TESTSamsung The Serif (QE49LS01T)

Hälften TV, hälften möbel

Vill du ha en TV som inte ser som en TV? Då kan Samsungs välsvarvade The Serif vara ett fräscht alternativ.
Karakter
Samsung The Serif (QE49LS01T)
Ljud & Bild tycker
Serif har en (för många) tilltalande design, som skiljer sig från alla andra fyrkantiga TV-skärmar.
Du betalar lite extra för det exklusiva utseendet. Samsung-skärmen använder en äldre LCD-panel utan de allra senaste nyheterna på bildfronten.
Specifikationer
  • Storlek/typ: 49-tums LED LCD
  • Upplösning: 3840×2160 (4K Ultra HD)
  • Operativsystem: Tizen
  • Ingångar: 4 HDMI (2.0b), 2 USB
  • Utgångar: HDMI eARC, optiskt digitalt ljud
  • HDR: HDR10+
  • Färg: Cloud White, Cotton Blue
  • Webb: samsung.com/.se
forfatter

Samsung har många olika TV-varianter på sitt samvete: den sydkoreanska tillverkaren kan erbjuda skärmar som passar nästan alla syften och preferenser. En del satsar på rena prestanda och bästa möjliga bild, andra lägger större vikt vid smarta funktioner. Sedan har vi de livsstilsorienterade modellerna där design och utseende spelar störst roll. Bland de senare har speciellt tavel-TV:n The Frame tagits emot väl i nordiska hem. Men nu finns det en ännu mer exotisk variant!

The Serif ingår i Samsungs Lifestyle-serie. (Foto: Samsung)

Annorlunda-modellen The Serif riktar sig till de som vill ha en TV utöver det vanliga och som vill göra ett ordentligt ”design statement” hemma i vardagsrummet. Den har en tämligen originell design, som från sidan liknar en romersk etta, alltså ett stort I, med seriffer. Därav namnet.

The Serif har kanske levt lite i skuggan av The Frame de senaste åren, men nu har Samsung dammat av modellen och utökat sortimentet med fler skärmstorlekar. Här tar vi en titt på den mellersta bocken Bruse, 49-tummaren 49LS01T, men du kan också köpa The Serif i 43 och 55 tum.

Vi testar minstingen i Frame-familjen På jakt efter en elegant TV som tar lite plats? Då kan Samsungs minsta ram-TV vara ett smart alternativ.

Hälften TV, hälften möbel

Samsung är kända för att vara ganska så kreativa när det gäller TV, men till Serif har de faktiskt lånat designhjälp utifrån: designen är signerad de franska designbröderna Ronan & Erwan Bouroullec, som bland annat formger möbler åt välrenommerade märken som Vitra, Hay och Kartell.

– Med Serif ville vi komma bort från uppfattningen att en TV måste vara ultraplatt. I stället är den ett föremål som kan vändas och manipuleras. Den kan stå var som helst, även på golvet med egna ben. Vad vi letade efter var en solid närvaro som kunde passa naturligt i olika miljöer, precis som ett föremål eller en möbel, skriver bröderna Bouroullec på sin hemsida.

Vårt första intryck är att designen ser tilltalande ut. Den speciella inramningen gör att den smälter in i omgivningen på ett annat sätt än en vanlig tunn och rätvinklig TV.

Smaken är som bekant som baken och när vi delade bilder av The Serif i en känd Facebook-grupp om design fick vi många olika reaktioner: somliga älskade den och vissa medgav till och med att de redan hade köpt en Serif. Andra tyckte att den skulle vara opraktiskt i ett hem med barn eller djur och mycket hellre föredrog en väggmonterad modell som The Frame.

Serif är definitivt mer omfångsrik än typiska TV-apparater 2021, men den känns inte tjock eller klumpig på något sätt. Utförandet är i stort sett av plast, men känns fortfarande exklusivt. TV:n hjälper direkt till att ”piffa upp” inredningen en smula.

Den speciella formen gör att Serif känns som mer än bara en TV – lite som en möbel. Den plana formen på toppen kan fungera som en hylla för små dekorativa föremål. (Foto: Samsung)

Står på egna ben

Du kan naturligtvis välja att ställa The Serif på en vanlig bänk, men vi tycker att den ser extra bra ut på benen som ingår. Den levereras med fyra ”stöttor” som skruvas fast på undersidan. När de är monterade lyfter de upp skärmen cirka 50 centimeter över golvet.

Det bör också noteras att Serif inte är avsedd för väggmontering. Den har ingen infästning för väggfäste eller liknande. Tanken är att TV:n ska stå fritt på bänken eller golvet.

Med de medföljande benen kan Serif ställas i stort sett var som helst och flyttas runt tills man hittar en bra plats. (Foto: Samsung)
Serif_4B_1_72dpi Serif_4B_2_72dpi
<
>
The Serif finns i två olika färger: Cloud White ...

 

Användning och finesser

När det gäller styrning och användning är Serif lätt att bli bekant med. Både fjärrkontrollen och menysystemet är i stort sett identisk med andra Samsung-smarta TV-apparater.

Menysystemet Tizen är snabbt och intuitivt och fungerar utmärkt tillsammans med den eleganta och ergonomiska fjärrkontrollen. Utbudet av appar är bland de bästa i klassen. Strömningstjänster som Netflix, HBO och Disney+ ligger klara på menyraden och vi vet av erfarenhet att Samsung är snabba med uppdateringar så fort en ny tjänst blir tillgänglig.

(Foto: Audun Hage)

The Serif är inte den mest passande gaming-skärmen i Samsungs sortiment. Om du ändå vill använda skärmen för spel är det bra att veta att 55-tumsversionen är bäst utrustad på anslutningsfronten. Den stöder 4K-video med 120 bilder per sekund (4K/120 fps) och variabel uppdateringsfrekvens (VRR). De mindre 43- och 49-tumsmodellerna har 60 Hz LCD-paneler och passar därför inte lika bra. Alltså: Ska du använda TV:n till PS5 eller Xbox Series X så satsa på 55-tummaren!

Serif stöder NFC också: Genom att lägga mobilen ovanpå TV:n kan man snabbt få kontakt och dela musik, foton och video med TV-skärmen. (Foto: Samsung)

Ambient Mode: smälter in i omgivningen

Serif får klara sig utan gallerifunktionen som The Frame är utrustad med. Däremot har den Ambient Mode, som är ett annat välkänt ”pausläge”. Detta kan visa olika dekorativa mönster, bakgrundsbilder samt kalender och klocka, eller en bild som smälter in med väggen hemma. Skärmen kan också plocka upp olika färger från rummet den står i, så att den harmonierar med resten av inredningen.

Bildkvalitet

Att TV:n smälter in i miljön är en sak, men den är ju främst gjord för att man ska kunna titta på TV! För detta ändamål har The Serif en 4K LCD-bildpanel med LED-kantbelysning (Edge LED). Samsung har också använt sig av sin QLED-teknik (färgfilter med kvantprickar) som utökar färgspektret avsevärt.

Serif fungerar utmärkt för vanligt TV-tittande. Tack vare 4K-upplösningen är bilden riktigt knivskarp och återger små detaljer med hög precision. Vi kan sitta tätt intill 49-tumsversionen utan att se någon antydan till pixelmönster.

P2231872-scaled P2231876-scaled P2231869-scaled P2231873-scaled
<
>
Samsung-skärmen stöder 4K-video från YouTube, vi gottade oss med högupplösta videoklipp från amatörproducenter som Eugene Belsky, i kristallklar 4K HDR-kvalitet. (Foto: Samsung)

Den här LCD-skärmen har fin ljusstyrka också, tillräckligt för att titta på TV i dagsljus. Ljusfördelningen är jämn och fin, utan plågsamma tendenser till dirty screen-effekter. Frontglaset är relativt matt så att man inte störs nämnvärt av spegelbilder.

Färgåtergivningen är också riktigt bra. Som vanlig föredrog vi Film-läget, eftersom det har de mest neutrala färgerna i kombination med jämna och fina färggraderingar.

Medelkontrast

När det gäller kontrast och svärta finns det dock andra Samsung-skärmar som är bättre. Observanta läsare av Ljud & Bild kommer kanske ihåg att systermodellen The Frame fick en helt ny Dual LED-bildpanel 2020, som gav den ett märkbart lyft i just kontrasten. Bildpanelen som sitter i Serif är å andra sidan från en äldre årgång 2019, utan Dual LED. En liten miss, alltså!

Detta innebär att det finns ett par tydliga skillnader, särskilt när vi tittar på skärmen från sidan. Betraktningsvinkeln är inte särskilt bred och det är tydligt att mörka områden i bilden får en mer blåaktig prägel än The Frame. Samsung-skärmen kan inte heller mäta sig med bak-LED-skärmar som Q80T när det gäller svärta.

När vi sitter rakt framför TV-skärmen ser bilden däremot utmärkt ut. Och då visar sig några av fördelarna med The Serif: den är enkel att flytta runt och det går fint att ställa den i ett hörn och vinkla in den mot TV-soffan. På så sätt går det smidigt att hitta en optimal synvinkel från där man sitter.

Om man enbart tittar på priset så finns det definitivt andra modeller som kan utmana The Serif på ren och skär bildkvalitet. Fast då får man nöja sig med ett mer ordinärt utseende.

P2231854-scaled P2231850-scaled
<
>
Samsung Serif har utmärkt bildkvalitet för det mesta, men det finns andra skärmar som har häftigare kontrast och svärta. Här från Netflix-serien ”Firefly Lane”. (Foto: Audun Hage)

 

Ljudkvalitet

Serif har ett relativt ordinärt ljudsystem med två små högtalarelement på undersidan. Det låter ganska så fint, ljudbilden är stor och sträcker sig långt utanför TV-skärmen. Ljudet är klart och tydligt, med bra talförståelse.

Vi tycker dock att Samsung kunde ha jobbat ännu mer med ljudet, i synnerhet som TV:n inte passar särskilt bra med en soundbar (på grund av designen). Ljudet blir lite ansträngt på högre volym och saknar fyllighet i basen. En extra bashögtalare baksidan skulle definitivt ha gjort susen, tror vi. Samsungs designmodell The Sero har till exempel ett betydligt piggare ljudsystem.

Man kan naturligtvis ackompanjera The Serif med en extern soundbar. TV:n är förberedd för detta, med en högupplöst HDMI eARC-ljudutgång. Var högtalaren ska placeras är en annan fråga.

Slutsats

För oss som tillbringar mycket av vår tid framför fyrkantiga TV-skärmar är det uppfriskande att se en ny designvariant. Dagens lövtunna TV-modeller ger inte formgivarna särskilt mycket utrymme att ta ut svängarna, men med The Serif har Samsung lyckats skapa ett riktigt intressant och tilltalande uttryck.

Tekniska prestanda är inte lika banbrytande: The Serif får klara sig med en tämligen ordinär LCD-panel, utan allra häftigast kontrast. Med det sagt så gör den ett utmärkt jobb för vanligt TV-tittande, med fin skärpa och mjuka rörelser. Sammantaget tycker vi att The Serif representerar en frisk fläkt i en annars ganska så enformig TV-värld!

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.