Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Porsche Taycan med Burmester Sound System

Taycan bryter ljudvallen

Porsches nya super-elbil kan levereras ned premium-ljudsystem från Bose eller Burmester. Vi har testat båda!

Av / 2020-06-17 - 08:06
Porsche Taycan med Burmester Sound System
Audun Hage

Porsche är ett namn som klingar välbekant för sportbilsentusiaster. Klassiska 911, med sin aerodynamiska silhuett och boxermotor längst bak, är för många själva symbolen för en klassisk sportbil. Den traditionen upprätthålls fortfarande med dagens generation. Men den senaste tiden har Porsche rört sig mer mot mainstream-marknaden med stadsjeepar som Cayenne, Macan och grand touring-sedanen Panamera.

Nu vill de alltså erövra elbilsmarknaden med Taycan. Den nya ”super-elbilen” från Porsche vänder sig till de som vill ha Tesla-liknande prestanda i kombination med tysk premiumkänsla och komfort. Porsche är inte kända för att göra någonting halvhjärtat och Taycan har redan kallats för ”världens bästa bil” av en del i bilrecensenter. Vår fråga är däremot: Hur bra låter den?

I en potent körmaskin som Taycan ställs det lite högre krav på ljudsystemet än i vanliga personbilar. Bättre hastighetsegenskaper innebär helt enkelt att stereon måste ha lite mer muskler för att orka bryta igenom och höras! Lyckligtvis verkar Porsche ha förstått detta, för Taycan kan utrustas med två ganska så potenta anläggningar, med gott om decibel till sitt förfogande.

L&B TV: Porsche Taycan med Burmester – Gråbeins Gadget Guide

Svenska undertexter kan aktiveras i spelaren.

Bose eller Burmester?

När du utrustar din Taycan kan du välja olika motor- och batteripaket (4S, Turbo och Turbo S) och naturligtvis massor av extrautrustning. Porsches utförliga prislista innehåller många udda tillval: vad sägs till exempel om en uppsättning kolfiberfälgar för 83 100 kronor eller keramiska bromsar för 101 800?

Till 4S-utgåvan går det att nöja sig med en standard-stereo (Sound Package Plus med 10 högtalare och sammanlagt 150 watt). Men de allra flesta väljer en uppgraderad variant. Skulle bara fattas annat i en premiumbil!

Taycan finns med Bose-surroundljudsystem för 14 000 kronor. (Foto: Porsche AG)

Bose-systemet är därför förmodligen utgångspunkten för många. Bose behöver ingen ytterligare introduktion: den amerikanska tillverkaren är ett av världens största ljudvarumärken. De är kanske mest kända för sina brusreducerande hörlurar, men är också en erfaren bilstereoleverantör.

Systemet som levereras till Taycan består av totalt 14 högtalare, inklusive en dedikerad subwoofer gömd i ”reservhjulsbrunnen” i bagageluckan. Det har också Boses patenterade ljudbehandling, med Centerpoint 2 som ger virtuellt surroundljud och SoundTrue som förbättrar ljudkvaliteten i komprimerade ljudformat. I skrivande stund kostar Bose-anläggningen 14 100 kronor som tillval i Taycan.

Burmester

Om du lägger ytterligare 45 900 kronor (total 62 000 kronor) kan du ta steget upp till highend-alternativet från Burmester. Den tyska highend-tillverkaren, grundad av musikern och ingenjören Dieter Burmester 1977, är ett namn som lär klinga bekant för kräsna hifi-entusiaster.

Burmester har specialiserat sig på kompletta musikanläggningar i elitklassen och är kända för sina massiva förstärkare och högtalare för hemmabruk. På senare tid har de också tagit sig in i billjudets värld: De debuterade med supersportbilen Bugatti Veyron och blev senare en permanent ”hovleverantör” till Mercedes och Porsche.

Burmester-systemet har sammanlagt 21 högtalare och 1 455 watt effekt. (Foto: Porsche AG)

Ljudsystemet som levereras till Taycan har mycket gemensamt med det i Panamera, men är naturligtvis fintrimmat för just den kupén. Vi snackar sammanlagt 21 högtalarelement och 1455 watt förstärkareffekt! Då ingår en kraftfull 10-tums subwoofer under golvet i bagagerummet som drivs av en dedikerad klass D-förstärkare på 400 watt.

Högtalarelement från Burmester. Foto: Porsche/Burmester

Det högre antalet högtalarelement beror delvis på att faktum att Burmester har tvåvägshögtalare med separata diskant- och mellanregistermembran. Komponentkvaliteten är genomgående hög, med gjutna metalldelar och högeffektiva neodym-magneter. Både A-stolparna och centerkanalen i instrumentpanelens är utrustade med de patenterade AMT-metallfoliediskanterna (Air Motion Transformer) som vi känner igen från Burmesters hemmahögtalare. Detta är definitivt en mer ”audiofil” konfiguration än Boses, som genomgående har enklare fullregisterelement runtom i kupén.

Konstgjort motorbrus

En elbil som Taycan är i princip helt tyst. Porsche har dock lagt till möjligheten att få konstgjort motorljud både invändigt och utvändigt (Porsche Electric Sport Sound). Ljudet på utsidan varnar fotgängare och på insidan handlar det mer om att hålla föraren alert.

Tanken med konstlat motorljud kan verka lite konstig och har använts med varierande framgång i olika bilmodeller. I Taycans fall verkar Porsche ha lyckats relativt bra. Motorljudet är en inspelning av de faktiska elbilsmotorerna, fast med de högsta frekvenserna bortfiltrerade. Alltså låter det så naturtroget som det kan låta i elbilssammanhang.

Vi tyckte det var trevligt att ha motorljudet påslaget under aktiv körning i ”sportläge”, men annars föredrog vi att stänga av det och i stället koncentrera oss på ljudet från anläggningen.

Extrema köregenskaper

Vi på Ljud & Bild-redaktionen är egentligen inte motorjournalister per se, så vi ska vara försiktiga med att uttala oss om vad Taycan klarar av rent biltekniskt. Men en körmaskin är den definitivt!

Även den mer måttfulla 4S-upplagan har en imponerande acceleration och drar iväg som ett flygplan. Turbo-versionen är däremot som en raket! Med säkerhetsbältena fastspända och plattan i mattan kände vi oss lite som SpaceX-killarna när de lämnade jordytan. Vi vågar knappt tänka på hur den ännu starkare Turbo S-versionen skulle kännas …

Det går inte heller att klaga på köregenskaperna: Porsche har lyckats få det drygt 2,3 ton tunga fordonet att kännas som en riktig sportbil. Även om vi inte kom i närheten av att testa G-krafterna på trafikerade vägar så kändes det som om väggreppet var extremt under normal körning.

Förarmiljö

Taycan-cockpiten känns kompakt och man sitter lågt och tätt omsluten av skinnklädda sportstolar. Men förarmiljön i Taycan har en brant inlärningskurva: även om vi fick en snabbkurs av en erfaren Porsche-produktspecialist så tog det lite tid att bli bekanta med alla funktionerna!

Föraren i Taycan har många skärmar och knappar att hålla ordning på. Här känner man sig som en riktig pilot! (Foto: Geir Nordby, Ljud & Bild)

Mobilanvändare kan glädja sig åt sammanlagt fyra (två fram och två bak) USB-C-kontakter i kupén. Där kan man både ladda mobilen och använda den som musikkälla. Apple CarPlay stöds också.

Taycan har hela 3 pekskärmar som man måste hålla koll på (som tillval finns en extra till passageraren i framsätet), plus massor av knappar. Det kan kännas lite kaotiskt jämfört med Tesla, där allt finns samlat på en enda skärm. Fast detta är något man vänjer sig vid när man har suttit bakom ratten ett tag.

Bra brusreducering

Taycan upplevs som en mycket solid och väl hopskruvad bil. Även i motorvägshastigheter finns det knappt någon antydan till vibrationer. Dessutom har Porsche gjort ett grundligt arbete med att skärma av kupén från vindbrus. Precis som med Audi e-tron ger det en tyst och behaglig körupplevelse.

De rejäla bakhjulen med sina 305/30/21-lågprofildäck ger en del vägbrus som fortplantar sig in i kupén. (Foto: Geir Nordby, Ljud & Bild)

Vi märker däremot att Taycan har betydligt mer framträdande däckbrus än vi hörde i Audin. Vår test-Porsche hade 21-tums Mission E-designfälgar med 305-bredds lågprofildäck på bakhjulen och då är det svårt att undvika ljud från däcken. Fast lite får man tåla, det är här är ju faktiskt en performance-elbil!

Ljudet från Bose

Vi började testa med en 4S utrustad med Bose Soundsystem. Porsche berättade för oss att detta är den mest populära anläggningen och vi förstår verkligen varför: ljudet är distinkt, klart och fylligt, med solitt ackompanjemang från subwoofern i bagageutrymmet. Vi spelar lite blandad listpop och allt låter väldigt snyggt och prydligt. Ljudsystemet verkar ha gott om kraft och vi får spela tämligen högt innan det börjar låta ansträngt. Mer än bra nog för det allra flesta, är vårt första intryck.

Bose-systemet har också en kul finess i form av simulerat surroundljud. I normala fall fnyser vi åt sådana ”gimmickar” eftersom det brukar gör mer skada än nytta för ljudkvaliteten. I Boses fall blev vi däremot positivt överraskade: surroundeffekten är inte särskilt påträngande men gör att ljudet upplevs som mycket större och nästan sträcker sig utanför den kompakta kupén. Vi föredrog faktiskt den här inställningen med mycket musik.

När vi utmanar Bose-systemet med mer krävande musik, till exempel akustiskt, klassiskt och vismusik, visar det sig att det finns ett par ”hål” på vissa ställen. Mellanregistret är lite tunt emellanåt, vilket gör att en del sångröster och instrument saknar en smula kropp. Dessutom finns det lite begränsat med detaljer längst upp i frekvensregistret, vilket gör att trumvispar och stränginstrument låter lite platta. Med det sagt är vi i stort sett ganska nöjda med Bose, som till exempel står sig bra mot Bang & Olufsens premium-system (Audi e-Tron).

Ljudet från Burmester

Efter att ha parkerat 4S:an sätter vi oss i en Turbo med Burmester ombord. Det blir en lite annan värld, och då menar vi inte bara accelerationen …! När vi väl lugnat ner oss bakom ratten i den här potenta raketbilen kunde vi ta ägna oss åt ljudet.

Det första intrycket är att Burmester har en betydligt större, mer öppen och luftig ljudbild än Bose. Här finns också ett frodigare mellanregister och en mer finkornig upplösning i diskanten, vilket återger både röster och instrument mycket mer distinkt och fylligt. Detta är inte något som man nödvändigtvis märker särskilt tydligt när man lyssnar på radio och Spotify på måttlig volym. Men det gör stor skillnad när vi vrider volymknappen åt höger!

Gott om högtalarelement även i bakdörrarna. (Foto: Geir Nordby, Ljud & Bild)

Med högupplösta musikfiler strömmade från Tidal, inklusive utmanande testlåtar från Ljud & Bild-arkivet på hög volym (och då menar vi HÖG!), visar sig Burmester-systemet vara ett helt annat vilddjur än Bose. Gustav Holsts Planeterna låter gudomligt bra, faktiskt bättre än jag kan minns att jag hört den i en hemanläggning ..! Fanfarerna och trummorna går igenom märg och ben. Och till och med på öronbedövande ljudnivåer finns det ingen antydan till missljud längst upp. De speciella AMT-diskanterna spelar otroligt rent och tål som bekant väldigt höga ljudnivåer innan de förvränger.

När vi testade B&O-systemet i e-tron senast var vi i stort sett nöjda bortsett från basen. En potent bilstereo måste ha ordentligt med bas! Lyckligtvis har Burmester inte sparat på krafterna. Basen är framför allt väldigt tung och tight, men smäller och mullrar när det verkligen gäller. Alltså skapar den ett ordentligt fundament till musiken.

Läs också Videorecension: Audi e-tron - Konsertsal på fyra hjul De som just har beställt en splitter ny Audi e-tron UTAN att kryssa för Bang & Olufsen-ljudsystemet får förlåta oss när vi säger: Ajdå …!

Även om Taycan-kupén är relativt befriad från brus så krävs det en viss ljudnivå för att bryta igenom vägbruset från de breda däcken – särskilt ute på motorvägen. Därför är det bra att Burmester-anläggningen har gott om kraftresurser. Vi kunde spela våldsamt högt utan att ljudet blev ansträngande att lyssna på. Perfekt för långa bilturer på Autobahn ..!

Begränsad 3D-effekt

Burmester stoltserar med så kallad Auro 3D-ljudbehandling, som ska ge en mer tredimensionell surroundeffekt till vanliga stereoinspelningar. I praktiken upplevde vi dock att detta inte gav så mycket ”extra” ovanpå det redan väldigt luftiga ljudet. Vi föredrog främst det mer front-orienterade Pure-läget. Med det sagt kan det mycket väl tänkas att passagerarna i baksätet uppskattar 3D-effekten mer.

Slutsats

När du beställer en Porsche Taycan kan du välja mellan två oerhört potenta ljudsystem utöver standardvarianten. Efter att ha testat både Bose- och Burmester-systemen på motorvägarna måste vi säga att vi är riktigt nöjda med båda alternativen – på olika sätt. Bose-systemet ger faktiskt ett imponerande bra ljud för pengarna: med en stor ljudbild och fyllig bas är detta ett utmärkt val för vanliga lyssnare. Men om du har kräsna öron och gillar att höra den fullständiga sanningen med klassisk och akustisk musik, tjänar du helt klart på att välja Burmester. Kombinationen av finess och råhet, luftiga övertoner och bastant bas gör Burmester till en fullträff i våra öron. Uttryckt på ett annat sätt: Om du vill ha ett ljudsystem som matchar Taycans kraftfulla köregenskaper så lönar det sig att välja tyskt!

Obs! Porsche informerar om att både Bose och Burmester stjäl bagageutrymme och på grund av subwoofrarna går det inte att sänka golvet i botten.

Tack till Porsche Center Asker & Bærum för lånet av testbilar.

Karakter
Porsche Taycan med Burmester Sound System
High End

Home tycker

Burmester levererar en storslagen ljudbild med raffinerade detaljer i hela frekvensregistret. Massor av kraft och riktigt djup bas. En perfekt matchning till Taycan! 3D-ljudet låter inte särskilt övertygande: vi föredrar mer neutrala ljudinställningar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Mycket körglädje med mindre budget

Liten tuffing

Äntligen en riktig elektrisk kombi

Konservativ och kompetent

Tesla har hört vår bön!

Skär genom luften som en skalpell

Ljud & Bild
Rulla till toppen