för den delen, är inte särskilt mycket sämre här. Stora, bekväma och inbjudande sportstolar och massor av utrymme, även i baksätet, med genomarbetade detaljer runt omkring, säger oss att vi definitivt har tagit ett steg upp i klass från EQB eller EQC.

Foto: Lasse Svendsen

Designen påminner mer om EQS SUV än EQC och den högresta stadsjeepen har en rejäl kombilucka bak – inte EQE-sedanens smala brevinkast – som ger tillgång till ett 520 liters bagageutrymme. Som kan utökas till 1 675 liter när sätena är nedfällda.

Läs också Flaggskepp i SUV-format Elektriska S-klass finns äntligen som SUV. Är det ens något att fundera på?

Observera att nyttolasten är måttliga 337 kilo, vilket begränsar hur mycket vikt man kan lasta bilen med. Det påverkar dock inte hur mycket man kan dra på dragkroken, den är fortfarande 1800 kilo. Ett hästsläp är med andra ord inga problem.

Foto: Lasse Svendsen

AMG-paket och bakhjulsstyrning

Det är alltså en stor bil, 486 cm från stötfångare till stötfångare, och med en hjulbas på 312 cm är det inte konstigt att det finns gott om plats inuti.

Det finns en kraftfullare och snabbare version som heter EQE 500 4Matic SUV med 408 hästkrafter, som faktiskt inte är så mycket dyrare än 350 4Matic, och för de som är intresserade av sådant även i en SUV: det finns en sportigare variant med 476 hk som heter AMG EQE 43 4Matic SUV. Inte tillräckligt hett? Vänta på AMG EQE 53 4Matic SUV. Den får 625 hk, gör 0–100 km/h på 3,7 sekunder och kostar nästan dubbelt så mycket som testbilen EQE 350 4Matic SUV.

Som är instegsmodellen med fyrhjulsdrift och en räckvidd på upp till 550 km. Redan från början är den välutrustad med körassistent, 360-kamera, elektrisk dragkrok, komfortchassi och elstolar. Bland annat.

MB EQE 350 SUV 3 MB EQE 350 SUV 4 MB EQE 350 SUV 5
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Med en omfattande utrustningslista skjuter priset i höjden. På vår testbil hittade vi AMG-paketet ut- och invändigt, fjärrparkering, head-up display, uppvärmd ratt, 4-zons klimatanläggning med värme i fram- och baksätet samt en mer avancerad körassistent.

Men det viktigaste tillbehöret är ett man inte ser.

Komfortfjädringen med spiralfjädrar är bekväm nog, men vår testbil var utrustad med luftfjädring – och bakhjulsstyrning. Luft ökar i vissa fall komforten avsevärt och ger föraren möjlighet att höja bilen några centimeter när ojämn terräng ska forceras. Bakhjulsstyrningen är guld värd, inte bara i trånga parkeringsgarage, man märker också att bilen känns smidigare på vägen och smala stadsgator är lättnavigerade när bakhjulen styr med och minskar svängradien.

 

Foto: Lasse Svendsen

Mercedesen är mer stillsam än sportig. Även i sport-läget, som ger en skarpare styr- och gasrespons. Den 2,5 ton tunga SUVen behöver 6,6 sekunder från noll till 100, mer än tillräckligt snabbt egentligen, och det passar bilen bättre än en våldsam acceleration nedemot 3 sekunder.

Drivlinan har en elmotor på varje axel, med en total systemeffekt på 292 hk. Batteriet på 89 kWh ger bilen en WLTP-räckvidd på mellan 491 och 549 km och den maximala laddningseffekten är 170 kW. Det ska ge en laddningstid på 32 minuter från 10 till 80 procent under optimala förhållanden.

Godkänd förbrukning. Foto: Lasse Svendsen

Relativt måttlig förbrukning

Det säger sig självt att en tung SUV drar mer el än en låg sedan. Men Mercedes förvånar med en förbrukning på 18,9 kWh, vid en kombination av stadskörning, landsväg och motorväg. Det är definitivt godkänt, även om det måste sägas att stadskörning med snabba accelerationer pressade förbrukningen långt över 22 kWh.

Mercedes själva uppger förbrukningen till mellan 17,8 och 21,5 kWh/100km, så vårt 18,9 ligger klart inom vad som kan förväntas.

Knapp för regenerering, Foto: Lasse Svendsen

Det finns ett eko-läge och man kan använda spakarna på ratten för att ställa in mer regenerering. Det förlänger räckvidden något, men reducerar också pedalresponsen och effekten. Jag rekommenderar att använda komfortläget hela tiden och låta bilen ta hand om regenereringen. Det ger en trevligare körupplevelse, utan hög förbrukning.

Burmester-stereo

Mercedes förbluffade oss och många andra med Hyperscreen, en skärm som täckte hela instrumentpanelen. Den enorma glasytan har tre skärmar, varav en för passageraren, och vi har testat den i både EQS och EQS SUV. Den kan levereras till EQE SUV också, men vi tycker att den normala skärmen ger interiören ett renare utseende, och samtidigt sparar man mycket pengar.

MB EQE 350 SUV 10 MB EQE 350 SUV 8 MB EQE 350 SUV 9
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Man får samma MBUX-operativsystem, fast på en mindre yta, med samma funktionalitet i grunden.

Då hade vi hellre lagt pengarna på Burmester-anläggningen, som av någon konstig anledning måste kombineras med ett panoramatak av glas. Men eftersom vi gillar glastak säger vi Ja tack till båda.

Du måste ha Burmester-ljudsystemet. Då får du panoramatak också. Foto: Lasse Svendsen

Burmester-systemet har 15 högtalare med en total effekt på 710 W och täcker hela kupén, men det har inte höjdkanalerna man får om man väljer Burmester i en EQS. Inte för att det spelar någon roll. Anläggningen spelar nämligen högt, rent och klart och har en mäktig basåtergivning som harmonierar väldigt bra med den öppna ljudbilden. Det enda vi saknar är lite fler justeringsmöjligheter. Equalizern är bara en tonkontroll som justerar bas, mellanregister och diskant.

Avtagbar mugghållare och laddning av mobilen. Foto: Lasse Svendsen

Vilket ljudsystem man än väljer får man Android Auto och Apple CarPlay, som inte bara kopplar mobilen till infotainmentsystemet utan också ger dig bättre ljud än radio när man streamar musik från telefonen.

Det finns många beröringsytor här, inte bara på skärmen, utan alla inställningsval på ratten, farthållaren och så vidare är beröring med haptisk feedback. Det tar lite att vänja sig, men även då fungerar det bara sådär. Ge oss åtminstone fysisk kontroll över volymen, Mercedes!

Skärmen kan konfigureras efter behov. Foto: Lasse Svendsen

Som en flygande matta, för det mesta

Mercedes är väldigt duktiga på bullerdämpning och EQE SUV är imponerande tyst. Den dämpar vägbuller på ett exemplariskt sätt och man märker knappt något vindbrus när man kör. Jag mätte ljudnivån i kupén till mycket låga 57,5 ​​decibel vid 80 km/h och 65 dB vid 110 km/h på motorväg. Det är väldigt lågt, bara EQS är bättre.

MB EQE 350 SUV 12 MB EQE 350 SUV 17 MB EQE 350 SUV 15
<
>
Inte de mest aggressiva sportstolarna, men de ger bra stöd. Foto: Lasse Svendsen

Även om EQE SUV befinner sig i premiumklassen tillhör komforten som sagt lyxklassen. Den svävar iväg som på luft, bokstavligen, och sväljer asfalten ljuslöst och utan ansträngning. Den kränger däremot lite, även i sportläge, och styrningen känns vag runt mitten. Men så småningom märker man att den distanserade styrkänslan inte alls betyder att bilen inte styr exakt. Den hänger med förvånansvärt väl på slingrande vägar, även om upplevelsen ligger i andra änden av skalan för sportig körning.

Trots finessen med luftfjädringen klarade den inte av vassa asfaltskanter och hål i asfalten lika bra. Även i låg fart skickade fjädringen en liten stöt genom bilen när framhjulen åkte ner i ett hål i vägen.

MB EQE 350 SUV 26 MB EQE 350 SUV 21 MB EQE 350 SUV 20
<
>
Mer än 1 600 liter med baksätet nedfällt. Foto: Lasse Svendsen

De två närmaste konkurrenterna har lite annorlunda egenskaper än EQE SUV, även om de i grunden är lika. Utgångspriset för Audi Q8 e-tron är något lägre än för 350 4Matic, men med liknande motor och utrustning jämnar det ut sig. Audin har mer kraft och är något snabbare från 0 till100 km/h, men har nästan samma räckvidd. Bagagevolymen är lite större och den har en relativt hög och flat laddkurva. Sportiga BMW iX 50 har längre räckvidd än både Q8 e-tron och EQE SUV 350 4Matic, och den är betydligt snabbare och inbjuder till mer fängslande körupplevelser. Tyvärr blir den tämligen dyr i det här sällskapet när man lägger till nödvändig utrustning.

Läs också Herregud en sådan bil! En sumobrottare kan inte vara världens snabbaste sprinter. Eller? Möt BMW iX M60.
 

Slutsats

För de som är på jakt efter en premium-SUV är EQE SUV nästan omöjlig att motstå. Den stora och rymliga bilen erbjuder förstklassig komfort för alla ombord, det finns gott om plats och med Burmester-systemet blir alla resor trevligare. Mercedesen erbjuder en bekväm och tyst färd mot destinationen, snarare än den skarpare sportighet som vissa av konkurrenterna erbjuder. Men: Känslan man får bakom ratten på en EQE SUV är värd mycket pengar för den som värdesätter välmåendet i en Mercedes i premiumklassen. Eller ska vi säga lyxklassen? För EQE SUV har mycket av det man får i en EQS SUV, fast i lite mer dämpad form. Till ett lägre pris.

Karakter
Mercedes EQE 350 4MATIC SUV
High End

Home tycker

Rymlig både fram och bak. Luftfjädringen är bäst i klassen. Detsamma gäller komfort och ljudnivå. En del av inställningarna verkar ogenomtänkta. Extrautrustning är dyr. Lite nyttolast.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Erbjudande

LB+ Total

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home

LB+

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild

LB+ Home

Full tillgång till allt innehåll på L&B Home

49,- / för 30 dagar
119,- / mån
65,- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Mycket körglädje med mindre budget

Rulla till toppen