annonse
annonse

AVI Neutron Five 2.1

Allt i ett

Med separat subbas, ljudingångar och fjärrkontroll har AVI testets mest kompletta ljudanläggning.

Ljud & Bild tycker

Oerhört flexibla anslutningar. Bra samspel mellan subbas och satelliter.
Bara passiva högtalare. Saknar lite upplösning och öppenhet

Engelska AVI är en av pionjärerna inom aktiva, digitala högtalare för hemmabruk. Efter att ha byggt jättebra stereoförstärkare i många år bytte de inriktning för ett par år sedan och bygger numera högtalare med inbyggd förstärkare och D/A-omvandlare. Första modellen var ADM9 som vi testade 2008. Sedan dess har de förfinat sitt koncept och nu har turen kommit till detta 2.1-system med aktiv subbas och passiva tvåvägshögtalare som drivs av förstärkaren i subbasen.

Anslutningar
AVI-högtalarna har många olika anslutningar. Anläggningen är försedd med både analoga och digitala ingångar, och har också en separat fjärrkontroll med separat volymjustering för subbasen och satelliterna. Därifrån går det också att växla mellan olika ljudkällor.

Ljudkvalitet
Den inbyggda D/A-omvandlaren i AVI-subbasen gör ett väldigt bra jobb. Vi jämförde den optiska digitalingången direkt med en Musical Fidelity M1 DAC (5 000 kronor) och de analoga ingångarna, och vi tyckte att ljudet var förvånansvärt likt. Digitala spelare som Sonos låter så bra via digitalingången att vi inte tycker det finns något behov av en separat D/A-omvandlare.

AVI-anläggningen har en riktigt stor och fyllig ljudbild. Här finns ordentligt med fyllighet i röster och basen går djupare och känns fastare än Waterfalls HF1. Särskilt med akustisk musik och vismusik tycker vi att det låter bättre med AVI.
Den kompakta subbasen är uppenbarligen mer inriktad på att vara musikalisk än att vara brutal i hemmabion. Den följer basgångarna lekande lätt och har dessutom en bra punch längre upp i den övre delen av basregistret. Propellerheads syntbas slår oss med eftertryck i magen. Men allt har sina begränsningar: även om AVI:s baslåda tål mer stryk än Waterfalls så måste vi vara lite försiktiga med ljudstyrkan för att basljudet inte ska övergå i förvrängningar. Den förhållandevis lilla subbasen fungerar utmärkt i mindre rum, men om du vill spela högt i ett stort rum kan det vara på sin plats med en extra subbas.

AVI-systemets begränsning är de passiva Neutron-högtalarna. De låter väldigt behagligt, avslappnat och varmt, men vi saknar lite upplösning och precision längst upp. Det är uppenbart att de inbyggda förstärkarna fungerar väldigt bra, men vi hade gärna sett en aktiv delning mellan diskanten och mellanregistret, som ett par av de konkurrerande alternativen – och AVI:s egen helt aktiva monitor ADM9.1 – har. Detta hörs på att mellanregistret är en smula mer beslöjat och på att diskantens upplösning känns lite reducerad jämfört med Dynaudio Focus 110 Active.

Slutsats
AVI-högtalarna är ett komplett system som utnyttjar många av – om inte alla – fördelarna med aktiva högtalare. Tack vare den inbyggda D/A-omvandlaren med fjärrkontroll går det att koppla högtalarna direkt till en signalkälla och få ett utmärkt ljud utan någon extra utrustning. Nackdelen är den aningen mer komplexa tudelade lösningen, plus att huvudhögtalarna är av den mer sedvanliga passiva sorten. Vi har inte hört den nya och helt aktiva ADM9T-modellen än, men frågan är om inte den kan vara en ännu mer optimal lösning rent ljudmässigt.

Engelska AVI är en av pionjärerna inom aktiva, digitala högtalare för hemmabruk. Efter att ha byggt jättebra stereoförstärkare i många år bytte de inriktning för ett par år sedan och bygger numera högtalare med inbyggd förstärkare och D/A-omvandlare. Första modellen var ADM9 som vi testade 2008. Sedan dess har de förfinat sitt koncept och nu har turen kommit till detta 2.1-system med aktiv subbas och passiva tvåvägshögtalare som drivs av förstärkaren i subbasen. Anslutningar AVI-högtalarna har många olika anslutningar. Anläggningen är försedd med både analoga och digitala ingångar, och har också en separat fjärrkontroll med separat volymjustering för subbasen och satelliterna. Därifrån går det också att växla mellan olika ljudkällor. Ljudkvalitet Den inbyggda D/A-omvandlaren i AVI-subbasen gör ett väldigt bra jobb. Vi jämförde den optiska digitalingången direkt med en Musical Fidelity M1 DAC (5 000 kronor) och de analoga ingångarna, och vi tyckte att ljudet var förvånansvärt likt. Digitala spelare som Sonos låter så bra via digitalingången att vi inte tycker det finns något behov av en separat D/A-omvandlare. AVI-anläggningen har en riktigt stor och fyllig ljudbild. Här finns ordentligt med fyllighet i röster och basen går djupare och känns fastare än Waterfalls HF1. Särskilt med akustisk musik och vismusik tycker vi att det låter bättre med AVI. Den kompakta subbasen är uppenbarligen mer inriktad på att vara musikalisk än att vara brutal i hemmabion. Den följer basgångarna lekande lätt och har dessutom en bra punch längre upp i den övre delen av basregistret. Propellerheads syntbas slår oss med eftertryck i magen. Men allt har sina begränsningar: även om AVI:s baslåda tål mer stryk än Waterfalls så måste vi vara lite försiktiga med ljudstyrkan för att basljudet inte ska övergå i förvrängningar. Den förhållandevis lilla subbasen fungerar utmärkt i mindre rum, men om du vill spela högt i ett stort rum kan det vara på sin plats med en extra subbas. AVI-systemets begränsning är de passiva Neutron-högtalarna. De låter väldigt behagligt, avslappnat och varmt, men vi saknar lite upplösning och precision längst upp. Det är uppenbart att de inbyggda förstärkarna fungerar väldigt bra, men vi hade gärna sett en aktiv delning mellan diskanten och mellanregistret, som ett par av de konkurrerande alternativen – och AVI:s egen helt aktiva monitor ADM9.1 – har. Detta hörs på att mellanregistret är en smula mer beslöjat och på att diskantens upplösning känns lite reducerad jämfört med Dynaudio Focus 110 Active. Slutsats AVI-högtalarna är ett komplett system som utnyttjar många av – om inte alla – fördelarna med aktiva högtalare. Tack vare den inbyggda D/A-omvandlaren med fjärrkontroll går det att koppla högtalarna direkt till en signalkälla och få ett utmärkt ljud utan någon extra utrustning. Nackdelen är den aningen mer komplexa tudelade lösningen, plus att huvudhögtalarna är av den mer sedvanliga passiva sorten. Vi har inte hört den nya och helt aktiva ADM9T-modellen än, men frågan är om inte den kan vara en ännu mer optimal lösning rent ljudmässigt.
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 39:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Neutron Five högtalare
  • 1-tums diskant
  • 5-tums bas/mellanregister
  • Känslighet: 87 dB
  • Impedans: 8 ohm
AVI subbas
  • Aktiv subbas
  • 10-tums baselement
  • 3 x 100-watts förstärkare
  • Omfång: 30–120 Hz1 analog+LFE
  • 4 optisk, 1 koaxial in
Pris: 18500,-

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-