De nyare Yamaha-förstärkarna har övertygat oss gång på gång. Något måste ha hänt i styrelserummet på högsta våningen som har lett till den ändlösa raden av magnifika produkter som låter lika bra som den här.
Den integrerade förstärkaren A-S701 är en sådan som vi normala fall inte skulle lägga märka till. Trots den stilrena retrodesignen riskerar den att försvinna som en i mängden av integrerade förstärkare. Tro mig, den förtjänar ett mycket bättre öde.
Därför är vi glada att den dök upp i periferin, för med tanke på våra erfarenheter av Yamahas dyrare förstärkare och receivrar så kan det ju hända att även A-S701 har fått lite magiskt stjärndamm sprinklat över sig. Som receivrarna R-N2000A och R-N600A har fått.
Den integrerade förstärkaren har inga nätverksanslutningar, men två ingångar för digitala ljudkällor samt en 24 bit/192 kHz-digitalomvandlare från Texas Instruments. Den optiska digitalingången kan användas för exempelvis TV-ljud. De flesta TV-apparater har en optisk digital utgång som kan användas för detta.
Det finns samanlagt sex analoga ingångar, bland dem skivspelaringång för MM-pickuper, med 3,0 mV ingångskänslighet och anpassad för 47 kΩ last.
Här finns även en subwooferutgång, som delar vid 100 Hz, och en USB-port för ström till externa enheter. Till exempel Yamahas lilla Bluetooth-mottagare YBA-11.
A-S701 placerar sig mitt emellan Yamahas billigaste och Yamahas dyraste integrerade förstärkare. Mycket av tekniken under locket är hämtad från de dyrare A-S1200/A-S2200 och vår referens, A-S3200. Det bådar väldigt gott – och märks på ljudet, visar det sig.
ToP-ART och dyra komponenter
Liksom de andra integrerade förstärkarna från Yamaha har A-S701 Yamahas ToP-ART-filosofi integrerad (Total Purity Audio Reproduction). Den går ut på att minimera förvrängning och brus genom symmetriska kretsar, en kraftfull strömförsörjning och riktigt fina komponenter. Förstärkaren har en massiv transformator som matar två stycken 12 000 uF-kondensatorer och komponentvalet verkar vara på en helt annan nivå än man hittar i en billig förstärkare.
Den väger över 11 kg, vilket delvis beror på att den är byggd på en plattform med flera lager, ART (Anti-Resolution och Tough), som dämpar resonanserna bättre än en kallvalsad stålplåt med fyra fötter
Yamaha anger effekten till 2 x 100 watt RMS i 8 ohm och den dynamiska effekten är så hög som 140 watt i 8 ohm och 290 watt i 2 ohm. Här skyndar jag mig att informera om att det finns en impedansbrytare på baksidan, som man ställer på Low eller High beroende på hur många par högtalare som är inkopplade och vilket nominellt motstånd de är specificerade med.
CD Direct Amplification och Pure Direct
Många av Yamahas förstärkare har en knapp som kopplar ur ton- och balanskontrollerna för att ge en mer direkt, kortare signalväg med mindre brus. Det har A-S701 också, Pure Direct-knappen sitter på fronten. Men det finns en knapp till där, CD Direct Amplification, som sänker bruset från 99 till 104 dB, eller mer.
Skillnaden mellan Pure Direct och CD Direct Amplification är att den förra kan användas på alla ingångar och bara kopplar ur kontrollerna på fronten. CD Direct Amplification stänger även av strömmen till alla kretsar i förstärkaren som inte används med CD-ingången. Enligt Yamaha ska detta ge både lägre brus och mindre förvrängning och skapa en tystare, svartare bakgrund som musikens klangfärger kan breda ut sig på.
Kraftfull och varmt klang
Det hörs inga himmelsvida skillnader om Pure Direct är inkopplad eller ut, men det blir några subtila förbättringar när CD Direct Amplification väljs.
Vilket jag märkte på sättet som förstärkaren hanterade Keith Jarretts Bemsha Swing från livealbumet The Cure. Det märks inte särskilt mycket förrän man skruvar upp volymen lite, men då hör man att nyanserna i exempelvis cymbalslag är tydligare fokuserade, och skärpan som kan uppstå i diskanten försvinner.
Jag hade inga förväntningar på att förstärkaren skulle orka driva McIntosh ML1, ett par tryckkammarhögtalare med låg känslighet som fnyser åt små förstärkare. Men vad hände? A-S701 är uppenbarligen ganska strömstark, för den tog kontroll över högtalarna och levererade bas med övertygande auktoritet. Jack DeJohnettes trumsolo återgavs med yttersta precision och en mäktig dynamisk kontrast.
Till och med de små Audiovector R1 Arreté levererade en fyllig och djup bas när Yamaha-förstärkaren kopplades in. Detta är något en Sonos Amp aldrig skulle kunna åstadkomma.
Kontrollen var övertygande även på Sades The Moon And The Sky och det mer hårtslående titelspåret Soldier of Love. De här låtarna kan låta hårda och skarpa i öronen när man pressar en förstärkare, men Yamaha kontrollerade flytet i rytmen med en stadig hand utan att man blödde i öronen.
Förstärkaren får fram nyanserna i Esperanza Spaldings Ponta De Areia och skapar ett gnistrande fyrverkeri av nyanser och klangfärger. Sångrösten återges naturligt med skön värme och trummorna har en dynamik och precision man inte får av exempelvis en 50-watts Rega Brio.
Thomas Dybdahls One Day You’ll Dance For Me, New York City börjar tyst och vackert, och det skapas en glödande atmosfär i rummet när musiken strömmar ut ur högtalarna. När trummorna kommer får musiken ett fundament att vila på. I If We Want It, It’s Right målas ljudbilden upp med perfektion, buren av en hammondorgels klangrika klagan, och musiken sätter känslorna i rörelse på ett sätt som bara en välbalanserad anläggning kan. En anläggning som alltid är beroende av en förstärkare som aldrig gör snedsteg och som släpper igenom musiken, helt och fullt.
Slutsats
Yamaha-förstärkaren framstår som ett fantastiskt bra köp bland integrerade förstärkare i den här klassen. Den är praktisk, med två digitalingångar (den kunde gott ha haft en HDMI-ingång också, men det är en petitess). Den har i alla fall en bra skivspelaringång – och desto viktigare, ett fantastiskt lyckat ljud. Inte nog med det, den är helt klart tillräckligt kraftfull för att orka köra riktigt tungdrivna högtalare, och den är dessutom byggd för att hålla. Just nu kan vi inte tänka oss ett bättre köp än Yamaha A-S701.
1 reaktion på ”Yamaha A-S701”
Skriv en kommentar
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser
Trevlig recension. Hade varit ännu trevligare om något om kvaliteten på DAC inkl implementation nämndes. Och den t.ex står sig mot Yamahas R-N800A? Är det bättre kvalitet på de rena förstärkarna eller kan deras nätverksrecievers mäta sig ändå? R-N800A har ju ”bättre” DAC, men kanske då lider av att vara en alltiett-lösning? Hade varit spännande att höra A-S701 med Wiim mot R-N800A:)