test: Grado Prestige SR325e

Nostalgitripp i första klass

Grados Prestige-lurar levererar hög ljudkvalitet på resan till barndomens minnen.
Ljud & Bild tycker
Ljudet är detaljerat och medryckande. Läcker och stilfull design. Sitter lätt och luftigt på öronen.
Den tjocka, mjuka kabeln är läcker, men för tung för så lätta hörlurar. Komforten hade kunnat vara bättre.
Specifikationer
Element: 40 mm Frekvensomfång: 18–24 000 Hz Känslighet: 99,8 dB Impedans: 32 ohm Max belastning: Ingen uppgift Kabel: 1,5 m, fastmonterad Vikt: 260 g (utan kabel) Webb: gradolabs.com
forfatter

Grado SR325e ser ut som något från en svunnen tid. Den flata, skinnöverdragna huvudbygeln och kåporna på stålhållare gör att den skulle kunna vara byggd på 1960-talet.

Hörlurstillverkarna anstränger sig stort för att förhindra att kabeln trasslar sig. Grado 325 har löst problemet genom att ha den tjockaste kabeln jag någonsin har sett på en hörlur: sex millimeter tjock och överdragen med gummi! Å andra sidan är den bara en och en halv meter lång. Tjockleken beror på att kabeln har hela åtta ledare!

Öronkåporna är av den omslutande sorten (over-ear), fast inte lika täta som flertalet andra. Öronkuddarna är gjorda av halvfast skumgummi, bestående av flera skikt som ser ut att vara hoplimmade för hand. Det ger en lätt och öppen känsla av att inte vara inlåst – och är naturligtvis skönt en varm sommardag. Det är däremot lite mindre bekvämt att det tygklädda metallgallret över själva elementet vilar direkt mot örat.

Ljudet är det å andra sidan inte något gammalmodigt med. Det är helt modernt och nutida. Ljudbilden är framåt och direkt – och väldigt detaljerad.

Den flata, huvudbygeln och kåporna på stålhållare gör att Grado SR325e skulle kunna vara byggd på 1960-talet.

 

Annons

Basen är stabil men fast och det är väldigt svårt att hålla fötterna stilla till Chris Jones ”No Sanctuary Here”.

Området som utmärker sig minst är mellanregistret. Inte för att det är något fel med det, för det är det inte. Röster är rena och ofärgade. En låt som ”Stimela” med Hugh Maskela låter nära och intim. Men detaljerna studsar inte in i öronen lika mycket som i diskantregistret, där man kan glädja sig åt en lätt och luftig återgivning.

Öronkåporna är av den omslutande sorten, fast inte lika täta som många andra.

 

Slutsats

Grado SR325e är en nostalgitripp av högsta klass. Ljudet är fängslande och behagligt på samma gång, och man blir sugen på att plocka fram alla sina Miles Davis-plattor, hälla upp en whisky och luta sig tillbaka i Chesterfield-fåtöljen. Frågan är bara hur länge man blir sittande. För även om ljudet är både detaljerat och trivsamt, från djupaste bas till högsta diskant, så är komforten mindre övertygande.

Annons

Också i detta test:

Sony MDR-1AM2

Komfort och stora drag

Runt och behagligt ljud för avslappnad lyssning, framför allt från mobiltelefonen.

Bra dynamik och stabil bas. Riktigt sköna att ha på huvudet. Inte för dyra.
Basen är snudd på överdriven. Ljudet är behagligt men inte speciellt exakt.

Shure SRH940

Verktyg för studion

Shures referenslurar har inget musikernamn. Å andra sidan kan de användas i professionella ljudstudior.

Upplöst och rent ljud. Exceptionell neutral återgivning av alla tonregister.
Inte alls lika roliga att lyssna på som mer baspumpande lurar som är avsedda för hemmabruk.

Audio Technica ATH-AD900X

Luftiga på alla sätt

Audio-Tehnica imponerar med fysisk och ljudmässig luftighet.

Ultralätt och luftigt ljud. Komforten är toppen.
Inte lika kraftfull bas som i de bästa slutna hörlurarna.

AKG K550 MKIII

Överraskande exakt

AKG har konstruerat en stor och läcker hörlur som visar dig nya detaljer utan att tömma plånboken.

Detaljerat ljud som överträffar siffrorna på prislappen. Medryckande bas.
Inte riktigt lika fin byggkvalitet som de dyrare modellerna. Basen hade kunnat vara mer exakt.

Meze Audio 99 Classics

Stort charmtroll

Det är brasmys och värme för hela slanten i Mezes trälurar.

Skön och djup bas. Varm klang med fokus på musikens alla läckerheter.
Toppen är dämpad på gränsen till mörk. Basen kan bli för tung.
Har du den här produkten?
Sätt ditt betyg.
0 / 6

Your page rank:

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.
Annons
Annons

Läs också