testAKG K550 MKIII

Överraskande exakt

AKG har konstruerat en stor och läcker hörlur som visar dig nya detaljer utan att tömma plånboken.
April 2018
AKG K550 MKIII
Ljud & Bild tycker
Detaljerat ljud som överträffar siffrorna på prislappen. Medryckande bas.
Inte riktigt lika fin byggkvalitet som de dyrare modellerna. Basen hade kunnat vara mer exakt.
Specifikationer

Element: 50 mm

Frekvensomfång: 12–28 000 Hz

Känslighet: 114 dB

Impedans: 32 ohm

Max belastning: 200 mW

Kabel: 3 m, löstagbar

Vikt: 305 g (utan kabel)

Webb: akg.se

forfatter

AKG har byggt hörlurar i många år och har en lång tradition i professionella sammanhang, där de även är kända för sina mikrofoner. AKG är ursprungligen ett österrikiskt företag med säte i Wien, men är i dag en del av Harman Group som i sin tur ägs av Samsung.

AKG K550 MKIII är en stor – mycket stor – sluten over-ear-hörlur. Öronkåporna är nästan lika stora som CD-skivor och öronkuddarna är gjorda av mjukt läder och memoryskum. Allt är i mattsvart plast men trots storleken är det inget som känns ostadigt. Kabeln är mjuk och löstagbar.

Basen är tung och stabil – och precis så kraftfull att man rockar med, fast utan att det känns alltför överdrivet (lite överdrivet går fint). Basen är inte riktigt lika djup och dynamisk som hos testets bästa, men utan en direkt jämförelse är det inget man märker.

Mellanregistret känns ganska så oförvrängt och röster är personliga i stället för tvådimensionella. Allt är inte lika knivskarpt som hos Shure, men å andra sidan är priset lite lägre. AKG K550 MKIII är förmodligen lättare att leva med för de som inte behöver ett professionellt analysverktyg utan bara vill lyssna på musik.

Allt är gjort av mattsvart plast men trots storleken är det inget som känns ostadigt.

 

Trots att det är den varma, fylliga basen som drar till sig mest uppmärksamhet är diskanten riktigt fin och upplöst. Stevie Ray Vaughans sologitarr i ”Tin Pan Alley” är en champagnefontän av små, spröda transienter.

Slutsats

Man får riktigt mycket för pengarna med AKG K550 MKIII. Den är ett angenämt och varmt sällskap som ger dig solid rock när det är det du behöver. Men den är också en förvånansvärt exakt och korrekt återgivare som kan visa skillnaden mellan en bra och en mycket bra inspelning. Och som har ett pris som bara är drygt hälften av vad man får ge för de dyraste testdeltagarna, men som ändå ger dem en bra match. Så texten med orden ”Reference Headphones” ska man ta på allvar.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Också i detta test:

Sony MDR-1AM2

Komfort och stora drag

Runt och behagligt ljud för avslappnad lyssning, framför allt från mobiltelefonen.

Bra dynamik och stabil bas. Riktigt sköna att ha på huvudet. Inte för dyra.
Basen är snudd på överdriven. Ljudet är behagligt men inte speciellt exakt.

Shure SRH940

Verktyg för studion

Shures referenslurar har inget musikernamn. Å andra sidan kan de användas i professionella ljudstudior.

Upplöst och rent ljud. Exceptionell neutral återgivning av alla tonregister.
Inte alls lika roliga att lyssna på som mer baspumpande lurar som är avsedda för hemmabruk.

Audio Technica ATH-AD900X

Luftiga på alla sätt

Audio-Tehnica imponerar med fysisk och ljudmässig luftighet.

Ultralätt och luftigt ljud. Komforten är toppen.
Inte lika kraftfull bas som i de bästa slutna hörlurarna.

Meze Audio 99 Classics

Stort charmtroll

Det är brasmys och värme för hela slanten i Mezes trälurar.

Skön och djup bas. Varm klang med fokus på musikens alla läckerheter.
Toppen är dämpad på gränsen till mörk. Basen kan bli för tung.

Grado Prestige SR325e

Nostalgitripp i första klass

Grados Prestige-lurar levererar hög ljudkvalitet på resan till barndomens minnen.

Ljudet är detaljerat och medryckande. Läcker och stilfull design. Sitter lätt och luftigt på öronen.
Den tjocka, mjuka kabeln är läcker, men för tung för så lätta hörlurar. Komforten hade kunnat vara bättre.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.