7 integrerade förstärkare med DAC

Mäktiga framtidsförstärkare

Du behöver en förstärkare med digitalingång. Väljer du någon av de bästa får du tungt ljud på köpet.
forfatter

Vad har blu-ray-spelare, TV-apparater, CD-spelare, nätverksspelare och spelkonsoler gemensamt? Svar: digitalt ljud. Så om du ska koppla in sådana signalkällor till en bra stereo, varför hålla på och krångla med analoga anslutningar? Är du på jakt efter en ny stereoförstärkare till dina favorithögtalare kan du tjäna en hel del på att välja en som har digitala ingångar.

Konservativ 
Stereobranschen brukar vara ganska så konservativ. Ända fram tills nyligen fanns det få stereoförstärkare att få tag i som hade digitalingångar, speciellt i de mer lättillgängliga prisklasserna. Ville du ha digitala ingångar utan att behöva säga upp pensionssparandet brukade det vara en hemmabioförstärkare som gällde. Nackdelen med en sådan är att den inte ger lika bra ljud för pengarna som en stereoförstärkare, därför har vi alltid rekommenderat att man väljer en stereoförstärkare om man ändå bara ska koppla in två högtalare.

Nya tider
Tiderna förändras och förstärkarna har blivit modernare. Det dyker upp allt fler som har digitalingångar – och vissa av dem kan till och med strömma trådlös musik i hemnätverket.

Renare signalväg
Fördelen med digitala ingångar är simpel: man vill ha en så ren signalväg som möjlig och det är i den analoga domänen som den största påverkan sker. Därför är det en fördel om ljudsignalen färdas så kort sträcka som möjligt och passerar minimalt med kontakter och kablar efter omvandlingen från den digitala domänen till den analoga. Genom att använda digitalkabel från signalkällan till förstärkaren utförs omvandlingen alldeles innan förstärkningen. Det är en ljudmässig fördel, men kan också bespara dig utlägg för dyra kablar. För att inte tala om det praktiska och estetiska med att höger och vänster kanal är samlade i en enkel digitalkabel i stället för två analoga.

Det sitter dessutom ganska så bedrövliga digital-till-analog-omvandlare i TV:n, dekodern och spelkonsolen, och har du en billig blu-ray-spelare eller nätverksspelare så kan de också tjäna väldigt mycket på bättre omvandling.

Hifi-förstärkarnas digitalingångar brukar vara riktigt bra saker, vilket förbättrar ljudet ännu mer. Har du däremot en påkostad CD-spelare så kan det hända att den fortfarande låter bättre om du kopplar in den med analoga signalkablar. Prova dig fram!

Under 10 000 kronor
I jakten på bra förstärkare har vi hittat sju kandidater, de flesta kring 5 000 kronor. Undantagen är den billigaste, Philips Fidelio som kostar 3 500, och den dyraste, Pioneer A-70 som kostar 9 000 kronor. Men när Philips släpper sin första renodlade stereoförstärkare på länge ska vi ta den på allvar. Och vi har väntat med spänning på Pioneers maffiga A-70 som är byggd som en stridsvagn.

I den här prisklassen kan du göra ett riktigt fynd om du vill ha ut det allra bästa och mesta ur dina högtalare. De främsta förstärkarna i den här klassen kan göra ett lika bra jobb i stereo som typiska hemmabioreceivrar som kostar dubbelt så mycket. Fast kanske inte med riktigt lika mycket kraft. Räkna inte med att en förstärkare för 5 000 kronor kan ha järnkoll på en symfoniorkester som brassar på för fulla muggar eller att den kan återskapa alla oändliga övertoner. Sådant kräver större och kraftigare doningar med högre upplösning. Testdeltagarna bör däremot kunna skapa en trovärdig illusion av närvaro.

Kom ihåg att olika högtalare ställer olika krav på förstärkaren. Ett par tungdrivna högtalare med låg känslighet och ett komplext delningsfilter kan behöva mer potent förstärkning.

Så testade vi
Under testperioden har samtliga förstärkare fått göra sitt yttersta med digitala signaler från en bra och stabil ljudkälla, Electrocompaniets multispelare EMP-2. Vi har lyssnat på olika musikstilar, både rock, vismusik och dynamisk jazz, och både manliga och kvinnliga sångare som har krav på upplösning i olika register.

Eftersom Cambridge A561 bara har en USB-port, ingen optisk eller koaxial digitalingång, har den fått musiken från en MacBook Pro via USB. Vi har spelat samma musik från datorn, rippad till iTunes i okomprimerat AIFF-format.

Efter långt och intensivt granskande av kandidaterna i detta nummers stora högtalartest kom vi fram till att System Audio Mantra 50 passade utmärkt till dessa förstärkare. Den är inte alltför tungdriven samtidigt som dess rytmik och upplösning enkelt avslöjar förstärkarnas skillnader.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Produkter i testet

Onkyo A-9050

Överlag bra

Den här förstärkaren spelar allting klart och tydligt, även på låg volym. Det enda som saknas är lite värme.

Bra dynamik
Saknar lite upplösning

NAD C356BEE DAC

Baspumpen

Förstärkaren från NAD har mer kraft än sina rivaler och behåller kontrollen även på hög volym.

Kraftfull Kan användas som slutsteg
Saknar detaljer

Pioneer A-70

Snudd på komplett

Om man ska släppa en ny toppmodell, varför inte passa på att göra den till bäst i klassen?

Dynamik Upplösning Funktionalitet
Kunde ha varit ännu kraftigare

Cambridge 651A

Rakt på sak

Cambridges förstärkare tvekar inte, den presenterar musiken direkt och rakt på sak.

Välbalanserat ljud Låter bra på låg volym
Inte den mest kraftfulla

NuForce DDA-100

Heldigital

DDA-100 har inte en enda analog ingång och kan alltså betraktas som en heldigital förstärkare. Som låter fantastiskt.

Mycket upplöst Praktisk
Djupbaskontroll Begränsad kraft

Philips Fidelio AW2000

Billig och kul

Först trodde vi inte att Philips nätverksförstärkare hörde hemma i det här testet. Tänk så fel vi hade.

Fin klangbalans Välfokuserat mellanregister Streaming
Plastig Ont om kraft Aningen onyanserad

Rotel RA-11

Musik för hela slanten

Smala Rotel RA-11 låter inte alls tunt, snarare oerhört rytmiskt och fängslande.

Fint mellanregister Dynamik Funktionalitet
Lite mer kraft, tack

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.