Dynaudio Focus 110 Active

Proffsmonitor

Dynaudio har byggt aktiva studiomonitorer i åratal, så det kommer inte som någon större överraskning att den här versionen för hemmabruk låter superbt.
Ljud & Bild tycker
Kristallklart, varmt och öppet ljud. Djup och välkontrollerad bas.
Bara analoga ingångar. Lite ”snällt” ljud.
Specifikationer
  • 2-vägs aktiv stativhögtalare
  • Förstärkare: 50 + 50 watt
  • Omfång: 45–21 000 Hz
forfatter

Focus 110 Active är en helt aktiv variant av den populära stativhögtalaren Focus 110, och med tanke på att prisskillnaden mot den passiva varianten bara är lite drygt 4 000 kronor så är detta snudd på en ”no-brainer” för den som inte redan har en förstärkare. 110A har många likheter med Dynaudios proffsmonitorer i BM-serien, men har ett mer lättmöblerat utförande med ett propert kabinett i äkta trä eller vit/svart pianolack. Ljudet sägs också vara mer avstämt mot vardagsrum än närfältsmonitorerna är. På baksidan av högtalaren sitter en förstärkare som lämnar 2 x 50 watt till diskant- och bas/mellanregisterelementen, också de av välkänd Dynaudio-kvalitet.

Anslutningar
När det gäller inkoppling är 110A en simpel historia. Den har bara en enda analog ingång i form av en RCA-kontakt. Den som till exempel vill koppla in en iPod måste därför använda en minijack-till-RCA-adapter, eller ännu hellre en riktigt bra iPod-docka. Det bästa receptet på framgång är däremot att koppla in 110A till en bra stereo via en renodlad förförstärkare eller integrerad stereoförstärkare med Pre Out-utgång, eller en D/A-omvandlare med inbyggd volymkontroll. Högtalarna har en inbyggd tonkontroll som gör att nivån på diskanten, mellanregistret och basen kan anpassas efter rummets akustik.

Ljudkvalitet
Focus 110A visar sig genast vara av en annan kaliber än de övriga testdeltagarna. De spelar med extremt öppna och rena toner och målar upp en otroligt detaljerad ljudbild. Basgången serveras på ett stramt och taktfast sätt, med ett djup och en kontroll som påminner mer om halvstora golvmodeller än de förhållandevis små stativhögtalarna det faktiskt handlar om.
Mellanregistret är väldigt behagligt och lent och nästan smeker hörselgångarna. Inte ens på hög volym låter det hårt eller vasst. Nackdelen är att det kan låta lite väl ”snällt” när man spelar tyngre musik. Till rock och heavy metal tycker vi nog att AVI:s mer osminkade ljudkaraktär passar en smula bättre.

Med akustisk musik, såväl klassisk som fina popproduktioner (det fåtal som finns) är Focus-högtalarna i sitt esse. Michael Jacksons ”Thriller” hamras ut med hög precision och Dynaudio klarar den hårda basen utan att tveka. Det bör påpekas att den maximala ljudnivån är en aning begränsad, så särskilt mycket över 100 decibel kommer du inte i ett fullvuxet vardagsrum. Till slut når du en punkt där ljudet inte ökar i nivå. Högtalarna har en inbyggd begränsning som hindrar dem från att gå sönder.

Eftersom 110A bara har analoga ingångar är ljudkvaliteten beroende av insignalen. Högtalarna känns lite mer kräsna när det gäller resten av anläggningen än de övriga deltagarna, och de är särskilt avslöjande i diskanten. De är dessutom bättre på att förmedla kvalitetsskillnader i anläggningen de kopplas till. Med Focus 110A kunde vi koppla in en kostsam förförstärkare som Hegels nya P30 och höra en liten, men ändå tydlig, kvalitetsskillnad jämfört med den interna volymkontrollen i Hegels D/A-omvandlare HD20. Rent kvalitetsmässigt hänger de med förvånansvärt långt, även om man kopplar in mer exotisk elektronik. Däremot skulle vi inte kopplat in iPoden direkt, vi föredrar hellre en dockningsstation med digital avläsning.

Slutsats
Av alla deltagarna i testet är det Focus 110A som ger högst ljudkvalitet. Mellanregistret är varmt och trivsamt och diskanten är superfin. Dynaudio-högtalarna har dessutom en fyllig och välkontrollerad bas som är något av det grymmaste vi har hört från en högtalare i den här storleksklassen. Men allt välljud kommer inte av sig själv, för att verkligen utnyttja Focus 110 Actives potential bör du ha en signalkälla av hög kvalitet, och de är också mindre förlåtande för lågupplösta, komprimerade ljudformat än ett par av rivalerna.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Också i detta test:

Sammanfattning

Aktivt är smart!

Testet visar att aktiva högtalare låter otroligt bra med tanke på sin ringa storlek och att de i många fall ger mer för pengarna än passiva.

Dynaudio MC15

Lyx till laptopen

MC15 är en liten minimonitor som är gjord för att stå på skrivbordet. Och det som känns som overkill för somliga är kanske mitt i prick för andra.

Stor, öppen och behaglig karaktär. Stram och taktfast bas.
Begränsad ljudnivå. Bäst till skrivbord eller små rum.

Elac AM150

Har allt!

AM 150 från Elac är en av testets billigaste men bakom det låga priset döljer sig en helaktiv högtalare av förvånansvärt god kvalitet.

Fyllig, rik på bas och musikalisk. Bra anslutningar.
Ingenting för de här pengarna!

AVI Neutron Five 2.1

Allt i ett

Med separat subbas, ljudingångar och fjärrkontroll har AVI testets mest kompletta ljudanläggning.

Oerhört flexibla anslutningar. Bra samspel mellan subbas och satelliter.
Bara passiva högtalare. Saknar lite upplösning och öppenhet

Scansonic S5 Active

Budgetalternativet

För dig som vill ha aktiva stereohögtalare utan att det kostar skjortan är Scansonic S5 ett billigt alternativ.

Fylligt och fint mellanregister. Enkel att installera.
En aning sus på låg volym.

Waterfall Audio Serio/HF1

Waterfall Audio Serio/HF1

Från franska Waterfall kommer ett litet och nätt 2.1-system som både är snyggt och enkelt att få plats med.

Bra mellanregister. Fyllig och taktfast bas.
Lite tunn i övergången mellan subbas och högtalare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.