Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Grupptest: 4 elcyklar

Evig medvind på cykelvägen - här är den bästa elcykeln

Vi testar fyra elcyklar byggda från grunden för att ge dig en optimal elektrisk tur på cykelvägen samt smidig digital hantering.

Av / 2023-04-27 - 09:40
4 elcyklar
Rasmus Elm Rasmussen

Produkter i detta test

Du kan inte alltid ha medvind på cykelvägen. Eller? Med en elmotor i cykeln närmar du dig något som liknar evig medvind på cykelvägen.

Elkraften gör att du knappt behöver trampa för att komma framåt. Detta gäller oavsett från vilket håll vinden blåser.

Läs också Tesla på två hjul Vanmoof S3 och X3 är de två senaste elcykel-modellerna från den holländska firman som tror att deras smarta och internetanslutna cyklar är framtidens transportmedel.

Nästa nivå av elektriska tvåhjulingar

Hittills har vi fått nöja oss med stora åbäken som vägt lika mycket som en moped och varit i princip omöjliga att trampa fram på cykelbanan om batteriet tagit slut. Men precis som elbilar har utvecklats från prototypfordon till läckert designade och toppsmarta bilar har det hänt saker med elcyklar, både när det gäller design, funktionalitet och användning.

Alla fyra cyklar vi testar här har utvecklats från grunden som elcyklar. Det finns inga gamla mormorscyklar här som har fått ett batteri fasttejpat på pakethållaren och en elmotor på kedjan. Motorn och batteriet är helt integrerade i konstruktionen, i ett fall till och med inbyggda direkt i ramen.

Det gör inte bara cyklarna snyggare. I flera fall är vikten på nivå med vanliga cyklar, och vad gäller design är de inte heller sämre än de icke-elektrifierade artfränderna.

Avancerade sensorer, automatiska steglösa växlar och dynamisk justering av motorns prestanda ger samtidigt en mjukare och behagligare körupplevelse.

Användarvänligheten har också stigit till en nivå av teknisk sofistikering som gör tvåhjulingarna till naturliga följeslagare i vår digitala vardag. De smartaste av dem kan låsas upp och styras med mobilen, har inbyggda larm och GPS-spårning.

Läs också Nu kommer Harley-elcykel till Sverige Elcykeln Serial 1 är "Powered by Harley-Davidson" och är också en hyllning till företagets första motorcykel från 1903.

En stor investering

Steget från den analoga järnhästen till en nymodig digitaliserad elcykel är därmed större än någonsin. Och det är priserna också. Ingen av cyklarna i testet kostar mindre än trettio tusen kronor. En av dem kostar till och med dubbelt.

Det är en stor investering, men pengarna kan vara väl spenderade. Om en evig medvind på cykelvägen är vad som krävs för att få dig upp på järnhästen snarare än i en bil, tåg eller buss på dina resor runt staden eller till och från jobbet, är kostnaden snabbt intjänad.

Produkter i detta test

Harley Davidson Serial 1 Mosh/Cty 1

En Harley utan buller och bensinlukt

Serial 1 Mosh Cty 1 är en lättkörd och extremt enkel elcykel som går långt på en laddning och kräver ett minimum av underhåll.

Ligger bra på vägen. Jämn och behaglig körupplevelse. Härligt enkel. Lång räckvidd. Relativt lätt.
Inga smarta funktioner. Ganska dyr.
Läs hela testet

Coboc Kallio CMF Komfort

Fungerar fantastiskt med och utan ström

Även när elmotorn inte är påslagen är den stilrena lättviktscykeln en dröm att köra.

En fantastisk cykel, helt enkelt. Det faktum att den också har en bra elmotor och många avancerade funktioner inbyggda i den stilrena lättviktsdesignen gör den bara ännu läckrare.
Svindyr.
Läs hela testet

Mate X

Alltför snabb bredhjulig elcykel

En solid cruiser för de breda cykelvägarna, men inte den mest raffinerade när det gäller körupplevelse, konstruktion eller smarta funktioner: Risken att köra olagligt är också hög.

Ligger stabilt på vägen.
Maxhastigheten är långt över det tillåtna. Motorprestanda är mycket ojämn. De åtta utanpåliggande växlarna är meningslösa och kommer kräva underhåll. Cykeln är tung som en tank.
Läs hela testet

Cowboy 4

För den stilsäkra urbana cowboyen

Cowboy 4 har en förstklassig design, är smidig att köra och har intuitiv mobilstyrning. Men den är inte för cowboys i alla storlekar.

Smidig och responsiv körupplevelse. Lätt och snygg design. Elektroniskt lås och GPS-spårning. Smart mobilintegration.
Styret kan inte höjas. Duger inte till mycket utan mobilen.
Läs hela testet

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Erbjudande

LB+ Total

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home

LB+

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild

LB+ Home

Full tillgång till allt innehåll på L&B Home

49,- / för 30 dagar
119,- / mån
65,- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Mycket körglädje med mindre budget

Rulla till toppen