TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
L&B:s Julkalender 2024 Delta här!

TEST: Mate X

Alltför snabb bredhjulig elcykel

En solid cruiser för de breda cykelvägarna, men inte den mest raffinerade när det gäller körupplevelse, konstruktion eller smarta funktioner: Risken att köra olagligt är också hög.

Av / 2023-04-27 - 09:43
Mate X

Home tycker

  • Ligger stabilt på vägen.
  • Maxhastigheten är långt över det tillåtna. Motorprestanda är mycket ojämn. De åtta utanpåliggande växlarna är meningslösa och kommer kräva underhåll. Cykeln är tung som en tank.

Mate har byggt upp lite av en bad boy-image. Uppumpade muskulösa män med helt tatuerade överarmar hör till kärnkunderna, och besöker man tillverkarens butik i centrala Köpenhamn påminner stämningen om en sjaskig nattklubb vid stängningsdags.

Mate X, som är den största modellen, är också utan tvivel en cykel med rå attityd. De breda däcken, den massiva ramen, den höga vikten och den solida fjädringen gör att man snarare cruisar än cyklar på dem. Det är lite av minimotorcykel över Mate X.

mate x 2
De breda däcken gör cykeln stabil på vägen. (Foto: Rasmus Elm Rasmussen)

Ojämn motorprestanda

Den är tung som en elefant. Om du har släpat ner den i källaren är det kämpigt att få upp den igen. De enskilda komponenterna verkar solida, men hur de satts ihop väcker skepsis. Det är långt ifrån samma känsla av kvalitet som hos de andra testdeltagarna.

Det är relativt enkelt att ändra storlek för alla typer av cyklister med enkla låsmekanismer på sadeln och styret. På det sättet är den ganska allround.

Utan elektrisk assistans är det inget nöje att cykla. Den är otroligt tung att trampa. Att de utrustat den med åtta yttre Shimano-växlar hjälper inte. Tvärtom komplicerar det konstruktionen i onödan.

Annons

Den öppna designen gör att motorn sitter på bakhjulet. Den konstruktionen resulterar vanligtvis i mindre jämn och responsiv motorprestanda än när motorn är mittmonterad. På Mate X är detta sant i extrem grad.

Du måste trampa till ordentligt innan motorn reagerar, men när den gör det ger den dig en rejäl knuff framåt. Det kan bli farligt om du stannat för rött vid ett trafikljus. Plötsligt befinner du dig mitt på vägen. Det är inte alls samma smidiga drivning som praktiskt taget alla andracyklar i testet har. Samtidigt är Mate den enda av cyklarna som ger ifrån sig ljud när du kör. Friktionen mellan de stora däcken och asfalten hörs.

Kör olagligt med ett enda tryck

Motorn anges vara 250 watt, men effekten är ändå stor. Lite för stor faktiskt. Och det får du många möjligheter att utnyttja. Den elektroniska assistansen fungerar annorlunda än på de andra elcyklarna i testet, där du får hjälp med större eller mindre effekt upp till tillåtna 25 km/h.

På Mate får du på den första av de fem nivåerna hjälp upp till cirka 19 km/h. På den andra nivån får du hjälp upp till ca 22 km/h, medan man på den tredje nivån får hjälp upp till ca 25 km/h.

Efter det går det fort. Nivå 4 hjälper dig upp till ca 28 km/h, medan nivå 5 ger full gas och tar dig hela vägen upp till ca 34 km/h. Långt över den tillåtna gränsen. Med ett enda tryck bryter du mot lagen, utsätter dig själv och andra för risker, riskerar böter och kanske till och med får din cykel beslagtagen. Ansvaret att hålla dig på nivå 3 och inte högre är ditt och inte tillverkarens. Det är därför den här cykeln fortfarande kan säljas.

mate x 3
Vi nådde nästan 34 km/h. (Foto: Rasmus Elm Rasmussen)

Fäll den på mitten

Det är inte en smart cykel. Den har inget intelligent lås, GPS eller mobilintegration som Cowboy. Det finns en enkel färgdisplay på styret, som visar hastighet, batteristatus, avstånd etc. och möjlighet att fördjupa dig i mer perifera funktioner och information.

Den kan fås med två storlekar på batteriet. Vi testade den ”lilla” modellen med 14Ah-batteri, som tillverkaren uppskattar klarar upp till 80 kilometer. Vi pressade 55 kilometer ur det utan att spara, vilket inte alls är dåligt.

Batteriet kan laddas medan det sitter i cykeln. Då sätts laddningskontakten in genom ramen. Batteriet kan också tas bort så att du kan ta det med dig och ladda det inomhus. Detta kräver att man lyfter upp en låsmekanism och ”bryter” cykeln på mitten. Inte en elegant eller enkel lösning.

mate x 1
Mate-cykeln måste fällas på mitten för att ta bort batteriet. (Foto: Mate.Bike)

Om du köper en snabbladdare laddas batteriet på knappt tre timmar, men den låter väldigt under tiden, så ladda den inte i sovrummet över natten.

Slutsats

Stilen kommer knappast tilltala alla, och uppriktigt sagt kommer priset förmodligen att skrämma bort dem som inte redan har sprungit sin väg på grund av den skrupellösa inställningen till hastighetslagar. Mate X kostar lika mycket som de snygga och mycket mer lättkörda och intelligenta elcyklarna i testet. Vi tvivlar därför inte för en sekund på var vi skulle lägga pengarna.

Karakter
Mate X
High End

Också i detta test:

Cowboy 4

För den stilsäkra urbana cowboyen

Cowboy 4 har en förstklassig design, är smidig att köra och har intuitiv mobilstyrning. Men den är inte för cowboys i alla storlekar.

Smidig och responsiv körupplevelse. Lätt och snygg design. Elektroniskt lås och GPS-spårning. Smart mobilintegration.
Styret kan inte höjas. Duger inte till mycket utan mobilen.
Läs hela testet

Coboc Kallio CMF Komfort

Fungerar fantastiskt med och utan ström

Även när elmotorn inte är påslagen är den stilrena lättviktscykeln en dröm att köra.

En fantastisk cykel, helt enkelt. Det faktum att den också har en bra elmotor och många avancerade funktioner inbyggda i den stilrena lättviktsdesignen gör den bara ännu läckrare.
Svindyr.
Läs hela testet

Harley Davidson Serial 1 Mosh/Cty 1

En Harley utan buller och bensinlukt

Serial 1 Mosh Cty 1 är en lättkörd och extremt enkel elcykel som går långt på en laddning och kräver ett minimum av underhåll.

Ligger bra på vägen. Jämn och behaglig körupplevelse. Härligt enkel. Lång räckvidd. Relativt lätt.
Inga smarta funktioner. Ganska dyr.
Läs hela testet
Rasmus Elm Rasmussen
(f. 1980): Journalist på L&B Home. Rasmus skrev sin första artikel om teknik 1999 för tidningen Alt om NET. Sedan dess har han skrivit en mängd artiklar för tidskrifter, dagstidningar och webbmedier inom områdena kultur, livsstil och teknik. De senaste åren har Rasmus varit redaktör för tidningen Alt om DATA. Rasmus skriver om allt från datorer och mobiltelefoner till elbilar, smarta hem och ljudutrustning.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

50%

Julerbjudande - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)

Prova LB+ Total i 1 månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

925 kr
79 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Stortest: Möt sommaren på två hjul

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Ljud & Bild