: Arcam Solo Bar + Solo Sub

Bara helt OK

Med 20 års erfarenhet i bagaget hade vi hoppats på att Arcams soundbar skulle vara ännu bättre.
Ljud & Bild tycker
Rumskorrektionen funkar bra, ljudlimpan är mycket enkel att sköta och har bra formatstöd. Subwoofern gör basen mer utsträckt.
Det saknas dynamisk kontroll, subwoofern är inte tillräckligt kraftfull och ljudlimpan stressas när det händer för mycket i ljudbilden. Det saknas upplösning och surroundfunktionen funkar dåligt med film.
Specifikationer
  • HDMI: 4 in, 1 ut (ARC)
  • Digitalt in: Optisk, koaxial
  • Trådlöst: Bluetooth aptX
  • Analogt in: 3,5 mm minijack
  • Subwoofer: Trådlös
  • B x H x D = 100 x 13 x 11 cm
  • Färg: Svart
forfatter

Arcam har satsat på att göra det så enkelt som möjligt med Solo Bar. Det finns ingen nätverksanslutning, så strömning av ljud måste göras via Bluetooth. Har du en aptX-kompatibel enhet så kan det ge ett bättre ljud. Ljudlimpan går att styra med en särskild Arcam-app till mobiltelefon eller surfplatta om du inte vill använda den småplastiga fjärrkontrollen som ingår.

Solo Bar stöder alla vanliga ljudformat inklusive DTS-HD och Dolby TrueHD.

Egentligen säljs soundbar-högtalaren utan subwoofer, men den är tänkt att spela ihop med den trådlösa Solo Sub.

Arcams ljudlimpa är en av få som kan kalibrera ljudet efter lyssningsrummet med hjälp av en mätmikrofon som ingår. Allt är enkelt att koppla upp och använda, men vi gillar inte att högtalaren inte har så mycket som en diskantkontroll.

 

Annons

Ljudkvalitet

Autokalibreringen fungerar, eftersom ljudbilden är tämligen hermetisk utan den. Efter kalibreringen försvinner en puckel i övre basregistret som annars maskerat dialoger och röster, vilka alltså blir öppnare och tydligare.

Rumskänslan i Movie-läget är inte imponerade, man får ingen särskild känsla av surroundljud. Det låter nästan mono och ofta tycker jag att det låter bättre i vanligt stereoläge. Utan subwoofer låter det för tunt, och det är uppenbart att till skillnad från B&W Panorama 2 och Focal Dimension så är Arcam Solo Bar beroende av subwoofern för att kunna underhålla.

Tillsammans med subwoofern blir det bättre, fast den sparkar tyvärr inte ifrån sig särskilt mycket. Det slutar med att jag ställer in den på maxnivå, men jag tycker ändå att den är lite för livlös.

Dialogen låter ganska klart och fint men Solo Bar går i kompression lite för tidigt när folk skriker på varandra på filmduken.

När man ansluter Bluetooth för att strömma musik blir man precis som hos Harman/Kardon ombedd att ladda ner en app, hos Arcam heter den MusicLife. Den fungerar godkänt och ger en överblick över musikbiblioteket, även det som ligger på datorn om du har installerat ett DLNA-program som Twonky eller Plex.

Annons

När man vet hur bra förstärkare Arcam bygger är det en liten besvikelse att konstatera att ljudet bara är mediokert med musik. Kvinnliga sångröster är en smula hermetiska och hårda, och elektroniska rytmer som Infected Mushroom vittnar om att det är för lite tryck i subwoofern.

 

Slutsats

Arcam har satsat på en soundbar som har få funktioner men som är lätt att använda. Och det är bra. Den har också automatisk rumskorrigering som fungerar.

Men ljudet är tyvärr inte tillräckligt bra. Ljudbilden saknar dynamisk kontrast, upplösningen är inte tillräckligt bra och dialoger går i kompression när skådespelarna skriker på varandra. Solo Bar går att köpa utan subwoofer men behöver en för att kunna underhålla. Fast inte Solo Sub, den är för mesig.

Arcam saknar både upplösning i toppen och tryck i botten. Mellanregistret är angenämt och varierat, men vi får aldrig känslan av att det här är en produkt som är gjord med kärlek.

Annons

Också i detta test:

Vifa Stockholm

Trådlös musiker

Vifa Stockholm är en stor ljudlimpa som främst fokuserar på trådlösa musikupplevelser men som även funkar med film.

Musik återges med fin fyllighet i basen och ett varmt och fint ljud utan behov för extern subwoofer. Användarvänligheten är bra, den här kan alla använda.
Det saknas lite dynamik och fart när man tittar på film, då saknar vi faktiskt en subwoofer.

Sony HT-ST9

Balanserat ljud i alla rum

HT-ST9 är en del av Sonys multiroom-familj som kan ge trådlöst ljud i hela huset. Och den låter både välbalanserat och fint.

Sonys soundbar låter mycket välbalanserat och fint, stöder högupplösta ljudformat och tack vare multiroom-funktion är den väldigt flexibel.
Det saknas lite fart och fläkt med film, och subwoofern känns lite baktung.

Definitive Technology W Studio

Besvikelse

Definitive Technologys ljudlimpa är en del av en multiroom-familj. Dessvärre är ljudet inte imponerande.

Enkel att koppla upp, trots en svårläst skärmmeny. Multiroom-funktioner och stöd för förlustfri Tidal HiFi-strömning är plus i kanten.
Ljudet inte tillräckligt bra. Det låter luddigt och subwoofern integreras inte riktigt i ljudbilden så det känns inte underhållande.

B&W Panorama 2

Omslutande ljudbild

anorama 2 från Bowers & Wilkins har ingen separat subwoofer men en förvånansvärt fylligt bas och ett stort ljud.

Surroundeffekten på film imponerar och dialogen har bra fyllighet och substans. Musik i stereo har tillräckligt fyllig bas för de allra flesta.
Mellanbasen är lite svulstig och övertonerna är dämpade. Filmupplevelserna blir dessutom tama utan extern subwoofer.

Yamaha YSP-5600

Äkta bioljud

Yamaha utnyttjar många högtalarelement som pekar åt olika håll för att ge äkta surroundljud med Atmos. Multiroom-funktionen gör den extra rolig.

Detta är den klart bästa hemmabio-ljudlimpan vi har testat, som ger ett intryck av äkta surroundljud. Dynamiken är lysande och underhållningen ett faktum.
Subwoofer är i det närmaste en nödvändighet eftersom ljudet från soundbar-högtalaren på egen hand är i tunnaste laget. Musik i stereo har inte riktigt samma upplösning som med ett par andra.

Bose SoundTouch 130

Lättskött men tam

Bose har en av de mest användarvänliga ljudlimporna, som dessutom har trådlös multiroom-funktion. Men ljudet är i tamaste laget.

Systemet är enkelt att koppla in och det är svårt att göra fel i den vardagliga användningen. Stort plus för multiroom.
Ljudet är ganska så tamt, dialogen är platt och vi gillar inte att surroundljudsfunktionen alltid är på – även med musik i stereo.

LG LAS950M (HS9)

Funktionell men blodfattig

LG:s ljudlimpa kan byggas ut till både multiroom och full trådlös surround. Men ljudkvaliteten är bara okej.

Trådlös nätverksanslutning och multiroom-ljud ger stora möjligheter, till exempel att spela musik i alla rum, bygga ut till full surround samt skicka SMS till högtalarna för att sätta på dem.
Ljudet är en ganska så tam upplevelse. Intensiva scener plattas till och ger en känsla av att surroundljudet inte är fullt i klass med de bästa. Vi hade ett par problem med ljud via HDMI.

Canton DM 90.3

Sockel på steroider

Testets enda ljudsockel är Cantons största, som tar både film och musik på blodigaste allvar.

Ljudet är kraftfullt och fängslande, man får en bra surroundkänsla på film och musik i stereo får foten att stampa takten. Tillräckligt bra upplösning för att man ska tro på vad man hör.
Lite klumpig och stor, baseffekterna i filmer kan tjäna mycket på en subwoofer.

Harman/Kardon Sabre SB 35

Supersmal överraskning

Harman/Kardon har en supersmal soundbar som låter överraskande klart och öppet.

För att vara en av de tunnaste ljudlimporna vi har testat låter Sabre SB 35 klart och fint. Subwoofern kan enkelt gömmas under soffan, vilket gör detta till en ännu elegantare lösning.
Dynamiken är inte så imponerande, intensiva scener låter lite platta. Subwoofern saknar också en del kraft.

Focal Dimension Sound Bar + Sub

Elegant lösning

Funktionerna är få, men ljudet tjusigt. Och du kan välja om Dimension ska vara en ljudlimpa eller ljudsockel.

Ljudet med film är mycket bra. Ljudbilden är stor och öppen och dialogen har en lysande dynamik.
Man kan inte stänga av surroundfunktionen helt och hållet, vilket gör att musik i stereo kan låta lite väl tredimensionell. Det går att få ännu bättre bas med annan subwoofer.
Har du den här produkten?
Sätt ditt betyg.
0 / 6

Your page rank:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.
Annons
Annons

Läs också