Harman/Kardon Sabre SB 35

Supersmal överraskning

Harman/Kardon har en supersmal soundbar som låter överraskande klart och öppet.
Ljud & Bild tycker
För att vara en av de tunnaste ljudlimporna vi har testat låter Sabre SB 35 klart och fint. Subwoofern kan enkelt gömmas under soffan, vilket gör detta till en ännu elegantare lösning.
Dynamiken är inte så imponerande, intensiva scener låter lite platta. Subwoofern saknar också en del kraft.
Specifikationer
  • HDMI: 3 in, 1 ut (ARC)
  • Digitalt in: Optisk
  • Trådlöst: Bluetooth
  • Analogt in: 3,5-mm minijack
  • Subwoofer: Trådlös
  • B x H x D = 115 x 11 x 3,2 cm
  • Färg: Svart
forfatter

Den här superläckra ljudlimpan är trådsmal och väger bara 2,6 kg. Det gör att den ser bra ut på väggen, även tillsammans med en tunn TV. Som alternativ ingår ett elegant bordsstativ. Subwoofern är också platt som en pannkaka och passar under de flesta soffor om du inte vill ha den stående framme där den syns. Experimentera gärna och prova var du får tyngst bas!

På grund av platsbrist på högtalarens baksida används mikro-HDMI-kontakter i stället för vanliga stora. Det ingår en enda kabel, resten måste köpas lösa. Tre ingångar finns, samt en utgång med ljudreturkanal (ARC). Den är guld värd för TV-apparater med motsvarande kontakt, eftersom den överför information åt båda håll.

Musik kan strömmas trådlöst från mobil eller dator via Bluetooth. När jag kopplade in iPaden leddes jag till App Store för att ladda ner Harman Kardon Remote-appen. Den är bara ett gränssnitt, det går utmärkt att använda musik-apparna som man är van vid, till exempel Spotify, Tidal eller Apple Music.

Användarvänligheten är rent allmänt bra, och även om fjärrkontrollen ser bedrövligt billig ut så har den en egen knapp för varje källa samt separat volymjustering för subwoofern.

 

Ljudkvalitet

På subwoofern kan delningsfrekvensen justeras, vilket är lättast att göra med musik i stereo. Jag var lite skeptisk innan jag satte på musiken, eftersom ljudlimpan är så lätt och känns bräcklig. Det var därför en positiv överraskning att höra att ljudet är både välbalanserat och ganska så upplöst längre upp i övertonerna, med en tydlig artikulering av sångröster och instrument. Dynamiken är inte direkt grym, men på normala lyssningsnivåer fungerar det bra.

Ska man spela högt så bör subwoofern dämpas en smula. Sedan kan man dra på en hel del, även om dynamiken då plattas till ganska mycket. Det intressanta är att H/K låter skapligare än Bose och Definitive Technology, så även om den inte har lika fylligt och tufft ljud så kommer den definitivt att hitta sin publik.

Med film är inte surroundeffekten lika bra som hos Canton och B&W, men fungerar ganska så bra. Actionscener får aldrig samma intensitet som med de mest potenta testdeltagarna, det är subwoofern för svag för och skrikande röster går i kompression och låter platta. Men det är ändå riktigt imponerande vad den här smala kombinationen åstadkommer, särskilt när det gäller balans och klarhet i ljudbilden.

 

Slutsats

Harman/Kardons supersmala soundbar ser läcker ut och låter dessutom klart och tydligt, utan att vara vass. Filmdialoger låter öppna och fina och sammanhållningen mellan ljudlimpan och subwoofern är tillräckligt bra för att skapa en bra helhet. Bortsett från att det saknas lite pigghet även med musik i stereo så är ljudet rent och snyggt, mycket bättre än man kan befara när man ser en så här smal soundbar-högtalare.

De allra bästa ljudlimporna för 5 000–6 000 kronor är minst lika bra som den här, fast då får man inte ett lika läckert utseende.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Också i detta test:

Vifa Stockholm

Trådlös musiker

Vifa Stockholm är en stor ljudlimpa som främst fokuserar på trådlösa musikupplevelser men som även funkar med film.

Musik återges med fin fyllighet i basen och ett varmt och fint ljud utan behov för extern subwoofer. Användarvänligheten är bra, den här kan alla använda.
Det saknas lite dynamik och fart när man tittar på film, då saknar vi faktiskt en subwoofer.

Sony HT-ST9

Balanserat ljud i alla rum

HT-ST9 är en del av Sonys multiroom-familj som kan ge trådlöst ljud i hela huset. Och den låter både välbalanserat och fint.

Sonys soundbar låter mycket välbalanserat och fint, stöder högupplösta ljudformat och tack vare multiroom-funktion är den väldigt flexibel.
Det saknas lite fart och fläkt med film, och subwoofern känns lite baktung.

Definitive Technology W Studio

Besvikelse

Definitive Technologys ljudlimpa är en del av en multiroom-familj. Dessvärre är ljudet inte imponerande.

Enkel att koppla upp, trots en svårläst skärmmeny. Multiroom-funktioner och stöd för förlustfri Tidal HiFi-strömning är plus i kanten.
Ljudet inte tillräckligt bra. Det låter luddigt och subwoofern integreras inte riktigt i ljudbilden så det känns inte underhållande.

B&W Panorama 2

Omslutande ljudbild

anorama 2 från Bowers & Wilkins har ingen separat subwoofer men en förvånansvärt fylligt bas och ett stort ljud.

Surroundeffekten på film imponerar och dialogen har bra fyllighet och substans. Musik i stereo har tillräckligt fyllig bas för de allra flesta.
Mellanbasen är lite svulstig och övertonerna är dämpade. Filmupplevelserna blir dessutom tama utan extern subwoofer.

Arcam Solo Bar + Solo Sub

Bara helt OK

Med 20 års erfarenhet i bagaget hade vi hoppats på att Arcams soundbar skulle vara ännu bättre.

Rumskorrektionen funkar bra, ljudlimpan är mycket enkel att sköta och har bra formatstöd. Subwoofern gör basen mer utsträckt.
Det saknas dynamisk kontroll, subwoofern är inte tillräckligt kraftfull och ljudlimpan stressas när det händer för mycket i ljudbilden. Det saknas upplösning och surroundfunktionen funkar dåligt med film.

Yamaha YSP-5600

Äkta bioljud

Yamaha utnyttjar många högtalarelement som pekar åt olika håll för att ge äkta surroundljud med Atmos. Multiroom-funktionen gör den extra rolig.

Detta är den klart bästa hemmabio-ljudlimpan vi har testat, som ger ett intryck av äkta surroundljud. Dynamiken är lysande och underhållningen ett faktum.
Subwoofer är i det närmaste en nödvändighet eftersom ljudet från soundbar-högtalaren på egen hand är i tunnaste laget. Musik i stereo har inte riktigt samma upplösning som med ett par andra.

Bose SoundTouch 130

Lättskött men tam

Bose har en av de mest användarvänliga ljudlimporna, som dessutom har trådlös multiroom-funktion. Men ljudet är i tamaste laget.

Systemet är enkelt att koppla in och det är svårt att göra fel i den vardagliga användningen. Stort plus för multiroom.
Ljudet är ganska så tamt, dialogen är platt och vi gillar inte att surroundljudsfunktionen alltid är på – även med musik i stereo.

LG LAS950M (HS9)

Funktionell men blodfattig

LG:s ljudlimpa kan byggas ut till både multiroom och full trådlös surround. Men ljudkvaliteten är bara okej.

Trådlös nätverksanslutning och multiroom-ljud ger stora möjligheter, till exempel att spela musik i alla rum, bygga ut till full surround samt skicka SMS till högtalarna för att sätta på dem.
Ljudet är en ganska så tam upplevelse. Intensiva scener plattas till och ger en känsla av att surroundljudet inte är fullt i klass med de bästa. Vi hade ett par problem med ljud via HDMI.

Canton DM 90.3

Sockel på steroider

Testets enda ljudsockel är Cantons största, som tar både film och musik på blodigaste allvar.

Ljudet är kraftfullt och fängslande, man får en bra surroundkänsla på film och musik i stereo får foten att stampa takten. Tillräckligt bra upplösning för att man ska tro på vad man hör.
Lite klumpig och stor, baseffekterna i filmer kan tjäna mycket på en subwoofer.

Focal Dimension Sound Bar + Sub

Elegant lösning

Funktionerna är få, men ljudet tjusigt. Och du kan välja om Dimension ska vara en ljudlimpa eller ljudsockel.

Ljudet med film är mycket bra. Ljudbilden är stor och öppen och dialogen har en lysande dynamik.
Man kan inte stänga av surroundfunktionen helt och hållet, vilket gör att musik i stereo kan låta lite väl tredimensionell. Det går att få ännu bättre bas med annan subwoofer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.