B&W Panorama 2

Omslutande ljudbild

anorama 2 från Bowers & Wilkins har ingen separat subwoofer men en förvånansvärt fylligt bas och ett stort ljud.
Ljud & Bild tycker
Surroundeffekten på film imponerar och dialogen har bra fyllighet och substans. Musik i stereo har tillräckligt fyllig bas för de allra flesta.
Mellanbasen är lite svulstig och övertonerna är dämpade. Filmupplevelserna blir dessutom tama utan extern subwoofer.
Specifikationer
  • HDMI: 1 in, 1 ut (ARC)
  • Digitalt in: 3,5 mm, optisk
  • Trådlöst: Nej
  • Analogt in: 3,5-mm minijack
  • Subwoofer: Nej, subwoofer-utgång
  • B x H x D = 110 x 12,5 x 18,1 cm
  • Färg: Svart
forfatter

När vi testade B&W:s första version av Panorama 2009 så blev det maxbetyg. Den var väldigt dyr, men också den bästa soundbar-högtalaren vi hade hört. Sedan dess har konkurrensen hårdnat och våra krav ökat. Vi är därför nyfikna på uppföljaren, Panorama 2, som dessutom har blivit 8 000 kronor billigare.

Tre HDMI-ingångar finns på plats, plus en utgång med ljudretur. Trådlös anslutning finns inte, men optisk digitalingång som går att använda till en trådlös enhet som Airport Express, Asus Click eller liknande. Vi har kopplat in nätverksspelaren Marantz NA6005.

Panorama 2 har subwoofer-utgång men det ingår ingen sub. Den enda modellen som har ett matchande utseende är den klotrunda PV1D, men för 15 000 kronor är den för dyr för detta test. Vi lyssnar alltså på ljudlimpan utan sub, men har också provat med vår egen referens för att höra dess potential.

Uppkoppling går enkelt och smärtfritt, men den blå displayen är lite oklar och fjärrkontrollen är den sämsta av alla i hela testet. Jag åkte faktiskt hem och hämtade en Logitech Harmony-fjärr och programmerade den i stället.

 

Ljudkvalitet

Film återges med överraskande surroundkänsla. När rymdskeppet glider in för landning på vattenplaneten i Interstellar och skummet yr så känner man sig omgärdad av hav. Dialogen är fyllig och välplacerad i mitten. Det saknas bara en smula upplösning längre upp i övertonerna, och även om ljudet har mer lugn än hos H/K så är konsonanter lika tydliga. Men det som framför allt saknas är en subwoofer, eftersom baseffekter inte är tillräckligt fylliga. Focal Dimension utan subwoofer har mer tryck i basen än Panorama 2. Tillsammans med vår Procella-sub blir det naturligtvis helt andra bullar, och B&W-ljudlimpan visar att den trivs väldigt bra med en subwoofer. Så lägg gärna 3 000–5 000 kronor på extra bas.

Musik i stereo lider inte lika mycket av basbrist eftersom mellanbasen är ganska fyllig. Elektropop trycker till fint, med bra timing mellan basen och resten av frekvensregistret. Akustisk musik avslöjar att det gott kunde ha varit en smula mer luft i toppen. Gitarrlådan låter stort, men strängarna svänger inte riktigt som vi hade velat. En kontrabas låter också en aning färgad och svulstig, vilket beror på överdriven mellanbas.

Ingen subwoofer får bort den lilla puckeln i mellanbasen, eftersom ljudlimpan inte har något inbyggt högpass-delningsfilter. Så en subwoofer lägger till bas längst ned och överlappar samtidigt mellanbasen lite väl mycket, vilket gör allt en aning odefinierat.

 

Slutsats

B&W Panorama 2 har en stor ljudbild som ger en fin känsla av surroundeffekter när man tittar på film. Den har ett bra och fylligt ljud i dialoger men saknar en del upplösning i övertonerna, och utan subwoofer är den för mesig i basregistret. Detta gäller inte i lika stor utsträckning med stereomusik eftersom mellanbasregistret är ganska så bra. Men vi rekommenderar att köpa till en subwoofer, även om B&W inte har någon med matchande utseende i samma prisklass.

Också i detta test:

Vifa Stockholm

Trådlös musiker

Vifa Stockholm är en stor ljudlimpa som främst fokuserar på trådlösa musikupplevelser men som även funkar med film.

Musik återges med fin fyllighet i basen och ett varmt och fint ljud utan behov för extern subwoofer. Användarvänligheten är bra, den här kan alla använda.
Det saknas lite dynamik och fart när man tittar på film, då saknar vi faktiskt en subwoofer.

Sony HT-ST9

Balanserat ljud i alla rum

HT-ST9 är en del av Sonys multiroom-familj som kan ge trådlöst ljud i hela huset. Och den låter både välbalanserat och fint.

Sonys soundbar låter mycket välbalanserat och fint, stöder högupplösta ljudformat och tack vare multiroom-funktion är den väldigt flexibel.
Det saknas lite fart och fläkt med film, och subwoofern känns lite baktung.

Definitive Technology W Studio

Besvikelse

Definitive Technologys ljudlimpa är en del av en multiroom-familj. Dessvärre är ljudet inte imponerande.

Enkel att koppla upp, trots en svårläst skärmmeny. Multiroom-funktioner och stöd för förlustfri Tidal HiFi-strömning är plus i kanten.
Ljudet inte tillräckligt bra. Det låter luddigt och subwoofern integreras inte riktigt i ljudbilden så det känns inte underhållande.

Arcam Solo Bar + Solo Sub

Bara helt OK

Med 20 års erfarenhet i bagaget hade vi hoppats på att Arcams soundbar skulle vara ännu bättre.

Rumskorrektionen funkar bra, ljudlimpan är mycket enkel att sköta och har bra formatstöd. Subwoofern gör basen mer utsträckt.
Det saknas dynamisk kontroll, subwoofern är inte tillräckligt kraftfull och ljudlimpan stressas när det händer för mycket i ljudbilden. Det saknas upplösning och surroundfunktionen funkar dåligt med film.

Yamaha YSP-5600

Äkta bioljud

Yamaha utnyttjar många högtalarelement som pekar åt olika håll för att ge äkta surroundljud med Atmos. Multiroom-funktionen gör den extra rolig.

Detta är den klart bästa hemmabio-ljudlimpan vi har testat, som ger ett intryck av äkta surroundljud. Dynamiken är lysande och underhållningen ett faktum.
Subwoofer är i det närmaste en nödvändighet eftersom ljudet från soundbar-högtalaren på egen hand är i tunnaste laget. Musik i stereo har inte riktigt samma upplösning som med ett par andra.

Bose SoundTouch 130

Lättskött men tam

Bose har en av de mest användarvänliga ljudlimporna, som dessutom har trådlös multiroom-funktion. Men ljudet är i tamaste laget.

Systemet är enkelt att koppla in och det är svårt att göra fel i den vardagliga användningen. Stort plus för multiroom.
Ljudet är ganska så tamt, dialogen är platt och vi gillar inte att surroundljudsfunktionen alltid är på – även med musik i stereo.

LG LAS950M (HS9)

Funktionell men blodfattig

LG:s ljudlimpa kan byggas ut till både multiroom och full trådlös surround. Men ljudkvaliteten är bara okej.

Trådlös nätverksanslutning och multiroom-ljud ger stora möjligheter, till exempel att spela musik i alla rum, bygga ut till full surround samt skicka SMS till högtalarna för att sätta på dem.
Ljudet är en ganska så tam upplevelse. Intensiva scener plattas till och ger en känsla av att surroundljudet inte är fullt i klass med de bästa. Vi hade ett par problem med ljud via HDMI.

Canton DM 90.3

Sockel på steroider

Testets enda ljudsockel är Cantons största, som tar både film och musik på blodigaste allvar.

Ljudet är kraftfullt och fängslande, man får en bra surroundkänsla på film och musik i stereo får foten att stampa takten. Tillräckligt bra upplösning för att man ska tro på vad man hör.
Lite klumpig och stor, baseffekterna i filmer kan tjäna mycket på en subwoofer.

Harman/Kardon Sabre SB 35

Supersmal överraskning

Harman/Kardon har en supersmal soundbar som låter överraskande klart och öppet.

För att vara en av de tunnaste ljudlimporna vi har testat låter Sabre SB 35 klart och fint. Subwoofern kan enkelt gömmas under soffan, vilket gör detta till en ännu elegantare lösning.
Dynamiken är inte så imponerande, intensiva scener låter lite platta. Subwoofern saknar också en del kraft.

Focal Dimension Sound Bar + Sub

Elegant lösning

Funktionerna är få, men ljudet tjusigt. Och du kan välja om Dimension ska vara en ljudlimpa eller ljudsockel.

Ljudet med film är mycket bra. Ljudbilden är stor och öppen och dialogen har en lysande dynamik.
Man kan inte stänga av surroundfunktionen helt och hållet, vilket gör att musik i stereo kan låta lite väl tredimensionell. Det går att få ännu bättre bas med annan subwoofer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.