När Nissan förnyar sin föråldrade Leaf gör man det med en drastisk kursändring. Den nya modellen tillverkas i Storbritannien och har förvandlats från kompaktbil till crossover. Den nya Nissan Leaf påminner därmed mer om en mindre Ariya än sin föregångare. Bilen får dubbelt så lång räckvidd som tidigare och säger adjö till den speciella och långsamma CHAdeMO-kontakten till förmån för vanlig CCS-laddning.

Från kompakt till crossover
Bortsett från Leaf-namnet är det lite som påminner om föregångaren. Nya Leaf får en mer aerodynamisk och crossover-liknande design. Bilen har panoramatak med dimmerfunktion, karakteristiska 3D-bakljus och stilrena interiördetaljer.
Med 437 liter bagageutrymme och möjlighet till takräcke riktar sig nya Leaf till en mer mångsidig publik än tidigare. Även bakluckan har blivit elektrisk och modern.
Imponerande räckvidd
Medan föregående generation hade en räckvidd på bara 270–385 km, går den nya versionen mycket längre. Toppmodellen med 75 kWt batteri och 218 hästkrafter får upp till 604 km räckvidd enligt WLTP-standarden. Basmodellen med 52 kWh batteri och 177 hästkrafter klarar 436 km enligt samma mätmetod.
Med 150 kW DC snabbladdning kan Leaf ladda upp till 417 km på 30 minuter. Det är inte banbrytande, men för Leaf är det blixtsnabbt. Nissan lovar dessutom över 330 km räckvidd på motorväg i 130 km/h. Det är ovanligt att en biltillverkare anger detta, därför är jämförelsegrunden mot andra bilar begränsad i det avseendet. Men det är i alla fall absolut respektabelt. Båda varianterna har 11 kW ombordladare som standard, så hemmaladdning går också mycket snabbare än tidigare.

Avancerad teknik
I kupeen finner vi två 14,3-tums skärmar och integrerade Google-tjänster med Maps, Assistant och Play Store. Inget ord om AI-stöd med Gemini, låt oss hoppas på en framtida uppdatering där. Systemet får nämligen trådlösa uppdateringar och kan synkronisera personliga appar och inställningar från mobiltelefonen.
Leafs inbyggda röstassistent kan styra navigering, klimatanläggning och underhållningssystem. Via NissanConnect-appen kan bilen fjärrövervakas och du kan starta laddning och förvärma kupén före avfärd.

Kan ge ström till vitvarorna
Den nya modellen får Vehicle-to-Load (V2L), vilket innebär att du kan använda bilbatteriet för att driva externa apparater som kylskåp, kaffebryggare och andra hushållsapparater.
Bilen är också förberedd för Vehicle-to-Grid (V2G), som potentiellt kan skicka tillbaka ström till elnätet när priserna är höga – och därmed avlasta hela elnätet under peak-perioder. Eller så kan du driva hela hushållet under en begränsad period vid strömavbrott, medan du väntar på att strömmen kommer tillbaka.

Byggd på ny plattform
Nissan har placerat Leaf på sin egen elbilplattform CMF-EV. Denna delar den med Ariya, och den ger bättre och mer balanserade köregenskaper och mer utrymme. Bilen leveras med ProPILOT Assist med Navi-link för delvis självkörning på motorväg, e-Pedal för körning med en pedal och 360-kamera för bättre överblick vid parkering.
Säkerhetspaketet inkluderar adaptiv farthållare, filhållningsassistent och förarövervakning.
Leaf för svenska förhållanden
Enligt Nissan är den nya bilen designad med tanke på nordiska förhållanden, med fokus på god framkomlighet, snabb uppvärmning av kupé och batterikylning för optimal laddning.

Nissan Leaf : Pris och tillgänglighet
Beställningar av nya Nissan Leaf öppnar i höst, med de första leveranserna förväntade våren 2026. Priserna är ännu inte offentliggjorda, men modellutbudet kommer att omfatta både basversionen med 52 kWh batteri och långdistansversionen med 75 kWh.
Nya Leaf kommer att konkurrera på en alltmer konkurrensutsatt marknad mot modeller som VW ID.3, Kia EV3, Hyundai Kona och Tesla Model 3.
Mer info: nissan.se