D’Feldt Audioengine 5

Finessrikedom

Med överlägset flest finurliga extra-finesser är Audioengine ett tilltalande val. De enorma högtalarna pumpar dessutom ut ett mycket bra ljud.

Den vita pianolacken och rundade formerna avslöjar att Audioengine är tänkta för att användas till iPod. Men de är alldeles utmärkta också för datorn. Men då gäller det att rensa skrivbordet eller ännu hellre göra plats i bokhyllan för dessa bjässar till högtalare. Det man förlorar i plats på skrivbordet vinner man i plats på golvet, för det finns än så länge ingen subwoofer till dem. Basen hanteras istället av de väl tilltagna högtalarelementen.

Förstärkaren sitter i den vänstra högtalaren så dit ansluter man också den högra med en rejäl, vanlig högtalarkabel. Tittar man på ovansidan hittar man dessutom en ljudingång för MP3-spelare. Alltså förvånande nog ingen iPod-anslutning. Där finns även en USB-kontakt som laddar upp MP3-spelaren. På baksidan sitter för ovanlighetens skull en nätkontakt. Tanken är att man ska kunna plugga in en Airport-station och därmed kunna strömma ut ljudet trådlöst. Någon fjärrkontroll finns inte, men däremot en något mesig volymkontroll på framsidan av högtalaren.

Ljudkvaliteten
Med så pass välbyggda stora högtalare – och därmed element – så vore det konstigt om det inte gick att få ut bra ljud. Mycket riktigt så är det både bra tryck och fina ljudegenskaper. Högtalarna klarar utan problem alla musikgenrer och har både en luftig diskant och ett varmt mellanregister. Ska man vara petig så är ljudbilden inte den bästa i testet. Men det enda man egentligen kan klaga på är att basen inte går tillräckligt djupt för effekter i filmer eller spel. Men leverantören skvallrar om att en subwoofer är på väg att lanseras och det är förberett med en utgång. Då blir det här svårslaget, åtminstone om man accepterar att högtalarna tillsammans är större än datorn.

Också i detta test:

Micropod SE + Microsub

Rymdljud

Med en konstruktion som motsäger de flesta tumreglerna, ett utseende som hämtat från 50-tals rymdfilmer och ljud i hifi-klass är det här kärlek vid första tonen.

Logitech Z-5500

Risk för blödningar

Logitechs Z-5500 är en uppdatering av de framgångsrika Z-680. Man har behållit alla fördelar men lagt till ännu mer tryck och snyggare formgivning.

JBL Spot

Bästa budgetvalet

Ett kul utseende och minimalt format lovar inte gott men JBL förbluffar. Spot är en musikalisk överraskning i budgetklassen.

Philips SPA9300

Snygg katastrof

Att högtalarna ser bra ut hjälper inte så mycket när både användarvänligheten och komforten fått stryka på foten. Till råga på allt låter det riktigt illa.

Creative Gigaworks Progamer G500

Spelarens dröm

Vill man hamna mitt i spelets ljudvärld är Creatives högtalare utmärkta. De är dessutom riktigt trevliga för musik men saknar ingångar för att vara helt kompletta.

Harman Kardon Soundsticks II

Från klarhet till klarhet

De ursprungliga Soundsticks blev en stor succé både utseendemässigt och ljudmässigt. Uppföljaren är föga överraskande ännu bättre.

Altec Lansing MX4021

Dundrande rockhögtalare

Oanade basresurser och utmärkta kontrollmöjligheter till ett lågt pris gör Altec Lansings anläggning till ett attraktivt alternativ för enklare användning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Jonas Ekelund

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.