TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
☀️ SOMMAR-ERBJUDANDE☀️ LB+ Total 6 veckor för bara 6 kronor!

Nyhet

Mercedes CONCEPT AMG GT XX: Elektriskt fartmonster med 1360 hästkrafter

Mercedes-AMG presenterar en elektrisk best med extrem prestanda. Med tre motorer och över 1 360 hästkrafter ger CONCEPT AMG GT XX en glimt av framtidens tyska superbilar.

Mercedes CONCEPT AMG GT XX: Elektriskt fartmonster med 1360 hästkrafter

Det här är Mercedes-AMG på steroider. Den nya konceptbilen CONCEPT AMG GT XX är en fyrhjulsdriven elbil som laddar tillräckligt med ström på 5 minuter för att köra 400 kilometer. Med en toppfart på över 360 km/h är detta något av det häftigaste vi har sett från den tyska prestigetillverkaren.

CONCEPT AMG GT XX – eine neue Dimension der Performance
CONCEPT AMG GT XX har tre speciella ”axial flux”-motorer som ger extrem prestanda i ett kompakt format. Foto: Mercedes-AMG

Nyskapande motor

Bilen har tre så kallade ”axial flux”-motorer – en fram och två bak. Dessa har en annan konstruktion än andra elmotorer.

I vanliga elmotorer går strömmen tvärs mot rotationsriktningen – tänk dig att elektriciteten flyter från utsidan och in mot mitten medan motorn snurrar. I de nya axial flux-motorerna går strömmen istället längs med rotationsriktningen, parallellt med axeln som snurrar.

Denna nya metod ger flera fördelar: Motorerna blir extremt kompakta (de två bakre motorerna är bara 8 cm breda), betydligt lättare – och dessutom kraftfullare.

Faktum är att kraften är tre gånger tätare, vilket gör att motorerna kan krympas till en tredjedel av massan och storleken. Detta ger ingenjörerna stor flexibilitet i utformningen av drivlinan.

Annons

Resultatet talar för sig själv: 1 360 hästkrafter och en toppfart på över 360 km/h. Denna nyskapande motorteknologi kommer att användas i serietillverkade Mercedes-AMG-modeller från 2026.

Läs också Nyhet: Solid state-batteri i Mercedes EQS: Upp till 1 000 km räckvidd Mercedes-Benz har börjat testa solid state-batteri på vägarna. Det ger EQS-sedanen en rejäl räckviddsökning.
CONCEPT AMG GT XX – eine neue Dimension der Performance
Batteriet i CONCEPT AMG GT XX är inspirerat av Formel 1-teknologi och kan ladda tillräckligt med ström på 5 minuter för att köra 400 km. Foto: Mercedes-AMG

Batteri med DNA från Formel 1

Batteriet i konceptbilen är helt nytt, byggt på erfarenheter från AMG ONE och Formel 1. Det kallas High Performance Electric Battery (HP.EB) och kan enligt Mercedes-AMG leverera hög effekt gång på gång, samtidigt som det snabbt kan ta upp energi igen.

Den extrema prestandan är beroende av helt nya battericeller, direkt kylning av cellerna och hög spänning.

Battericellerna är smala och höga, vilket gör kylningen mer effektiv. Det gör också att batteriet kan laddas mycket snabbt. Konceptbilen kan laddas med ett genomsnitt på mer än 850 kW vid 1 000 ampere. Som jämförelse ligger dagens snabbaste snabbladdare för elbilar vanligtvis på 350 kW, och många elbilar kan bara utnyttja 150-250 kW. Det är alltså mer än dubbelt så snabbt som det snabbaste vi ser på vägarna idag.

CONCEPT AMG GT XX – eine neue Dimension der Performance
Foto: Mercedes-AMG

Byggd för racing inifrån och ut

Bilens utseende har tydliga referenser till andra sportiga modeller från Mercedes-AMG, från den dynamiska bakänden till den långa, låga motorhuven.

Frontgrillen har fått en mer oval form och integreras med bilens slanka strålkastare. De tvådelade luftintagen med ribbor i motorhuven är äkta luftventiler, till skillnad från andra elbilar. Dessa leder varm luft bort från kylmodulerna och optimerar luftens kylande effekt.

I interiören möts föraren av en minimalistisk miljö med bara det allra nödvändigaste – precis som i motorsport. Bilen behåller sitt lyxiga uttryck genom exklusiva material, och innehållet på de två skärmarna ger översikt med den viktigaste informationen om körning och drivlina.

Läs också Nyhet: Konceptbil i Avatar-stil Mercedes framtidsbil slår ett slag för mer miljövänliga batterier.
Mercedes-AMG CONCEPT AMG GT XX – eine neue Dimension der PerformanceCONCEPT AMG GT XX – a New Dimension of Performance
Foto: Mercedes-AMG

Nästa generations AMG

CONCEPT AMG GT XX är ett innovativt utvecklingsprojekt som ger en inblick i en kommande fyrdörrars, serietillverkad modell från Mercedes-AMG. Med tre axial flux-motorer och ett högpresterande batteri som är utvecklat från grunden är bilen en föregångare till framtidens prestandamodeller.

Bilen har en rad innovativa lösningar som kommer att användas i den serietillverkade modellen. Är detta början på en ny era för elektriska superbilar?

CONCEPT AMG GT XX above
Foto: Mercedes-AMG

Teknologin kommer 2026

Eftersom detta är en konceptbil finns varken pris eller lanseringsdatum. Men tillverkaren är tydlig med att teknologin i CONCEPT AMG GT XX kommer att användas i serietillverkade Mercedes-AMG-modeller från 2026.

Mer info: mercedes-amg.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Har du räckviddsångest? Ett nytt världsrekord borde lugna dig!

Kompakt el-SUV med upp till 530 kilometers räckvidd

AI-system gör biluthyrning till ett dyrt nöje

Kolla in den elektriska superbilen!

Hyundai Ioniq 9: Priset överraskar

Vanmoof återuppstår från de döda med nya elcyklar

Ny vätgas-SUV från BMW – är de galna?

Första intrycket: Så blir NIO:s nya digitala arsenal

Viktiga framsteg för Nissan Leaf

Tesla kör själv genom Rom

När kommer kraftmonstret från Lucid till Sverige?

Videoappar kommer till Android Auto