TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
L&B:s Julkalender 2022

TEST BMW i4 eDrive40

BMW i4 eDrive40

Längre räckvidd och lägre pris, men fortfarande med körglädje i förarsätet.

forfatter
Publicerad 2022-06-08 - 08:00
Karakter
BMW i4 eDrive40
L&B tycker
Klassens bästa körkomfort. Mer än tillräckliga fartresurser. Smidig och snabb och tyst. Praktisk kombilucka, bra kvalitetskänsla och igenkännlig ”BWM-feeling”.
Baksätet passar inte för tre vuxna. Behöver Harman Kardon-anläggningen. Ligger kanske för nära i4 M50 i pris.
Specifikationer
  • Utrustningspaket: Model M Sport
  • Räckvidd: 493–590 km (WLTP)
  • Batterikapacitet: 80,7 kWh
  • Laddkapacitet: 205 kW
  • Energiförbrukning: 16,1-19,1 kWh/100 km
  • Effekt: 250 kW/340 hk
  • 0-100 km/h: 5,7 s
  • Vikt: 2125 kg
  • Underhållning: HiFi
  • Förstärkareffekt: 535 watt
  • Antal högtalare: 17 kanaler
  • Övrigt: Pekskärm, equalizer, Apple CarPlay, Android Audio, Wi-Fi
  • Webb: bmw.se
Riktpris: 640000Pr. 2022-06-08 Produktsida

Den är förvillande lik en av våra absoluta favoriter, i4 M50, men den bakhjulsdrivna versionen av i4 är inte lika snabb eller häftig att köra. Å andra sidan kostar den mindre och går längre.

Med drivning på enbart bakhjulen är BMW i4 eDrive40 lite närmare äldre tiders BMW-bilar med stora motorer och bakhjulsdrift. För det var inte så länge sedan som 340 hästkrafter var mycket kraft i en 3- eller 4-serie med förbränningsmotor. Elektrifieringen har vänt upp och ner på det, nu har till och med Volvo över 400 hästar och gör 0–100 på under 5 sekunder.

Läs också Körmaskin för körglada BMW i4 M50 är en lyckad kompromiss mellan racerbil och familjebil.

Fullt så snabb är inte 40-versionen av i4, men 5,7 sekunder upp till 100 km/h är mer än snabbt nog. För det här handlar om lite andra saker än dragracing. Nämligen den totala körupplevelsen.

Jämfört med M50:s två elmotorer på sammanlagt 544 hk och ett vridmoment på 795 Nm kan 340 hk och 430 Nm verka lite mesigt. Det är det inte alls. BMW:n accelererar med en övertygande skjuts och styrningen påverkas mindre av vridmomentet eftersom det inte finns någon drivning på framaxeln alls.

BMW i4 40 h bak
Man måste titta efter två gånger på BMW:n för att se att det är den bakhjulsdrivna eDrive40. Foto: Lasse Svendsen

Men för somliga bilägare är räckvidden viktigare och i en eDrive40 – som har samma 80,7 kWh-batteri – kan man komma upp i mellan 10 och 15 procent längre räckvidd, och samtidigt spara pengar. Startpriset på eDrive40 är 110 000 kronor under motsvarande M50, före utrustningstillägg, och räckvidden är 58 mil i stället för 51.

Eftersom långtifrån alla behöver fyrhjulsdrift kan alltså i4 eDrive40 vara ett bättre köp.

Vår testbil var utrustad med M Sport-paket, sportstolar med Alcantara- och Sensatec-konstläder, sportratt och M-detaljer utvändigt och invändigt. Den svarta BMW:n hade även BMW:s Live Cockpit Pro, men inte det fina Harman Kardon-systemet som bara kostar 10 000 kronor som tillval.

Den hade däremot en elektrisk dragkrok, rattvärme, helljusassistent och adaptiv farthållare och levererades med 18-tumshjul med Hankook-lågprofildäck. 17 tum är standard på den lägsta utrustningsnivån av eDrive40.

BMW i4 40 v front
I4 eDrive40 i safirsvart metallic med 18-tumsfälgar. Foto: Lasse Svendsen

High-tech

Tekniken under karossen och i kupén är annars väldigt lik den i M50. De fysiska måtten är naturligtvis desamma, med ett axelavstånd på 285,6 cm, totallängd på 478 cm och ett bagageutrymme med praktisk kombilucka som uppges lasta 470 liter. eDrive40 kan dra upp till 1600 kilos last.

Den har också samma användarvänliga iDrive OS 8, som styrs med iDrive-kontrollen i mittkonsolen eller på den böjda pekskärmen som är vänd mot föraren. Det finns även stöd för Apple CarPlay, Android Auto och trådlös laddning av mobilen i ett fack framför mittkonsolen.

BMW i4 40 foran
BMW kan infotainment, skärmmenyerna är lätta att läsa och använda. Foto: Lasse Svendsen

Det låter kanske väldigt avancerat, men man navigerar på samma sätt som på mobilskärmen och man kan ändra vilket innehåll man föredrar att ha på skärmen. Bilen går att prata med också – det fungerar inte alltid lika bra, men man kan till exempel be bilen hitta närmaste snabbladdare. Då förvärms batteriet innan ankomst och om laddaren är tillräckligt stark kan man få upp till 250 kW laddningseffekt. Åtminstone ett tag, innan laddningskurvan oundvikligen planar ut.

Man bör definitivt ladda ner BMW-appen och skapa ett BMW-ID. Då kan man göra förarprofiler, ställa in luftkonditionering, programmera laddning och lämna nycklarna hemma. Mobiltelefonen fungerar nämligen som nyckel till bilen.

BMW i4 40 iDrive skjerm
Futuristisk instrumentpanel.
Foto: Lasse Svendsen

Harman Kardon är mycket bättre än HiFi-högtalarsystem

Senast vi körde en i4 var den utrustad med Harman Kardon-stereon. Det är den högsta nivån man kan få i i4, men nivån under är en ganska så stor besvikelse. BMW kallar det för HiFi-högtalarsystem men trots högtalare både fram och bak, och dugligt med effekt, är ljudet grått och tamt. Det funkar alldeles utmärkt om man bara lyssnar på pratradio eller poddsändningar, men ger aldrig någon musikupplevelse att tala om. Inte ens när man använder CarPlay för att streama musik från mobilen.

BMW i4 40 coupe
Coupén-baken är inte bara läcker, den är praktisk också. Foto: Lasse Svendsen

Vår rekommendation är därför att välja Harman Kardon, eftersom man får ett mycket bättre ljud för ett relativt blygsamt pristillägg.

BMW i4 40 forersete
Sportstolarna i konstläder och Alcantara har bra stöd och är samtidigt bekväma. Foto: Lasse Svendsen

Mer klassisk BMW-känsla

Eftersom vi har beskrivit insidan och de praktiska fördelarna och begränsningarna med en i4 tidigare så går vi direkt till det viktigaste: körupplevelsen.

Om vi ​​bortser från Hans Zimmers soundtrack – som går att stänga av – är det mycket som påminner om en 20 år gammal M3 med bakhjulsdrift. Även i sportläge är den elektriska 40:an tystare, betydligt bekvämare, bättre byggd och givetvis rymligare, men det omedelbara trycket från 430 Nm märks inte i ratten.

BMW i4 40 felger
18-tumsdäcken från Hankook kan kännas lite för mjuka för somliga förare. Foto: Lasse Svendsen

Styrningen är inte lika snabb som i Taycan GTS, men den är mer direkt och känns mer precis än i M50. Det är lättare att peka nosen dit man vill och styrningen ger en känsla av bättre kontroll när man gasar sig ur en kurva och känner kraften trycka på i bakänden. Lite som en gamla dagars E46 M3.

40:an är tyst och bekväm i komfortläge och en skön långfärdsbil. Det är gott om stöd i sportstolarna och den fina balansen uppväger för att man sitter i en bil som väger mer än två ton.

BMW i4 40 eDrive 40
Den lilla spoilern som M50 har bak är tillval på eDrive40. Foto: Lasse Svendsen

Slutsats

Trots att den har mindre kraft än en M50 kan eDrive40 upplevas som lika körglad. Vad den saknar i ren acceleration, och det enorma grepp som fyrhjulsdrift kan ge, uppväger den för med råge genom mycket inspirerande köregenskaper och en subjektivt mer känslig och precis styrning. Inpackningen är densamma och körkomforten är bäst i klassen, och tack vare en lägre förbrukning kan BMW eDrive40 förlänga resan med flera mil. Detta är ett väsentligt argument för många som inte alls behöver fyrhjulsdrift. Och så gör det ju ingenting att eDrive40 är billigare än M50.

BMW i4 40 fartsholder BMW i4 40 kjoremodus BMW i4 40 bakluke BMW i4 40 bagasjerom BMW i4 40 baksete BMW i4 40 v side
<
>
470 liters lastvolym räcker långt, men kom ihåg att det inte finns någon ”frunk”.
Läs hela artikeln? eller bli medlem i LB+.

Med LB+ får du tillgång till allt innehåll på ljudochbild.se

I LB+ ingår:
  • Fler än 6 000 produkttester
  • Undvik felköp med våra tips och guider
  • Var med i L&B-forum med andra ljud- och bildfantaster
  • Stora rabatter hos våra partner i LB+ Fördelsklubb
  • Alltid uppdaterad med senaste nytt
  • Nyhetsbrev direkt i din inkorg
  • Stäng av annonser (gäller bara 12-månaders prenumeration)
  • L&B TechCast – en podcast med L&B
  • Ingen bindningstid, säg upp när du vill!

Vi testar för dig!

4 veckor 49 kr
(Erbjudande, ingen bindingstid.)
12 Månader 900 kr
(du sparar 288 kr)
12 Månader 1198 kr
(med tidningen)
Annons
forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Lämna en kommentar

Opel Astra lanseras i två elektriska versioner Sports Tourer Electric kan bli bilen familjen önskar sig.
Buzz vänder på en femöring! Den moderna versionen av folkvagnsbussen är en riktig fullträff – bortsett från ett problem.
Snabbare Abarth Fiat 500e Kommer snart med mer kraft och fejkat motorljud.
Den ikoniska Golf återuppstår som elbil Kommer förmodligen som elektrisk Golf GTI också.
Porsche Macan blir elektrisk: Här är de färska detaljerna Porsche har släppt fler detaljer om den elektriska versionen av Macan, som förväntas på vägen 2024. Det lovas över 600 hästkrafter, 100 kWh batteri och lång räckvidd!
Följ Ljud & Bild