annons
annons

test: XTZ 99.25 Beryllium

XTZ 99.25 Beryllium
XTZ 99.25 Beryllium

Toppklass från budgetkungen

Med exotisk berylliumdiskant placerar sig den här högtalaren en bra bit uppe i toppklassen och återger musiken med en detaljnivå som få kan mäta sig med.

Fantastisk upplösning och musikalitet som man i normala fall måste gå ännu längre upp i pris för att få. Det här närmar sig highend.
Vi hade gärna velat ha ännu mer tryck innan högtalarna säger ifrån.

Svenska XTZ är kända för att ge mycket hög ljudkvalitet med en rimlig budget. Vilket ofta resulterar i högtalare som inte gör hål i plånboken men som ändå ger mer än en känsla av musikaliska upplevelser. En del av receptet är att utveckla i Sverige och tillverka i Kina.

Men i sin strävan att tänja på konceptet så mycket som möjligt har XTZ ibland fallit för frestelsen att höja budgeten för att kunna välja komponenter från översta hyllan. Och ändå få en slutprodukt som ofta kostar hälften så mycket som motsvarande konkurrenter. Divine-serien är det mest extrema fallet, där den golvstående Alpha 100.49 ståtar med en prislapp på 75 000 kronor men där tillverkaren hårdnackat hävdar att man inte kan hitta en lika bra högtalare bland rivalerna för under 200 000 kronor. Undertecknad lyssnade på den förra året i XTZ:s lokaler i Torup och även om jag inte kan bekräfta påståendet utan att ha testat den direkt mot andra högtalare så är det ganska så extremt vad den presterar när det gäller detaljer, tonalitet och alla andra stora ord man kan komma på.

Men det är bara ytterst få av oss som har en sådan budget. Det är där 99-serien kommer in i bilden. De är lättmöblerade högtalare av hanterlig storlek, med kabinett av hög kvalitet och framför allt ytterst bra komponenter. Bas- och mellanregisterelementen i serien kommer från översta hyllan hos norska SEAS, som är världsberömda för sina högtalarelement.

Standardmodellen av XTZ 99.25 har banddiskant och kostar hälften så mycket som versionen med berylliumdiskant. Foto: XTZ

Beryllium

I originalutförande har 99-serien banddiskanter från kinesiska Fountek, som enligt XTZ är bland de bästa på marknaden. Men det finns en uppgradering, där diskanten byts ut mot en dome av beryllium. Beryllium är ett svindyrt material, eftertraktat för sina briljanta egenskaper för diskantåtergivning. Focal är en av highend-tillverkarna som använder sig av materialet i sina dyrare serier.

I uppgraderingen ingår även ett förbättrat delningsfilter med Mundorf-komponenter. I highend-branschen är det få som har lika gott rykte som Mundorf när det gäller delningsfilter.

I Beryllium-versionen av 99.25 är delningsfiltret uppgraderat med Mundorf-komponenter. Foto: XTZ

– Vi har länge erbjudit den här uppgraderingen, där kunden kan beställa en uppsättning berylliumdiskanter och anpassade delningsfilter och göra bytet själv. Men nu erbjuder vi för första gången högtalarna med den här uppgraderingen installerad av oss i förväg, sade XTZ:s chefskonstruktör Olle Eliasson när jag besökte dem för ett år sedan.

Han tillade:

– Beryllium är väldigt dyrt, men själva uppgraderingen gör vi nästan till självkostnadspris.

De som redan har ett par XTZ 99.25 kan köpa berylliumuppgraderingen efteråt. Foto: XTZ

Dubblar priset

Men det förändrar inte det faktum att uppgraderingen dubblerar priset på stativhögtalaren 99.25. En högtalare som från början ursprungligen kostar 10 000 kronor per par hamnar plötsligt på 20 000. Och med samma basåtergivning, klangkaraktär och effekttolerans. Men det är ändå oerhört intressant att en högtalarkonstruktör väljer att erbjuda en sådan uppgradering, eftersom man då med egna öron kan höra hur mycket det påverkar ljudet att förbättra ett begränsat frekvensregister.

Justeringar

De flesta högtalartillverkare fintrimmar sina högtalare så att de låter som de vill och är nöjda med det, men XTZ erkänner att rummets akustik och lyssnarens smak spelar stor roll. Därför finns det en del justeringar som man kan göra på nästan alla deras högtalarmodeller, inklusive 99.25.

Med hjälp av två bryggkopplingar som ingår och fyra hål på baksidan kan man justera diskantåtergivningen i fyra steg, från –4 till +3 dB. På så sätt kan man fintrimma högtalarnas ljud efter sina egna preferenser.

Dessutom kan högtalarnas basreflexportar på baksidan täppas till med medföljande pluggar, så att basresponsen mer påminner om en den från en tryckkammare.

Fixar ett icke-problem?

Flera högtalarmodeller i XTZ:s 99-serie har fått våra varma rekommendationer. Den detaljerade och varma basåtergivningen och det klockrena mellanregistret, med en verklighetstrogen röståtergivning som verkligen placerar dem i toppklassen, är sällsynta egenskaper i den här prisklassen.

Intressant nog är det inte diskantåtergivningen som vi brukat ha invändningar mot, för XTZ 99-serien har alltid låtit luftig och detaljerad i övertonerna, med en timing som även har bidragit till ett stabilt och bra stereoperspektiv. De gånger vi har saknat något så har det varit att basen gärna hade kunnat ha lite mer punch.

Ljudet av beryllium

Det visar sig att en förbättring av diskanten även gör en hel del med tonregistret längre ner.

För, ja, vi kan naturligtvis börja med det uppenbara. Övertonerna i fioler och flöjter i klassisk musik sträcker sig långt upp och utåt, och 99.25 Beryllium är extremt luftiga där de står och spelar helt utan ansträngning.

I samma veva kan vi nämna Björks luftiga röst i låten Blissing Me och den nyanserade harpan som klingar ut snyggt i en gasaktig ljudbild. Allt spelat genom Hegels lysande integrerade förstärkare H190 för 30 000 kronor. Men även XTZ:s egen effektförstärkare EDGE A2-300, som lämnar 2 x 300 ICEpower-watt för strax under 5 000 kronor, fungerar förvånansvärt bra med de här högtalarna.

(Foto: XTZ)

Bra diskant förbättrar basen

Men det vore fel att bara hänga upp sig på diskantåtergivningen. För precis som med standardmodellen 99.25 återges hela tonregistret oerhört väl, från mellanregistret och en bra bit ner i basregistret. Vilket gör att musik av akustisk karaktär låter oerhört trovärdig. Men 99.25 Beryllium är bättre här också. För även om mellanbasen är densamma, vilket borde innebära att registret under diskanten är likadant, så ger 99.25 Beryllium större upplevelser, vilket slags musik man än lyssnar på.

Ta bara Rammsteins stenhårda låt Reise, Reise. Jodå, det finns gott om övertoner och cymbalerna är luftiga. Men det är inte vad den här musiken handlar om. De hårda trummorna, den enorma väggen av distade gitarrer och framför allt Till Lindemanns väldiga, arga bröstklang. Tuff musik kräver tuffa högtalare. Och även om det alltså främst är diskanten som är förbättrad så fortplantar det sig nedåt.

Allt hänger nämligen ihop. Musik är lika mycket kontraster som enskilda toner. Och när man får mer luft i övertonerna så blir kontrasten större mot basregistret. Precis som mer ljusstyrka i vitt på en TV gör att svart också ser svartare ut, får man ett bättre intryck av basen i Beryllium-versionen av XTZ 99.25. Vilket gör att Rammstein får större fokus även i basfundamentet.

Konkurrenter

De här högtalarna bockar av så många kryssrutor i protokollet att det är svårt att tänka sig några andra som kan vara lika prisvärda. Visst är 20 000 kronor mycket pengar, men då låter 99.25 Beryllium också som om de mycket väl hade kunnat komma från highend-klassen.

Det finns dock några saker som de hårdaste konkurrenterna utmanar dem på. Audiovector QR1 kostar ungefär lika mycket som samma som grundmodellen av 99.25 och har en mer lekfull och spänstig bas. Om du har begränsad förstärkarbudget och lyssnar mycket på pop och rock så ger QR1 ett tuffare ljud, samtidigt som det är upplöst och detaljerat. Går du upp till SR1 Signature så hamnar du i samma prisklass som 99.25 Beryllium och får ännu mer raffinerat ljud än med QR1. Den låter också mer livligt än 99.25 med samma förstärkareffekt. Men av de två uppfattas XTZ-högtalaren som mer linjär.

Och så har vi B&W 705 S2. Linjariteten är markant förbättrad mot CM-serien och kolfiberdiskanten har ungefär samma bandbredd som beryllium. I likhet med XTZ behöver den en lite kraftfull förstärkare för att riktigt vakna till liv, men däremot kan man vräka på lite mer med 705 S2.

(Foto: XTZ)

Saknar lite tryck

För det jag saknar med XTZ 99.25 Beryllium är förmågan att spela ännu högre och hårdare. Det har den gemensamt med grundmodellen. Den vackra ljudkvaliteten gör att man blir sugen på att vrida upp volymen. Men när jag gör det med Pink Floyds Hey You så bottnar plötsligt baselementen. Man måste ner till en ljudnivå som bara ligger lite över där jag lyssnar i vanliga fall, men jag känner ett behov av att kunna dra på mer. Speciellt med väldigt dynamisk musik. I mer än 90 procent av tiden är detta inget problem, men det är värt att nämna.

Slutsats

XTZ 99.25 Beryllium är en högtalare som sträcker ut såväl ambitionsnivån som prislappen en bra bit upp i premiumsegmentet. Gudskelov motiverar den det – och mer än så.

Beryllium-diskanten bidrar till en exemplarisk återgivning av övertoner, i en högtalarkonstruktion som redan har koll på det mesta.

Högtalarna behöver en del förstärkarkraft för att få ordentlig fart på sig. Och vi hade inte haft någonting emot ännu lite mer tryck innan de säger ifrån.

Men om du vill ha ärliga och musikaliska högtalare med fantastisk upplösning, utan att betala ett sexsiffrigt belopp, och inte har något behov att spela på med fullt ös, så är XTZ 99.25 Beryllium något helt speciellt. Och har du inte råd så ger standardmodellen ännu mer för pengarna.

Svenska XTZ är kända för att ge mycket hög ljudkvalitet med en rimlig budget. Vilket ofta resulterar i högtalare som inte gör hål i plånboken men som ändå ger mer än en känsla av musikaliska upplevelser. En del av receptet är att utveckla i Sverige och tillverka i Kina. Men i sin strävan att tänja på konceptet så mycket som möjligt har XTZ ibland fallit för frestelsen att höja budgeten för att kunna välja komponenter från översta hyllan. Och ändå få en slutprodukt som ofta kostar hälften så mycket som motsvarande konkurrenter. Divine-serien är det mest extrema fallet, där den golvstående Alpha 100.49 ståtar med en prislapp på 75 000 kronor men där tillverkaren hårdnackat hävdar att man inte kan hitta en lika bra högtalare bland rivalerna för under 200 000 kronor. Undertecknad lyssnade på den förra året i XTZ:s lokaler i Torup och även om jag inte kan bekräfta påståendet utan att ha testat den direkt mot andra högtalare så är det ganska så extremt vad den presterar när det gäller detaljer, tonalitet och alla andra stora ord man kan komma på. Men det är bara ytterst få av oss som har en sådan budget. Det är där 99-serien kommer in i bilden. De är lättmöblerade högtalare av hanterlig storlek, med kabinett av hög kvalitet och framför allt ytterst bra komponenter. Bas- och mellanregisterelementen i serien kommer från översta hyllan hos norska SEAS, som är världsberömda för sina högtalarelement. [caption id="attachment_83949" align="alignnone" width="800"] Standardmodellen av XTZ 99.25 har banddiskant och kostar hälften så mycket som versionen med berylliumdiskant. Foto: XTZ[/caption] Beryllium I originalutförande har 99-serien banddiskanter från kinesiska Fountek, som enligt XTZ är bland de bästa på marknaden. Men det finns en uppgradering, där diskanten byts ut mot en dome av beryllium. Beryllium är ett svindyrt material, eftertraktat för sina briljanta egenskaper för diskantåtergivning. Focal är en av highend-tillverkarna som använder sig av materialet i sina dyrare serier. I uppgraderingen ingår även ett förbättrat delningsfilter med Mundorf-komponenter. I highend-branschen är det få som har lika gott rykte som Mundorf när det gäller delningsfilter. [caption id="attachment_83951" align="alignnone" width="800"] I Beryllium-versionen av 99.25 är delningsfiltret uppgraderat med Mundorf-komponenter. Foto: XTZ[/caption] – Vi har länge erbjudit den här uppgraderingen, där kunden kan beställa en uppsättning berylliumdiskanter och anpassade delningsfilter och göra bytet själv. Men nu erbjuder vi för första gången högtalarna med den här uppgraderingen installerad av oss i förväg, sade XTZ:s chefskonstruktör Olle Eliasson när jag besökte dem för ett år sedan. Han tillade: – Beryllium är väldigt dyrt, men själva uppgraderingen gör vi nästan till självkostnadspris. [caption id="attachment_83950" align="alignnone" width="800"] De som redan har ett par XTZ 99.25 kan köpa berylliumuppgraderingen efteråt. Foto: XTZ[/caption] Dubblar priset Men det förändrar inte det faktum att uppgraderingen dubblerar priset på stativhögtalaren 99.25. En högtalare som från början ursprungligen kostar 10 000 kronor per par hamnar plötsligt på 20 000. Och med samma basåtergivning, klangkaraktär och effekttolerans. Men det är ändå oerhört intressant att en högtalarkonstruktör väljer att erbjuda en sådan uppgradering, eftersom man då med egna öron kan höra hur mycket det påverkar ljudet att förbättra ett begränsat frekvensregister. Justeringar De flesta högtalartillverkare fintrimmar sina högtalare så att de låter som de vill och är nöjda med det, men XTZ erkänner att rummets akustik och lyssnarens smak spelar stor roll. Därför finns det en del justeringar som man kan göra på nästan alla deras högtalarmodeller, inklusive 99.25. Med hjälp av två bryggkopplingar som ingår och fyra hål på baksidan kan man justera diskantåtergivningen i fyra steg, från –4 till +3 dB. På så sätt kan man fintrimma högtalarnas ljud efter sina egna preferenser. Dessutom kan högtalarnas basreflexportar på baksidan täppas till med medföljande pluggar, så att basresponsen mer påminner om en den från en tryckkammare. Fixar ett icke-problem? Flera högtalarmodeller i XTZ:s 99-serie har fått våra varma rekommendationer. Den detaljerade och varma basåtergivningen och det klockrena mellanregistret, med en verklighetstrogen röståtergivning som verkligen placerar dem i toppklassen, är sällsynta egenskaper i den här prisklassen. Intressant nog är det inte diskantåtergivningen som vi brukat ha invändningar mot, för XTZ 99-serien har alltid låtit luftig och detaljerad i övertonerna, med en timing som även har bidragit till ett stabilt och bra stereoperspektiv. De gånger vi har saknat något så har det varit att basen gärna hade kunnat ha lite mer punch. Ljudet av beryllium Det visar sig att en förbättring av diskanten även gör en hel del med tonregistret längre ner. För, ja, vi kan naturligtvis börja med det uppenbara. Övertonerna i fioler och flöjter i klassisk musik sträcker sig långt upp och utåt, och 99.25 Beryllium är extremt luftiga där de står och spelar helt utan ansträngning. I samma veva kan vi nämna Björks luftiga röst i låten Blissing Me och den nyanserade harpan som klingar ut snyggt i en gasaktig ljudbild. Allt spelat genom Hegels lysande integrerade förstärkare H190 för 30 000 kronor. Men även XTZ:s egen effektförstärkare EDGE A2-300, som lämnar 2 x 300 ICEpower-watt för strax under 5 000 kronor, fungerar förvånansvärt bra med de här högtalarna. [caption id="attachment_83952" align="alignnone" width="800"] (Foto: XTZ)[/caption] Bra diskant förbättrar basen Men det vore fel att bara hänga upp sig på diskantåtergivningen. För precis som med standardmodellen 99.25 återges hela tonregistret oerhört väl, från mellanregistret och en bra bit ner i basregistret. Vilket gör att musik av akustisk karaktär låter oerhört trovärdig. Men 99.25 Beryllium är bättre här också. För även om mellanbasen är densamma, vilket borde innebära att registret under diskanten är likadant, så ger 99.25 Beryllium större upplevelser, vilket slags musik man än lyssnar på. Ta bara Rammsteins stenhårda låt Reise, Reise. Jodå, det finns gott om övertoner och cymbalerna är luftiga. Men det är inte vad den här musiken handlar om. De hårda trummorna, den enorma väggen av distade gitarrer och framför allt Till Lindemanns väldiga, arga bröstklang. Tuff musik kräver tuffa högtalare. Och även om det alltså främst är diskanten som är förbättrad så fortplantar det sig nedåt. Allt hänger nämligen ihop. Musik är lika mycket kontraster som enskilda toner. Och när man får mer luft i övertonerna så blir kontrasten större mot basregistret. Precis som mer ljusstyrka i vitt på en TV gör att svart också ser svartare ut, får man ett bättre intryck av basen i Beryllium-versionen av XTZ 99.25. Vilket gör att Rammstein får större fokus även i basfundamentet. Konkurrenter De här högtalarna bockar av så många kryssrutor i protokollet att det är svårt att tänka sig några andra som kan vara lika prisvärda. Visst är 20 000 kronor mycket pengar, men då låter 99.25 Beryllium också som om de mycket väl hade kunnat komma från highend-klassen. Det finns dock några saker som de hårdaste konkurrenterna utmanar dem på. Audiovector QR1 kostar ungefär lika mycket som samma som grundmodellen av 99.25 och har en mer lekfull och spänstig bas. Om du har begränsad förstärkarbudget och lyssnar mycket på pop och rock så ger QR1 ett tuffare ljud, samtidigt som det är upplöst och detaljerat. Går du upp till SR1 Signature så hamnar du i samma prisklass som 99.25 Beryllium och får ännu mer raffinerat ljud än med QR1. Den låter också mer livligt än 99.25 med samma förstärkareffekt. Men av de två uppfattas XTZ-högtalaren som mer linjär. Och så har vi B&W 705 S2. Linjariteten är markant förbättrad mot CM-serien och kolfiberdiskanten har ungefär samma bandbredd som beryllium. I likhet med XTZ behöver den en lite kraftfull förstärkare för att riktigt vakna till liv, men däremot kan man vräka på lite mer med 705 S2. [caption id="attachment_83953" align="alignnone" width="800"] (Foto: XTZ)[/caption] Saknar lite tryck För det jag saknar med XTZ 99.25 Beryllium är förmågan att spela ännu högre och hårdare. Det har den gemensamt med grundmodellen. Den vackra ljudkvaliteten gör att man blir sugen på att vrida upp volymen. Men när jag gör det med Pink Floyds Hey You så bottnar plötsligt baselementen. Man måste ner till en ljudnivå som bara ligger lite över där jag lyssnar i vanliga fall, men jag känner ett behov av att kunna dra på mer. Speciellt med väldigt dynamisk musik. I mer än 90 procent av tiden är detta inget problem, men det är värt att nämna. Slutsats XTZ 99.25 Beryllium är en högtalare som sträcker ut såväl ambitionsnivån som prislappen en bra bit upp i premiumsegmentet. Gudskelov motiverar den det – och mer än så. Beryllium-diskanten bidrar till en exemplarisk återgivning av övertoner, i en högtalarkonstruktion som redan har koll på det mesta. Högtalarna behöver en del förstärkarkraft för att få ordentlig fart på sig. Och vi hade inte haft någonting emot ännu lite mer tryck innan de säger ifrån. Men om du vill ha ärliga och musikaliska högtalare med fantastisk upplösning, utan att betala ett sexsiffrigt belopp, och inte har något behov att spela på med fullt ös, så är XTZ 99.25 Beryllium något helt speciellt. Och har du inte råd så ger standardmodellen ännu mer för pengarna.
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 39:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Bästa pris på XTZ 99.25 Beryllium
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.
  • Typ: 2-vägs stativhögtalare
  • Diskant: 29 mm SEAS Beryllium
  • Mellanregisterbas: 6,5 tum SEAS Excel
  • Frekvensrespons: 45–40 000 Hz (+/–3 dB)
  • Känslighet/impedans: 87 dB/4–8 ohm
  • Mått: 37 x 20,2 x 32 cm
  • Vikt: 10 kg
  • Färg: Svart högglans, vit matt
  • Webb: xtz.se
Pris: 20 000:-


Har du något att lägga till??

Värlkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ärmnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlärgg. övriga frågor och synpunkter härnvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-