ID-serien är Volkswagens stora satsning på elbilar och det handlar om tekniskt avancerade saker till folkliga priser. ID.4 är en familjevänlig SUV i toppmodern inpackning.

Standardversionen har adaptiv farthållare, navigering med 10-tums pekskärm och röststyrning. Nödbroms och fotgängarigenkänning samt filhållarassistent är också standard, plus parkeringssensorer fram och bak samt LED-ljus hela vägen runt.

Max-paketet innehåller dessutom döda vinkel-assistent, köassistent, proaktivt passagerarskydd och progressiv styrning. Alltså att ratten vrider på sig av sig själv baserat på väg- och trafiksituationen och kan göra undanmanövrar. Man kommer också åt bilen även utan nyckel och bagageluckan är sensorstyrd.

Och stereon?

När det gäller ljud är det samma anläggning i Standard- och Max-versionerna. Åtminstone i första batchen av bilen som heter 1st. Det betyder sex högtalarelement och en subwoofer, det är allt vi vet ännu så länge. Det har också rått viss förvirring kring lillebror ID.3 och kusinen Skoda Enyaq iV angående ljudsystemet. Det verkar som om senare versioner av ID.3 kommer att kunna få Beats-ljudsystem, medan Skodan kommer att kunna levereras med Canton. En kvalificerad gissning är därför att även ID.4 kommer att kunna få ett uppgraderat ljudsystem så småningom. Låt oss hoppas på det!

Sverker Billing


Kommentera

Lämna ett svar

    Läs också

    Aktuella erbjudanden

    Annons
    Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

      26 premium-ljudsystem på fyra hjul

      Det är krångligt att byta ut stereon i en ny bil. Så köp en bil som redan har ett uppgraderat ljud.

      Förr i tiden var det enkelt att skaffa bättre stereo till bilen. Och det var bra, för stereon som bilen levererades med var billiga grejor. Bara genom att byta ut huvudenheten (head unit) fick man mycket bättre ljud, och tog man högtalarna på samma gång så började det verkligen svänga om musiken. De mest angelägna installerade en subwoofer och ett slutsteg, och sedan fanns det fantaster som byggde om hela bilen efter anläggningen – och en del raggare gick hela vägen och satte in blinkande lampor och neonskyltar.

      Avancerade bilar

      Men med tiden har bilarna blivit alltmer sofistikerade. Samma skärm används för att visa information om musiken, navigationen och backkameran – ja till och med klimatanläggningen visas på den här skärmen. Att sådant detta funkar sömlöst efter man bytt ut huvudenheten är inte självklart.

      När du ska köpa ny bil är det därför smart att beställa premiumljud och -underhållningssystem som uppgradering. Om du måste sänka budgeten finns det mycket annan utrustning som kan eftermonteras. Extra uppsättningar hjul, dragkrok och takräcke är några av sakerna som i värsta fall kan få vänta. Det kan bli lite dyrare än att välja dem direkt, men inte hälften så trassligt som om du skulle bli efterklok och ångra att du köpte bilen med det sämsta ljudsystemet.

      I många fall ingår premiumljudet i ett speciellt utrustningspaket som även innehåller andra funktioner, till exempel navigering med trafikskyltsigenkänning, utökad parkeringsassistent och filbyteshjälp. Allt sådant är ju naturligtvis också coolt. I andra fall kan du välja bättre ljud utan att behöva få mycket annat på köpet, så det får vara upp till dig vilket annat teknikgodis du vill ha på samma gång.

      Billiga bilar har också fått bra ljud

      Nu när det har blivit så komplicerat att eftermontera ljud är det extra coolt att veta att även billiga bilar går att köpa med premiumljud. Visste du till exempel att du kan välja Bose-ljudsystem i Nissan Leaf? Ännu bättre blir det naturligtvis i lyxbilarna, där de dyraste systemen i större utsträckning är skräddarsydda efter den specifika bilmodellen. Pristillägget brukar bli därefter också.

      Tystare kupé i elbil

      Allra bäst förutsättning för ett bra ljud får du i en elbil. Frånvaron av motorljud betyder renare ljud, särskilt i hastigheter under 50 km/h. Kör man fortare än så tar vägbruset över som den värsta källan till oväsen och på motorvägen kan du uppleva att en dieselbil med en väldämpad coupe väsnas mindre än en illa konstruerad elbilskupé. Därför är det viktigt att elbilstillverkarna också tar jobbet på allvar. Ljud- och musikentusiaster bör definitivt ta en provtur på motorvägen innan de handlar!

      När det gäller fordon skriver vi på Ljud & Bild huvudsakligen om elektrifierade sådana. Därför fokuserar vi på elbilar även i den här artikeln, även om principen att bocka för det bästa ljudsystemet vid nytt bilköp även gäller bränslemotorer.

      Fler och fler bilar erbjuds med uppgraderade ljudsystem. Här är ett urval av de du kan köpa i dag.

      Skoda Enyaq iV

      Pris fra: Okänt kr
      Premium Lydanlegg: Canton
      Tilleggskostnad: Okänt

      Xpeng G3

      Pris fra: Okänt kr
      Premium Lydanlegg: Xpeng
      Tilleggskostnad: 0

      Mazda MX-30

      Pris fra: 345 000 kr
      Premium Lydanlegg: Bose
      Tilleggskostnad: 32 000 kr (Cosmo-utrustningspaket)

      Volkswagen ID.3

      Pris fra: 350 000 kr
      Premium Lydanlegg: Beats
      Tilleggskostnad: 185 000 kr (Max-paketet)

      Mini Cooper SE

      Pris fra: 359 000 kr
      Premium Lydanlegg: Harman Kardon
      Tilleggskostnad: 24 500 kr (Experience-utrustningspaket)

      Peugeot e-208

      Pris fra: 360 000 kr
      Premium Lydanlegg: Arkamys
      Tilleggskostnad: 0

      Hyundai Kona Electric

      Pris fra: 365 000 kr
      Premium Lydanlegg: Krell
      Tilleggskostnad: 35 000 kronor (Premium-utrustningspaket)

      Honda E

      Pris fra: 370 000 kr
      Premium Lydanlegg: Honda
      Tilleggskostnad: 29 750 kr (Advance-versionen)

      Renault Zoe

      Pris fra: 377 000 kr
      Premium Lydanlegg: Bose
      Tilleggskostnad: 33 000 kr (Edition One-utrustningsnivå)

      Hyundai Ioniq Electric

      Pris fra: 390 000 kr
      Premium Lydanlegg: Infinity
      Tilleggskostnad: 40 000 kr (Premium-utrustningspaket)

      Kia e-Soul

      Pris fra: 397 000 kr
      Premium Lydanlegg: Harman Kardon
      Tilleggskostnad: 48 000 kr (Advance-utrustningspaket)

      Nissan Leaf

      Pris fra: 397 000 kr
      Premium Lydanlegg: Bose
      Tilleggskostnad: 29 000 kr (Tekna-utrustningspaket)

      BMW i3

      Pris fra: 420 000 kr
      Premium Lydanlegg: Harman Kardon
      Tilleggskostnad: 8 100 kr

      DS 3 Crossback E-Tense

      Pris fra: 460 000 kr
      Premium Lydanlegg: Okänt
      Tilleggskostnad: Okänt

      Tesla Model 3

      Pris fra: 560 000 kr
      Premium Lydanlegg: Tesla
      Tilleggskostnad: 100 000 kr (Long Range-versionen)

      Lexus UX 300e

      Pris fra: 580 000 kr kr
      Premium Lydanlegg: Mark Levinson
      Tilleggskostnad: 100 000 kr

      Polestar 2

      Pris fra: 659 000 kr
      Premium Lydanlegg: Harman Kardon
      Tilleggskostnad: 0 kr

      Volvo XC40 Recharge Pure Electric

      Pris fra: 699 000 kr
      Premium Lydanlegg: Harman Kardon
      Tilleggskostnad: 22 900 kr (Lounge-paket)

      Tesla Model Y

      Pris fra: 720 000 kr
      Premium Lydanlegg: Tesla
      Tilleggskostnad: 0

      Audi e-tron 50 / 55 Quattro

      Pris fra: 799 000 kr
      Premium Lydanlegg: Bang & Olufsen
      Tilleggskostnad: 18 200 kr

      Mercedes-Benz EQC

      Pris fra: 806 000 kr
      Premium Lydanlegg: Burmester
      Tilleggskostnad: 55 000 kr (Premiumpaket Plus)

      Jaguar i-Pace

      Pris fra: 940 000 kr
      Premium Lydanlegg: Meridian
      Tilleggskostnad: 10 000 kr

      Tesla Model S

      Pris fra: 960 000 kr
      Premium Lydanlegg: Tesla
      Tilleggskostnad: 0

      Tesla Model X

      Pris fra: 1060 000 kr
      Premium Lydanlegg: Tesla
      Tilleggskostnad: 0

      Porsche Taycan Turbo S

      Pris fra: 1170 000 kr
      Premium Lydanlegg: Bose / Burmester
      Tilleggskostnad: 14 100 kr (Bose) / 62 000 kr (Burmester)