testSony MDR-1AM2

Komfort och stora drag

Runt och behagligt ljud för avslappnad lyssning, framför allt från mobiltelefonen.
Ljud & Bild tycker
Bra dynamik och stabil bas. Riktigt sköna att ha på huvudet. Inte för dyra.
Basen är snudd på överdriven. Ljudet är behagligt men inte speciellt exakt.
Specifikationer

Element: 40 mm

Frekvensomfång: 3–100 000 Hz

Känslighet: 98 dB

Impedans: 16 ohm

Max belastning: Ingen uppgift

Kabel: 120 cm, löstagbar

Vikt: 187 g (utan kabel)

Webb: sony.se

forfatter

Med en kabel på drygt en meter och enbart minijack-kontakt är det uppenbart att Sony har tänkt mer på mobilanvändning än sofflyssning. Å andra sidan följer det med tre kablar.

Sony MDR-1AM2 är en sluten over-ear-hörlur med Sonys välkända design med ovala öronkåpor.

Huvudbandet är fodrat med mjukt konstläder. Detsamma är öronkuddarna, vilket ger en behaglig bärkomfort. På det stora hela är det väldigt trevligt att ha på sig MDR-1AM2. Hörlurarna är så lätta och mjuka att man nästan glömmer att man har dem på sig.

Sonys välkända design med ovala öronkåpor.

 

Basen är kraftfull och distinkt utan att bli mer överdriven än vad som är bra. Tack vare den slutna konstruktionen finns det gott tryck i trummor. MDR-AM1 har faktiskt en riktigt fin dynamik. Trummorna i Bob Dylans ”Man in the Long Black Coat” har en pulserande rytm.

Annons

Rumskänslan i låtar som ”I am Stretched on Your Grave” från The Woolf is Getting Married låter riktigt bra med Sony MDR-AM1.

En hörlur för den som vill koppla av och lyssna på musik med maximal komfort.

 

Mellanregistret är angenämt och har inga större betoningar, men är däremot inte lika nyanserat och rent som hos de bästa i testet. I ”Right Hand Man” från Hamilton finns tre röster i samma stämma, var och med sin särprägel. Om uppspelningskedjan förmår ta fram skillnaderna, vill säga. Och det kan den inte här.

Diskanten följer mönstret från de andra tonregistren: den tonala balansen är fin, utan att ljudbilden är för mörk. Men det där sista, lätta och luftiga ”pscht” på hi-haten saknas.

Annons

Slutsats

Sony MDR-1AM2 är en hörlur för den som vill koppla av och lyssna på musik med maximal komfort och ha mobilen som källa. Då kommer den fjäderlätta och mjuka konstruktionen till sin rätt. Och så kan man glädja sig åt att den är en tredjedel billigare än de dyraste konkurrenterna. Om man däremot letar efter ett analysverktyg för att få fram de allra sista detaljerna i inspelningarna så ska man leta någon annanstans.

Också i detta test:

Shure SRH940

Verktyg för studion

Shures referenslurar har inget musikernamn. Å andra sidan kan de användas i professionella ljudstudior.

Upplöst och rent ljud. Exceptionell neutral återgivning av alla tonregister.
Inte alls lika roliga att lyssna på som mer baspumpande lurar som är avsedda för hemmabruk.

Audio Technica ATH-AD900X

Luftiga på alla sätt

Audio-Tehnica imponerar med fysisk och ljudmässig luftighet.

Ultralätt och luftigt ljud. Komforten är toppen.
Inte lika kraftfull bas som i de bästa slutna hörlurarna.

AKG K550 MKIII

Överraskande exakt

AKG har konstruerat en stor och läcker hörlur som visar dig nya detaljer utan att tömma plånboken.

Detaljerat ljud som överträffar siffrorna på prislappen. Medryckande bas.
Inte riktigt lika fin byggkvalitet som de dyrare modellerna. Basen hade kunnat vara mer exakt.

Meze Audio 99 Classics

Stort charmtroll

Det är brasmys och värme för hela slanten i Mezes trälurar.

Skön och djup bas. Varm klang med fokus på musikens alla läckerheter.
Toppen är dämpad på gränsen till mörk. Basen kan bli för tung.

Grado Prestige SR325e

Nostalgitripp i första klass

Grados Prestige-lurar levererar hög ljudkvalitet på resan till barndomens minnen.

Ljudet är detaljerat och medryckande. Läcker och stilfull design. Sitter lätt och luftigt på öronen.
Den tjocka, mjuka kabeln är läcker, men för tung för så lätta hörlurar. Komforten hade kunnat vara bättre.
Har du den här produkten?
Sätt ditt betyg.
0 / 6

Your page rank:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Läs också: