TEST

Audi e-tron med Bang & Olufsen Premium Sound System

 itemprop
TESTAudi e-tron med Bang & Olufsen Premium Sound System
Audi e-tron med Bang & Olufsen Premium Sound System

Konsertsal på fyra hjul

De som just har beställt en splitter ny Audi e-tron UTAN att kryssa för Bang & Olufsen-ljudsystemet får förlåta oss när vi säger: Ajdå …!

Den tysta kupén i Audi e-tron är som skapt för förstklassiga musikupplevelser. Den avancerade B&O-anläggningen levererar ett stort, luftigt och kraftfullt ljud till både förare och passagerare.
Även om ljudet är bra så saknar vi ännu kraftigare bas! Du måste köpa en Audi e-tron för att få stereon.

I dessa elbilstider pratas det mycket om räckvidd och laddningsbesvär men alldeles för lite om ljudet, tycker vi. Utan det sedvanliga brummandet från exploderande cylindrar, vinande differentialer och bränslepumpar har moderna bilar blivit tysta som möss. Många biltillverkare har även lyckats minska hjul- och vindbruset till en behaglig nivå. Och vad betyder det? Desto större möjligheter att njuta av ljudet på insidan!

Audis första helt elektriska SUV (e-tron 55) är känd för att ha en av marknadens allra tystaste kupéer. Snart kommer den nedskalade versionen e-tron 50 med mindre motor och batteripaket till ett bra pris. Båda modellerna kan levereras med ljudsystem från Bang & Olufsen som tillval: För samma pris som ett skinnsäte eller dragkrok får du ett uppgraderat ljudsystem med hela 16 högtalarelement, 705 watts förstärkarkraft och avancerat 3D-ljud!

Audi e-tron. (Foto: Audi)

Bang & Olufsen Premium Sound System

Audi har under många år samarbetat med Bang & Olufsen för att erbjuda skräddarsydda ljudpaket till sina bilmodeller. Därför är det ingen stor överraskning att även e-tron kan uppgraderas med B&O-system. Det gäller bara om att sätta rätt kryss i utrustningslistan!

Premium-systemet från B&O är speciellt utvecklat för e-tron, ljudteknikerna har varit involverade tidigt i designprocessen för att garantera att lyssningsupplevelsen är sömlös och optimal. Sammanlagt innehåller anläggningen 16 högtalare, 705 watt förstärkarkraft och en avancerad DSP-enhet (Fraunhofer) som styr ljudet i kupén.

Systemet består av sammanlagt 16 högtalare: fyra diskanter fördelade på instrumentpanel och dörrar, en centerkanal i instrumentpanelen, två mellanregister i dörrarna fram, fyra baselement i dörrarna, två 3D-högtalare i A-stolparna fram, två surroundhögtalare i D-stolparna bak och till sist en subwoofer där reservhjulet skulle ha legat.

De många högtalarelementen är strategiskt placerade i dörrar, instrumentpaneler och stolpar för att ge optimala lyssningsförhållanden var du än sitter. Systemet skryter också med ”3D-ljud” genom särskilda höjdhögtalare i A-stolpen samt surroundhögtalare i D-stolparna längst bak – samtliga med högeffektiva neodym-magneter.

annons
3D-högtalarna i A-stolparna fram bidrar till en luftigere ljudbild. (Foto: Audun Hage)
Bashögtalarna i dörrarna sitter i slutna kabinett för att undvika ljudläckage. (Foto: Audun Hage)

B&O-systemet i e-tron kostar 14 000 kronor som tillval. För att beställa det måste du dock ta med extra Ambient-belysning för ungefär 3 000 kronor, vilket gör att extrakostnaden blir sammanlagt 17 000 kronor. Det är fortfarande ganska blygsamt i Audi-sammanhang, där en uppsättning vinterdäck lätt kan kosta 50 000 kronor.

annons

Audis multimediehuvudenhet (MMI) har två pekskärmar på 10,1 respektive 8,6 tum. Den stöder naturligtvis Bluetooth, vilket gör det enkelt att koppla in telefonen som musikkälla. 2020-modellerna har också stöd för trådlös Apple Carplay. Om du specificerar den så kallade Audi Phone Box kan du få bilen med trådlös laddning, plus att den använder bilens antenn för samtal. Dessutom finns Audis smarta phone interface och music interface med USB-kontakter fram och bak.

Ljudet av tystnad

När vi ger oss ut på vår första provtur med e-tron är det ett par saker som blir uppenbara.

Det första som slår oss är frånvaron av brus. Här finns det naturligtvis inget motorbrum att tala om. Audis kraftfulla elmotorer ger visserligen ifrån sig ett vinande ljud som är ganska tydligt vid lägre hastigheter. Men ute på motorvägen märks det knappt.

annons

Ljuddämpningen i Audi e-tron måste sägas överträffa förväntningarna. Även med vår testmodells stora 20-tums hjul och breda däckdimension hörs det försvinnande lite oväsen från vägen. Det finns knappt någon antydan till vindsus heller, trots att vi har ett panorama-glastak ovanför våra huvuden. Det bör påpekas att vår lånebil hade dubbelt, akustiskt dämpande glas i sidorutorna fram, vilket minskar vindbrus i höga hastigheter med uppemot 6 dB. Däremot hade den inte ”virtuella backspeglar”, vilket sägs sänka luftmotståndet och vindbruset ytterligare.

Audi har gått grundligt tillväga när det gäller att hålla ”kabinen” fri från brus och vibrationer. Karossen är fylld med ljudisolerande och -absorberande material både in- och utvändigt, dessutom finns packningar och tätningar som håller ute vindbruset.

 

Ljudkvalitet

E-trons tysta kupé är en gynnsam kuliss för musikaliska nöjen: när vi vrider upp volymen på stereon blir det uppenbart att B&O-systemet är mer än kapabelt att fylla hela bilen med potent ljud! Vi spelar Robyn och hennes ballad ”Eclipse”. En lågmäld och nedtonad låt som denna skulle vanligtvis dränkas av motorljud och vindbrus, men inte här! En stor och detaljerad ljudbild breder ut sig mellan A-stolparna och Robyns röst dundrar fram från mitten.

Över till något helt annat: Med ansvarig utgivare som passagerare och självutnämnd DJ är det plötsligt Bruce Springsteens ”Swallowed Up” som dundrar fram genom högtalarna. Självaste The Boss sticker ut stenhårt från centerkanalen, medan vår egen boss nickar instämmande och flinar. Snacka om bergfast stereoperspektiv! På samma gång är det imponerande att höra hur rumsklangen fyller på längre bak i kupén, och bastrumman hamrar från subwoofern i reservhjulsutrymmet. Här kan man verkligen tala om konsertkänsla!

Melodiösa ballader och akustisk sång är en sak, men hur vore det med lite elektronika? Jag spelar Kygos ”Kem kan eg ringe” och passar på att höja volymen lite extra. B&O-anläggningen får det att svänga här också, men vi saknar lite tryck i basen. En tryckning på Audi-skärmen i mittkonsolen ger oss tillgång till ljudmenyn, där det också finns individuell justering av baskanalen. Ett par snäpp uppåt ger oss rätt fyllighet. Vi passar på och använda fader- och 3D-knapparna för att flytta ljudbilden en aning bakåt kupén, vilket ger passagerarna den rätta känslan av att befinna sig på dansklubb. Eller rättare sagt: i det här fallet en rullande dansklubb …

Jag kan naturligtvis inte hålla mig från att spela lite old school hip hop heller. Tunga synthbasar från UGK är populära i bilstereo- och dB-Drag-tävlingar. Det fungerar bra här också, men inte tillräckligt för att vi ska baxna. Hur bra ljudet än är så är det uppenbart att B&O:s subwoofer saknar lite råhet i de häftigaste bas-slagen. Man kan trots allt inte förvänta sig jordbävningsbas från en liten 8-tmmare i ett kompakt kabinett. Så om Audi eller Bang & Olufsen bestämmer sig för att släppa en e-tron med en riktig ”värstingstereo” så är det mer bas vi vill ha.

Betydligt bättre än standard

I samband med testet fick vi även låna en e-tron med standardljudsystem (Audi Sound System med 10 högtalare och 180-watts förstärkare). Men vi behövde inte köra många meter för att konstatera att det ger en ganska så platt och tunn ljudupplevelse. Jämfört med den storslagna ljudbilden vi fick med Bang & Olufsen är standardljudet betydligt mörkare och mindre fokuserat. Ljudet kommer mer framifrån, nedifrån och upp, snarare än i öronhöjd. Man saknar den distinkta klarheten i diskant och mellanregister, och basen är nästan frånvarande trots subwoofer. Ljudsystemet har inte heller i närheten av lika bra justeringsmöjligheter som B&O:s.

Så vitt vi förstår tar B&O-anläggningen inte mer plats i kupén än standardhögtalarna. Så det finns inga utrymmesmässiga nackdelar med att välja den uppgraderade stereon, så som det kan vara i en del mindre bilmodeller.

Slutsats

Om du ska bli en lycklig ägare av en Audi e-tron så kan du välja mellan två ljudsystem: Standard och Premium. Efter att ha provkört Audis helt elektriska SUV kan vi tryggt rekommendera den mer påkostade varianten för alla som är intresserade av ljudkvalitet, eller helt enkelt bara gillar musik. Här får du valuta för pengarna, med ett betydligt mer kraftfullt och detaljerat ljud än i den vanliga stereon. Eller formulerat på ett annat sätt: En bil som Audi e-tron förtjänar det bästa ljudet, och i våra öron är detta en ”no brainer”!

Fakta

  • 16 högtalare
  • 705 watt klass D-forsterkere
  • Fraunhofer Symphoria 3D DSP

Pris

14000 :-

Bästa priser

    Har du något att tillägga?
    Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

    Vad tycker du?

      Subscribe  
    Notify of

    Alternativ till Audi e-tron med Bang & Olufsen Premium Sound System

     data-srcset

    BMW i8 är ingen Tesla. Den är mycket tuffare!

     data-srcset

    Tesla Model S visar på ett överlägset sätt hur framtidens smarta bil kan se ut.

    Scroll to Top