testAudio Technica ATH-AD900X

Luftiga på alla sätt

Audio-Tehnica imponerar med fysisk och ljudmässig luftighet.
April 2018
Audio Technica ATH-AD900X
Ljud & Bild tycker
Ultralätt och luftigt ljud. Komforten är toppen.
Inte lika kraftfull bas som i de bästa slutna hörlurarna.
Specifikationer

Element: 53 mm

Frekvensomfång: 5–35 000 Hz

Känslighet: 100 dB

Impedans: 38 ohm

Max belastning: 1 000 mW

Kabel: 3 m, fast

Vikt: 265 g

Webb: bergsala.se

forfatter

Audio-Technica ATH-AD900X har smeknamnet ”Air” och det känns passande. För det första består de öppna hörlurarna till stor del av ingenting. Genom det stormaskiga gallret kan man se djupt in i konstruktionen. Huvudbygeln är också luftig: i stället för ett band eller en bygel som vilar på huvudet är det bara ett par ”fötter” som ger stöd. Sådant sparar gram och trots sin storlek är ATH-AD900X en av over-ear-hörlurarna som känns lättast att ha på huvudet.

Med en diameter på hela 10 centimeter omgärdar de mjuka, omslutande kuddarna öronen så fritt att man knappt märker att man har dem på sig.

Ljudet från Audio-Technica är lika öppet och lätt som själva hörlurarna. Livemusik låter verkligen levande. Men de klarar naturligtvis en bra studioinspelning också.

Basen är inte lika kraftfull som i vissa slutna hörlurar (och i synnerhet Meze 99 Classics). Å andra sidan ligger de inte långt efter Shure SRH940. Och den är torr som ett sandpapper på en sommardag.

ATH-AD900X har smeknamnet ”Air” och det är passande.

 

Annons

Röster låter – föga överraskande – öppna och fria genom Audio Technica ATH-AD900X. Det finns ingen känsla av instängdhet eller kompression. En låt som ”Tiden bara går” med Therese Juel i Opus 3-inspelning är fullständigt levande närvarande. Det gäller även i diskanten, där små perkussionsdetaljer framträder tydligt – och helt viktlöst.

Slutsats

Audio-Technica ATH-AD900X är en läcker hörlur som är ren avslappning att lyssna på. Du känner dig inte isolerad på samma sätt som med slutna modeller. Medaljens baksida är att det smiter ut en del ljud genom den öppna baksidan, så din omgivning får delta i lyssningen vare sig de vill eller inte. Rent ljudmässigt är ATH-AD900X synnerligen lyckad. Inte minst med live-jazz eller klassisk musik, samt röster.

Läs alla artiklar i en vecka för 19:-

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Redan prenumerant?

Också i detta test:

Sony MDR-1AM2

Komfort och stora drag

Runt och behagligt ljud för avslappnad lyssning, framför allt från mobiltelefonen.

Bra dynamik och stabil bas. Riktigt sköna att ha på huvudet. Inte för dyra.
Basen är snudd på överdriven. Ljudet är behagligt men inte speciellt exakt.

Shure SRH940

Verktyg för studion

Shures referenslurar har inget musikernamn. Å andra sidan kan de användas i professionella ljudstudior.

Upplöst och rent ljud. Exceptionell neutral återgivning av alla tonregister.
Inte alls lika roliga att lyssna på som mer baspumpande lurar som är avsedda för hemmabruk.

AKG K550 MKIII

Överraskande exakt

AKG har konstruerat en stor och läcker hörlur som visar dig nya detaljer utan att tömma plånboken.

Detaljerat ljud som överträffar siffrorna på prislappen. Medryckande bas.
Inte riktigt lika fin byggkvalitet som de dyrare modellerna. Basen hade kunnat vara mer exakt.

Meze Audio 99 Classics

Stort charmtroll

Det är brasmys och värme för hela slanten i Mezes trälurar.

Skön och djup bas. Varm klang med fokus på musikens alla läckerheter.
Toppen är dämpad på gränsen till mörk. Basen kan bli för tung.

Grado Prestige SR325e

Nostalgitripp i första klass

Grados Prestige-lurar levererar hög ljudkvalitet på resan till barndomens minnen.

Ljudet är detaljerat och medryckande. Läcker och stilfull design. Sitter lätt och luftigt på öronen.
Den tjocka, mjuka kabeln är läcker, men för tung för så lätta hörlurar. Komforten hade kunnat vara bättre.
Har du den här produkten?
Sätt ditt betyg.
0 / 6

Your page rank:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Läs också: