TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
L&B:s Julkalender 2022
Nyhet

Här är Audi Q8 e-tron

Uppföljaren till Audi e-tron får längre räckvidd, snabbare laddning och en ny design: de första bilarna förväntas på vägen våren 2023!

forfatter
Publicerad 2022-11-09 - 19:11

Audi e-tron har varit en jättehit sedan den kom på nordiska vägar 2018, och idag lanseras efterföljarna Q8 e-tron, Q8 Sportback e-tron, SQ8 e-tron och SQ8 Sportback e-tron. Namnbytet till Q8 e-tron ska signalera att Audi Q8 e-tron är toppmodellen i Audis elektriska SUV-serie. Bland annat kommer de nya modellerna att få större batterikapacitet och högre laddningshastighet. Och, naturligtvis, mer kraft!

Läs också Audi e-tron får nytt namn och bättre prestanda Längre räckvidd, snabbare laddning, nytt utseende – och nytt namn.
audi e tron concept 1140x650 1

Audi Q8 e-tron bygger vidare på den enorma framgång som e-tron hittills har representerat. Med längre räckvidd och nya snygga designelement är bilen ett eftertraktat val för både befintliga och nya elbilskunder, säger Elin Sinervo på Audi Norge.

 

Får längre räckvidd

Q8 e-tron 2023 finns i tre motorversioner, som alla finns i SUV- eller Sportback-version:

  • Audi Q8 e-tron 50 (340 hk/664 Nm)
  • Audi Q8 e-tron 55(408 hk/664 Nm)
  • Audi SQ8 e-tron(503 hk/973 Nm)

Q8 50 e-tron har en netto-lagringskapacitet på 89 kWh (95 kWh brutto), medan Q8 55 e-tron och SQ8 e-tron har en netto-lagringskapacitet på 106 kWh (114 kWh brutto).

De nya modellerna får snabbare laddning: Audi Q8 50 e-tron har en maximal laddningseffekt på 150 kW och motsvarande 170 kW för Q8 55 e-tron och SQ8 e-tron. Det största batteriet kan laddas från 10 till 80 procent på 31 minuter. Audi Q8 e-tron kommer också med Plug & Charge-funktionalitet.

Audi lovar en räckvidd på upp till 532 km WLTP för Audi Q8 e-tron 55 Advanced och upp till 548 km WLTP för Audi Q8 Sportback e-tron 55 Advanced, delvis tack vare ny och förbättrad aerodynamik. Luftmotståndet har minskats från 0,26 till 0,24 cw för Q8 Sportback e-tron och från 0,28 till 0,27 cw för Q8 e-tron.

Audi Q8 Sportback e-tron quattro Audi Q8 Sportback e-tron quattro Audi SQ8 e-tron quattro Audi Q8 Sportback e-tron quattro Audi Q8 Sportback e-tron quattro Audi SQ8 e-tron quattro Audi SQ8 e-tron quattro Audi SQ8 e-tron quattro Audi SQ8 e-tron quattro Audi SQ8 e-tron quattro
<
>
Audi SQ8 e-tron Sportback (Foto: Audi)

Luftfjädring och parkeringsassistans på distans

Nya Audi Q8 e-tron har luftfjädring och kontrollerad stötdämpning, där markfrigången kan justeras upp/ner med hela 76 millimeter. Den elektroniska stabilitetskontrollen ger också bättre manövrerbarhet för bilen och snabbare respons vid styrning i snäva kurvor.

Q8 e-tron har också cirka 40(!) förarassistanssystem, med upp till fem radarsensorer, fem kameror och 12 ultraljudssensorer anslutna till en central förarassistent.

Parkeringsassistenten remote park assist plus gör att bilen kan manövrera in även på de trångaste parkeringsplatserna, medan ägaren styr bilen via myAudi-appen. Men det här alternativet kommer endast att finnas tillgängligt på bilar som levereras från 2024, enligt Audi.

Interiören i Audi SQ8 e-tron. Det kommer att finnas möjligheter till B&O-ljud!

Interiör i lyxklass

Q8 e-tron kan naturligtvis levereras med en rad lyxiga tillval, inklusive panoramatak och elektroniskt styrt ”blackout” solskydd. När det är öppet förbättrar det tvådelade glastaket klimatet i kupén tack vare effektiv ventilation. En integrerad vindavvisare minskar vindbruset. Som ett alternativ till standard-luftkonditionering med dubbla zoner erbjuder Audi också fyrzons automatisk klimatkontroll och ett luftkvalitetspaket. Elektriska kontursäten med ventilation och massage finns också.

Q8 e-tron använder Audis MMI-operativsystem och levereras med två pekskärmar – den övre en 10,1-tums och den nedre en 8,6-tums. Utöver styrning med de två pekskärmarna kan många funktioner aktiveras via röststyrning. Head-up display finns också som tillval. Mediacentret stöder överföringsstandarden LTE Advanced och har en integrerad WiFi-hotspot för passagerares mobila enheter.

Hur är det med infotainment?

Audi har ännu inte släppt detaljerad information om infotainment- och ljudsystemet, men vi förväntar oss att veta mer nästa vecka, när bilen kommer att börja säljas. Dagens e-tron-modeller kan som bekant levereras med Bang & Olufsen ljudsystem som tillval. Därför är det naturligt att Q8 e-tron också kan köpas med uppgraderat ljud, men det är för närvarande oklart om det kommer att bli stora förändringar från tidigare högtalarsystem.

Uppdatering 9/11 kl 13:00

Audi-importören Harald A. Møller bekräftar för L&B att standardljudsystemet i Q8 e-tron kommer att vara Audi soundsystem (9VD). Bang & Olufsen premium soundsystem (9VS) är tillval på bilarna och kostar NOK 9 430. Denna ljudanläggning ingår också i teknikpaketet för NOK 24 220 som innehåller B&O, servostängning av dörrar och heads up display.

Läs också Videorecension: Audi e-tron - Konsertsal på fyra hjul De som just har beställt en splitter ny Audi e-tron UTAN att kryssa för Bang & Olufsen-ljudsystemet får förlåta oss när vi säger: Ajdå …!

Pris och tillgänglighet

Officiell säljstart för Audi Q8 e-tron är i mitten av november och Audi-importören räknar med att se de första kundbilarna på vägen i vår.

Startpriserna är 799 900 kr för Q8 50 e-tron Proline, 894 400 kr för Q8 55 e-tron Proline respektive 1 013 300 kr för SQ8 e-tron. Pristillägg för Sportback +26 500 kr.

Annons
forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.

Lämna en kommentar

Landet planerar förbud mot elbilar Anledningen är den hotande energikrisen.
Opel Astra lanseras i två elektriska versioner Sports Tourer Electric kan bli bilen familjen önskar sig.
Buzz vänder på en femöring! Den moderna versionen av folkvagnsbussen är en riktig fullträff – bortsett från ett problem.
Snabbare Abarth Fiat 500e Kommer snart med mer kraft och fejkat motorljud.
Den ikoniska Golf återuppstår som elbil Kommer förmodligen som elektrisk Golf GTI också.
Följ Ljud & Bild