Apparatens smidiga format men oimponerande ljud gör att rubriken passar på båda.
Trådlöst från dator och iPod Smidig att packa
Oengagerande ljud
  • Anslutningar: Bluetooth, trådlös USB, Aux
  • Fjärrkontroll: Musikspelaren
  • Batteri: 10 timmar

Med sitt mycket resvänliga format är Logitechs högtalare lockande att stoppa ner i ytterfacket på väskan eller till och med i en rymlig innerficka. Ett praktiskt skyddsfodral medföljer för resan. På baksidan sitter en lucka som i utfällt läge agerar stöd. Där bakom hittar man ett praktiskt förvaringsfack för en USB-sändare. Vill man ha trådlöst ljud upp till 15 meter från datorn är det bara att plugga in den i sin PC eller Mac. Man kan lyckligtvis även använda Bluetooth vilket gör att högtalaren även funkar till iPhone, iPad och de flesta smartmobiler. Andra musikkällor kan anslutas till Aux-ingången.

Högtalaren har inte speciellt många kontroller. På framsidan finns lampor som visar status för den trådlösa anslutningen samt en batterilampa. Fullt laddat uppges batteriet räcka godkända tio timmar. På baksidan gömmer sig volymknappar. Vill man byta låt får man helt enkelt göra det från sin musikspelare.

Med ett så pass platt kabinett blir det så klart svårt att få till ett speciellt imponerande ljud. Mycket riktigt finns det bara en antydan till bas som inte går långt ner i registret. Mellanregistret är som väntat bättre men lider av ett mer känslomässigt än tekniskt problem. Musiken låter lite återhållen, instängd och lika platt som högtalaren själv. Det börjar därför inte spritta i dansnerven utan detta är mer en högtalare för bakgrundsmusik.

Z515 är en mycket lättpackad högtalare och man får till och med ett praktiskt skyddsfodral på köpet. Förutom att man kan spela trådlöst från mobiler och iPod följer det med en trådlös sändare så att datorn kan användas som källa. Den göms smart nog i ett fack bakom den utfällbara foten på resan. Tråkig nog är ljudet lika platt och tunt som högtalarens kabinett. För att softa på hotellrummet duger Z515 bra men man ska nog inte bjuda in grannarna på efterfest.

6 billiga resehögtalare

Här är högtalarna som förgyller trädgårdsfesten med musik eller livar upp kvällen på hotellrummet. Vi testar bärbara batteridrivna resehögtalare.

Philips Fidelio DS3020