Vanmoof, som tidigare ansågs vara världens mest innovativa tillverkare av elcyklar, är tillbaka från de döda. Efter ett och ett halvt års tystnad presenterar det holländska märket nu två nya modeller, S6 och S6 Open.
De nya elcyklarna håller fast vid Vanmoofs rena, minimalistiska utseende. Alla väsentliga förändringar har skett på insidan. Bland nyheterna finns ett nytt automatiskt växelsystem och ett omdesignat elektroniskt styrsystem.

Automatisk, mekanisk växling ersätter elektronisk e-shifter
Den mest markanta förändringen i S6-serien är således Autohub, ett mekaniskt 3-stegs automatiskt nav som ersätter det tidigare, elektroniska e-shifter-systemet. Växelsystemet växlar automatiskt baserat på hastigheten, lovar Vanmoof, som försäkrar att lösningen kommer att ge en jämnare och tystare körning jämfört med föregångarens teknik.
Det mekaniska systemet fungerar oberoende av batteriet, vilket säkerställer växling även när elcykeln har slut på ström.
Omdesignad elektronik och förbättrad säkerhet
Control Core är Vanmoofs nya elektroniska styrsystem. Systemet integrerar batteristyrning, motorassistans och delar av det elektroniska stöldskyddssystemet.
Det mekaniska Kicklock kan nu aktiveras även när batteriet är tomt. Systemet har fått en USB-C-port för diagnostik. Always-On tracking med förbättrad precision använder både satelliter och mobilmaster för kontinuerlig positionsbestämning, medan integration med Apples Find-app ger tillgång till Apples spårningsnätverk.
Tekniska specifikationer
Båda modellerna har en 250 watts framhjulsmotor som levererar 68 Nm vridmoment och assisterar upp till 25 km/h. Det icke-avtagbara 487 Wh-batteriet ger en räckvidd på mellan 60 km i full effekt-läge och upp till 150 km i ekoläge, garanterar Vanmoof.
Batteriet tar cirka 6,5 timmar att ladda fullt, direkt på cykeln. Båda modellerna har hydrauliska skivbromsar och väger 23,5 kg (S6) respektive 22,5 kg (S6 Open).
S6 levereras med 27,5-tums hjul och diamantram designad för cyklister mellan 165 och 210 cm. S6 Open har 24-tums hjul och sänkt överrör för cyklister mellan 150 och 200 cm.

Från konkurs till comeback
Vanmoof gick i konkurs i juli 2023 efter att ha förlorat 78 miljoner Euro trots en omsättning på 83 miljoner Euro året innan. Företaget drabbades av höga servicekostnader och kvalitetsproblem. Cirka var tionde cykel returnerades av kunderna.
Hösten 2023 köptes Vanmoofs tillgångar upp av Lavoie, ett dotterbolag till McLaren Applied, för ett belopp på mellan 150 och 250 miljoner kronor. Detta var betydligt lägre än Vanmoofs tidigare värdering på mellan 512 och 768 miljoner dollar 2021.
Under den nya ledningen har Vanmoof fokuserat på att förbättra produktkvaliteten och förenkla underhållet. De nya ägarna har investerat en stor summa pengar i att återuppbygga företaget och utökar nu personalstyrkan från de ursprungliga 50-60 kvarvarande anställda.
Tidigare Vanmoof-kunder får inga nya garantier
De nya ägarna tar inte ansvar för befintliga garantiavtal eller utestående leveranser från tiden före konkursen. Vanmoof arbetar för att säkerställa att befintliga kunder kan hålla sina cyklar på vägen genom ett utökat servicenätverk med 130 försäljningspartner och 250 servicepartner i 13 länder.
Pris och tillgänglighet
Både Vanmoof S6 och S6 Open kostar 3 298 Euro. Kunder kan reservera en tidig leverans för 150 Euro, som dras av från det slutliga priset.
De första leveranserna är planerade till augusti 2025, med reservationer som meddelades den 10 juni. Vid lanseringen är elcyklarna endast tillgängliga i Nederländerna, Tyskland, Frankrike och Belgien. Storbritannien kommer in i bilden under fjärde kvartalet 2025.
Vanmoof har däremot inte offentliggjort några planer för distribution i Skandinavien. Svenska kunder får därför beväpna sig med tålamod. Eller köpa sin Vanmoof-cykel utomlands, för det finns ingen garanti för att Vanmoof någonsin återvänder till den svenska marknaden.
Läs också:
2 elcyklar
Medvind på cykelvägarna i sommar
Elcyklarna har blivit snyggare, smidigare och mer sofistikerade. Vi har testat två elcyklar och deras väldigt olika syn på batteridriven körglädje.
4 elcyklar
Evig medvind på cykelvägen - här är den bästa elcykeln
Vi testar fyra elcyklar byggda från grunden för att ge dig en optimal elektrisk tur på cykelvägen samt smidig digital hantering.