TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
☀️ SOMMAR-ERBJUDANDE☀️ LB+ Total 6 veckor för bara 6 kronor!

Nyhet

Vanmoof är tillbaka med S6 och S6 Open

Holländska Vanmoof lanserar sina första nya elcyklar sedan konkursen 2023. S6 och S6 Open erbjuder mekanisk, automatisk växling och förbättrat styrsystem.

Av / 2025-06-20 - 19:22
Vanmoof är tillbaka med S6 och S6 Open

Vanmoof, som tidigare ansågs vara världens mest innovativa tillverkare av elcyklar, är tillbaka från de döda. Efter ett och ett halvt års tystnad presenterar det holländska märket nu två nya modeller, S6 och S6 Open.

De nya elcyklarna håller fast vid Vanmoofs rena, minimalistiska utseende. Alla väsentliga förändringar har skett på insidan. Bland nyheterna finns ett nytt automatiskt växelsystem och ett omdesignat elektroniskt styrsystem.

596633 vm s6 launch pr image 4 007241 original 1749554274
Den mest markanta förändringen i S6-serien är Autohub, ett mekaniskt 3-stegs automatiskt nav som ersätter det tidigare, elektroniska e-shifter-systemet. (Foto: Vanmoof)

Automatisk, mekanisk växling ersätter elektronisk e-shifter

Den mest markanta förändringen i S6-serien är således Autohub, ett mekaniskt 3-stegs automatiskt nav som ersätter det tidigare, elektroniska e-shifter-systemet. Växelsystemet växlar automatiskt baserat på hastigheten, lovar Vanmoof, som försäkrar att lösningen kommer att ge en jämnare och tystare körning jämfört med föregångarens teknik.

Det mekaniska systemet fungerar oberoende av batteriet, vilket säkerställer växling även när elcykeln har slut på ström.

Läs också TEST: Vanmoof S3 & X3 Vanmoof S3 och X3 är de två senaste elcykel-modellerna från den holländska firman som tror att deras smarta och internetanslutna cyklar är framtidens transportmedel.

Omdesignad elektronik och förbättrad säkerhet

Control Core är Vanmoofs nya elektroniska styrsystem. Systemet integrerar batteristyrning, motorassistans och delar av det elektroniska stöldskyddssystemet.

Annons

Det mekaniska Kicklock kan nu aktiveras även när batteriet är tomt. Systemet har fått en USB-C-port för diagnostik. Always-On tracking med förbättrad precision använder både satelliter och mobilmaster för kontinuerlig positionsbestämning, medan integration med Apples Find-app ger tillgång till Apples spårningsnätverk.

Tekniska specifikationer

Båda modellerna har en 250 watts framhjulsmotor som levererar 68 Nm vridmoment och assisterar upp till 25 km/h. Det icke-avtagbara 487 Wh-batteriet ger en räckvidd på mellan 60 km i full effekt-läge och upp till 150 km i ekoläge, garanterar Vanmoof.

Batteriet tar cirka 6,5 timmar att ladda fullt, direkt på cykeln. Båda modellerna har hydrauliska skivbromsar och väger 23,5 kg (S6) respektive 22,5 kg (S6 Open).

S6 levereras med 27,5-tums hjul och diamantram designad för cyklister mellan 165 och 210 cm. S6 Open har 24-tums hjul och sänkt överrör för cyklister mellan 150 och 200 cm.

596634 vm s6 launch pr image 1 47d4ac original 1749554274
Både VanMoof S6 och S6 Open kostar 3 298 Euro. (Foto: Vanmoof)

Från konkurs till comeback

Vanmoof gick i konkurs i juli 2023 efter att ha förlorat 78 miljoner Euro trots en omsättning på 83 miljoner Euro året innan. Företaget drabbades av höga servicekostnader och kvalitetsproblem. Cirka var tionde cykel returnerades av kunderna.

Hösten 2023 köptes Vanmoofs tillgångar upp av Lavoie, ett dotterbolag till McLaren Applied, för ett belopp på mellan 150 och 250 miljoner kronor. Detta var betydligt lägre än Vanmoofs tidigare värdering på mellan 512 och 768 miljoner dollar 2021.

Under den nya ledningen har Vanmoof fokuserat på att förbättra produktkvaliteten och förenkla underhållet. De nya ägarna har investerat en stor summa pengar i att återuppbygga företaget och utökar nu personalstyrkan från de ursprungliga 50-60 kvarvarande anställda.

Läs också Nyhet: Vanmoof klara med två nya smarta elcyklar Elcyklarnas svar på Tesla är klara med två helt nya modeller.

Tidigare Vanmoof-kunder får inga nya garantier

De nya ägarna tar inte ansvar för befintliga garantiavtal eller utestående leveranser från tiden före konkursen. Vanmoof arbetar för att säkerställa att befintliga kunder kan hålla sina cyklar på vägen genom ett utökat servicenätverk med 130 försäljningspartner och 250 servicepartner i 13 länder.

Pris och tillgänglighet

Både Vanmoof S6 och S6 Open kostar 3 298 Euro. Kunder kan reservera en tidig leverans för 150 Euro, som dras av från det slutliga priset.

De första leveranserna är planerade till augusti 2025, med reservationer som meddelades den 10 juni. Vid lanseringen är elcyklarna endast tillgängliga i Nederländerna, Tyskland, Frankrike och Belgien. Storbritannien kommer in i bilden under fjärde kvartalet 2025.

Vanmoof har däremot inte offentliggjort några planer för distribution i Skandinavien. Svenska kunder får därför beväpna sig med tålamod. Eller köpa sin Vanmoof-cykel utomlands, för det finns ingen garanti för att Vanmoof någonsin återvänder till den svenska marknaden.

Läs också:

2 elcyklar

Medvind på cykelvägarna i sommar

Elcyklarna har blivit snyggare, smidigare och mer sofistikerade. Vi har testat två elcyklar och deras väldigt olika syn på batteridriven körglädje.

Läs hela testet

4 elcyklar

Evig medvind på cykelvägen - här är den bästa elcykeln

Vi testar fyra elcyklar byggda från grunden för att ge dig en optimal elektrisk tur på cykelvägen samt smidig digital hantering.

Läs hela testet
(f. 1973): Chefredaktör L&B Home. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kolla in den elektriska superbilen!

Hyundai Ioniq 9: Priset överraskar

Vanmoof återuppstår från de döda med nya elcyklar

Ny vätgas-SUV från BMW – är de galna?

Första intrycket: Så blir NIO:s nya digitala arsenal

Viktiga framsteg för Nissan Leaf

Tesla kör själv genom Rom

När kommer kraftmonstret från Lucid till Sverige?

Videoappar kommer till Android Auto

Hyundai: Studentens elektriska drömbil

Så undviker du att en självkörande elbil förstör din mobilkamera

Genesis tar upp kampen med Tesla