4 smarta TV-apparater

Smart, smartare, smartast

Vem har smartast internet-TV? Samsung? LG? Philips? Panasonic? Här är en guide till de olika märkenas nätportaler.

Alla som tagit en titt på TV-marknaden det senaste året har inte kunnat undvika att höra begreppet ”smart”. Vad är det som händer, har TV-apparaterna plötsligt fått hjärnor?

På sätt och vis har de faktiskt det. Tack vare bättre processorkraft har de en gång så passiva skärmarna fått väsentligt mer ”intelligens” och fler funktioner. Med hjälp av internetanslutning och inbyggda processorer av typen Dual Core (av samma sort som sitter i moderna smartmobiler) får TV-apparaterna många fler användningsområden än vanligt TV-tittande.

Begreppet smart används för TV-apparater som har trådlös internetanslutning och högre datorkapacitet än en vanlig TV.

Förutom vanliga TV-program via kabel, marknät och parabol får smarta TV-apparater tillgång till en hel värld av innehåll från internet. Inbyggd webbläsare är bara början. Den viktigaste utvecklingen sker inom så kallade appar – små program som vart och ett ger en ny funktion. Det kan vara något så enkelt som spel eller mer omfattande program som kartverk (Google Maps) eller videostreaming (YouTube).

Alla som bytt ut sin vanliga mobiltelefon mot en smartmobil vet att man upplever ett markant lyft i tillgänglighet och användarvänlighet. Webbläsare, e-post och sociala nätverk nås genom ett par enkla knapptryckningar. De som inte har en sådan önskar sig en, åtminstone när de fått en demonstration av alla finesser. Så är det med smarta TV-apparater också.

Fyra märken
Den smarta revolutionen sker minst lika snabbt som 3D- och HDTV-revolutionerna gjorde alldeles nyss. Utvecklingen började med de dyraste modellerna men håller nu på att bli något för alla.

Samtliga av de stora TV-tillverkarna har numera sina egna smartportaler, som antingen bygger på egenutvecklad programvara eller på öppna standarder. Samsung, LG, Philips och Panasonic har smartfunktioner i så gott som samtliga av sina TV-modeller, i förhoppning att skapa en bredare kundkrets och på så sätt öka intresset för utveckling av programvaror. Det är helt uppenbart att TV-tillverkarna ser en ny möjlighet till inkomster på sikt: i takt med att internethastigheten ökar kan nämligen nätet bli den främsta källan till underhållning, även i TV-sammanhang. Tjänster som YouTube, Video on demand och ”catch up TV” håller på att gå förbi traditionella TV-sändningar. Vi har helt enkelt vant oss vid att kunna titta på vad vi vill, när vi vill. De traditionella programleverantörerna svarar med att erbjuda sina egna video-appar och betaltjänster där vi själva kan avgöra när vi ska titta på det senaste avsnittet av Game of Thrones eller Entourage – utan reklamavbrott. Om utvecklingen fortsätter är det inte osannolikt att vi inom en snar framtid får all TV-underhållning interaktivt från nätet.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Produkter i testet

LG Smart World

Med magisk fjärrkontroll

LG:s smart-plattform är läcker, välutrustad och enkel att använda tack vare den coola fjärrkontrollen.

Liten notis

Sony och Google TV

Sony har inte några nämnvärda Smart-nyheter 2012. Det alla väntar på är den nya fristående Google TV-boxen som Sony tagit fram.

Samsung Smart Hub

I en klass för sig

Samsung var först med att lansera begreppet Smart TV och det är fortfarande ingen som kan skryta med ett lika brett spektrum av tjänster.

Philips Smart TV

Satsar på ny app-plattform

Philips har gått i bräschen för en öppen, gemensam standard för smart TV.

Panasonic Smart Viera

Snabb och bra urval

Panasonic var tillsammans med Samsung först ut med riktiga smart-portaler. Under paraplyet Smart Viera har de en rad uppdaterade tjänster.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.