Det här är Mercedes-AMG på steroider. Den nya konceptbilen CONCEPT AMG GT XX är en fyrhjulsdriven elbil som laddar tillräckligt med ström på 5 minuter för att köra 400 kilometer. Med en toppfart på över 360 km/h är detta något av det häftigaste vi har sett från den tyska prestigetillverkaren.

Nyskapande motor
Bilen har tre så kallade ”axial flux”-motorer – en fram och två bak. Dessa har en annan konstruktion än andra elmotorer.
I vanliga elmotorer går strömmen tvärs mot rotationsriktningen – tänk dig att elektriciteten flyter från utsidan och in mot mitten medan motorn snurrar. I de nya axial flux-motorerna går strömmen istället längs med rotationsriktningen, parallellt med axeln som snurrar.
Denna nya metod ger flera fördelar: Motorerna blir extremt kompakta (de två bakre motorerna är bara 8 cm breda), betydligt lättare – och dessutom kraftfullare.
Faktum är att kraften är tre gånger tätare, vilket gör att motorerna kan krympas till en tredjedel av massan och storleken. Detta ger ingenjörerna stor flexibilitet i utformningen av drivlinan.
Resultatet talar för sig själv: 1 360 hästkrafter och en toppfart på över 360 km/h. Denna nyskapande motorteknologi kommer att användas i serietillverkade Mercedes-AMG-modeller från 2026.

Batteri med DNA från Formel 1
Batteriet i konceptbilen är helt nytt, byggt på erfarenheter från AMG ONE och Formel 1. Det kallas High Performance Electric Battery (HP.EB) och kan enligt Mercedes-AMG leverera hög effekt gång på gång, samtidigt som det snabbt kan ta upp energi igen.
Den extrema prestandan är beroende av helt nya battericeller, direkt kylning av cellerna och hög spänning.
Battericellerna är smala och höga, vilket gör kylningen mer effektiv. Det gör också att batteriet kan laddas mycket snabbt. Konceptbilen kan laddas med ett genomsnitt på mer än 850 kW vid 1 000 ampere. Som jämförelse ligger dagens snabbaste snabbladdare för elbilar vanligtvis på 350 kW, och många elbilar kan bara utnyttja 150-250 kW. Det är alltså mer än dubbelt så snabbt som det snabbaste vi ser på vägarna idag.

Byggd för racing inifrån och ut
Bilens utseende har tydliga referenser till andra sportiga modeller från Mercedes-AMG, från den dynamiska bakänden till den långa, låga motorhuven.
Frontgrillen har fått en mer oval form och integreras med bilens slanka strålkastare. De tvådelade luftintagen med ribbor i motorhuven är äkta luftventiler, till skillnad från andra elbilar. Dessa leder varm luft bort från kylmodulerna och optimerar luftens kylande effekt.
I interiören möts föraren av en minimalistisk miljö med bara det allra nödvändigaste – precis som i motorsport. Bilen behåller sitt lyxiga uttryck genom exklusiva material, och innehållet på de två skärmarna ger översikt med den viktigaste informationen om körning och drivlina.

Nästa generations AMG
CONCEPT AMG GT XX är ett innovativt utvecklingsprojekt som ger en inblick i en kommande fyrdörrars, serietillverkad modell från Mercedes-AMG. Med tre axial flux-motorer och ett högpresterande batteri som är utvecklat från grunden är bilen en föregångare till framtidens prestandamodeller.
Bilen har en rad innovativa lösningar som kommer att användas i den serietillverkade modellen. Är detta början på en ny era för elektriska superbilar?

Teknologin kommer 2026
Eftersom detta är en konceptbil finns varken pris eller lanseringsdatum. Men tillverkaren är tydlig med att teknologin i CONCEPT AMG GT XX kommer att användas i serietillverkade Mercedes-AMG-modeller från 2026.
Mer info: mercedes-amg.com