Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Harley Davidson Serial 1 Mosh/Cty 1

En Harley utan buller och bensinlukt

Serial 1 Mosh Cty 1 är en lättkörd och extremt enkel elcykel som går långt på en laddning och kräver ett minimum av underhåll.

Av / 2023-04-27 - 09:41
Harley Davidson Serial 1 Mosh/Cty 1
Rasmus Elm Rasmussen

Om det är något som garanterat stör våridyllen så är det en vrålande Harley som dånar genom villakvarteret. Eller åtminstone var det så tills Serial 1 såg dagens ljus.

Denna Harley ger nämligen inte ifrån sig något ljud. Den amerikanska motorcykeltillverkaren har insett att dagens transporter ställer andra krav än vad ett bensinslukande monster kan möta och skapade varumärket Serial 1. Ett varumärke som levererar vad som nästan är motsatsen till den klassiska Harley: elektriska, miljövänliga transportmedel för stadskörning.

Enkel och välbyggd

En del av arvsmassan upprätthålls dock genom designen av Mosh Cty. Den har en touch av det långsträckta chopper-utseendet som Harley-Davidson är kända för. Ramen är i stort sett gjuten i ett stycke aluminium med batteriet integrerat i botten, där det är lätt att ta bort. Det är inte precis en lätt cykel, men den väger mindre än man kunde tro. Att bära den uppför en liten trappa är inget problem.

Den stora XL-modellen som hade passat testarens mått fanns inte tillgänglig, men en Large fungerade. Man sitter bekvämt på cykeln, som är bland de enklaste i testet. Växlar behöver man inte bry sig om, för det finns inga. Man byter elektrisk assistansnivå via fyra steg, som vart och ett ger en subtil men märkbar förändring av prestanda.

Hanteringen är extremt enkel och sker via några kontrollknappar på styret. (Foto: Harley-Davidson)

Hanteringen sker med en liten kontrollpanel på vänster sida av styret, där det också är möjligt att slå på och stänga av den främre lyktan, som verkligen är en strålkastare. Lyckligtvis kan den vinklas nedåt så att du inte bländar mötande fordon. Det låter dig också se cykelvägen framför dig mycket tydligt på natten.

Harley-cykeln har en mycket kraftfull strålkastare fram. (Foto: Harley-Davidson)

Flyter fram på cykelvägen

Körupplevelsen är smidig. Det är en stark och jämn dragkraft i den mittmonterade motorn. Någon direkt fjädring finns inte, men cykeln är bra på att dämpa stötar tack vare de breda däcken. Istället för kedja har den en kolfiberrem och det är skivbromsar, vilket innebär att underhållet på cykeln bör vara ganska minimalt.

Det stora batteriet ska enligt tillverkaren ge en räckvidd på upp till 170 kilometer. Så mycket ska du inte förvänta dig om du inte kör på lägsta assistansnivå – och helst med lite nedförsbacke. 80 kilometer är mer realistiskt för normal körning, men det är faktiskt riktigt bra. Batteriet är fulladdat på mindre än fem timmar.

Batteriet är integrerat i ramens botten. (Foto: Harley-Davidson)

Mosh Cty erbjuder en walk-assist funktion, så att man kan få lite hjälp från motorn när man går med cykeln. Annars finns det inga smart-funktioner. En Bluetooth-logotyp fanns på kontrollpanelen och det gick att aktivera ett parningsläge, men testarens mobil kunde inte hitta cykeln. Webbplatsen säger dock att det ska gå att ansluta till en Serial 1-app som kan visa körstatus och mer, men det verkade inte möjligt med den här modellen.

Slutsats

En enkel elcykel, i bergfast kvalitetskonstruktion från början till slut. Körupplevelsen är härligt stabil och du kommer långt på en laddning. Men priset är i den högre änden och det finns inte en tillstymmelse till smarta funktioner.

Karakter
Harley Davidson Serial 1 Mosh/Cty 1
High End

Home tycker

Ligger bra på vägen. Jämn och behaglig körupplevelse. Härligt enkel. Lång räckvidd. Relativt lätt. Inga smarta funktioner. Ganska dyr.

Också i detta test:

4 elcyklar

Cowboy 4

För den stilsäkra urbana cowboyen

Cowboy 4 har en förstklassig design, är smidig att köra och har intuitiv mobilstyrning. Men den är inte för cowboys i alla storlekar.

Smidig och responsiv körupplevelse. Lätt och snygg design. Elektroniskt lås och GPS-spårning. Smart mobilintegration.
Styret kan inte höjas. Duger inte till mycket utan mobilen.
Läs hela testet

Mate X

Alltför snabb bredhjulig elcykel

En solid cruiser för de breda cykelvägarna, men inte den mest raffinerade när det gäller körupplevelse, konstruktion eller smarta funktioner: Risken att köra olagligt är också hög.

Ligger stabilt på vägen.
Maxhastigheten är långt över det tillåtna. Motorprestanda är mycket ojämn. De åtta utanpåliggande växlarna är meningslösa och kommer kräva underhåll. Cykeln är tung som en tank.
Läs hela testet

Coboc Kallio CMF Komfort

Fungerar fantastiskt med och utan ström

Även när elmotorn inte är påslagen är den stilrena lättviktscykeln en dröm att köra.

En fantastisk cykel, helt enkelt. Det faktum att den också har en bra elmotor och många avancerade funktioner inbyggda i den stilrena lättviktsdesignen gör den bara ännu läckrare.
Svindyr.
Läs hela testet

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Erbjudande

LB+ Total

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home

LB+

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild

LB+ Home

Full tillgång till allt innehåll på L&B Home

49,- / för 30 dagar
119,- / mån
65,- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Mycket körglädje med mindre budget

Liten tuffing

Rulla till toppen