Bowers & Wilkins är en av världens största högtalartillverkare, och på goda grunder. Väldigt många tillverkare köper komponenter överallt ifrån och skruvar ihop dem i sina egna lokaler, nästan uteslutande efter intuition och egna öron, men B&W har ett annat förhållningssätt.
Den brittiska tillverkaren förlitar sig i stället på extremt sofistikerad mätutrustning i sin jakt på den bästa frekvenskurvan och minsta möjliga distorsion – även i tidsdomänen. De dyraste högtalarna tillverkas till stor del av robotar på fabriken i England, så att B&W kan vara helt säkra på att varje högtalare låter exakt likadant.
De billigare serierna, inklusive 600-serien, är visserligen byggda i Kina, men efter specifikationer som är noggrant framräknade i egna laboratorier i Storbritannien. Och på senare tid har högtalarna ärvt mycket genetiskt material från den dyraste 800-serien.
Anniversary Edition
Den senaste 600-serien kom i slutet av 2018, då föll jag ganska så stenhårt för den golvstående 603, och den kompakta 607 utsåg vi till Årets stativhögtalare 2020.
2020 förädlades högtalarna och kom i jubileumsutgåvor. I fjol var det nämligen 25 år sedan 600-serien debuterade, så B&W har tagit chansen att förbättra högtalarna ytterligare.
Högtalarna har nya delningsfilter med speciella kondensatorer från Mundorf och bättre motstånd till mellanregister- och diskantelementet. Detta ska ge den nya 600-serien bättre transparens och upplösning.
Continuum och Nautilus
B&W:s Continuum-mellanregister finns med i Anniversary-modellerna, med samma korg och magnetsystem som i den dyrare 700-serien. Continuum-membranmaterialet uppför sig på ett sätt som liknar Kevlar, men är ännu bättre på att eliminera stående ljudvågor. Resultatet är att mer av energin omvandlas till ljud, vilket förbättrar effektiviteten och därmed dynamiken.
Nautilus-laddade diskanter innebär att de är monterade i ett avsmalnande rör som absorberar energin från baksidan av membranet. Dubbel dome ska ge bättre stabilitet och mindre förvrängning, och vi utlovas att detaljerna flödar ut, oavsett om vi ”spelar dundrande högt eller njuter av lugn jazzmusik med ett glas rödvin mot slutet av kvällen”.
Största av de små
Den större av de två stativhögtalarna i den nya 600-serien heter 606 S2 Anniversary Edition och har en 6,5-tums Continuum-mellanregisterbas. Om du tycker att 8 000 kronor är för mycket kan du överväga 607 2S Anniversary, men då kan det hända att behovet av en subwoofer blir större, vilket inte gör den billigare alls.
606 S2 Anniversary Edition har ett utförande som är förtroendeingivande, men jag måste erkänna att den svarta versionen som jag fick för test är lite trist och endimensionell att titta på. Man får gå ganska så nära och syna den i sömmarna för att se att den har högre kvalitet än tidigare 600-modeller – men efter att ha haft den för test i många månader (ursäkta att det tagit sådan tid!) har den ännu inte visat några tecken på att fransa sig i hörn eller kanter, vilket högtalare med billigare vinylfinish har en tendens att göra.
Högtalarna ser ganska så mycket läckrare ut i kombinationen av vit front och sidor av ljus ek.
Förstärkare
I testet har jag mest använt Hegel H95, som fungerar strålande med de här högtalarna. Men om du tycker att den är för dyr så finns ett bra altarnativ i Bluesound Powernode eller NAD C338. Vill du ha något helt annat, med vackert och elegant ljud som kanske bara saknar lite kraft, kan du prova med en Rega Io. Då behöver du en DAC också.
Jag har även lyssnat med både Lyngdorf TDAI-1120 och slutligen den jättedyra referensförstärkaren Devialet Expert 250 Pro, för att höra vad högtalarna verkligen kan åstadkomma.
606 S2 Anniversary Edition: Jubileumsljud
Ett sätt att kontrollera gåshudsfaktorn är att börja med Phoebe Bridgers cover på Tom Waits Day After Tomorrow. Om den inte berör dig är du ingen människa! Och högtalarna klarar provet med glans. Phoebes silkeslena, nästan viskande röst tar stor plats i ljudbilden och målas upp med luft och värme. Omgiven av piano, försiktiga stråkar en och annan väldigt blöt slide-gitarr – och en enorm rumsklang.
Hon sjunger: ”Tell me, how does God choose? Whose prayers does he refuse?” Och det är nästan outhärdligt. Högtalarna har fint fokus i ljudbilden, speciellt mellanregistret briljerar med en närvaro som jag inte hade förväntat mig på den här sidan 10 000 kronor. Jag har hört den luftiga diskanten ännu luftigare, nu senast med de dyra golvhögtalarna Audiovector R3 Signature, fast de befinner sig i en helt annan prisklass. I mina öron balanserar 606 S2 Anniversary kompromisserna helt exemplariskt.
Rytmer
För att få lite mer danslust kan Dagny med fördel vara med på spellistan, för Somebody ger bra vibbar i vintersolen. Även här har högtalarna ytterst bra fokus i mellanregistret, där rösten får breda ut sig. Övertonerna hänger ihop väldigt väl med resten och är behärskade men spröda när de ska. Som det ska vara i den här låten.
Tight bas
Basen är tight, men naturligtvis inte av allra djupaste sort – det är trots allt ett par kompakta högtalare vi pratar om. Därför upplevs inte ljudbilden heller som lika djup och tredimensionell, med den kolsvarta, andande bakgrunden som ofta kännetecknar större högtalare. Men det hjälper att trycka in högtalarna närmare bakväggen.
För att få bra bas måste dessutom stora högtalare vara exemplariskt bra, och då kostar det mycket mer än vad du får betala för 606 S2 Anniversary. Lycka till med att hitta golvhögtalare för de här pengarna som har samma fokus, upplösning – och snabbhet. Alla golvhögtalare för under 10 000 kronor missfärgar ljudet betydligt mer än så här.
Andra stativhögtalare som nog kan utmana, och kanske överträffa, B&W-högtalarna i basregionen är Dynaudio Emit 20 och Focal Aria 906, men den viktiga homogeniteten mellan mellanregister och diskant är 606 S2 Anniversary ensamma om.
Och det är inte så att de inte kan trycka till i basen. Lyssna bara på Laura Marlings Soothing. Det är minsann fin storlek på kontrabasen där. Samtidigt som hennes röst är så närvarande att man känner den.
Klassiskt
Klassisk musik ställer höga krav, eftersom de olika instrumenten har så olika tonstruktur att en färgad högtalare avslöjas skoningslöst. Men Lucy Kays The Armed Man låter både stort och öppet, och instrumenten ligger i olika skikt i ljudbilden. Hennes röst har massor av närvaro och stråkarna svävar luftiga runt omkring.
När sedan mittenpartiet plötsligt drämmer till starkt finns det fortfarande en viss storlek, men det blir också tydligt att högtalarna börjar kippa mer efter andan när man vrider på volymratten på förstärkaren. Återigen är detta vad man kan förvänta sig av sådana här högtalare, som alltid kommer att vara en kompromiss när det gäller de största dynamiska utbrotten.
Slutsats
Bowers & Wilkins 606 S2 Anniversary Edition är en otroligt välgjord kompakthögtalare, där allt stämmer. Den klarar musikaliteten på rak arm och får fram spelglädjen på ett härligt sätt. Den föredrar helt klart en bra inspelning, eftersom platt producerade poplåtar snabbt kan låta lite tråkiga och tama. Då behöver du högtalare med mer energi i den djupaste basen.
Men musik som har mycket dynamik och tillräckligt med tryck i basen, och med mjukt polerad diskant, låter som just det, och speciellt i mellan- och övertonregistret är gåshudsfaktorn stor.
Högtalarna låter kompletta, det känns inte som om någonting saknas. I ett mindre rum kommer de här att göra underverk!
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser